Jobjagter-tråden

Selma156
Kort karma: 122
Likede indlæg: 1562

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Selma156 » 20. jul 2018, 12:33

Jeg har fået at vide at jeg er gået videre som en ud af 20 ansøgere til et job hos et rejseselskab. Det er da mange at lade gå videre? Det ser ret spændendde ud, men den ansvarlige ville blot gøre mig opmærksom på det, før hun tager på ferie i to uger! :( Så kan jeg gå og vente i uvished.. Men selvfølgelig bedre end ingenting.

Mit LinkedIn-opslag har faktisk nået omkring 2.000 mennnesker, og flere fremmede har delt det :) Og en hel del personer i mediebranchen har luret på min profil. You'll never know..
6
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Indlægaf twinkle » 20. jul 2018, 16:33

Jeg vil gerne være med :wave:

Jeg er på barsel, og har er arbejde at komme tilbage til. Det klør dog i mig efter noget andet, og så vil det jo være perfekt at få det timet sådan, at jeg ikke behøver starte op på min nuværende arbejdsplads, men kan begynde på noget nyt i stedet.
Samtidigt vil jeg gerne have noget mindre krævende, så jeg faktisk har overskud når jeg kommer hjem til at være sammen med vores søn.

Jeg synes dog det er overordentlig sløvt med opslag inden for mit område for tiden..
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 166
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 2404

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 20. jul 2018, 18:20

Stitch skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg er blevet inviteret til samtale med NHS!!
Det er som senior therapy assistant - 32 timer om ugen, næsten tripple min nuværende løn. Åååårh hvor jeg håber :kryds:

Jeg vil ELSKE at komme i gang med noget der rent faktisk er direkte relevant for min bachelor. Og så vil jeg stadig have tid til hest og mit fodboldhold (som jeg lige har skrevet kontrakt med i dag!!). Jeg er så spændt nu!

Ihhh hvor fedt! Krydser fingre for det går godt. Du fortjener sådan noget med medvind :kys:

Tak, jeg er helt vild glad lige nu og det kribler i fingrene for at forberede til interviewet. Jeg har forholdsvis god erfaring med jobsamtaler herovre (har været til 8 samtaler, blevet tilbudt 8 stillinger :genert: ) så håber det fortsætter, for det er en stilling jeg rent faktisk gerne vil arbejde med!

Så nu vil jeg bare bruge mit netværk til sparring omkring interviews indenfor mit område, for det er mit første rigtige interview :blush2:
2
Smiling_Goat
Kort karma: 808
Likede indlæg: 13450

Indlægaf Smiling_Goat » 20. jul 2018, 20:20

Filipai skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg skal til jobsamtale :banan:

Jeg har ikke været til samtale i 2,5 år eller sådan noget, så jeg er lidt rusten og forsøger ihærdigt at huske, hvad det nu er, man skal huske at sige og gøre

Det er noget med, at man ikke skal give fistbumps, ikk? Eller hvordan er det.. High fives er okay, men kun hvis personen er højere end én selv? Hvordan er det nu lige..

Kæmpe tillykke med samtalen.
Et enkelt råd herfra som jeg er blevet spurgt ind til, til alle samtaler er "hvorfor vil du have dette job" så det er godt at have forberedt en lille tale der. Inklusiv en lille hvem er jeg tale. Sådan en der lige kort tager dig igennem din uddannelse og de jobs du har haft indtil videre og måske lidt om dig i privaten.

Og så er det godt at svare kort og præcist på deres spørgsmål, og selvom de ikke siger noget, så skal man ikke forsætte med at snakke, kom med dit budskab og hold mund, som min coach siger.

Hvornår er samtalen?

Det var i dag, men jeg tror ikke, de går videre med mig.

De blev ved med at nævne "overkvalificeret" og "bekymret for at jeg bliver rastløs", og jeg tror ikke mit svar sad i skabet (så var de vel stoppet med at bringe det på banen.)

Til gengæld kunne jeg beskrive deres brand og segment ret præcist, og de virkede til at synes om det jeg sagde ellers.. Så man kan da håbe, at det vejer tungt nok til en samtale til.

Desværre går der nogle uger, før jeg får en tilbagemelding
0
Lalana
Kort karma: 59
Likede indlæg: 876

Indlægaf Lalana » 23. jul 2018, 08:28

IrmaPigen skrev:Andre end mig, der synes det er hårdt at rende til jobsamtaler i denne varme?

Jeg har været til samtale både i går og i dag. Så jeg har lidt ondt af mig selv. I går var det bare varmt og i dag er det lummert og fugtigt.

Anyway, jobbet i går er jeg overkvalificeret til. I forhold til jobbet i dag, har jeg det handicap, at deres primære arbejdsområde er noget jeg pt har som et perifært område.

Men jeg vil skide gerne hoppe over i det område, så jeg håber virkelig, at gå videre ifht jobbet i dag.

Hvis jobbet i dag ønsker at gå videre med mig, får jeg muligvis et problem i relation til jobbet fra i går, fordi de regner med at have taget beslutning i løbet af ugen, mens det job i dag, først skal afholde test og så en ny samtale. Jobbet i dag regner med at kunne skrive kontrakt lige inden den 1.

Hvis jobbet i går nu ringer og tilbyder mig ansættelse vil jeg helst spille med åbne kort, kan jeg mærke. Jeg gider ikke lyve. Omvendt vil jeg jo gerne holde døren på klem.

Jo jeg har også været til jobsamtaler her i heden, inkl surprise logik tests og lange busture i hende fordi s-togene ikke kører - jeg synes ikke det er optimalt at ankomme lidt svedig, men det går :lol:

Hvordan gik det med tilbagemeldingen på dine samtaler?
0
Smiling_Goat
Kort karma: 808
Likede indlæg: 13450

Indlægaf Smiling_Goat » 23. jul 2018, 15:43

Smiling_Goat skrev:
Filipai skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg skal til jobsamtale :banan:

Jeg har ikke været til samtale i 2,5 år eller sådan noget, så jeg er lidt rusten og forsøger ihærdigt at huske, hvad det nu er, man skal huske at sige og gøre

Det er noget med, at man ikke skal give fistbumps, ikk? Eller hvordan er det.. High fives er okay, men kun hvis personen er højere end én selv? Hvordan er det nu lige..

Kæmpe tillykke med samtalen.
Et enkelt råd herfra som jeg er blevet spurgt ind til, til alle samtaler er "hvorfor vil du have dette job" så det er godt at have forberedt en lille tale der. Inklusiv en lille hvem er jeg tale. Sådan en der lige kort tager dig igennem din uddannelse og de jobs du har haft indtil videre og måske lidt om dig i privaten.

Og så er det godt at svare kort og præcist på deres spørgsmål, og selvom de ikke siger noget, så skal man ikke forsætte med at snakke, kom med dit budskab og hold mund, som min coach siger.

Hvornår er samtalen?

Det var i dag, men jeg tror ikke, de går videre med mig.

De blev ved med at nævne "overkvalificeret" og "bekymret for at jeg bliver rastløs", og jeg tror ikke mit svar sad i skabet (så var de vel stoppet med at bringe det på banen.)

Til gengæld kunne jeg beskrive deres brand og segment ret præcist, og de virkede til at synes om det jeg sagde ellers.. Så man kan da håbe, at det vejer tungt nok til en samtale til.

Desværre går der nogle uger, før jeg får en tilbagemelding

Men det gjorde der slet ikke alligevel. Jeg er blevet inviteret til 2. Samtale :banan:

Kan man forberede sig til sådan én? De har kun fortalt, hvem der deltager, ikke hvad der skal ske.
14
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 432
Likede indlæg: 8793

Indlægaf sigge » 24. jul 2018, 20:11

kattekonen skrev:
Det er sjovt at du lige nævner det med tests - for alle de gange jeg har fået afslag, har det været fordi jeg har klaret testene for dårligt i forhold til de andre ansøgere. Personlighedstestene lægger de ikke så meget vægt på, men hvor hurtigt man på 4 min. kan besvare problemstillinger indenfor regneteknik, sprogforståelse og rummelig intelligens, det har jeg kun oplevet har rigtig, rigtig stort udfald for om du får tilbudt jobbet.

Faktisk skal du helst score højt i alle kategorier. Det er virkelig et hårdt slag i ansigtet, fordi jeg nærmer mig de 40 år, og selv om jeg da har taget videreuddannelse, så kan jeg mærke at jeg ikke er så hurtig i hovedet, som da jeg var 23 år til at løse nye problemstillinger under så stort et tidspres. Til gengæld har jeg en masse menneskelige kompetencer og erfaring med alderen, men det er som om det slet ikke giver værdi for en arbejdsgiver i min sektor. To gange har jeg oplevet direkte at dumpe testen, hvor den simpelthen var for dårlig. Og en enkelt gang er jeg blevet fravalgt fordi de bare havde valgt den ansøger som havde den højeste samlede score. Oprindeligt var tests vel bare et supplement, men efterhånden som kravene stiger på arbejdsmarkedet, kan de fleste kandidater gennemføre en god jobsamtale, så de er faktisk mit indtryk at testene vægter meget højt.

Til en enkelt samtale oplevede jeg at der var 6 tests. Hvor jeg også skulle testes i engelsk, d.v.s. skulle høre lydfiler på 5 min på engelsk om et eller andet politisk eller samfundsmæssigt, hvorefter jeg så skulle besvare en multiple choice test om det de talte om.

Jeg har faktisk flere kolleger som helt lader være med at søge jobs, men lever med det de har, eller forsøger at finde jobs via netværk, simpelthen fordi de ikke kan overskue at skulle testes, og fordi de føler sig nedværdiget ved en lav score. Så på den måde må jeg være meget optimistisk eller måske bare meget dum, når jeg igen og igen lader mig slå oven i hovedet på grund af et afslag efter et middelmådigt testresultat.

Selvom man ikke er 23 mere, vil jeg mene, at man godt til en vis grad kan træne sig selv i at tage den slags tests.
Det har jeg i hvert fald selv erfaret, at når man ligesom kommer ind i måden at tænke på/se mønstre, så kan man løse opgaver hurtigere. Det oplever jeg også med noget så enkelt som Sudoku. :)

Så kan du ikke se, om du kan finde nogle af den slags færdighedstests på nettet og så bare terpe dem igennem? Tag gerne den samme flere gange, så du bliver hurtigere. Du kan evt. også kontakte din fagforening eller a-kasse og høre, om de har nogle eksempler, du må prøve.

Jeg har kun prøvet en færdighedstest en enkelt gang på et jobsøgningskursus for mange år siden, men jeg kan huske, at vi fik at vide, at man absolut ikke skulle gå efter at løse opgaverne i kronologisk rækkefølge. Hellere springe over nogen i første omgang, hvis man ikke umiddelbart kan løse dem. Så kan man altid vende tilbage, når man har løst dem, der falder nemt for en.
0
Christmas isn't a date, it's a state of mind.
Lalana

Indlægaf Lalana » 25. jul 2018, 05:39

Logik tests/ færdighedstests er ret normalt i den branche jeg har været i i de seneste år, derimod har jeg aldrig fået en "case" udlevet og jeg er faktisk ret usikker på hvad det betyder? Det ser ud til at være almindeligt i AC jobs i det offentlige, hvilket er det jeg mest kigger på i øjeblikket, så er der nogen der har lyst til at fortælle hvad en eventuel case I har fået udleveret indeholdt og hvad man skulle svare på?

Jeg bliver allerede nu lidt afskrækket af de jobs hvor der står man får en case, fordi jeg er usikker på hvad det er.
0
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2163

Indlægaf 1234 » 25. jul 2018, 06:06

Lalana skrev:Logik tests/ færdighedstests er ret normalt i den branche jeg har været i i de seneste år, derimod har jeg aldrig fået en "case" udlevet og jeg er faktisk ret usikker på hvad det betyder? Det ser ud til at være almindeligt i AC jobs i det offentlige, hvilket er det jeg mest kigger på i øjeblikket, så er der nogen der har lyst til at fortælle hvad en eventuel case I har fået udleveret indeholdt og hvad man skulle svare på?

Jeg bliver allerede nu lidt afskrækket af de jobs hvor der står man får en case, fordi jeg er usikker på hvad det er.

Altså de case jeg fået er egentligt bare en opgave der tager udgangspunkt i en arbejdsopgave, der ligner noget man skal lave i jobbet. Hvor man så præsenterer hvad man ville gøre.
0
Lalana

Indlægaf Lalana » 25. jul 2018, 06:21

1234 skrev:
Lalana skrev:Logik tests/ færdighedstests er ret normalt i den branche jeg har været i i de seneste år, derimod har jeg aldrig fået en "case" udlevet og jeg er faktisk ret usikker på hvad det betyder? Det ser ud til at være almindeligt i AC jobs i det offentlige, hvilket er det jeg mest kigger på i øjeblikket, så er der nogen der har lyst til at fortælle hvad en eventuel case I har fået udleveret indeholdt og hvad man skulle svare på?

Altså de case jeg fået er egentligt bare en opgave der tager udgangspunkt i en arbejdsopgave, der ligner noget man skal lave i jobbet. Hvor man så præsenterer hvad man ville gøre.

Har du så fået den inden eller bare ligesom fået den præsenteret til samtalen og så svaret derudfra eller? Og får man bilag eller er det bare et spørgsmål man selv skal researche så?
Sorry for alle spørgsmålene :)
0
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2163

Indlægaf 1234 » 25. jul 2018, 06:26

Lalana skrev:
1234 skrev:

Har du så fået den inden eller bare ligesom fået den præsenteret til samtalen og så svaret derudfra eller? Og får man bilag eller er det bare et spørgsmål man selv skal researche så?
Sorry for alle spørgsmålene :)

Det er lidt forskelligt. Nogen giver tid til samtalen andre giver dagen før fx. Der er nogle gange papirer med, men jeg researchede også lidt. Jeg fik den dagen før og havde PowerPoint og det hele :lol:
1
JoyNips
Kort karma: 606
Likede indlæg: 9845

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 07:31

i mit nuværende job fik jeg en artikel som omhandlede brancheindustriens holdning til noget lovgivning og en opfordring til EU-kommissionen.

På baggrund af den artikel skulle jeg så lave et notet på ca. 1 side til ministeren omkring artiklen, hvor jeg skulle forklare om opfordringen og baggrunden for den, forklare betydningen for vores ressortområde og lave to-tre talepinde til ministeren. Så det var på ingen måde en vanskelig opgave, det meste var jo i bund og grund bare at referere artiklen. Det vanskeligste var talepindene, fordi jeg som udefrakommende på et for mig helt ukendt ressortområde ikke havde kendskab til hvordan vores minister stod i forhold til spørgsmålet.

Jeg havde 60 minutter til opgaven.
2
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4639

Indlægaf Tilly » 25. jul 2018, 10:58

Skal til en samtale om en time. Er ikke helt godt tilpas i dag. Jeg kom sent hjem fra ferie i går aftes og er nok en smule dehydreret i dag. Jeg har drukket så meget vand jeg kunne i dag, og har forsøgt at gøre mig klar på bedste vis. Så nu må jeg se hvordan det går :)
3
LaMariposa
Kort karma: 394
Likede indlæg: 6427

Indlægaf LaMariposa » 25. jul 2018, 11:03

Tilly skrev:Skal til en samtale om en time. Er ikke helt godt tilpas i dag. Jeg kom sent hjem fra ferie i går aftes og er nok en smule dehydreret i dag. Jeg har drukket så meget vand jeg kunne i dag, og har forsøgt at gøre mig klar på bedste vis. Så nu må jeg se hvordan det går :)

Held og lykke :kryds:
1
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4639

Indlægaf Tilly » 25. jul 2018, 14:09

Nå men så er jeg allerede blevet ringet op efter min samtale i dag, og det blev desværre et afslag.

Jeg synes at samtalen gik rigtig godt og de gav mig rigtig pæn feedback i slutningen af samtalen. Jeg fik at vide at der havde været 80 ansøgere og de havde kaldt 4 til samtale. Nå men, da jeg blev ringet op nu her fik jeg at vide at afslaget ikke var begrundet i manglende kvalifikationer, og de kunne godt have set mig passe ind i deres medarbejdergruppe, men at de havde valgt en med mere erfaring end mig, æv æv. Men jeg blev opfordret til at søge igen ved evt fremtidig jobopslag, og jeg følte at det var en oprigtig opfordring.

Jeg er rigtig ærgerlig over afslaget, for det er det job jeg har villet mest af dem jeg har søgt mens jeg har været ledig. Jeg har meldt ferie til min a-kasse resten af denne uge, men på mandag må jeg op på hesten igen :)
0

Tilbage til "Job"