Jobjagter-tråden

kattekonen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf kattekonen » 14. jul 2018, 14:44

englishchannel skrev:
kattekonen skrev:
Julledyret skrev:
kattekonen skrev:
Julledyret skrev:
Kakro05 skrev:Hvor ved i fra hvor mange ansøgere der er til de jobs i søger? Det ved jeg ingenting om :lol:

Der er som du kan høre en del virksomheder, der oplyser ansøgerantallet i afslaget eller til selve samtalen.

Det gør en lille forskel for mig om der har været 17 (jeg blev næsten målløs!) eller over 180 om at søge stillingen, jeg er blevet kaldt til samtale om. De fleste steder er der omkring 130-200 ansøgere, så det gør det jo også lettere at forstå, det kan være svært at komme gennem nåleøjet.

Har jeg været til samtale, så spørger jeg også altid hvor mange de har til samtale, hvis ikke de nævner det selv. Jeg kan godt lide, at vide hvor "særlig udvalgt" jeg er og hvor stor konkurrencen er i den type jobs jeg søger.

Det skal så lige siges at de stillinger jeg søger - hvor der kun er 17 ansøgere - vil ikke kunne bestrides af en nyuddannet. Det vil kræve mange års erfaring, og folk i min branche kan bare godt lide at sidde længe i deres stilling, så de flytter ikke en hel masse rundt. Jeg tror der er væsentligt flere ansøgere til stillinger hvor de nyuddannede har mulighed for at få foden indenfor.

Men når der nu kun er 17 ansøgere, er det så meget desto hårdere ikke at få nogen af de jobs man har været til samtale hos.

Ja, jeg er godt klar over der er stor forskel på, hvilken type stilling der er tale om. Jeg søger administrative kontorjobs, og derfor blev jeg overrasket over jeg til en samtale var én ud af 17, når det jeg ellers har hørt er, at der nærmere er 200 ansøgere.

Jeg synes egentlig det er mest hårdt at få afslag, når jeg har været til samtaler, hvor der har været test involveret. Fordi jeg i den sammenhæng giver ret meget af mig selv og det til tider bliver meget personligt, og det så er ekstra skuffende ikke at blive valgt.

Uanset hvad så er det bare aldrig fedt, at få et afslag efter en samtale, hvor man gerne ville have haft jobbet.

Det er sjovt at du lige nævner det med tests - for alle de gange jeg har fået afslag, har det været fordi jeg har klaret testene for dårligt i forhold til de andre ansøgere. Personlighedstestene lægger de ikke så meget vægt på, men hvor hurtigt man på 4 min. kan besvare problemstillinger indenfor regneteknik, sprogforståelse og rummelig intelligens, det har jeg kun oplevet har rigtig, rigtig stort udfald for om du får tilbudt jobbet.

Faktisk skal du helst score højt i alle kategorier. Det er virkelig et hårdt slag i ansigtet, fordi jeg nærmer mig de 40 år, og selv om jeg da har taget videreuddannelse, så kan jeg mærke at jeg ikke er så hurtig i hovedet, som da jeg var 23 år til at løse nye problemstillinger under så stort et tidspres. Til gengæld har jeg en masse menneskelige kompetencer og erfaring med alderen, men det er som om det slet ikke giver værdi for en arbejdsgiver i min sektor. To gange har jeg oplevet direkte at dumpe testen, hvor den simpelthen var for dårlig. Og en enkelt gang er jeg blevet fravalgt fordi de bare havde valgt den ansøger som havde den højeste samlede score. Oprindeligt var tests vel bare et supplement, men efterhånden som kravene stiger på arbejdsmarkedet, kan de fleste kandidater gennemføre en god jobsamtale, så de er faktisk mit indtryk at testene vægter meget højt.

Til en enkelt samtale oplevede jeg at der var 6 tests. Hvor jeg også skulle testes i engelsk, d.v.s. skulle høre lydfiler på 5 min på engelsk om et eller andet politisk eller samfundsmæssigt, hvorefter jeg så skulle besvare en multiple choice test om det de talte om.

Jeg har faktisk flere kolleger som helt lader være med at søge jobs, men lever med det de har, eller forsøger at finde jobs via netværk, simpelthen fordi de ikke kan overskue at skulle testes, og fordi de føler sig nedværdiget ved en lav score. Så på den måde må jeg være meget optimistisk eller måske bare meget dum, når jeg igen og igen lader mig slå oven i hovedet på grund af et afslag efter et middelmådigt testresultat.

Dette er overhovedet ikke min oplevelse og jeg arbejder også i finanssektoren.

Færdighedstests kan bruges til at sortere folk fra, men det handler altså ikke om at man skal score højest for at komme i betragtning. Til gengæld er det selvfølgelig et problem, hvis man direkte dumper den, men der er altså et meget stort middelfelt mellem at dumpe og være allerbedst. Jeg lå i middelfeltet da jeg fik mit nuværende job, og de var helt ligeglade med om jeg så lå i top eller middel, bare det ikke var i bunden.

Jeg undrer mig også over, at du mener at personlighedstests og menneskelige kompetencer intet betyder, for det gør de i høj grad. Der er langt flere der bliver sorteret fra på at være manglende teamplayers eller ikke at kende sig selv godt nok, end der er på at de er dårlige til at sætte figurer på række.

Jeg skriver dette, fordi det virker som om at du er overbevist om (også på baggrund af tidligere indlæg), at testsystemet er grunden til at du har svært ved at finde et nyt job. Medmindre du scorer eksorbitant dårligt (og ikke bare middelmådigt) på færdighedstestene, så vil jeg godt love dig, at det ikke er derfor du bliver fravalgt.

Jeg ved desværre ikke helt hvad jeg skal svare til dit indlæg, for det er de begrundelser jeg har fået. Jeg har aldrig fået en tilbagemelding som hed "Du er for udadvendt", "Du er for indadvendt", "Du er for usikker", "Du er for selvsikker", tværtimod har jeg fået super gode tilbagemeldinger på min person: "Du har bare den helt rigtige indstilling","Du har virkelig noget gejst", "Du er en spændende person","Det her må være det mest positive afslag jeg nogensinde har givet"...osv. osv.

Jeg vil så også sige at jeg i dag sidder i en basis rådgiverstilling, de stillinger jeg søger er en kompleks videreudvikling, som kræver en score over middel. Der var en HR-dame der fortalte mig at i min nuværende stilling vil en score på 25-29 ud af 100 være ok. Jeg scorer 50 hvilket er det dobbelte, men de stillinger jeg søger, kræver mere end det. Så jeg føler lidt at jeg er fanget i et kedeligt midterfelt.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 343
Likede indlæg: 3988

Indlægaf Æble » 14. jul 2018, 16:41

^Helt enig.

Vi bruger også testen til at se om folk er klar over hvordan de præsterer. Vi havde en der scorede under middel. Hvis han havde sagt at det havde været en svær test og han var presset på tid så kunne vi have fået en snak om hvordan han reagerer i pressede situationer og det havde ikke nædvendigvis været en dealbreaker. Alle kan have en dårlig dag. Men han sagde at den var nem og at han havde prøvet den slags tests mange gange før og han regnede med at han lå højt. Det var helt ude i skoven ift hans test så det blev en af de ting han blev valgt fra på. Han havde ellers det perfekte CV og en rigtig god motivation.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 89
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1857

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 15. jul 2018, 15:03

Jeg bestod mit ITMMiF kursus fredag eftermiddag og skrev til fysioen hos min praktikklub ligeså snart jeg kom hjem. Hun svarede tilbage at hun var rigtig stolt af mig og om jeg havde tid i den kommende uge, for så skulle jeg komme derud og få skrevet under på kontrakt som "fysio" med akademiet og få udleveret uniform :gisp: .

Det er kun casual pt - jeg kommer til at arbejde hver tirsdag og hver tredje søndag. Det er så fint - OG BETALT!
Så fra 1. August har jeg betalt arbejde i professionel fodbold.

Jeg søger dog stadig fuldtidsstillinger indenfor NHS, så jeg kan slippe for mit nuværende skodarbejde. Til ITMMiF arbejdede en del af de andre kursister hos NHS, så der er også givet en smule feedback i forhold til hvad stillinger jeg bør søge og hvad de lægger vægt på i ansøgningerne. Så nu må jeg få skrevet nogle ansøgninger mens det er frisk i hukommelsen :kryds:
15
Kakro05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 168

Indlægaf Kakro05 » 15. jul 2018, 17:11

Jeg har sendt en ansøgning til en afdeling, hvor en tidligere kollega arbejder. Jeg har nok ret gode chancer for at komme til samtale (givet at lederen kan lide min tidligere kollega, men mon ikke hun kan det, hun er ret let at kunne li). Jeg er bare ikke sikker på at jeg vil have jobbet. Man arbejder vist ret meget i den afdeling og jeg er ærligtalt ikke interesseret i mere end 37 timer (faktisk ville jeg helst deltid). Men det kunne da være dejligt med et job.
1
Kakro05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 168

Indlægaf Kakro05 » 15. jul 2018, 17:40

Jeg har også søgt to vikariater virkelig tæt på hvor vi bor, dem vil jeg virkelig gerne have (de er helt ens). De lyder rigtig spændende og så ville jeg få ca 15 min på arbejde. Jeg har også søgt en del andet (der er ret meget at søge pt). Jeg håber der snart er bid.
0
Selma156
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1086

Indlægaf Selma156 » 17. jul 2018, 08:46

Jeg tænker pt at jeg vil forsøge mig med en jobefterlysning på LinkedIn. Synes egentlig ikke umiddelbart, der sker så meget derinde, men jeg har da tidligere delt opslag, som er nået bredt ud - dog uden resultat.

Lige pt. er mit overskud ikke til at lave en fancy video, som alle andre gør. Men tænker om nogle af jer har en idé til, hvad jeg så kunne gøre? Jeg ved godt, at der er nødt til at være en slags blikfang, men hvilket? Og kunne man måske skrive det lidt anderledes end den helt klassiske "jeg søger job, jeg er effektiv og fleksibel, jeg har flere års erfaring, og er i øvrigt en pissegod kollega, yada yada"?

Det kunne være fedt med lidt input :)
0
Wunder8
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1030

Indlægaf Wunder8 » 17. jul 2018, 10:17

Selma156 skrev:Jeg tænker pt at jeg vil forsøge mig med en jobefterlysning på LinkedIn. Synes egentlig ikke umiddelbart, der sker så meget derinde, men jeg har da tidligere delt opslag, som er nået bredt ud - dog uden resultat.

Lige pt. er mit overskud ikke til at lave en fancy video, som alle andre gør. Men tænker om nogle af jer har en idé til, hvad jeg så kunne gøre? Jeg ved godt, at der er nødt til at være en slags blikfang, men hvilket? Og kunne man måske skrive det lidt anderledes end den helt klassiske "jeg søger job, jeg er effektiv og fleksibel, jeg har flere års erfaring, og er i øvrigt en pissegod kollega, yada yada"?

Nu ved jeg ikke, hvilken branche du er i, men jeg arbejder selv i en branche, hvor mere kreative jobansøgninger er udbredt (dog ikke inden for mit specifikke område). Med fare for at være en nejhat, så synes jeg ofte, jobsøgningsvideoer på LinkedIn virker ret amatøragtige, og jeg tænker i mit stille sind, at de i hvert fald ikke gavner vedkommendes jobchancer. Faktisk synes jeg, at et kort og præcist tekstopslag med konkrete eksempler på erfaring virker allerbedst. Det er nemt at forstå med selv et hurtigt kig. Og så ville jeg klart kontakte mit netværk af folk, der kender og kan sige god for mine kompetencer. Men det har du sikkert allerede gjort :)
3
Selma156
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1086

Indlægaf Selma156 » 17. jul 2018, 12:57

Wunder8 skrev:
Selma156 skrev:Jeg tænker pt at jeg vil forsøge mig med en jobefterlysning på LinkedIn. Synes egentlig ikke umiddelbart, der sker så meget derinde, men jeg har da tidligere delt opslag, som er nået bredt ud - dog uden resultat.

Nu ved jeg ikke, hvilken branche du er i, men jeg arbejder selv i en branche, hvor mere kreative jobansøgninger er udbredt (dog ikke inden for mit specifikke område). Med fare for at være en nejhat, så synes jeg ofte, jobsøgningsvideoer på LinkedIn virker ret amatøragtige, og jeg tænker i mit stille sind, at de i hvert fald ikke gavner vedkommendes jobchancer. Faktisk synes jeg, at et kort og præcist tekstopslag med konkrete eksempler på erfaring virker allerbedst. Det er nemt at forstå med selv et hurtigt kig. Og så ville jeg klart kontakte mit netværk af folk, der kender og kan sige god for mine kompetencer. Men det har du sikkert allerede gjort :)

Tak for dit input. Det er i medie/kommunikationsbranchen. Jeg har nu lavet et relativt kort opslag med et billede af mig selv, samt skrevet en lidt let, sjov men også seriøs tekst omkring at jeg er jobsøgende. Synes faktisk også tit de dér videoer er lidt søgte, haha.
0
Wunder8
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1030

Indlægaf Wunder8 » 17. jul 2018, 13:44

Selma156 skrev:
Wunder8 skrev:

Tak for dit input. Det er i medie/kommunikationsbranchen. Jeg har nu lavet et relativt kort opslag med et billede af mig selv, samt skrevet en lidt let, sjov men også seriøs tekst omkring at jeg er jobsøgende. Synes faktisk også tit de dér videoer er lidt søgte, haha.

Heh, så er vi i samme branche ;) Ja, jeg så én så sent som idag, som basically bare var en video af en pige, der smilede, mens der poppede tekst op. Opslaget fortalte så fuldstændigt det samme. Der synes jeg værdien ved en video er lidt svær at se.
0
IrmaPigen
Kort karma: 336
Likede indlæg: 4060

Indlægaf IrmaPigen » 17. jul 2018, 15:25

Andre end mig, der synes det er hårdt at rende til jobsamtaler i denne varme?

Jeg har været til samtale både i går og i dag. Så jeg har lidt ondt af mig selv. I går var det bare varmt og i dag er det lummert og fugtigt.

Anyway, jobbet i går er jeg overkvalificeret til. I forhold til jobbet i dag, har jeg det handicap, at deres primære arbejdsområde er noget jeg pt har som et perifært område.

Men jeg vil skide gerne hoppe over i det område, så jeg håber virkelig, at gå videre ifht jobbet i dag.

Hvis jobbet i dag ønsker at gå videre med mig, får jeg muligvis et problem i relation til jobbet fra i går, fordi de regner med at have taget beslutning i løbet af ugen, mens det job i dag, først skal afholde test og så en ny samtale. Jobbet i dag regner med at kunne skrive kontrakt lige inden den 1.

Hvis jobbet i går nu ringer og tilbyder mig ansættelse vil jeg helst spille med åbne kort, kan jeg mærke. Jeg gider ikke lyve. Omvendt vil jeg jo gerne holde døren på klem.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 755
Likede indlæg: 12297

Indlægaf Smiling_Goat » 19. jul 2018, 17:54

Jeg skal til jobsamtale :banan:

Jeg har ikke været til samtale i 2,5 år eller sådan noget, så jeg er lidt rusten og forsøger ihærdigt at huske, hvad det nu er, man skal huske at sige og gøre

Det er noget med, at man ikke skal give fistbumps, ikk? Eller hvordan er det.. High fives er okay, men kun hvis personen er højere end én selv? Hvordan er det nu lige..
15
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 586
Likede indlæg: 4354

Indlægaf Filipai » 19. jul 2018, 19:12

Smiling_Goat skrev:Jeg skal til jobsamtale :banan:

Jeg har ikke været til samtale i 2,5 år eller sådan noget, så jeg er lidt rusten og forsøger ihærdigt at huske, hvad det nu er, man skal huske at sige og gøre

Det er noget med, at man ikke skal give fistbumps, ikk? Eller hvordan er det.. High fives er okay, men kun hvis personen er højere end én selv? Hvordan er det nu lige..

Kæmpe tillykke med samtalen.
Et enkelt råd herfra som jeg er blevet spurgt ind til, til alle samtaler er "hvorfor vil du have dette job" så det er godt at have forberedt en lille tale der. Inklusiv en lille hvem er jeg tale. Sådan en der lige kort tager dig igennem din uddannelse og de jobs du har haft indtil videre og måske lidt om dig i privaten.

Og så er det godt at svare kort og præcist på deres spørgsmål, og selvom de ikke siger noget, så skal man ikke forsætte med at snakke, kom med dit budskab og hold mund, som min coach siger.

Hvornår er samtalen?
1
Summer
Kort karma: 8
Likede indlæg: 291

Indlægaf Summer » 19. jul 2018, 21:43

Jeg må godt nok indrømme at jeg synes det er lidt svært at holde hovedet op pt.
Har været ledig i 5-6 uger, og har indtil videre fået 7 afslag. :( Udover dem har jeg lige nu 15-16 ansøgninger ude. Men der går nogle uger endnu før de lader høre fra sig.
Hvis jeg dog bare idet mindste ville blive kaldt til samtale, så jeg ved at jeg trods alt har fanget deres blik og været oppe at vende.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 89
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1857

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 20. jul 2018, 10:16

Jeg er blevet inviteret til samtale med NHS!!
Det er som senior therapy assistant - 32 timer om ugen, næsten tripple min nuværende løn. Åååårh hvor jeg håber :kryds:

Jeg vil ELSKE at komme i gang med noget der rent faktisk er direkte relevant for min bachelor. Og så vil jeg stadig have tid til hest og mit fodboldhold (som jeg lige har skrevet kontrakt med i dag!!). Jeg er så spændt nu!
13
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1703

Indlægaf Stitch » 20. jul 2018, 11:05

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg er blevet inviteret til samtale med NHS!!
Det er som senior therapy assistant - 32 timer om ugen, næsten tripple min nuværende løn. Åååårh hvor jeg håber :kryds:

Jeg vil ELSKE at komme i gang med noget der rent faktisk er direkte relevant for min bachelor. Og så vil jeg stadig have tid til hest og mit fodboldhold (som jeg lige har skrevet kontrakt med i dag!!). Jeg er så spændt nu!

Ihhh hvor fedt! Krydser fingre for det går godt. Du fortjener sådan noget med medvind :kys:
0

Tilbage til "Job"