HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 3. sep 2016, 11:33

Jeg var der selv. Der gik lidt længere tid for mig, før jeg begyndte at gå ned, og jeg tror, grunden til, der gik så lang tid, var, at jeg var i den første gruppe af folk på den halverede dagpengeperiode, så jeg havde ikke rigtigt noget at måle med. Det har din ven sikkert været vidne til (vi var jo testgruppen på det punkt, så at sige) og jeg kan sq egentlig godt forstå, han er bekymret, stresset og decideret bange. Jeg var bange...

Hvordan du kan hjælpe ham bedst ved jeg ikke, men jeg synes det er fantastisk, at du ønsker at støtte ham. Bare pas på med, hvordan du udtrykker støtten. For man er svag, når man er nået dertil, hvor din ven er nået, og det sidste man har behov for at få at vide er at man ikke er den eneste, der har det svært og er langtidsledig (eller som jeg kalder det: Ufrivilligt langtidsledig, for regeringen og andre politikere havde det med at få det til at lyde som om vi var på betalt ferie!!!) Jeg ved det, som ven eller pårørende siger man det for at trøste og inddirekte sige "Det er ikke dig, den er gal med, det er systemet/tiderne/whatever", men når man er nået dertil, at man sidder og er decideret bange for at være i sin egen situation, så er man faktisk pænt ligeglad med alle andre ledige! Jeg var i al fald. Og til sidst var jeg millimeter fra også at være ligeglad med mig selv. Det nytter heller ikke rigtigt at trøste med "Det skal nok komme", for når afslagene hober sig op, så ryger selvtillid, troen på egne evner og troen på eget værd. Man skal have hjælp til at bygge det op igen, det kommer ikke af sig selv.

Jeg ville foreslå at sende din ven forbi en læge og få ham sygemeldt. Det lyder som om der er en blanding af stress, angst og depression, der trykker... Men når det så er sagt, så kan en sygemelding også være vanvittigt stressende, især når man ser dagpengeperioden langsomt tikke ud... :(

Til overordnet info begyndte jeg at gå ned efter 1½ år. Jeg røg ned med et brag efter 2-2½. I starten af mit tredje år som ledig var mit selvværd ikke-eksisterende, og jeg spøgte med, at jeg ville springe i havnen som et "Fuck dig" til den regering (de regeringER/politikere), der havde brugt vanvittigt mange penge på at uddanne mig, og som så drev mig til selvmord ved konstant at fortælle mig, at jeg løj om min jobsøgning, var på betalt ferie og generelt en dum og forkælet samfundsnasser. jeg havde ingen tiltro til mine egne evner, og relevant og eftertragtet kandidat-uddannelse til trods, begyndte jeg at overveje, om jeg måske skulle have fortsat i mit kassedamejob!

Jeg har lige holdt 3 års jubilæum i mit nuværende job, og jeg lider stadig af en blanding af stress, depression og angst... Mit selvværd er ikke-eksisterende, til trods for at jeg er skidegod til mit job, og min arbejdsgiver elsker mig. Jeg får hjælp, men det kommer til at tage tid... Længere tid end jeg var ledig...

Så få ham afsted nu... hellere før end senere...
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Grissebassen » 3. sep 2016, 21:17

Thitida-No-Chey skrev:Jeg var der selv. Der gik lidt længere tid for mig, før jeg begyndte at gå ned, og jeg tror, grunden til, der gik så lang tid, var, at jeg var i den første gruppe af folk på den halverede dagpengeperiode, så jeg havde ikke rigtigt noget at måle med. Det har din ven sikkert været vidne til (vi var jo testgruppen på det punkt, så at sige) og jeg kan sq egentlig godt forstå, han er bekymret, stresset og decideret bange. Jeg var bange...

Hvordan du kan hjælpe ham bedst ved jeg ikke, men jeg synes det er fantastisk, at du ønsker at støtte ham. Bare pas på med, hvordan du udtrykker støtten. For man er svag, når man er nået dertil, hvor din ven er nået, og det sidste man har behov for at få at vide er at man ikke er den eneste, der har det svært og er langtidsledig (eller som jeg kalder det: Ufrivilligt langtidsledig, for regeringen og andre politikere havde det med at få det til at lyde som om vi var på betalt ferie!!!) Jeg ved det, som ven eller pårørende siger man det for at trøste og inddirekte sige "Det er ikke dig, den er gal med, det er systemet/tiderne/whatever", men når man er nået dertil, at man sidder og er decideret bange for at være i sin egen situation, så er man faktisk pænt ligeglad med alle andre ledige! Jeg var i al fald. Og til sidst var jeg millimeter fra også at være ligeglad med mig selv. Det nytter heller ikke rigtigt at trøste med "Det skal nok komme", for når afslagene hober sig op, så ryger selvtillid, troen på egne evner og troen på eget værd. Man skal have hjælp til at bygge det op igen, det kommer ikke af sig selv.

Jeg ville foreslå at sende din ven forbi en læge og få ham sygemeldt. Det lyder som om der er en blanding af stress, angst og depression, der trykker... Men når det så er sagt, så kan en sygemelding også være vanvittigt stressende, især når man ser dagpengeperioden langsomt tikke ud... :(

Til overordnet info begyndte jeg at gå ned efter 1½ år. Jeg røg ned med et brag efter 2-2½. I starten af mit tredje år som ledig var mit selvværd ikke-eksisterende, og jeg spøgte med, at jeg ville springe i havnen som et "Fuck dig" til den regering (de regeringER/politikere), der havde brugt vanvittigt mange penge på at uddanne mig, og som så drev mig til selvmord ved konstant at fortælle mig, at jeg løj om min jobsøgning, var på betalt ferie og generelt en dum og forkælet samfundsnasser. jeg havde ingen tiltro til mine egne evner, og relevant og eftertragtet kandidat-uddannelse til trods, begyndte jeg at overveje, om jeg måske skulle have fortsat i mit kassedamejob!

Jeg har lige holdt 3 års jubilæum i mit nuværende job, og jeg lider stadig af en blanding af stress, depression og angst... Mit selvværd er ikke-eksisterende, til trods for at jeg er skidegod til mit job, og min arbejdsgiver elsker mig. Jeg får hjælp, men det kommer til at tage tid... Længere tid end jeg var ledig...

Så få ham afsted nu... hellere før end senere...

Tak for at dele din historie :) Og fedt at høre, at du fandt job.
Jeg hjælper primært med det praktiske: Finde jobopslag, skrive ansøgninger og få holdt ham aktiveret socialt og i sine sædvanlige fritidsinteresser.
Han har allerede været en tur ved lægen, har fået en lægeerklæring og henvisning til en psykolog.
Han er lidt tilbageholdende med at sygemelde sig, og har valgt at give det et par uger mere, mens han intensivt søger efter ufaglært arbejde af alle mulige slags, der kan betale regningerne og få ham ud af ledigheds-cirkusset for en stund. Det er en beslutning, jeg godt forstår, selvom jeg tvivler på, at han overhovedet kan gennemføre en jobsamtale, som det ser ud nu, og derfor nok hellere burde sygemelde sig :mellow:
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf 2SHY » 3. sep 2016, 21:20

Han bruger i øvrigt ikke af sin dagpengeperiode mens han er sygemeldt. Alt sættes på standby og han modtager den samme ydelse som inden en sygemelding. Det kan altså også være lidt en lettelse at vide
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 4. sep 2016, 06:59

2SHY skrev:Han bruger i øvrigt ikke af sin dagpengeperiode mens han er sygemeldt. Alt sættes på standby og han modtager den samme ydelse som inden en sygemelding. Det kan altså også være lidt en lettelse at vide

Se, dét vidste jeg ikke! Jeg troede, skidtet bare tikkede videre! fantastisk!
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 4. sep 2016, 07:24

Grissebassen skrev:Tak for at dele din historie :) Og fedt at høre, at du fandt job.
Jeg hjælper primært med det praktiske: Finde jobopslag, skrive ansøgninger og få holdt ham aktiveret socialt og i sine sædvanlige fritidsinteresser.
Han har allerede været en tur ved lægen, har fået en lægeerklæring og henvisning til en psykolog.
Han er lidt tilbageholdende med at sygemelde sig, og har valgt at give det et par uger mere, mens han intensivt søger efter ufaglært arbejde af alle mulige slags, der kan betale regningerne og få ham ud af ledigheds-cirkusset for en stund. Det er en beslutning, jeg godt forstår, selvom jeg tvivler på, at han overhovedet kan gennemføre en jobsamtale, som det ser ud nu, og derfor nok hellere burde sygemelde sig :mellow:


Jeg kan godt forstå han er tilbageholdende fra at sygemelde sig, for det kan sagtens føles som en personlig falliterklæring. Det var derfor, jeg stædigt holdt ud så længe som jeg gjorde, og min diagnose til trods blev jeg aldrig sygemeldt...

Jeg kan godt forstå hans behov for at søge ufaglært bare for at søge noget. Jeg ved ikke, om tiderne har ændret sig på det punkt, men jeg fik at vide fra flere ufaglærte stillinger, at de ikke ansatte folk med en uddannelse. Og jeg forstår dem egentlig godt. Hvorfor ansætte en, der er uddannet til noget specifikt, til at varetage en stilling, enhver kan varetage, når der er risiko for at vedkommende smutter hurtigt igen (jeg ville have slået ihjel for et ufaglært job, da jeg var ledig, men de ville ikke have mig)

Nu ved jeg ikke, hvad han er uddannet som (du har sikkert nævnt det og jeg har overset det), men hvis han har mod på det, ville jeg i stedet foreslå at du hjalp ham med at finde firmaer i hans nærområde, der ansætter folk som ham, og så begynder at søge uopfordret. Invitere sig selv på en uforpligtende kaffedate, hvor man så kan lære mere om virksomheden og de kan lære om dig. Hold det ganske uformelt "Hej, jeg hedder Søren, jeg er uddannet maskiningeniør, jeg ved, I tit ansætter folk som mig, må jeg ikke have lov til en dag at komme forbi og fortælle, hvad jeg kan tilbyde jer? Hvis du giver kaffen, tager jeg kage med!" Den type ansøgninger kan man sende 10-20 af på en dag, hvis man har gjort forarbejdet, fundet virksomhed og kontaktperson. Det gælder så om at følge op på dem ugen efter, men det er bare at ringe og sige "Hej, jeg sendte en mail, ville bare høre om du har modtaget den?" Det er måske at skyde med spredehagl, men alt andet lige, så landede jeg flere kaffedates end jeg landede samtaler til ufaglærte stillinger. Hav ydermere en LinkedIn profil, netværk med disse mennesker igennem LinkedIn, så er de også nemmere at holde styr på. Det er et af mange skridt i det jobcenteret så smukt kalder "Jobsøgning gennem netværk", men det kræver at man har modet på at få opbygget og udbygget det netværk. Det er også hårdt arbejde at søge på den måde, men det giver noget at fylde tiden med, når der den dag ikke er stillinger at søge.

Jeg vil også foreslå dig at hjælpe ham med en ansøgningsskabelon og et master-CV, så han kun skal tilpasse dem fra ansøgning til ansøgning i stedet for at starte fra bunden hver gang, for det tager dælerme også pippet fra folk (og den behøver ikke være perfekt: i min ansøgning til mit nuværende job havde jeg glemt at justere min kompetence profil på selve ansøgningen, så der stod en helveds masse (troede jeg) irrelevante informationer.... Men jeg kom nu til samtale alligevel...)

Og så vil jeg ønske held og lykke... Og bede dig sende mig en PB med område og uddannelse på din kammerat, for det kan være at dit netværk kan smitte af på hans... Min far leder eksempelvis pt efter en uddannet møbelpolstrer, så ... :)
4
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf 2SHY » 4. sep 2016, 07:52

Thitida-No-Chey skrev:
2SHY skrev:Han bruger i øvrigt ikke af sin dagpengeperiode mens han er sygemeldt. Alt sættes på standby og han modtager den samme ydelse som inden en sygemelding. Det kan altså også være lidt en lettelse at vide

Se, dét vidste jeg ikke! Jeg troede, skidtet bare tikkede videre! fantastisk!

Mit blev i hvert fald sat på standby og det var også hvad jeg fik at vide af den jobkonsulent, der opfordrede mig til at blive sygemeldt. Det gjorde det i hvert fald lettere for mig at lade mig sygemelde fordi jeg vidste at det svarede til at trykke på en pauseknap mens jeg havde det elendigt og at jeg så fik tid og ro til at komme op til overfladen igen

Men jeg tror det er rigtig nok, at det ikke er noget, der står nogle steder. Jeg kan ikke finde det ved en hurtig søgning, men man kan jo altid spørge sin a-kasse lidt mere om regler og rettigheder.

Der er lidt her om en masse andre ting, der kan være godt at vide

https://www.borger.dk/Sider/sygedagpeng ... 68ab0eb076
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 4. sep 2016, 08:25

2SHY skrev:Mit blev i hvert fald sat på standby og det var også hvad jeg fik at vide af den jobkonsulent, der opfordrede mig til at blive sygemeldt. Det gjorde det i hvert fald lettere for mig at lade mig sygemelde fordi jeg vidste at det svarede til at trykke på en pauseknap mens jeg havde det elendigt og at jeg så fik tid og ro til at komme op til overfladen igen

Men jeg tror det er rigtig nok, at det ikke er noget, der står nogle steder. Jeg kan ikke finde det ved en hurtig søgning, men man kan jo altid spørge sin a-kasse lidt mere om regler og rettigheder.

Der er lidt her om en masse andre ting, der kan være godt at vide

https://www.borger.dk/Sider/sygedagpeng ... 68ab0eb076

Når det ikke står nogle steder og det ikke generelt er noget, de informerer om (min jobcenterkonsulent kunne godt se, jeg var langt ude til sidst, men foreslog aldrig en sygemelding) så er det godt at vi har folk som dig, som kan informere om det! :worship:
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2016, 08:35

Det kan være godt at kende udgivelsen Sociale Ydelser - hvem, hvad, hvornår. Den findes i pdf her: https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connec ... OD=AJPERES

Det står ikke direkte, men af side 8 fremgår det, at man ikke har ret til a-dagpenge under sygdom, og deraf følger, at udbetalingen stilles i bero og ikke tæller i de 104 uger, man har ret til.
1
Livslinjen: 70 201 201
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Chichu » 4. sep 2016, 08:37

Først og fremmest: puha hvor det lyder hårdt for ham og hvor er han heldig at have en ven som dig :)

Jeg vil bare lige lufte muligheden for at prøve ufaglært arbejde gennem et vikarbureau. Det er nok svært at få de faste ufaglærte stillinger, men på et vikarbureau som jeg går forbi hver dag har der i hvert fald de sidste par måneder hængt et skilt, hvor de søger folk.

I løbet at studietiden brugte jeg det selv, hvis jeg i perioder havde brug for at tjene ekstra penge. Jeg fik fx to måneder på et lager. Det var lidt svært at komme med i fællesskabet (måske fordi de tit havde vikarer), så det kan måske være lidt svært for din ven, men ellers var det en god mulighed for at tjene lidt penge (og for ham dagpengeret). Måske også en god uforpligtende mulighed for at se, om han kan holde til et job psykisk lige nu. Jeg var i hvert fald alt i alt glad nok for det og jeg husker det sådan, at jeg var i gang få dage efter henvendelsen til dem.
1
hvz74
Indlæg: 98
Tilmeldt: 15. okt 2015, 00:59
Kort karma: 4
Likede indlæg: 108

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf hvz74 » 4. sep 2016, 16:29

Rapfisk skrev:Det kan være godt at kende udgivelsen Sociale Ydelser - hvem, hvad, hvornår. Den findes i pdf her: https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connec ... OD=AJPERES

Det står ikke direkte, men af side 8 fremgår det, at man ikke har ret til a-dagpenge under sygdom, og deraf følger, at udbetalingen stilles i bero og ikke tæller i de 104 uger, man har ret til.


OK, så har de lavet det om siden sidst jeg var til rådighedsmøde i min a-kasse. Dér fortalte de, at "uret" først blev stoppet efter 6 ugers sygemelding.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Rapfisk » 4. sep 2016, 17:44

hvz74 skrev:
Rapfisk skrev:Det kan være godt at kende udgivelsen Sociale Ydelser - hvem, hvad, hvornår. Den findes i pdf her: https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connec ... OD=AJPERES

Det står ikke direkte, men af side 8 fremgår det, at man ikke har ret til a-dagpenge under sygdom, og deraf følger, at udbetalingen stilles i bero og ikke tæller i de 104 uger, man har ret til.


OK, så har de lavet det om siden sidst jeg var til rådighedsmøde i min a-kasse. Dér fortalte de, at "uret" først blev stoppet efter 6 ugers sygemelding.

Bogen udkommer normalt omkring april, så angivelserne i den burde være korrekte pr. starten af året.

Nu skulle det være efter 2 uger (s. 48).
0
Livslinjen: 70 201 201
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: HASTER: Hjælp til ven med ledighedsstress!

Indlægaf Grissebassen » 4. sep 2016, 19:24

Rapfisk skrev:
hvz74 skrev:
Rapfisk skrev:Det kan være godt at kende udgivelsen Sociale Ydelser - hvem, hvad, hvornår. Den findes i pdf her: https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connec ... OD=AJPERES

Det står ikke direkte, men af side 8 fremgår det, at man ikke har ret til a-dagpenge under sygdom, og deraf følger, at udbetalingen stilles i bero og ikke tæller i de 104 uger, man har ret til.


OK, så har de lavet det om siden sidst jeg var til rådighedsmøde i min a-kasse. Dér fortalte de, at "uret" først blev stoppet efter 6 ugers sygemelding.

Bogen udkommer normalt omkring april, så angivelserne i den burde være korrekte pr. starten af året.

Nu skulle det være efter 2 uger (s. 48).

Det lyder meget rigtigt, i forhold til hvad min ven og jeg har kunnet google os frem til
0

Tilbage til "Job"