Jobjagter-tråden

Smiling_Goat
Kort karma: 798
Likede indlæg: 13188

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Smiling_Goat » 20. aug 2018, 12:37

Nu er jeg guddødme blevet inviteret til én til samtale på baggrund af en uopfordret ansøgning jeg skrev i går :8:

Jeg har åbenbart lige været "in the zone" i går.. Jeg troede ikke engang uopfordrede ansøgninger virkede
6
1234
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2038

Indlægaf 1234 » 20. aug 2018, 15:17

De kan godt finde på at kræve, at man søger praktik tidligt. Da jeg var arbejdsløs, sagde de det til alle dimittender allerede ved første møde med jobcentret. Jeg blev ret fornærmet og sur, fordi jeg kun havde været ledig 4 uger og allerede havde været til en samtale og var kaldt til en ugen efter.

Et nærmest perfekt job er lige blevet slået op. Eneste problem er, at jeg ret sikker på jeg ikke har en chance og at det i København. Men det er bare alt det jeg gerne vil! Hvordan har I andre med søge job i er kvalificeret til, men regner med der 100 mere kvalificeret til?
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 223
Likede indlæg: 4351

Indlægaf Tilly » 20. aug 2018, 15:48

1234 skrev:De kan godt finde på at kræve, at man søger praktik tidligt. Da jeg var arbejdsløs, sagde de det til alle dimittender allerede ved første møde med jobcentret. Jeg blev ret fornærmet og sur, fordi jeg kun havde været ledig 4 uger og allerede havde været til en samtale og var kaldt til en ugen efter.

Der gælder forskellige regler afhængig af om man er over eller under 30, så mon ikke det måske var derfor? Flertallet af nyuddannede er vel under 30.
0
1234
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2038

Indlægaf 1234 » 20. aug 2018, 15:53

Tilly skrev:
1234 skrev:De kan godt finde på at kræve, at man søger praktik tidligt. Da jeg var arbejdsløs, sagde de det til alle dimittender allerede ved første møde med jobcentret. Jeg blev ret fornærmet og sur, fordi jeg kun havde været ledig 4 uger og allerede havde været til en samtale og var kaldt til en ugen efter.

Der gælder forskellige regler afhængig af om man er over eller under 30, så mon ikke det måske var derfor? Flertallet af nyuddannede er vel under 30.

Jeg er ret sikker på, at nogen af dem var det. Og de fik det også af viden. Tror bare det er deres standard svar i min kommune.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1950
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19900

Indlægaf Daine » 20. aug 2018, 15:53

Et nærmest perfekt job er lige blevet slået op. Eneste problem er, at jeg ret sikker på jeg ikke har en chance og at det i København. Men det er bare alt det jeg gerne vil! Hvordan har I andre med søge job i er kvalificeret til, men regner med der 100 mere kvalificeret til?

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod at søge praktik tidligt, men eftersom jeg skal på et længere kursus ramler det lidt ind over hinanden. Det synes jeg ikke er så hensigtsmæssigt, så vil jeg hellere koncentrere mig om at søge job de næste uger, tage på kurset (med jobsøgning, hvis noget dukker op) og så efterfølgende ligge energi i praktiksøgning :)

Til det sidste: Det er hverdag for mig, men jeg søger alligevel. For jeg er 100% sikkert på at jeg IKKE får det, hvis jeg ikke søger. Så jeg synes bestemt du skal gå efter det, om ikke andet så for ikke at ærgre dig bagefter! :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 223
Likede indlæg: 4351

Indlægaf Tilly » 20. aug 2018, 16:05

1234 skrev:
Tilly skrev:

Jeg er ret sikker på, at nogen af dem var det. Og de fik det også af viden. Tror bare det er deres standard svar i min kommune.

Da jeg blev ledig efter endt uddannelse opdelte jobcentret møder for ledige under og over 30, men det er måske forskelligt fra kommune til kommune :gruble:

Men spørgsmålet er jo så om det “bare” er en opfordring eller om det er et lovmæssigt krav. I følge dette har man som ledig over 30 først “pligt” til aktivering efter 26 ugers ledighed. Og efter 13 uger hvis man er under 30.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 155
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 2292

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 20. aug 2018, 16:32

Jeg tog til jobsamtale hos et andet hospital her til morgen, bare for at få erfaringen med samtaler indenfor NHS. Og min mentor mente at så havde jeg noget at vælge i mellem hvis jeg fik det.

Samtalen synes jeg gik okay, men havde ikke rigtig en god fornemmelse. Hvilket var fint, for havde jo fået tilbudt det andet. Dog var der mulighed for fuldtid, hvilket 1. er flere penge og 2. mere erfaring - og derved ville jeg egentlig gerne det i stedet.
De ville ringe tilbage efter 14, men havde ikke hørt noget kl. 17 så var ret sikker på at jeg ikke hørte noget overhovedet.

Mens jeg snakkede med en veninde, ringede de så. Jeg sagde at jeg lige ville tage den og få min feedback, så jeg vidste hvad jeg skulle arbejde med. Men så tilbød de mig kraftedme jobbet!!!! :panik:
Jeg kunne selv vælge mellem 24 timer eller fuldtid, så sagde at jeg meget gerne ville acceptere fuldtidsstillingen.

Nu skal jeg så bare have ringet/skrevet til det andet hospital og sige nej tak. Det har jeg det lidt dårligt med egentlig.
10
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 998
Likede indlæg: 8593

Indlægaf Rapfisk » 20. aug 2018, 16:43

Daine skrev:Tag
Når du har været på det kursus, tror jeg, vikararbejde er Guds gave til dig.

Det er i hvert fald en rigtig god måde at få erfaring på. Jeg har hørt om vikarer, der er blevet behandlet mindre pænt af kolleger, men jeg har som regel følt mig taget rigtig godt imod, og man kan opleve at blive rost for de mindste ting, fordi folk er så glade for, man kommer. Jeg har ikke oplevet, at man bliver kastet for løverne et nyt sted flere gange om ugen. Hvis det er så korte vikariater, er der som regel noget tid imellem. Derudover er bureauerne jo kun interesserede i, at du har det godt og har overskud, så hvis du siger, at du kun vil ud til ét sted ad gangen, vil de bestemt tage det med.

Jeg har også oplevet, at jeg blev sendt ud til det samme sted flere gange - det var både til min, arbejdsgiverens og bureauets fordel.

Endeligt vil jeg sige, at du har masser af kompetencer, man fx kan bruge som receptionist eller bogholderiassistent.
2
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1950
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19900

Indlægaf Daine » 20. aug 2018, 19:04

Rapfisk skrev:
Daine skrev:Tag
Når du har været på det kursus, tror jeg, vikararbejde er Guds gave til dig.

Det er i hvert fald en rigtig god måde at få erfaring på. Jeg har hørt om vikarer, der er blevet behandlet mindre pænt af kolleger, men jeg har som regel følt mig taget rigtig godt imod, og man kan opleve at blive rost for de mindste ting, fordi folk er så glade for, man kommer. Jeg har ikke oplevet, at man bliver kastet for løverne et nyt sted flere gange om ugen. Hvis det er så korte vikariater, er der som regel noget tid imellem. Derudover er bureauerne jo kun interesserede i, at du har det godt og har overskud, så hvis du siger, at du kun vil ud til ét sted ad gangen, vil de bestemt tage det med.

Jeg har også oplevet, at jeg blev sendt ud til det samme sted flere gange - det var både til min, arbejdsgiverens og bureauets fordel.

Endeligt vil jeg sige, at du har masser af kompetencer, man fx kan bruge som receptionist eller bogholderiassistent.

Det har du vel egenligt ret i, at jeg skal prøve vikararbejde. Jeg havde selv tænkt virksomhedspraktik efterfølgende for at opøve kompetencer, men det ville da være mere fyldestgørende at udføre et stykke rigtigt arbejde, hvis det er muligt. Det skal da helt sikkert være et sats :gogo:
Og tak for ideen om bogholderiassistent :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 998
Likede indlæg: 8593

Indlægaf Rapfisk » 20. aug 2018, 19:32

Jeg har ikke hørt programmet i dag, men Kejser på P1 har undertitlen "Hvad kan du egentlig?" og handler om at finde sin karrierevej. Måske er det inspirerende.

https://www.dr.dk/radio/p1/kejser/kejser-2018-08-20
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 628
Likede indlæg: 4718

Indlægaf Filipai » 20. aug 2018, 20:03

Jeg skal til samtale i morgen, og jeg har virkeligt ikke lyst, jeg vil så gerne have drømmejobbet, og har slet ikke lyst til at tage ud til andre samtalen mens jeg venter på svar, men det skal jeg selvfølgelig. Det kan jo være det bliver et nej fra drømmejobbet.
Jeg kan stadig ikke få fat i min ene tidligere chef, har ringet, sms'et, efterladt telefonsvarer besked, skrevet på facebook og emailet. Han svarer ikke. Drømmejobbet holder dig fast i at de meget gerne vil snakke med ham, mega suk, jeg har dog tilbudt dem en anden reference hvis de har en politik om 3 referencer.

Jeg har også tøjkrise angående i morgen, normalt er det jo ingeniør stillinger, som plejer at være overvejende casual, og jeg kender dresscoden de fleste steder. I morgen er det dog hos et rekrutteringsfirma, og da stillingen reelt er en salgsstilling med meget kundekontakt, føler jeg måske at jeg burde klæde mig anderledes. Lige pludselig føles alt mit tøj forkert, for stramt for løst for farverigt, suk.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Kalimsofie » 20. aug 2018, 21:48

Filipai skrev:Jeg skal til samtale i morgen, og jeg har virkeligt ikke lyst, jeg vil så gerne have drømmejobbet, og har slet ikke lyst til at tage ud til andre samtalen mens jeg venter på svar, men det skal jeg selvfølgelig. Det kan jo være det bliver et nej fra drømmejobbet.
Jeg kan stadig ikke få fat i min ene tidligere chef, har ringet, sms'et, efterladt telefonsvarer besked, skrevet på facebook og emailet. Han svarer ikke. Drømmejobbet holder dig fast i at de meget gerne vil snakke med ham, mega suk, jeg har dog tilbudt dem en anden reference hvis de har en politik om 3 referencer.

Jeg har også tøjkrise angående i morgen, normalt er det jo ingeniør stillinger, som plejer at være overvejende casual, og jeg kender dresscoden de fleste steder. I morgen er det dog hos et rekrutteringsfirma, og da stillingen reelt er en salgsstilling med meget kundekontakt, føler jeg måske at jeg burde klæde mig anderledes. Lige pludselig føles alt mit tøj forkert, for stramt for løst for farverigt, suk.

Det er godt nok vildt, at de holder så hårdt på at ville snakke med ham den tidligere chef, når nu han er så svær at få fat i. Altså, hvis de ellers er begejstrede for dig, og alle andre referencer er gode, så synes jeg godt nok, det er lidt stivnakket, at det skal stå eller falde med ham :rulle:
11
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 21. aug 2018, 06:39

Kalimsofie skrev:
Det er godt nok vildt, at de holder så hårdt på at ville snakke med ham den tidligere chef, når nu han er så svær at få fat i. Altså, hvis de ellers er begejstrede for dig, og alle andre referencer er gode, så synes jeg godt nok, det er lidt stivnakket, at det skal stå eller falde med ham :rulle:

Ja, jeg har virkeligt svært ved at tyde der ud fra mail hvor meget de mener det, men de skrev tak for de 2 første gode referencer, men at de altså meget gerne vil tale med min tidligere chef fra XXX og at jeg gerne må kontakte dem så snart jeg har fået afklaret ham som reference. Men altså jeg har prøvet at få fat i ham i lang tid, også før det her, og han svarer mig ikke. Generelt er det et kendetegn at han kun lader sig høre fra sig, når han skal opnå noget, så reelt har jeg ikke rigtigt lyst til at have han snakker med dem, selvom jeg ved jeg udførte mit job godt.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 643
Likede indlæg: 6709

Indlægaf Pandesteg » 21. aug 2018, 06:53

Filipai skrev:
Kalimsofie skrev:

Ja, jeg har virkeligt svært ved at tyde der ud fra mail hvor meget de mener det, men de skrev tak for de 2 første gode referencer, men at de altså meget gerne vil tale med min tidligere chef fra XXX og at jeg gerne må kontakte dem så snart jeg har fået afklaret ham som reference. Men altså jeg har prøvet at få fat i ham i lang tid, også før det her, og han svarer mig ikke. Generelt er det et kendetegn at han kun lader sig høre fra sig, når han skal opnå noget, så reelt har jeg ikke rigtigt lyst til at have han snakker med dem, selvom jeg ved jeg udførte mit job godt.

Jeg ville skrive til dem, at du har forsøgt at få fat på ham i X antal måder uden held. Så må det være op til dem at melde ud, hvad de så vil.
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 21. aug 2018, 08:42

Pandesteg skrev:
Filipai skrev:
Kalimsofie skrev:

Jeg ville skrive til dem, at du har forsøgt at få fat på ham i X antal måder uden held. Så må det være op til dem at melde ud, hvad de så vil.

Det skrev jeg også straks som svar, mens jeg tilbød en anden reference også. Det var igår, så håber de snart giver lyd fra sig.

Den samtale jeg lige har været til, gik i øvrigt rigtigt fint, og lød meget bedre end forventet.
7

Tilbage til "Job"