Jobjagter-tråden

Brugeravatar
loular
Kort karma: 3
Likede indlæg: 35

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf loular » 23. jun 2018, 08:17

Nu kan jeg jo kun tale for, hvordan det er hos os. Hvis det er en dårlig reference fordi lederen er dårlig, så betyder det ikke nødvendigvis noget hvis personen til samtalen har været ærlig omkring det og det evt. dårlige samarbejde. Men hvis vi ikke har fået noget at vide om det eller evt. er i tvivl om, hvilken historie der er den rigtige, så kan godt ske at jobbet trækkes tilbage. Dog sker det dog ret sjældent, da der er mange gode pædagoger, der søger så de der kommer gennem til samtalen har faktisk altid gode referencer :) Men ja i sidste ende kan scenariet ende som du opridser og det er jo helt frit for om folk vil lege med på den præmis.
0
primle
Kort karma: 89
Likede indlæg: 633

Indlægaf primle » 23. jun 2018, 09:23

Jeg tænker også det kan være meget svært og komplekst at gennemskue om referencen er dårlig fordi lederen er. Det er vel et vurderingsspørgsmål.

Jeg ville i hvert fald sige pænt nej tak til at arbejde for en arbejdsgiver, der fandt det nødvendigt at sætte mig i sådan en situation. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.
5
Brugeravatar
Feline
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf Feline » 23. jun 2018, 09:35

Jeg ville heller aldrig afsløre, at jeg var på vej væk ved at bruge en nuværende leder som reference. Ikke kun ville stemningen blive underlig, hvis det gik i vasken, men jeg ville også frygte for at det påvirkede fordelingen af opgaver og udviklingsmuligheder efterfølgende - og har set det ske for en kollega.
1
Did you think I would hurt forever?

This is what survival looks like.
IrmaPigen
Kort karma: 316
Likede indlæg: 3864

Indlægaf IrmaPigen » 23. jun 2018, 09:48

primle skrev:Jeg tænker også det kan være meget svært og komplekst at gennemskue om referencen er dårlig fordi lederen er. Det er vel et vurderingsspørgsmål.

Jeg ville i hvert fald sige pænt nej tak til at arbejde for en arbejdsgiver, der fandt det nødvendigt at sætte mig i sådan en situation. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

Enig.

Og jeg tænker, at det er kun i det offentlige, man kan tillade sig en slags krav.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1050

Indlægaf Myresluger » 23. jun 2018, 09:55

loular skrev:Nu kan jeg jo kun tale for, hvordan det er hos os. Hvis det er en dårlig reference fordi lederen er dårlig, så betyder det ikke nødvendigvis noget hvis personen til samtalen har været ærlig omkring det og det evt. dårlige samarbejde. Men hvis vi ikke har fået noget at vide om det eller evt. er i tvivl om, hvilken historie der er den rigtige, så kan godt ske at jobbet trækkes tilbage. Dog sker det dog ret sjældent, da der er mange gode pædagoger, der søger så de der kommer gennem til samtalen har faktisk altid gode referencer :) Men ja i sidste ende kan scenariet ende som du opridser og det er jo helt frit for om folk vil lege med på den præmis.

Jeg må undres over at det kan lade sig gøre at rekruttere under de forudsætninger. Det er da en dybt uetisk måde at agere på. For ja, jeg synes det er uetisk at kræve at en ansøger potentielt ødelægge nuværende arbejdsforhold og så risikere at blive vejet og fundet for let af det sted man ansøger.

Vil det også sige at i aldrig ansætter nyuddannede eller folk der ikke er i job? Det er heller ikke særlig sympatisk!
14
Kakro05
Kort karma: 28
Likede indlæg: 159

Indlægaf Kakro05 » 23. jun 2018, 11:06

Nå, op på hesten igen. Jeg har fået udfyldt alle data hos temp-team (jeg har en kollega der har fået job der igennem og det kan jo ikke skade) og er i gang med ansøgningerne igen, selvom der ikke er så meget at søge pt, så faldt jeg over en ok spændende stilling i en midlertidig stilling på 2 år. Ellers må jeg i gang med nogle mindre spændende stillinger, men det går også nok :) .

Jeg har desuden tilmeldt mig et LEAN kursus igennem min a-kasse (det efterspørg mange) og tager nok møllen af jobsøgningskurser hos min a kasse, når jeg bliver ledig om en uges tid.
0
Brugeravatar
loular

Indlægaf loular » 23. jun 2018, 11:43

Myresluger skrev:
loular skrev:Nu kan jeg jo kun tale for, hvordan det er hos os. Hvis det er en dårlig reference fordi lederen er dårlig, så betyder det ikke nødvendigvis noget hvis personen til samtalen har været ærlig omkring det og det evt. dårlige samarbejde. Men hvis vi ikke har fået noget at vide om det eller evt. er i tvivl om, hvilken historie der er den rigtige, så kan godt ske at jobbet trækkes tilbage. Dog sker det dog ret sjældent, da der er mange gode pædagoger, der søger så de der kommer gennem til samtalen har faktisk altid gode referencer :) Men ja i sidste ende kan scenariet ende som du opridser og det er jo helt frit for om folk vil lege med på den præmis.

Jeg må undres over at det kan lade sig gøre at rekruttere under de forudsætninger. Det er da en dybt uetisk måde at agere på. For ja, jeg synes det er uetisk at kræve at en ansøger potentielt ødelægge nuværende arbejdsforhold og så risikere at blive vejet og fundet for let af det sted man ansøger.

Vil det også sige at i aldrig ansætter nyuddannede eller folk der ikke er i job? Det er heller ikke særlig sympatisk!

Vi ansætter meget ofte nyuddannede, men aldrig folk der ikke er i job. Det er måske usympatisk, men ikke desto mindre, så sikrer det os en stærk, stabil og stærk faglig personalegruppe. Der kan sagtens være nogle lige så dygtige i bunken vi sorterer fra på før beskrevne grundlag, men så længe der er nok af gode ansøgere at tage af, hvor vi kan trække gode referencer, så ser vi ingen grund til at tage nogen risiko til at gøre andet. Hvis folk ved de har gode referencer, så ødelægger de jo heller ikke deres nuværende arbejdsforhold, for så hyrer vi dem jo. Hvis de ikke har gode referencer, så får de jo valget om vi må kontakte dem eller ej, men hvis de siger nej, så bliver de ikke ansat, men kan frit søge videre i jobs, hvor det ikke foregår sådan.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1050

Indlægaf Myresluger » 23. jun 2018, 11:54

loular skrev:
Myresluger skrev:

Vi ansætter meget ofte nyuddannede, men aldrig folk der ikke er i job. Det er måske usympatisk, men ikke desto mindre, så sikrer det os en stærk, stabil og stærk faglig personalegruppe. Der kan sagtens være nogle lige så dygtige i bunken vi sorterer fra på før beskrevne grundlag, men så længe der er nok af gode ansøgere at tage af, hvor vi kan trække gode referencer, så ser vi ingen grund til at tage nogen risiko til at gøre andet. Hvis folk ved de har gode referencer, så ødelægger de jo heller ikke deres nuværende arbejdsforhold, for så hyrer vi dem jo. Hvis de ikke har gode referencer, så får de jo valget om vi må kontakte dem eller ej, men hvis de siger nej, så bliver de ikke ansat, men kan frit søge videre i jobs, hvor det ikke foregår sådan.

De risikerer da at deres nuværende chef siger nej til at være reference. Jeg ville ikke være sikker på at jeg selv ville sige ja til at være reference for en nuværende medarbejder - det står jo en frit for. Så selv hvis man fungerer godt på sit nuværende arbejde er det da en rimelig stor risiko at løbe? Jeg tænker modsat at det ikke vil være godt for jeres mulighed for at ansætte gode medarbejdere, fordi at jeg ville forvente at rigtig mange ikke vil løbe den risiko, hvis de er OK tilfredse med deres nuværende jobsituation.

Det lyder så som om i har mange ansøgere. Og man kan selvfølgelig bedre tillade sig at være usympatisk hvis der er mange om buddet. Jeg har dog meget svært ved at tro at ret mange vil synes at det er en OK risiko at løbe. Hvad siger fagforeningerne til den praksis?
7
Brugeravatar
loular

Indlægaf loular » 23. jun 2018, 12:09

Myresluger skrev:
loular skrev:
Myresluger skrev:

De risikerer da at deres nuværende chef siger nej til at være reference. Jeg ville ikke være sikker på at jeg selv ville sige ja til at være reference for en nuværende medarbejder - det står jo en frit for. Så selv hvis man fungerer godt på sit nuværende arbejde er det da en rimelig stor risiko at løbe? Jeg tænker modsat at det ikke vil være godt for jeres mulighed for at ansætte gode medarbejdere, fordi at jeg ville forvente at rigtig mange ikke vil løbe den risiko, hvis de er OK tilfredse med deres nuværende jobsituation.

Det lyder så som om i har mange ansøgere. Og man kan selvfølgelig bedre tillade sig at være usympatisk hvis der er mange om buddet. Jeg har dog meget svært ved at tro at ret mange vil synes at det er en OK risiko at løbe. Hvad siger fagforeningerne til den praksis?

Jeg prøver lige at forklare hvordan det foregår. Fx. til samtalen så spørger vi "Hvad ville din nuværende leder fortælle om dig, hvis vi ringede til ham/hende?" - Ansøger svarer "bla bla bla" Vi spørger så: "Hvis vi vælger dig, ville det så være ok at vi ringede til ham/hende som reference?". Hvis ansøgeren giver udtryk for at dette ville være problematisk, så bliver det bare ikke den ansøger vi vælger og han/hun står stadig i en uproblematisk jobsituation i sit nuværende job. Hvis han/hun siger det er fint, så er det jo kun gode referencer vi får og så bliver han/hun jo ansat.
0
IrmaPigen
Kort karma: 316
Likede indlæg: 3864

Indlægaf IrmaPigen » 23. jun 2018, 12:18

Har nogle af jer nogensinde bedt om omvendte referencer, dvs fra arbejdsgiver?

Dvs at bede om få lov til at tale med en tidligere medarbejder?

Det er vel hel rimeligt, hvis arbejdspladsen vil have referencer.
Senest rettet af IrmaPigen 23. jun 2018, 12:32, rettet i alt 1 gang.
2
Serafina
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf Serafina » 23. jun 2018, 12:20

Kære alle

Jeg har lige snakket med en kollega, der før har været ansat i en fagforening.

Hun siger, at det er en kulturforskel i mellem det private og i hvert fald det kommunale (ved ikke hvordan det er i staten).

Det er langt hend af vejen bare sådan man gør i det kommunale, tager referencer hos nuværende leder. Jeg tror ikke, at en kommunal leder vil sige nej til at være reference, og det er da ikke usympatisk at tage lederreferencer når der er en forståelse fra alles side om, at det er sådan man gør, tænker jeg.

:) Serafina
1
Jeg skriver fra min telefon. Jeg undskylder på forhånd :genert:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 919
Likede indlæg: 7860

Indlægaf Rapfisk » 23. jun 2018, 12:27

Serafina skrev:Kære alle

Jeg har lige snakket med en kollega, der før har været ansat i en fagforening.

Hun siger, at det er en kulturforskel i mellem det private og i hvert fald det kommunale (ved ikke hvordan det er i staten).

Det er langt hend af vejen bare sådan man gør i det kommunale, tager referencer hos nuværende leder. Jeg tror ikke, at en kommunal leder vil sige nej til at være reference, og det er da ikke usympatisk at tage lederreferencer når der er en forståelse fra alles side om, at det er sådan man gør, tænker jeg.

:) Serafina

Jeg er i staten, og jeg blev bedt om en reference. Jeg var blevet fyret fra et job og havde ikke en daværende chef, men det var ikke noget problem at tage en tidligere chef, der kendte mig fra en lignende stilling, selv om det lå ca. 5 år tilbage.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 73
Likede indlæg: 924

Indlægaf Minionine » 23. jun 2018, 12:28

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke anede hvad mine referencer ville sige om mig, da jeg fik mit nuværende job :lol: Altså jo, vi arbejdede godt og uproblematisk sammen, men jeg vidste ikke om de ville sige negative ting også. Jeg krydsede bare fingre for, at de ville være positive.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1210
Likede indlæg: 22953

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jun 2018, 12:29

loular skrev:Vi ansætter meget ofte nyuddannede, men aldrig folk der ikke er i job. Det er måske usympatisk, men ikke desto mindre, så sikrer det os en stærk, stabil og stærk faglig personalegruppe. Der kan sagtens være nogle lige så dygtige i bunken vi sorterer fra på før beskrevne grundlag, men så længe der er nok af gode ansøgere at tage af, hvor vi kan trække gode referencer, så ser vi ingen grund til at tage nogen risiko til at gøre andet. Hvis folk ved de har gode referencer, så ødelægger de jo heller ikke deres nuværende arbejdsforhold, for så hyrer vi dem jo. Hvis de ikke har gode referencer, så får de jo valget om vi må kontakte dem eller ej, men hvis de siger nej, så bliver de ikke ansat, men kan frit søge videre i jobs, hvor det ikke foregår sådan.

Gør I opmærksom på det? At I ikke ansætter ledige.
Ellers må der vel være en hel del ansøgere, som spilder deres tid på jer.
12
Brugeravatar
loular

Indlægaf loular » 23. jun 2018, 12:47

DetSorteCirkus skrev:
loular skrev:Vi ansætter meget ofte nyuddannede, men aldrig folk der ikke er i job. Det er måske usympatisk, men ikke desto mindre, så sikrer det os en stærk, stabil og stærk faglig personalegruppe. Der kan sagtens være nogle lige så dygtige i bunken vi sorterer fra på før beskrevne grundlag, men så længe der er nok af gode ansøgere at tage af, hvor vi kan trække gode referencer, så ser vi ingen grund til at tage nogen risiko til at gøre andet. Hvis folk ved de har gode referencer, så ødelægger de jo heller ikke deres nuværende arbejdsforhold, for så hyrer vi dem jo. Hvis de ikke har gode referencer, så får de jo valget om vi må kontakte dem eller ej, men hvis de siger nej, så bliver de ikke ansat, men kan frit søge videre i jobs, hvor det ikke foregår sådan.

Gør I opmærksom på det? At I ikke ansætter ledige.
Ellers må der vel være en hel del ansøgere, som spilder deres tid på jer.

Nej det gør vi ikke, og ja det er der sikkert nogen der gør.
0

Tilbage til "Job"