Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 357
Likede indlæg: 2205

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Thestral » 26. jan 2018, 16:24

Nå men mit vikariat udløb så idag da vi nåede igennem arbejdsbyrden. Jeg har så fri hele næste uge og skal så møde ind igen den 5 februar 3 dage om ugen i stedet for fuld tid.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
avdotja
Kort karma: 198
Likede indlæg: 3646

Indlægaf avdotja » 26. jan 2018, 21:25

Ellin skrev:
Fru.skruk skrev:Så blev jeg endelig kaldt til samtale på drømmejobbet. Desværre er der flere udfordringer.

1) fordi jeg åbenbart er notorisk usikker omkring påklædning: jeg arbejder på et stort hospital og skal til jobsamtale midt i almindelig arbejdstid på et andet job på samme hospital. Jeg ønsker på ingen måde, at min nuværende arbejdsgiver skal vide noget. Jeg er jo netop startet på hans afdeling og det bliver ikke populært, hvis jeg siger op allerede. Nå men, spørgsmålet er, kan man mode op i sin uniform? Eller skal jeg snige mig væk og skifte? Jeg har allerede arbejdet i arbejdet i 3 mdr. for ca. 2 år siden og de kender mig allesammen.

2) Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg kringler den med en (hemmelig) jobsamtale midt almindelig arbejdstid. Jeg har ikke ret til at få fri, da jeg er i en fast stilling. Og vigtigere, jeg ønsker ikke, at arbejdsgiver ved noget. Jeg tror bare, at jeg må melde ud, at jeg skal til møde en time og så håbe, at de ikke spørger yderligere ind. Suk. Hvad har I gjort i lignende situationer? Det er ikke muligt at flytte samtalen. Det har jeg allerede talt med dem om.

Jeg er pædagog og endte med at måtte afspadsere en hel dag for en jobsamtale midt på arbejdsdagen. Det var et sats jeg tog, fordi stillingen var tilpas interessant for mig. :)
Mht uniform. Hvis du går midt i arbejdsdagen, ville jeg nok have et ekstra sæt tøj i mit skab/bilen og sørge for at have tid til at skifte undervejs.

Jeg ville gøre det modsatte. Når det netop er på et hospital hvor du arbejder i forvejen, du også i den nye stilling skal have uniform på og samtalen ovenikøbet ligger midt i arbejdstiden, så ville det for mig være naturligt at møde op i uniformen.

Samtalen ligger tilfældigvis ikke enten i starten eller slutningen af arbejdsdagen, så du kan sige at du bliver nød til at gå tidligt/komme lidt senere den dag? Har du decideret (patient) vagt eller har du almindelig kontor/laboratoriearbejde? På mit arbejde, ville jeg godt kunne smutte til en times møde i den anden ende af virksomheden, uden at der var nogen der ville undre sig.
2
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 8
Likede indlæg: 162

Indlægaf Fru.skruk » 26. jan 2018, 21:37

Ellin skrev:
Fru.skruk skrev:Så blev jeg endelig kaldt til samtale på drømmejobbet. Desværre er der flere udfordringer.

1) fordi jeg åbenbart er notorisk usikker omkring påklædning: jeg arbejder på et stort hospital og skal til jobsamtale midt i almindelig arbejdstid på et andet job på samme hospital. Jeg ønsker på ingen måde, at min nuværende arbejdsgiver skal vide noget. Jeg er jo netop startet på hans afdeling og det bliver ikke populært, hvis jeg siger op allerede. Nå men, spørgsmålet er, kan man mode op i sin uniform? Eller skal jeg snige mig væk og skifte? Jeg har allerede arbejdet i arbejdet i 3 mdr. for ca. 2 år siden og de kender mig allesammen.

2) Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg kringler den med en (hemmelig) jobsamtale midt almindelig arbejdstid. Jeg har ikke ret til at få fri, da jeg er i en fast stilling. Og vigtigere, jeg ønsker ikke, at arbejdsgiver ved noget. Jeg tror bare, at jeg må melde ud, at jeg skal til møde en time og så håbe, at de ikke spørger yderligere ind. Suk. Hvad har I gjort i lignende situationer? Det er ikke muligt at flytte samtalen. Det har jeg allerede talt med dem om.

Jeg er pædagog og endte med at måtte afspadsere en hel dag for en jobsamtale midt på arbejdsdagen. Det var et sats jeg tog, fordi stillingen var tilpas interessant for mig. :)
Mht uniform. Hvis du går midt i arbejdsdagen, ville jeg nok have et ekstra sæt tøj i mit skab/bilen og sørge for at have tid til at skifte undervejs.

Ih, jeg er i syv sind. Problemet er lidt, at de to afdelinger ligger lige op ad hinanden, så der er stor risiko for at blive set af nogle, der ville undre sig fra mit nuværende arbejde - i alm. tøj. Det ville ellers være dejligt at kunne pynte sig lidt, for at se godt ud til samtalen. Og måske ender det med det. Det ville nok være mit eget tøj, jeg ville føle mig mest pæn i.
Og så kan vi desværre ikke afspadsere med så kort varsel. Det havde ellers været dejligt.
0
Brugeravatar
Fru.skruk

Indlægaf Fru.skruk » 26. jan 2018, 21:43

avdotja skrev:
Ellin skrev:

Jeg ville gøre det modsatte. Når det netop er på et hospital hvor du arbejder i forvejen, du også i den nye stilling skal have uniform på og samtalen ovenikøbet ligger midt i arbejdstiden, så ville det for mig være naturligt at møde op i uniformen.

Samtalen ligger tilfældigvis ikke enten i starten eller slutningen af arbejdsdagen, så du kan sige at du bliver nød til at gå tidligt/komme lidt senere den dag? Har du decideret (patient) vagt eller har du almindelig kontor/laboratoriearbejde? På mit arbejde, ville jeg godt kunne smutte til en times møde i den anden ende af virksomheden, uden at der var nogen der ville undre sig.

Tak fordi du altid giver dig tid til at svare mig :kys:
Ja, de kender mig nemlig allerede og nærmest kun med uniform. Så på den måde ville det være naturligt.
Det er desværre lige midt på dagen på et meget ærgerligt tidspunkt i forhold til diskretion. Men løsningen bliver nok, at meddele at jeg går til et møde - selvom de nok vil undre sig lidt - og så lade en anden dække min funktion.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 735
Likede indlæg: 11813

Indlægaf Smiling_Goat » 27. jan 2018, 12:34

limitededition skrev:Er der nogen der har erfaring med at blive ansat i den virksomhed man er elev i?
Jeg er færdig som kontorelev i offentlig administration i september (eller i princippet i Maj når jeg har været til eksamen).
Jeg er i tvivl om det giver mening at snakke med min leder allerede nu for at høre om muligheden for at blive. :)

Nu kender jeg ikke så meget til offentlig administration, men hvor jeg er (privat virksomhed) er der processer for næsten alt - også elevforløb. Hos os er det en del af processen, at man tager en snak med eleverne om fremtiden. Herunder også muligheden for ansættelse efter elevtiden.

Har du tjekket, om I har sådan en proces?
0
limitededition
Kort karma: 44
Likede indlæg: 291

Indlægaf limitededition » 27. jan 2018, 13:57

Smiling_Goat skrev:
limitededition skrev:Er der nogen der har erfaring med at blive ansat i den virksomhed man er elev i?
Jeg er færdig som kontorelev i offentlig administration i september (eller i princippet i Maj når jeg har været til eksamen).
Jeg er i tvivl om det giver mening at snakke med min leder allerede nu for at høre om muligheden for at blive. :)

Nu kender jeg ikke så meget til offentlig administration, men hvor jeg er (privat virksomhed) er der processer for næsten alt - også elevforløb. Hos os er det en del af processen, at man tager en snak med eleverne om fremtiden. Herunder også muligheden for ansættelse efter elevtiden.

Har du tjekket, om I har sådan en proces?

Det har vi ikke. Som udgangspunkt har vi ikke et job efter endt elevperiode og skal søge på lige vilkår med alle andre. Dvs. der skal være en stilling jeg kan søge for at jeg kan blive.
0
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2769

Indlægaf Ficus » 27. jan 2018, 14:40

Hvis et jobopslag er skrevet med en “hyggelig”-tone, ville i så bruge nogen af de samme elementer i ansøgningen?

Altså hvis der stod “vi har i øvrigt et bowlinghold og en fredagskageliste.”, ville i så nævne at i bagte en god drømmekage eller bowler med et gennemsnit på 200 point?
1
Aquadorable
Kort karma: 115
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 1288

Indlægaf Aquadorable » 27. jan 2018, 14:44

Ficus skrev:Hvis et jobopslag er skrevet med en “hyggelig”-tone, ville i så bruge nogen af de samme elementer i ansøgningen?

Altså hvis der stod “vi har i øvrigt et bowlinghold og en fredagskageliste.”, ville i så nævne at i bagte en god drømmekage eller bowler med et gennemsnit på 200 point?

Ja! :)
4
:love:
kattekonen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Indlægaf kattekonen » 30. jan 2018, 08:41

Så var jeg til samtale på job 3, og har i dag sendt en mail at jeg ikke ønsker at gå videre i ansættelsesprocessen. Jeg skulle gå 3.000 kr. ned i løn og jobbet virkede endnu mere stresset og rodet end mit nuværende job. Samtidig ville jeg være den ældste i en bygning på 100 medarbejdere og jeg er altså kun 38 år. Der var vist en anden ansat på 40 år, men altså...jeg tænker hvor pokker arbejder alle over 40...det er lidt som frisørerne, det er også sjældent at man ser en over 30.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 235
Likede indlæg: 4631

Indlægaf DenSyngendeLussing » 31. jan 2018, 11:59

Nå, jeg har så fået afslag fra begge de jobs, jeg var til samtale på for nylig. Jeg prøver at lade være med at blive slået ud, men hold kæft, hvor det føles som at løbe panden mod muren hele tiden. :(
0
Brugeravatar
Fru.skruk

Indlægaf Fru.skruk » 31. jan 2018, 18:33

avdotja skrev:
Ellin skrev:

Så var jeg til jobsamtale i dag. Jeg mødte op i mit arbejdstøj, det havde halvdelen af ansættelsesudvalget også. Jeg er blevet tilbudt jobbet - drømmejobbet.
Nu skal jeg så sige mit nuværende job op. Det er første gang, jeg skal det. Jeg fik jobbet i sommers, men har kun arbejdet der en måned. Jeg har helt ondt i maven over at skulle gøre det. Jeg er rigtig glad for at være der og vil egentlig gerne tilbage på et senere tidspunkt. Hjæææææælp! Hvordan gør man? Og det er egentlig ikke chefen, der er et problem, men kollegaerne, der nok bliver lidt kede af det og vil føle sig fravalgt. Suk.
7
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 153
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 2519

Indlægaf Ellin » 31. jan 2018, 18:37

Fru.skruk skrev:
Så var jeg til jobsamtale i dag. Jeg mødte op i mit arbejdstøj, det havde halvdelen af ansættelsesudvalget også. Jeg er blevet tilbudt jobbet - drømmejobbet.
Nu skal jeg så sige mit nuværende job op. Det er første gang, jeg skal det. Jeg fik jobbet i sommers, men har kun arbejdet der en måned. Jeg har helt ondt i maven over at skulle gøre det. Jeg er rigtig glad for at være der og vil egentlig gerne tilbage på et senere tidspunkt. Hjæææææælp! Hvordan gør man? Og det er egentlig ikke chefen, der er et problem, men kollegaerne, der nok bliver lidt kede af det og vil føle sig fravalgt. Suk.

Tillykke! :banan: :banan:

Da jeg sagde job op i efteråret, tog jeg en snak med min nærmeste leder og fortalte om situationen. Herefter sendte jeg den officielle opsigelse på personalenet og så fik jeg fortalte det til kolleger mv. efterhånden (og den slags rygtes jo).
Min leder ønskede mig tillykke, men var ærgerlig. Kolleger tog det lidt forskelligt, fik tillykker og nogle der var lidt skuffede, fordi de synes vi havde fået en rigtig god personalegruppe. Men altså, sådan er livet jo, folk skifter job af forskellige årsager osv.

Hvornår skal du starte så? :)
1
:ninja:
Brugeravatar
Fru.skruk

Indlægaf Fru.skruk » 31. jan 2018, 19:24

Ellin skrev:
Fru.skruk skrev:

Tillykke! :banan: :banan:

Da jeg sagde job op i efteråret, tog jeg en snak med min nærmeste leder og fortalte om situationen. Herefter sendte jeg den officielle opsigelse på personalenet og så fik jeg fortalte det til kolleger mv. efterhånden (og den slags rygtes jo).
Min leder ønskede mig tillykke, men var ærgerlig. Kolleger tog det lidt forskelligt, fik tillykker og nogle der var lidt skuffede, fordi de synes vi havde fået en rigtig god personalegruppe. Men altså, sådan er livet jo, folk skifter job af forskellige årsager osv.

Hvornår skal du starte så? :)

Tak! Jeg er så glad. De ville gerne, at jeg kunne starte d. 1/5, men det ville have medført, at jeg skulle sende en mail med min opsigelse i dag (jeg har 3 måneders opsigelse) - 1) uden at have det på skrift, at jeg havde jobbet og 2) noget upersonligt. Det ville jeg ikke brude mig om, så start er d. 1/6. Det bliver så vildt!
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 915
Likede indlæg: 7840

Indlægaf Rapfisk » 31. jan 2018, 21:11

@Fru Skruk: Jeg synes, du skal sige det som du gør her, at du er glad for dit job og kollegerne, og at du godt kan forestille dig at komme tilbage en dag, men at du har fået dit drømmejob tilbudt, og at du ikke kunne sige nej til den mulighed.

Det er jo ærgerligt for din nuværende afdeling, men det er positivt og reelt og hvad der kan ske.
3
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Fru.skruk

Indlægaf Fru.skruk » 1. feb 2018, 07:59

Rapfisk skrev:@Fru Skruk: Jeg synes, du skal sige det som du gør her, at du er glad for dit job og kollegerne, og at du godt kan forestille dig at komme tilbage en dag, men at du har fået dit drømmejob tilbudt, og at du ikke kunne sige nej til den mulighed.

Det er jo ærgerligt for din nuværende afdeling, men det er positivt og reelt og hvad der kan ske.

Det gør jeg så. Du har ret. Det er meget reelt. Jeg bliver bare i samme hus og der er noget konkurrence de forskellige steder imellem. Så jeg holder bare lidt lav profil :lol:
0

Tilbage til "Job"