Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 250
Likede indlæg: 4705

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Tilly » 9. jul 2018, 09:44

Og foreløbig kan jeg se frem til at jobsamtale i uge 30, på et job jeg VIRKELIG gerne vil have. Faktisk er det det job af alle dem jeg har søgt efter jeg blev ledig, som jeg allerhelst vil have! Så jeg er så stolt og glad for at jeg er blevet indkaldt til samtale.

Men det bliver en udfordring at få det. Jeg fik at vide, at der vil være to samtalerunder, og det er første gang jeg nogensinde har prøvet det indenfor mit fag. Men ja, jeg er bare så glad for at være blevet kaldt til samtale. Og det giver mig en tro på, at jeg godt kan få et godt job, som jeg kan blive glad for uden at skulle tage ny uddannelse.
3
limitededition
Kort karma: 51
Likede indlæg: 336

Indlægaf limitededition » 9. jul 2018, 11:52

Akehurst2 skrev:
limitededition skrev:Hvornår ville I rykke for kontrakt? Jeg fik skriftlig bekræftelse på ansættelse for halvanden uge siden, hvor jeg skulle sende nogen info til kontrakten. Siden har jeg ikke hørt mere og jeg skal starte 1/8

Jeg ville rykke nu. Pænt og ordentligt og med forståelse for, at det jo er ved at være ferietid, men du skal da have din kontrakt.

Tak! :) Var i tvivl om jeg godt kunne tillade mig det.
0
limitededition
Kort karma: 51
Likede indlæg: 336

Indlægaf limitededition » 9. jul 2018, 12:21

limitededition skrev:
Akehurst2 skrev:
limitededition skrev:Hvornår ville I rykke for kontrakt? Jeg fik skriftlig bekræftelse på ansættelse for halvanden uge siden, hvor jeg skulle sende nogen info til kontrakten. Siden har jeg ikke hørt mere og jeg skal starte 1/8

Jeg ville rykke nu. Pænt og ordentligt og med forståelse for, at det jo er ved at være ferietid, men du skal da have din kontrakt.

Tak! :) Var i tvivl om jeg godt kunne tillade mig det.

De sender det inden for 14 dage, det vil sige lige inden jeg starter. :)
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1992
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20520

Indlægaf Daine » 9. jul 2018, 13:40

Er der nogen af jer, der har fået noget at vide om hvilke personoplysninger det er tilladt at oplyse i feks CV? Min veninde har fået at vide fra "anden aktør" at adresse, fødseldato og 'personlige oplysninger' ikke må oplyses mere. Men hverken jobcenter eller akasse har oplyst om det, og der har jeg ellers været til CV møder et par gange den sidste måned.

Jeg har også fået at vide fra jobcenter at man ENDELIG skal søge uopfordret!!!! Men jeg har fået respons fra flere, at de ikke længere tager imod/straks smider uopfordrede ansøgninger ud, fordi de ikke længere må opbevare dem :gruble:

Er der nogen med mere indsigt i den nye datalov der kan oplyse nærmere? Det gør det jo endnu sværere at søge.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 8700

Indlægaf Rapfisk » 9. jul 2018, 14:16

Daine skrev:Er der nogen af jer, der har fået noget at vide om hvilke personoplysninger det er tilladt at oplyse i feks CV? Min veninde har fået at vide fra "anden aktør" at adresse, fødseldato og 'personlige oplysninger' ikke må oplyses mere. Men hverken jobcenter eller akasse har oplyst om det, og der har jeg ellers været til CV møder et par gange den sidste måned.

Jeg har også fået at vide fra jobcenter at man ENDELIG skal søge uopfordret!!!! Men jeg har fået respons fra flere, at de ikke længere tager imod/straks smider uopfordrede ansøgninger ud, fordi de ikke længere må opbevare dem :gruble:

Er der nogen med mere indsigt i den nye datalov der kan oplyse nærmere? Det gør det jo endnu sværere at søge.

Det har altid været sådan. I det hele taget er det der GDPR-paranoia gået helt over gevind, så ingen gemmer noget som helst mere. Det giver jo ingen mening, at et CV ikke må være personhenførbart.

Man må heller ikke skrive oplysninger om politisk tilhørsforhold eller religion, som anses for at være følsomme oplysninger. Det har jeg altid insisteret på at se stort på, fordi en stor del af mit CV som nyuddannet var erfaringer, jeg havde fået gennem politisk (frivilligt) arbejde.

Man må også gerne opbevare uopfordrede ansøgninger, hvis man gør det på en (efter reglerne) sikker måde - men der er jo ikke så meget at gøre ved det, hvis firmaerne ikke vil have dem. Så må man søge uopfordret hos virksomheder, der vil.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6485

Indlægaf ajnaM » 9. jul 2018, 14:33

Daine skrev:Er der nogen af jer, der har fået noget at vide om hvilke personoplysninger det er tilladt at oplyse i feks CV? Min veninde har fået at vide fra "anden aktør" at adresse, fødseldato og 'personlige oplysninger' ikke må oplyses mere. Men hverken jobcenter eller akasse har oplyst om det, og der har jeg ellers været til CV møder et par gange den sidste måned.

Hvor er det pinligt, at anden aktør har oplyst om det. Det øger bare mine negative følelser for Anden Aktør. :lol:

Alt er henførbare oplysninger. Et navn, en titel, et billede, et telefonnummer. Der er personFØLSOMME oplysninger, som skal behandles på ekstra delikate måder, og det er eksempelvis sådan noget som fagforeningsforhold, seksualitet og race, men alt, der kan spores tilbage til en person, er personHENFØRBARE oplysninger. Bare det, at du sender en mail, gør, at du har givet virksomheden en personhenførbar oplysning.

Men altså, som privatperson er du jo ikke underlagt samme regler. Du er derfor meget velkommen til at skrive alt det, du vil, til en virksomhed eller organisation - men de skal behandle dine henførbare oplysninger i henhold til datasikkerhedslovgivningen. Det kan man gøre på mange måder, men grundlæggende skal virksomheden kunne forklare brugen og have indhentet samtykke til at gemme dine oplysninger.

Hos os betyder det for HR-afdelingen, at vi ikke længere gemmer gamle CV'er, med mindre vi har fået tilladelse.
5
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1246

Indlægaf Myresluger » 9. jul 2018, 16:00

I forhold til uopfordrede ansøgninger er udfordringen at man som ansøger har ret til at få slettet sine oplysninger, og det er rigtig svært at sikre hvis sådan et CV flyder rundt i organisationen. Mange firmaer har en elektronisk side hvor man kan uploade en uopfordret ansøgning - her kan man som firma være sikker på at man kan slette alle udgaver af CV’et igen.

Man kan skrive lige hvad man har lyst til i sit CV - men man har ret til at få sine oplysninger slettet når man beder om det.
1
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 9. jul 2018, 16:19

Tak for svar, så er jeg da lidt beroliget igen. Synes måske nok også det var at gå over gevind, hvis man ikke måtte oplyse sin adresse eller lave et lille “sådan er jeg privat” afsnit, så længe det netop ikke omhandler de orienteringer man har om det så er race, politisk eller seksuelt. Men den Anden Aktør hun går hos er også temmelig alternativ - på den ufede måde. Og hun har vist ikke forstået forskellen på personfølsomt og personhenførbart - jeg kunne heller ikke forstå, at jobcenter/akasse ikke havde givet den info videre, den var jo super relevant, hvis den virkelig var så emsig.
(Og når det endelig skal være, så hader jeg faktisk mest tanken om at mit telefonnummer nu er så tilgængeligt. De sidste 13 år har det været ikke-søgbart/hemmeligt ... og selvom det stadig er det officielt, så er der godt nok mange der har adgang til det alligevel for det skal stå i mit jobnetCV :mellow: )

Jeg har ved flere af de stillinger jeg har søgt fået en mail med loginoplysninger så jeg selv kan rette/slette mit cv hos dem efterfølgende, hvis jeg vil det - og ellers sletter de efter 6 måneder. Det er en fin måde at gøre det på, men jeg kan også godt se at små virksomheder måske har det sværere mht til forsvarlig opbevaring - så det vil jeg tage til efterretning. Alternativt må jeg jo ringe uopfordret og spørge om de mangler personale (og om de tager imod en skriftlig ansøgning), så har jeg stadig søgt - selvom de siger nej til at modtage noget på skrift.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 166
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 2431

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 9. jul 2018, 17:17

Jeg har pt. to ansøgninger ude hos NHS, som jeg mangler svar på og fire endnu der skal skrives og sendes ind. Min kæreste er begyndt at finde tips og råd til NHS ansøgninger, så forhåbentlig kan de næste fire blive kickass og udløse samtale i det mindste.

Har lige set et job der er I manchester, men som har lukkedato i morgen på trods af det kun lige er kommet på hjemmesiden. Der må skrives ansøgning til den ligeså snart jeg kommer tilbage fra stalden. Det er kun en 20 timers stilling, men den betaler mere end dobbelt af min nuværende 16 timers stilling og er noget jeg ville ELSKE at arbejde med.

I morgen er min manager også tilbage på arbejdet. Jeg hader hende. Kan ikke vente til at indlevere min opsigelse og danse ud derfra.. Den sidste uge uden hende har været så fin. Er ENDELIG blevet trænet på kassen, har nydt(ish) at være på arbejde et par dage faktisk og fælles for alle dage jeg ikke har hadet det? hun var der ikke.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Mani » 9. jul 2018, 17:34

Daine skrev:Tak for svar, så er jeg da lidt beroliget igen. Synes måske nok også det var at gå over gevind, hvis man ikke måtte oplyse sin adresse eller lave et lille “sådan er jeg privat” afsnit, så længe det netop ikke omhandler de orienteringer man har om det så er race, politisk eller seksuelt. Men den Anden Aktør hun går hos er også temmelig alternativ - på den ufede måde. Og hun har vist ikke forstået forskellen på personfølsomt og personhenførbart - jeg kunne heller ikke forstå, at jobcenter/akasse ikke havde givet den info videre, den var jo super relevant, hvis den virkelig var så emsig.
(Og når det endelig skal være, så hader jeg faktisk mest tanken om at mit telefonnummer nu er så tilgængeligt. De sidste 13 år har det været ikke-søgbart/hemmeligt ... og selvom det stadig er det officielt, så er der godt nok mange der har adgang til det alligevel for det skal stå i mit jobnetCV :mellow: )

Jeg har ved flere af de stillinger jeg har søgt fået en mail med loginoplysninger så jeg selv kan rette/slette mit cv hos dem efterfølgende, hvis jeg vil det - og ellers sletter de efter 6 måneder. Det er en fin måde at gøre det på, men jeg kan også godt se at små virksomheder måske har det sværere mht til forsvarlig opbevaring - så det vil jeg tage til efterretning. Alternativt må jeg jo ringe uopfordret og spørge om de mangler personale (og om de tager imod en skriftlig ansøgning), så har jeg stadig søgt - selvom de siger nej til at modtage noget på skrift.

Vi er et forholdsvis lille sted. Hvis vores HR vurderer om det er en person vi kan have en stilling til senere skriver hun og spørger om hun må gemme ansøgningen 6 mdr. Efter 6 mdr sletter hun. Hvis der ikke er HR tænker jeg det let kan blive glemt. Vi deler en HR medarbejder med søster selskabet.
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 9. jul 2018, 19:06

Mani skrev:
Daine skrev:Tak for svar, så er jeg da lidt beroliget igen. Synes måske nok også det var at gå over gevind, hvis man ikke måtte oplyse sin adresse eller lave et lille “sådan er jeg privat” afsnit, så længe det netop ikke omhandler de orienteringer man har om det så er race, politisk eller seksuelt. Men den Anden Aktør hun går hos er også temmelig alternativ - på den ufede måde. Og hun har vist ikke forstået forskellen på personfølsomt og personhenførbart - jeg kunne heller ikke forstå, at jobcenter/akasse ikke havde givet den info videre, den var jo super relevant, hvis den virkelig var så emsig.

Vi er et forholdsvis lille sted. Hvis vores HR vurderer om det er en person vi kan have en stilling til senere skriver hun og spørger om hun må gemme ansøgningen 6 mdr. Efter 6 mdr sletter hun. Hvis der ikke er HR tænker jeg det let kan blive glemt. Vi deler en HR medarbejder med søster selskabet.

Det var en god måde at gøre det på, de steder jeg fremadrettet kommer til at søge vil jeg tro har en form for HR afdeling, så jeg tænker de nok har nogle retningslinier :)
0
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6485

Indlægaf ajnaM » 9. jul 2018, 20:15

Daine skrev:
Mani skrev:

Det var en god måde at gøre det på, de steder jeg fremadrettet kommer til at søge vil jeg tro har en form for HR afdeling, så jeg tænker de nok har nogle retningslinier :)

Alle har retningslinjer, men spørgsmålet er måske, om man har retningslinjer for at gemme CV'er.

Hvis du gerne vil have, at de gemmer det, kan du eventuelt skrive i mailen, at de er meget velkomne til at gemme dit CV - hvis det er en uopfordret ansøgning. Hvis det er et opslået job, kan du måske skrive det, hvis du (mod forventning) får et afslag. :)
0
Brugeravatar
Tilly

Indlægaf Tilly » 10. jul 2018, 13:19

Hvor mange ansøgere er der typisk til de job I søger? Til den sidste samtale jeg var til havde der været 59 ansøgere, og jeg fik indtryk af at lederen synes at det var mange og at jeg skulle være lidt imponeret over at være blevet udvalgt. Det var jeg dog ikke specielt, jeg synes nok bare at det var min egen fortjeneste, for jeg havde jo skrevet en ansøgning som de fandt interessant. Jeg tror egentlig 50-70 ansøgere er meget typisk for mange af de job jeg søger. Men på min tidligere arbejdsplads havde vi til tider op til 150 ansøgere. Et par gange var jeg med i ansættelsesudvalget, så derfor ved jeg også at der til tider kan være RIGTIG mange ansøgninger man hurtigt kan sortere fra, fordi det lyser ud af dem at det er "pligt" ansøgninger. Så selvom tallet lyder stort fra start, så behøver der ikke være overvældende mange blandt som er reelt interessante.

Til det job jeg skal til samtale på senere på måneden er stillingen stadig slået op, og jeg fik at vide at de indkalder kandidater løbende. Så der konkurrerer man jo ikke helt på samme måde.
0
Brugeravatar
Tilly

Indlægaf Tilly » 10. jul 2018, 13:27

Anyway, sidder selv og arbejder lidt på en pligtansøgning, så jeg kan holde ferie med med god samvittighed fra på fredag :P

I morgen vil jeg ringe til min fagforening for at få lidt gode råd til min kommende jobsamtale. Jeg skal til samtalen dagen efter jeg kommer hjem fra ferie, så jeg er nødt til at forberede mig i denne uge. Det er en privat virksomhed jeg skal til samtale ved, og da jeg hidtil kun har været offentligt ansat, så skal jeg lige være lidt forberedt på lønudspil mm, i tilfælde af at jeg bliver spurgt til det. Og ja, jeg har bare generelt brug for lidt rådgivning omkring hvad jeg skal være opmærksom på, ved en evt. privatansættelse.

Jeg drømmer i øvrigt allerede alt for meget om at jobbet bliver mit :lol: Arbejdspladsen ligger 5,5 km fra hvor jeg bor, så hvis jeg får det, så vil jeg forære mig selv en ny cykel. Så jeg har allerede siddet og kigget på cykler på nettet :genert: Jeg skal nok passe lidt på med at jeg ikke får kørt mig selv for meget op. Men man har vel lov at drømme :)
Senest rettet af Tilly 10. jul 2018, 16:25, rettet i alt 1 gang.
1
kattekonen
Kort karma: 6
Likede indlæg: 57

Indlægaf kattekonen » 10. jul 2018, 14:12

Til de jobs jeg søger er der typisk 17 ansøgere. Til nogle dog lige under 30, hvis det er mere administrativt. Jeg har i skrivende stund sendt 17 ansøgninger afsted det sidste år, og har været til samtale 7 gange, svarende til 41%.

Som tommelfingerregel har jeg læst at antallet af ansøgninger som skal sendes, skal regnes ud fra antallet af ansøgere. Hvis der er 200 ansøgere til en stilling, skal man sende 20 ansøgninger for at komme til samtale, svarende til 10% Man skal som tommefingerregel regne med at der skal 5 samtaler til at få et job - så det vil sige mindst 100 ansøgninger skal der til for at få et job.

Så hvis der er 17 ansøgere, bør jeg jeg komme til samtale for hver 1,7 ansøgning gange 5 = 8,5 ansøgning for at få et job. Så ud fra den tommelfingerregel, burde jeg vist have fået tilbudt et jobs nu.... :gruble: :gruble"
0

Tilbage til "Job"