Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 475
Likede indlæg: 8074

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Rosa Espinosa » 19. mar 2018, 10:00

Lys skrev:
Rosa Espinosa skrev:Var til jobsamtale på mit gamle arbejde og de kom efterfølgende med et modtilbud på den løn jeg sagde jeg ville have. Nu har jeg haft weekenden til at tænke over det og så vende tilbage med et svar. Vil have 1.600 kr mere i løn, end det de tilbød. Har så ondt i maven over det her, har aldrig forhandlet løn før, hader det. Ved ikke hvordan andre mennesker kan holde til det.

Er lønnen en dealbreaker for dig eller tager du jobbet uanset om de giver sig på lønnen? Når jeg får ondt i maven pga usikkerhed ved en situation, har jeg ret meget glæde af at overveje, hvad det værste, som kan ske, er.

Husk at konsekvensen ved at du ikke får det, du beder om, ikke betyder at de så trækker jobtilbuddet tilbage. Det betyder “bare” at du får en lavere løn, end du optimalt gerne vil have.

Hvis de holder fast i deres seneste tilbud, kan du forsøge at få aftalt en ekstra lønsamtale om fx 6 mdr, så har du haft en chance for at vise dit værd.

Både og, var jo glad for at være der, men synes også lønnen skal være fair. Kan mærke der også er lidt retfærdighed i det, nok også fordi jeg ikke kan lade være med at sammenligne med andre. Jeg er en god medarbejder og en god kollega.
De var ikke villige til at give mig hvad jeg bad om så var faktisk i gang med at afslutte samtalen, men de vil gerne have mig tilbage, så de ville gerne sende et nyt tilbud til mig, sagde jeg ok til.

Det lyder faktisk som en god idé det med en lønsamtale på et senere tidspunkt. Det kunne måske gøre jeg ville være okay med lidt mindre i løn, for nu :-D
0
Tak for tippet, du er bare alletiders, hej hej
JoyNips
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8251

Indlægaf JoyNips » 19. mar 2018, 10:26

Maanii skrev:Hvor lang tid oplever I som oftest der går, fra I har sendt en ansøgning ud, til I bliver kontaktet vedr. samtale?

Jeg er lidt rusten i jobsøgning, og jeg ved ikke helt hvad jeg kan forvente.

Jeg søgte et job onsdag sidste uge med frist d. 5/4, hvor de løbende kalder til samtale. Jeg kan ikke rigtig afgøre med mig selv hvornår jeg bliver nødt til at arkivere den som, at jeg ikke er gået videre?

Hvis der er frist og ikke løbende indkaldes: dagen efter frist.

Hvis løbende indkaldelse: 1-2 dage efter ansøgningen blev sendt.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1163
Likede indlæg: 4075

Indlægaf Spjaerten » 19. mar 2018, 10:30

Jeg har oplevet indkaldelse mange uger efter indsendelse af ansøgning, ovenikøbet også efter frist. Hvis der har stået samtaler løbende. Der er ikke er klart mønster.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 475
Likede indlæg: 8074

Indlægaf Rosa Espinosa » 19. mar 2018, 10:35

De var hurtige til at vende tilbage, de vil give 500 kr mere, hvilket gør at jeg ender op med det samme udbetalt som på mit nuværende job. Det er også 3.000 kr mere i løn end sidst jeg arbejde hos for 8 md. siden. Så det skal jeg også lige huske på.

I mellem tiden skrev en gammel kollega lige til mig. De kæmper alle på arbejdet, cheferne lytter ikke til dem og de har det generelt ikke godt. Man skulle tro at det ville mindske min interesse for jobbet, men det gør faktisk bare at jeg endnu mere vil tilbage. Jeg vil så gerne hjælpe dem og sørge for at de alle har det godt igen :(
1
Tak for tippet, du er bare alletiders, hej hej
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 919
Likede indlæg: 7878

Indlægaf Rapfisk » 19. mar 2018, 10:44

Rosa Espinosa skrev:De var hurtige til at vende tilbage, de vil give 500 kr mere, hvilket gør at jeg ender op med det samme udbetalt som på mit nuværende job. Det er også 3.000 kr mere i løn end sidst jeg arbejde hos for 8 md. siden. Så det skal jeg også lige huske på.

I mellem tiden skrev en gammel kollega lige til mig. De kæmper alle på arbejdet, cheferne lytter ikke til dem og de har det generelt ikke godt. Man skulle tro at det ville mindske min interesse for jobbet, men det gør faktisk bare at jeg endnu mere vil tilbage. Jeg vil så gerne hjælpe dem og sørge for at de alle har det godt igen :(

Hvis du kan det, er det også noget, du kan hive frem til næste lønsamtale. Altså, hvis din tilstedeværelse kan bidrage til, at medarbejderne har det godt (og evt. ikke siger op), og produktionen stiger, siger lige så meget om din værdi for arbejdspladsen som dine egne faglige evner.

Jeg synes, det lyder som en god deal, hvis du både så gerne vil være der og i øvrigt får et lønhop af den størrelse (jeg gætter på, at du så kommer til at ligge ret højt i forhold til den løn, firmaet normalt tilbyder).
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Jadajada
Kort karma: 12
Likede indlæg: 216

Indlægaf Jadajada » 19. mar 2018, 10:52

Rosa Espinosa skrev:
Lys skrev:
Rosa Espinosa skrev:Var til jobsamtale på mit gamle arbejde og de kom efterfølgende med et modtilbud på den løn jeg sagde jeg ville have. Nu har jeg haft weekenden til at tænke over det og så vende tilbage med et svar. Vil have 1.600 kr mere i løn, end det de tilbød. Har så ondt i maven over det her, har aldrig forhandlet løn før, hader det. Ved ikke hvordan andre mennesker kan holde til det.

Er lønnen en dealbreaker for dig eller tager du jobbet uanset om de giver sig på lønnen? Når jeg får ondt i maven pga usikkerhed ved en situation, har jeg ret meget glæde af at overveje, hvad det værste, som kan ske, er.

Husk at konsekvensen ved at du ikke får det, du beder om, ikke betyder at de så trækker jobtilbuddet tilbage. Det betyder “bare” at du får en lavere løn, end du optimalt gerne vil have.

Hvis de holder fast i deres seneste tilbud, kan du forsøge at få aftalt en ekstra lønsamtale om fx 6 mdr, så har du haft en chance for at vise dit værd.

Både og, var jo glad for at være der, men synes også lønnen skal være fair. Kan mærke der også er lidt retfærdighed i det, nok også fordi jeg ikke kan lade være med at sammenligne med andre. Jeg er en god medarbejder og en god kollega.
De var ikke villige til at give mig hvad jeg bad om så var faktisk i gang med at afslutte samtalen, men de vil gerne have mig tilbage, så de ville gerne sende et nyt tilbud til mig, sagde jeg ok til.

Det lyder faktisk som en god idé det med en lønsamtale på et senere tidspunkt. Det kunne måske gøre jeg ville være okay med lidt mindre i løn, for nu :-D

Det lyder også godt, i teorien. Jeg har også prøvet det, men min erfaring er at i praksis virker det ikke.
Du bør sørge for at få forhandlet din løn inden du starter. I langt de fleste stillinger er der ikke mulighed for de store hop efterfølgende - medmindre du skifter stilling, ansvar eller niveau undervejs.
Du har ovenikøbet været på stedet før, så du kender en masse af arbejdsgangene, dvs. der er ikke behov for samme oplæring som hvis det var en anden og helt ny.

Du kan i stedet forhandle at du starter på deres løn nu, men stiger til dit niveau om f.eks. 6 måneder, så deler i lidt i porten. Men sørg for at få niveauet på plads inden du starter, ellers vil du slæbe efter al den tid du er i stillingen.

Min erfaring er desuden at arbejdsgiver respekterer en medarbejder der holder på hvad han er værd, hvis ellers kravet er nogenlunde forankret i virkeligheden. Det kan selvfølgelig betyde at du ikke får stillingen men medmindre du virkelig trænger til pengene er det noget der irriterer dig det meste af tiden. Ikke så meget pga. pengene, men pga. den manglende anerkendelse der ligger i det.

Jeg har netop fået et engangsvederlæg på 5000kr for at yde en god indsats. Jeg er i den heldige situation at de penge ikke betyder det helt store for mig, sådan i det daglige forsvinder de vist bare ned i det sorte hul, men anerkendelsen betyder alverden. At min jéfé har set og anerkender indsatsen.
Og jeg talte med en kollega der også har ydet en stor indsats om det, sådan ved en tilfældighed, og han blev, forståeligt nok, ked af at han ikke fik den samme anerkendelse.

Årh, det står mere klart inde bag mit ansigt, jeg håber du kan finde lidt mening i det.
1
Jadajada

Indlægaf Jadajada » 19. mar 2018, 10:55

Maanii skrev:Hvor lang tid oplever I som oftest der går, fra I har sendt en ansøgning ud, til I bliver kontaktet vedr. samtale?

Jeg søgte et job onsdag sidste uge med frist d. 5/4, hvor de løbende kalder til samtale. Jeg kan ikke rigtig afgøre med mig selv hvornår jeg bliver nødt til at arkivere den som, at jeg ikke er gået videre?

Det er godt nok med stor forskel. Den stilling jeg har nu, der gik der under et kvarter fra jeg havde trykket send, inden de ringede og konsulenten spandt næsten hele samtalen. Men jeg havde også erfaring med stort set alle områder de søgte på.
Andre tilfælde hvor jeg har været et mindre godt match men alligevel er kommet til samtale er der gået et par dage.

Et par gange er jeg blevet indkaldt efter sidste frist, men oftest ret kort tid efter jeg har sendt ansøgningen.
0
Jadajada

Indlægaf Jadajada » 19. mar 2018, 11:06

Filipai skrev:
ajnaM skrev:
Filipai skrev:
ajnaM skrev:
Filipai skrev:Jeg syder af vrede lige nu. Har lige fået en mail med "Et job der kunne interessere dig"
Et job jeg vel og mærke allerede HAR søgt, og været til 1. og 2. samtale hos i November og December. Og som jeg senest i Januar hørte om at de var blevet forsinket i ansættelsesforløbet da de skulle have nogle ledere fra udlandet ind til sidste runde samtaler. Jobbet blev slået om 5. marts, og har ikke hørt et pip om at jeg er blevet afvist. Ej men jeg er så sur og skuffet og vred. Jeg var en skide perfekt kandidat til det job. Men de borede virkeligt meget i det med familierelationer og om der ville være ændringer i min familiesammensætning de nærmeste år. Ej men jeg er hysterisk. Og ambivalent.
Hvad gør man lige? Jeg vil virkeligt gerne have en afvisning på en fornuftig måde, føler sgu jeg har fortjent det, når jeg har været igennem møllen med personlighedstest osv.

Ih jeg gad virkeligt godt have det job, men ikke længere

Jeg tror ikke, jeg ville kunne lade være med at ringe den ansvarlige op og lige sige, at jeg har set jobbet, og om vedkommende egentlig var klar over, at jeg aldrig havde fået en tilbagemelding? Og så fortælle, at en anden gang ville du have været glad for at få et opkald.

Jeg synes faktisk, den pågældende cheftype fortjener lige at få sådan et opkald.

Jeg har formuleret en mail som jeg påtænker at sende afsted. Er sikker på jeg ville hyle hvis jeg ringede op. Er så sur og skuffet, og hyler når jeg bliver vred :genert:
Så tror han får mailen og så ringer jeg hvis han ikke svarer.

Jeg ville ringe op. Du har så ren en sag, at det ville være en fryd at høre ham krympe sig i den anden ende af røret. Men jeg er også lettere konfrontatorisk anlagt.

Hvis du ved, det ikke bliver godt over telefonen, ville jeg helt undlade at ringe. Du får jo ret beset ikke noget ud af samtalen, andet end den eventuelle håneret, så du skal selvfølgelig kun gøre det, hvis det ville gøre dig gladere!

Jeg sender mailen, hvor jeg ville skrive følgende

"Hej XXX.

Jeg kan til min ærgrelse se at jobbet som XXX er opslået igen, og jeg står mig uforstående over for, at der ikke er kommet information om at jeg ikke var den rette kandidat. Jeg vil meget gerne have en dialog omkring dette, så jeg fremadrettet kan målrette min jobsøgning.

Jeg kan kontaktes på XXXXX

Mvh"

Og hvis han så ikke ringer giver jeg et kald. Problematikken er jo også at jeg faktisk skide gerne vil det skide job. Jeg er så monster træt af at være arbejdsløs, og jeg er glad for jeg da trods alt har mit iværksætterprogram at stå op til, men om 2 uger er det slut, og så skal jeg igen være fuldtidshjemme, og jeg bliver langsomt sindsyg.

Jeg kan godt forstå den følelse du sidder med. Her prøvet noget lignende. Det er en ufed oplevelse at sidde tilbage med.
Faktisk endte jeg vist med at ringe og spørge om ikke de skulle se at få afsluttet det de allerede havde sat igang, inden de søgte igen. Han var helt uforstående - tror faktisk det var en kommunikationsbrist med HR-afdelingen.
Efter nogle år skete der en stor rokering på den pågældende arbejdsplads og så søgte jeg en tilsvarende stilling ved den samme leder - og fik den. Da vi havde givet håndtryk og aftalt div. betingelser fortalte jeg at jeg jo allerede havde søgt tidligere men iøvrigt aldrig havde fået svar - og om de altid var så længe om at sige ja tak til en ansøger :-)
Så det endte faktisk med at blive en god oplevelse og jeg var glad for at de ikke kunne hive en halvbitter gammel mail ud af mailboksen.
Jeg er der endnu og det manglende svar er på ingen måde fortællende om virksomheden.

Og nu kommer pointen:
Men den mail der, jeg ville overveje hvad godt den kan gøre dig? Hvis du tror den kan skaffe dig jobbet, så afsted med den.
Jeg tror ikke den gør dig noget godt, andet end at varme kortvarigt, så fik de det satme at vide, gjorde de!
Hvis du er i stand til at ringe uden at lyde ked af det eller bitter, så gør dét, men ellers er mit råd at lade det fare.
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 562
Likede indlæg: 4241

Indlægaf Filipai » 19. mar 2018, 11:18

Jasimien skrev:
Filipai skrev:
ajnaM skrev:
Filipai skrev:
ajnaM skrev:
Filipai skrev:Jeg syder af vrede lige nu. Har lige fået en mail med "Et job der kunne interessere dig"
Et job jeg vel og mærke allerede HAR søgt, og været til 1. og 2. samtale hos i November og December. Og som jeg senest i Januar hørte om at de var blevet forsinket i ansættelsesforløbet da de skulle have nogle ledere fra udlandet ind til sidste runde samtaler. Jobbet blev slået om 5. marts, og har ikke hørt et pip om at jeg er blevet afvist. Ej men jeg er så sur og skuffet og vred. Jeg var en skide perfekt kandidat til det job. Men de borede virkeligt meget i det med familierelationer og om der ville være ændringer i min familiesammensætning de nærmeste år. Ej men jeg er hysterisk. Og ambivalent.
Hvad gør man lige? Jeg vil virkeligt gerne have en afvisning på en fornuftig måde, føler sgu jeg har fortjent det, når jeg har været igennem møllen med personlighedstest osv.

Ih jeg gad virkeligt godt have det job, men ikke længere

Jeg tror ikke, jeg ville kunne lade være med at ringe den ansvarlige op og lige sige, at jeg har set jobbet, og om vedkommende egentlig var klar over, at jeg aldrig havde fået en tilbagemelding? Og så fortælle, at en anden gang ville du have været glad for at få et opkald.

Jeg synes faktisk, den pågældende cheftype fortjener lige at få sådan et opkald.

Jeg har formuleret en mail som jeg påtænker at sende afsted. Er sikker på jeg ville hyle hvis jeg ringede op. Er så sur og skuffet, og hyler når jeg bliver vred :genert:
Så tror han får mailen og så ringer jeg hvis han ikke svarer.

Jeg ville ringe op. Du har så ren en sag, at det ville være en fryd at høre ham krympe sig i den anden ende af røret. Men jeg er også lettere konfrontatorisk anlagt.

Hvis du ved, det ikke bliver godt over telefonen, ville jeg helt undlade at ringe. Du får jo ret beset ikke noget ud af samtalen, andet end den eventuelle håneret, så du skal selvfølgelig kun gøre det, hvis det ville gøre dig gladere!

Jeg sender mailen, hvor jeg ville skrive følgende

"Hej XXX.

Jeg kan til min ærgrelse se at jobbet som XXX er opslået igen, og jeg står mig uforstående over for, at der ikke er kommet information om at jeg ikke var den rette kandidat. Jeg vil meget gerne have en dialog omkring dette, så jeg fremadrettet kan målrette min jobsøgning.

Jeg kan kontaktes på XXXXX

Mvh"

Og hvis han så ikke ringer giver jeg et kald. Problematikken er jo også at jeg faktisk skide gerne vil det skide job. Jeg er så monster træt af at være arbejdsløs, og jeg er glad for jeg da trods alt har mit iværksætterprogram at stå op til, men om 2 uger er det slut, og så skal jeg igen være fuldtidshjemme, og jeg bliver langsomt sindsyg.

Jeg kan godt forstå den følelse du sidder med. Her prøvet noget lignende. Det er en ufed oplevelse at sidde tilbage med.
Faktisk endte jeg vist med at ringe og spørge om ikke de skulle se at få afsluttet det de allerede havde sat igang, inden de søgte igen. Han var helt uforstående - tror faktisk det var en kommunikationsbrist med HR-afdelingen.
Efter nogle år skete der en stor rokering på den pågældende arbejdsplads og så søgte jeg en tilsvarende stilling ved den samme leder - og fik den. Da vi havde givet håndtryk og aftalt div. betingelser fortalte jeg at jeg jo allerede havde søgt tidligere men iøvrigt aldrig havde fået svar - og om de altid var så længe om at sige ja tak til en ansøger :-)
Så det endte faktisk med at blive en god oplevelse og jeg var glad for at de ikke kunne hive en halvbitter gammel mail ud af mailboksen.
Jeg er der endnu og det manglende svar er på ingen måde fortællende om virksomheden.

Og nu kommer pointen:
Men den mail der, jeg ville overveje hvad godt den kan gøre dig? Hvis du tror den kan skaffe dig jobbet, så afsted med den.
Jeg tror ikke den gør dig noget godt, andet end at varme kortvarigt, så fik de det satme at vide, gjorde de!
Hvis du er i stand til at ringe uden at lyde ked af det eller bitter, så gør dét, men ellers er mit råd at lade det fare.

Jeg har allerede sendt og fået svar. Synes ikke min mail fremstod bitter eller noget, men mere som en reminder om at det altså ikke er i orden. Jeg fik et meget meget fint svar tilbage fra den leder jeg var til samtale hos, som beklagede utroligt meget.
1
Selma156
Kort karma: 76
Likede indlæg: 974

Indlægaf Selma156 » 19. mar 2018, 13:38

Jeg skal til en samtale i morgen på et job, jeg virkelig gerne vil have. Det ligger tæt på min nye lejlighed, det er en fuldtidsstilling som journalist og virker som et sted med et godt arbejdsmiljø (jeg har tidligere været til samtale i mediehuset uden at gå videre, dog).

Ej, det vil jeg virkelig gerne have, især efter at have oplevet nederlag til de sidste tre samtaler!
1
kattekonen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Indlægaf kattekonen » 19. mar 2018, 15:50

Hvad ville I gøre i min situation, for jeg er godt nok i tvivl:

For en måneds tid siden oploadede jeg en uopfordret ansøgning til en stilling lig det jeg sidder i nu, i en virksomhed, som har flere små filialer. Jeg skrev at jeg kunne arbejde i filialer op til en times kørsel fra min bopæl. Den uopfordrede ansøgning er oploaded i deres base og de skrev at de gemte dem i 6 mdr.

Nu har virksomheden så slået en stilling op, præcis lig en stilling som jeg sendte en uopfordret ansøgning til, i en filial som ligger 10 km. fra min bopæl. Jamen - for pokker. Jeg tænker bare at de ikke er interesseret, at de ikke leder efter en anden kandidat. De fleste ansatte er kvinder - måske vil de heller have en mand, eller en som er lokalt bosiddende...who knows... :( :gruble:

Ville I alligevel sende en ansøgning afsted, trods det at I for bare en måneds tid siden lagde en uopfordret ansøgning ind i deres register?
0
1234
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1054

Indlægaf 1234 » 19. mar 2018, 15:54

Ja selvfølgelig. Det er ikke sikkert det et sted det reelt kigger ret meget på de uopfordret ansøgninger.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 919
Likede indlæg: 7878

Indlægaf Rapfisk » 19. mar 2018, 16:03

kattekonen skrev:Hvad ville I gøre i min situation, for jeg er godt nok i tvivl:

For en måneds tid siden oploadede jeg en uopfordret ansøgning til en stilling lig det jeg sidder i nu, i en virksomhed, som har flere små filialer. Jeg skrev at jeg kunne arbejde i filialer op til en times kørsel fra min bopæl. Den uopfordrede ansøgning er oploaded i deres base og de skrev at de gemte dem i 6 mdr.

Nu har virksomheden så slået en stilling op, præcis lig en stilling som jeg sendte en uopfordret ansøgning til, i en filial som ligger 10 km. fra min bopæl. Jamen - for pokker. Jeg tænker bare at de ikke er interesseret, at de ikke leder efter en anden kandidat. De fleste ansatte er kvinder - måske vil de heller have en mand, eller en som er lokalt bosiddende...who knows... :( :gruble:

Ville I alligevel sende en ansøgning afsted, trods det at I for bare en måneds tid siden lagde en uopfordret ansøgning ind i deres register?

Ja. Det kan sagtens være, at de bare ikke har fundet din ansøgning i deres database. Du kan evt. ringe til dem og høre, om de har set din ansøgning, og hvis ikke, om der er særlige kompetencer, de lægger vægt på. Mange af den slags systemer fungerer som en database, hvor man søger på bestemte søgeord i ansøgningerne - og hvis man fx ikke har skrevet SAP eller Prince2 i ansøgningen, kommer man slet ikke op i søgningen. Sådan noget kan man godt blive "frasorteret" på i de uopfordrede ansøgninger. Og i opfordrede, for den sags skyld - så få det endelig med, hvis du fx har kendskab til nogle af de systemer, de efterspørger.
3
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
LaMariposa
Kort karma: 225
Likede indlæg: 4273

Indlægaf LaMariposa » 19. mar 2018, 16:39

Sidst, jeg søgte job, blev jeg indkaldt to dage efter, at jeg sendte min ansøgning. Men jeg synes nu ikke, at du skal give op, selvom du ikke har hørt fra dem endnu. Vi er ved at nå dertil, hvor de sandsynligvis ikke kan nå at lukke rekrutteringen her i marts, så måske haster det ikke så meget for dem med at indkalde.
0
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 174
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3103

Indlægaf ExCoastal » 20. mar 2018, 00:06

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at søge nyt arbejde lige nu, men en fb ven mente, at noget med at oversætte til dansk burde være lige noget for mig. Så jeg ringede til headhunteren, og hun sendte en test til mig. Dels korrekturlæsning og dels oversættelse af korte tekster. Jeg scorede pænt højt, og blev så inviteret til en længere test hos den kunde, hvor jeg i sidste ende kunne komme til at arbejde. Jeg må ikke nævne navnet, men det er et lille firma i Cupertino, der laver mobiltelefoner og computere. Det har intet med frugt at gøre :lol:

Nu skal jeg så vente helt til fredag for at se, om jeg kommer videre i processen...
8

Tilbage til "Job"