Jobjagter-tråden

ajnaM
Kort karma: 296
Likede indlæg: 6202

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ajnaM » 3. okt 2018, 17:56

Lulu skrev:Er der nogen der har erfaring med at skifte fra det private til det offentligt?

Jeg er to gange kommet til samtale i det offentligt (kommune) og begge gange spurgte de om jeg havde tænkt på de ting der er anderledes mellem det offentlige og det private. Jeg har begge gange sagt nej, da jeg kun kan komme i tanke om lønnen, og den er jeg ligeglad med. Men er der andre markante forskelle som kunne være relevante at tænke på, så jeg har noget mere konkret at kunne sige, skulle jeg komme dertil igen?

Inden for mit område ville der være forholdsvis stor forskel, hvis jeg skiftede til det offentlige. Mine kollegaer i kommunerne har eksempelvis en helt anden dokumentations-kultur og et ret omfattende bureaukrati, der set med mine øjne sløver deres processer helt vildt.

Jeg arbejder i det private, og jeg dokumenterer kort sagt kun, hvis jeg selv mener, det er relevant for andre at se på i fremtiden. Jeg skal heller ikke have alt godkendt højere oppe, men kan i store træk løbe med bolden, når det giver mening.

Jeg var forleden på efteruddannelse med nogle kommunalt ansatte kommunikationsfolk, og i rigtig mange af de situationer, vi blev stillet overfor, endte deres svar på 'hvad skal vi gøre her'-spørgsmålet med at være, at de ikke ville gøre noget. Fordi de enten var bange for at lave fejl, fordi deres resultater ikke ville kunne måles tilstrækkeligt, eller de ville være bange for at komme til at lave en fejl, der kunne spores tilbage til dem. Den slags virker meget forskrækkende på sådan en som mig. :genert:
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 997
Likede indlæg: 8567

Indlægaf Rapfisk » 3. okt 2018, 18:20

Ud over dokumentationen vil jeg sige det generelle at være underlagt forvaltningsloven. Vi skal gøre ting på en bestemt måde eller undlade at gøre noget, fordi man fra samfundets side ønsker at begrænse vores arbejde og - i sidste ende - magt.

Edit: Det lød negativt. Det er det ikke, det er helt nødvendigt. Det lægger bare nogle rammer, der gør, at balancen mellem effektivitet og compliance ligger et helt andet sted.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1303
Likede indlæg: 4852

Indlægaf Spjaerten » 4. okt 2018, 06:13

Har en samtale i dag og en næste uge. Det var virkelig en god og effektiv omgang jobsøgning jeg lavede forleden!
9
Tryk på * :slem:
IrmaPigen
Kort karma: 376
Likede indlæg: 4580

Indlægaf IrmaPigen » 4. okt 2018, 07:07

Jeg har lige takket nej til en samtale.

Jeg arbejder pt i et vikariat, men synes ikke lige jeg kunne overskue en jobsamtale.

Samtidig med jeg ikke er helt oppe på 100 pct ydeevne på det nye job endnu, har jeg været sløj hele ugen og i dag har jeg måtte blive under dynen pga feber.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4301

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 15:33

Jeg har besluttet mig for, at jeg skal til at være mindre kræsen med de job jeg søger. Eksempelvis vil jeg gå på kompromis med mine ønsker om ikke at arbejde så meget aften/weekend. Og jeg vil også søge job indenfor områder jeg hidtil ikke har søgt, fordi det ikke er der min interesse ligger.

Og selvom jeg selvfølgelig håber at få et job, hvor jeg ikke skal gå på kompromis, så giver det mig faktisk lidt ro, at der nu er flere job jeg kan søge :) Det vil være ok for mig at gå efter at få et "brødjob". Det er selvfølgelig ikke sikkert at det bliver nemmere, men nu vil jeg da i hvert fald give det et forsøg.

Og så overvejer jeg faktisk også lidt, om jeg skal søge nogle butiksjob som julemedhjælper :gruble:
3
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1514

Indlægaf RavenClaw » 5. okt 2018, 05:44

Tilly skrev:Jeg har besluttet mig for, at jeg skal til at være mindre kræsen med de job jeg søger. Eksempelvis vil jeg gå på kompromis med mine ønsker om ikke at arbejde så meget aften/weekend. Og jeg vil også søge job indenfor områder jeg hidtil ikke har søgt, fordi det ikke er der min interesse ligger.

Og selvom jeg selvfølgelig håber at få et job, hvor jeg ikke skal gå på kompromis, så giver det mig faktisk lidt ro, at der nu er flere job jeg kan søge :) Det vil være ok for mig at gå efter at få et "brødjob". Det er selvfølgelig ikke sikkert at det bliver nemmere, men nu vil jeg da i hvert fald give det et forsøg.

Og så overvejer jeg faktisk også lidt, om jeg skal søge nogle butiksjob som julemedhjælper :gruble:

Jeg startede i mit kommende job som julehjælper. Noget siger mig, at hvis nogen står og mangler medarbejdere efter nytår, så er de ret tilbøjelige til at forlænge julehjælperene, da de allerede har set dem an i en periode, der tilmed er ret stresset.

Held og lykke, det skal nok snart give pote :)
5
Ja, det er en slem Dreng, den Amor.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 997
Likede indlæg: 8567

Indlægaf Rapfisk » 5. okt 2018, 06:00

Tilly skrev:Jeg har besluttet mig for, at jeg skal til at være mindre kræsen med de job jeg søger. Eksempelvis vil jeg gå på kompromis med mine ønsker om ikke at arbejde så meget aften/weekend. Og jeg vil også søge job indenfor områder jeg hidtil ikke har søgt, fordi det ikke er der min interesse ligger.

Ud over RavenClaws kloge bemærkning og dine egne gode tanker om det vil jeg sige, at de jobs, jeg har været gladest for, har jeg søgt af nød. Rigtig mange er ikke gode til at skrive jobopslag, og der kan gemme sig mange gode opgaver og fede kolleger bag chefernes tørre tekster.

Hvad angår butiksjob tænker jeg, at det kan være vildt fedt i en periode at have travlt og være der, hvor der er brug for én, selv om man ikke regner med, det er noget på lidt længere sigt.

Hvad er det egentlig, du primært søger?
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4301

Indlægaf Tilly » 7. okt 2018, 12:10

Rapfisk skrev:Ud over RavenClaws kloge bemærkning og dine egne gode tanker om det vil jeg sige, at de jobs, jeg har været gladest for, har jeg søgt af nød. Rigtig mange er ikke gode til at skrive jobopslag, og der kan gemme sig mange gode opgaver og fede kolleger bag chefernes tørre tekster.

Hvad angår butiksjob tænker jeg, at det kan være vildt fedt i en periode at have travlt og være der, hvor der er brug for én, selv om man ikke regner med, det er noget på lidt længere sigt.

Hvad er det egentlig, du primært søger?

Jeg er uddannet ergoterapeut, og har primært søgt jobs indenfor socialpsykiatrien/udsatteområdet da det er det jeg har arbejdet med tidligere. Egentligt kunne jeg godt tænke mig at prøve at arbejde i en forvaltning eller med myndighedsopgaver (visitation af hjælpemidler mm), men jeg har slet ikke held med de ansøgninger jeg sender til stillinger hvor jeg ikke har erfaring. De samtaler jeg har været kaldt til, har været inden for områder relateret til det jeg har arbejdet med tidligere. Men jeg har undladt at søge en del stillinger pga arbejde hveranden weekend/aftenarbejde, men det vil jeg begynde at søge nu :) Og jeg håber at jeg kan blive positiv overrasket, som du nævner :)

Hvad angår butiksjob så er det jo temmelig langt væk fra mit fag, og bestemt ikke noget jeg vil på længere sigt. Jeg vil have et job hvor jeg kan bruge min uddannelse. Overvejelsen om at søge jobs som julehjælp i butikker handler udelukkende om at spare lidt på min dagpengeperiode :) Og der kunne job som julehjælp i butik måske være ganske fint :) Jeg flere års butikserfaring fra min ungdom, så det er ikke ukendt område for mig :)
0
limitededition
Kort karma: 46
Likede indlæg: 325

Indlægaf limitededition » 7. okt 2018, 13:32

Jeg er muligvis tilbage i tråden :(
0
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 386
Likede indlæg: 3260

Indlægaf Pityt » 7. okt 2018, 14:13

Jeg hader at skrive ansøgninger...simpelthen :cuss:
Der er egentlig en del jobs jeg kan søge, men det øjeblik jeg sætter mig foran computeren og skal i gang, bliver jeg totalt opgivende,- den mængde “selv-ros” der skal til, kan jeg simpelthen ikke mønstre i øjeblikket :( Og jeg er ved at være rimelig fucked hvis jeg ikke snart finder noget... :/
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Utilregnelig
Kort karma: 49
Likede indlæg: 236

Indlægaf Utilregnelig » 7. okt 2018, 14:59

limitededition skrev:Jeg er muligvis tilbage i tråden :(

Ej, øv! Hvad er der sket? :ae:
0
limitededition
Kort karma: 46
Likede indlæg: 325

Indlægaf limitededition » 7. okt 2018, 15:03

Utilregnelig skrev:

Der er simpelthen så meget ballade med ledelsen på mit arbejde, at jeg har svært ved at se at det skal blive godt.
Mine kolleger er heldigvis fantastiske, så jeg håber at der kan findes en løsning. Vores leder er meget uerfaren, og det gør at hun simpelthen bare ikke behandler os særlig godt, og senest har drevet en medarbejder til at sygemelde sig og derefter sige op. Der er så mange ting.
Og HR virker ikke rigtig til at forstå os eller lytte, fordi hun kan sno dem. :(
0
Brugeravatar
Utilregnelig
Kort karma: 49
Likede indlæg: 236

Indlægaf Utilregnelig » 7. okt 2018, 18:12

limitededition skrev:Der er simpelthen så meget ballade med ledelsen på mit arbejde, at jeg har svært ved at se at det skal blive godt.
Mine kolleger er heldigvis fantastiske, så jeg håber at der kan findes en løsning. Vores leder er meget uerfaren, og det gør at hun simpelthen bare ikke behandler os særlig godt, og senest har drevet en medarbejder til at sygemelde sig og derefter sige op. Der er så mange ting.
Og HR virker ikke rigtig til at forstå os eller lytte, fordi hun kan sno dem. :(

Puha, jeg kan godt se, det langt fra er en optimal situation - især ikke når du er så nyansat, som du er, for så har man virkelig brug for noget stabilitet. Jeg håber, at du og dine kollegaer kan stå sammen og få det bedste ud af det. Hvad enten det betyder, at I sammen vil kæmpe om at få løst problemet, eller om I hjælpes ad med at finde andre græsgange.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1984

Indlægaf twinkle » 7. okt 2018, 18:51

limitededition skrev:
Utilregnelig skrev:

Der er simpelthen så meget ballade med ledelsen på mit arbejde, at jeg har svært ved at se at det skal blive godt.

Hvor længe har du været ansat? :kram:
0
Lupa2800
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Indlægaf Lupa2800 » 7. okt 2018, 19:47

Skal lige høre om det her er fuldstændig fjollet...
Jeg blev fritstillet slut september med 4 mdr løn.
Jeg vil gerne arbejde med Hr og har rigtig meget erfaring på et område, lidt med løn og er ellers general lidt blank arbejdsmæssigt på resten af personaleadministrationsområdet. Christ et langt ord
Nå men jeg har nu fået en tanke om at søge diverse stillinger som jeg er interesseret i og skrive til at hvis de ansætter mig på 20-25 timer, lægger jeg resten op til de 37 som interesser er, hvis de vil lærer mig op og så ansætte mig på fuldtid bagefter.
Lyder det helt ude i hampen?
0

Tilbage til "Job"