Jobjagter-tråden

Sof
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1047

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Sof » 17. okt 2018, 18:12

Jeg skal til at søge et job, godt nok et studiejob, men tænker det måske er irrelevant.

Det er i en noget anden retning end de stillinger jeg tidligere har haft, men hvis man kigger på tidligere stillinger (og uddannelse), så kommer jeg hurtigt til at se overkvalificeret ud. Jeg har fået tilbagemeldinger to gange tidligere, hvor jeg er valgt fra pga det.
Jobbet er i hvert fald helt anderledes og heller ikke relevant ift. studie, men der vil ikke rigtig være nogle relevante studiejobs de første par år, alligevel. Selve virksomheden er dog i en branche hvor jeg kunne komme til at arbejde når jeg engang er færdig og egentlig også en jeg gerne ville arbejde i, hvis det var.

Er i tvivl hvordan jeg skal, eller om man overhovedet kan, formulere at man altså gerne vil ha det her job... Altså jeg er ikke ude i at skrive "jaja, jeg ved jeg er mega overkvalificeret, men jeg virl bare VIRKELIG gerne arbejde her.", men samtidig vil jeg jo helst ikke vælges fra på forhånd.
0
IrmaPigen
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4581

Indlægaf IrmaPigen » 18. okt 2018, 15:21

Jeg synes godt man kan lave en motivering, som har meget fokus på virksomheden.
1
IrmaPigen
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4581

Indlægaf IrmaPigen » 18. okt 2018, 15:33

Nå. Skidt nyt herfra.

Det dersens barselsvikariat jeg har nuppet for at få lidt ro på.

Jeg er jo blevet allergisk over for skimmel efter jeg har boet i det.

For et par uger siden fik jeg et mega allergianfald mens jeg sad på jobbet.

Og siden da har mine luftveje og øjne været yderst generede hver gang jeg er på arbejdspladsen.

Sååå..... Er nødt til at sige op. Pga dårligt indeklima. Det lyder bare som jordens dårligste undskyldning. De tror jo jeg er idiot!! :blush:

Derudover kan jeg faktisk rigtig godt lide chefen. Jeg kan mærke jeg synes hun gør mange ting rigtigt og at hun er en god chef - og hendes personlighed kan jeg også godt lide. Så jeg har det virkelig dårligt med det og med at sige op med 14 dages varsel. Jeg ved godt det bliver et problem for dem.

Men mine luftveje er helt ødelagt efter en arbejdsdag, så det går bare ikke :/
0
avdotja
Kort karma: 237
Likede indlæg: 4498

Indlægaf avdotja » 18. okt 2018, 18:16

IrmaPigen skrev:Nå. Skidt nyt herfra.

Og siden da har mine luftveje og øjne været yderst generede hver gang jeg er på arbejdspladsen.

Sååå..... Er nødt til at sige op. Pga dårligt indeklima. Det lyder bare som jordens dårligste undskyldning. De tror jo jeg er idiot!! :blush:

Derudover kan jeg faktisk rigtig godt lide chefen. Jeg kan mærke jeg synes hun gør mange ting rigtigt og at hun er en god chef - og hendes personlighed kan jeg også godt lide. Så jeg har det virkelig dårligt med det og med at sige op med 14 dages varsel. Jeg ved godt det bliver et problem for dem.

Er det ikke noget du kan nævne for hende? At du altså ikke kan tåle at sidde i et rum der er angrebet af skimmelsvamp. Det må da også være i virksomhedens interesse at få det udryddet.
5
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 223
Likede indlæg: 4339

Indlægaf Tilly » 18. okt 2018, 20:45

IrmaPigen skrev:Nå. Skidt nyt herfra.

Hvis det påvirker dig så slemt, så må en sygemelding da evt kunne komme på tale?

Og under alle omstændigheder lyder det da som noget du skal snakke med din AMR om. For det er da slet ikke ok med en arbejdsplads med så dårligt indeklima.
2
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 141
Likede indlæg: 998

Indlægaf Maanii » 19. okt 2018, 08:50

Jeg var til samtale i går.

Ham som ledte samtalen var totalt fan-boy af min nuværende arbejdsplads, og jeg endte med at bruge halvdelen af samtalen på at fortælle om mit nuværende arbejde fordi han var utroligt fascineret og spurgte meget ind, og den anden på at prøve og snakke det ned fordi han var intimideret og mente jeg kun kunne være overkvalificeret.

Øv.
1
Put egg on my house, I kill what you love!
Lupa2800
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Indlægaf Lupa2800 » 19. okt 2018, 13:00

Er en anbefaling eller reference bedst?
Har søgt en stilling og på pga at mine eksamenspapirer er så gamle, bad de om en anbefaling istedet.
Snakkede så med min chef og hun vil kun give en reference...
Så mon det højner eller sænker mine muligheder?
0
avdotja
Kort karma: 237
Likede indlæg: 4498

Indlægaf avdotja » 19. okt 2018, 15:27

Lupa2800 skrev:Er en anbefaling eller reference bedst?
Har søgt en stilling og på pga at mine eksamenspapirer er så gamle, bad de om en anbefaling istedet.

Jeg tror ikke du behøver være bange for at det mindsker dine muligheder. Vil umiddelbart tro at de fleste foretrækker en reference fremfor en anbefaling, i og med at det giver mulighed for en lidt mere åben snak om kandidaten. I hvert fald hvis du allerede har været til samtale og de “bare” skal have bekræftet at du er et godt valg. Men havde de tænkt sig at bruge anbefalingen som et sorteringskriterie og de i øvrigt har 150 kandidater, kan det måske trække lidt ned at de skal bruge tid på selv at kontakte referencen :gruble:

Under alle omstændigheder er det ikke noget du kan gøre noget ved. Jeg ville sende referencen sammen med en bemærkning om at min (tidligere?) chef desværre ikke skrev anbefalinger, men at de var velkommen til at kontakte hende via de givne kontaktoplysninger.
2
Shmartiesh
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1169

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2018, 19:18

Er der nogen der har input til hvorfor man beder om eksamenspapirer egentlig? Da jeg var studerende for over 4 år siden, fik vi at vide at den skulle vi ikke sende med medmindre de bad om den. Nu skal jeg så søge et job hvor de beder om det, og det er jo over 4 år siden. Synes jo lidt den er irrelevant :D
0
AstaPasta
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1044

Indlægaf AstaPasta » 19. okt 2018, 19:21

Shmartiesh skrev:Er der nogen der har input til hvorfor man beder om eksamenspapirer egentlig? Da jeg var studerende for over 4 år siden, fik vi at vide at den skulle vi ikke sende med medmindre de bad om den. Nu skal jeg så søge et job hvor de beder om det, og det er jo over 4 år siden. Synes jo lidt den er irrelevant :D

Måske bare for at tjekke, at du ikke lyver om din uddannelse.
Jeg sender selv med for tiden. Det er tre år siden, men der er nogle skills, som jeg ikke har brugt så meget siden. Jeg har ikke tænkt på, om det var for meget at sende dem med, er der nogen grund til ikke at gøre det?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 997
Likede indlæg: 8586

Indlægaf Rapfisk » 19. okt 2018, 19:24

Maanii skrev:Jeg var til samtale i går.

Ham som ledte samtalen var totalt fan-boy af min nuværende arbejdsplads, og jeg endte med at bruge halvdelen af samtalen på at fortælle om mit nuværende arbejde fordi han var utroligt fascineret og spurgte meget ind, og den anden på at prøve og snakke det ned fordi han var intimideret og mente jeg kun kunne være overkvalificeret.

Øv.

Tillykke med samtalen.

Det har jeg også prøvet. Mega-ufedt. Fik heller ikke jobbet, og jeg tror kun, jeg var der for, de kunne udfritte mig om den tidligere chef.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Shmartiesh
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1169

Indlægaf Shmartiesh » 19. okt 2018, 19:27

AstaPasta skrev:
Shmartiesh skrev:Er der nogen der har input til hvorfor man beder om eksamenspapirer egentlig? Da jeg var studerende for over 4 år siden, fik vi at vide at den skulle vi ikke sende med medmindre de bad om den. Nu skal jeg så søge et job hvor de beder om det, og det er jo over 4 år siden. Synes jo lidt den er irrelevant :D

Måske bare for at tjekke, at du ikke lyver om din uddannelse.
Jeg sender selv med for tiden. Det er tre år siden, men der er nogle skills, som jeg ikke har brugt så meget siden. Jeg har ikke tænkt på, om det var for meget at sende dem med, er der nogen grund til ikke at gøre det?

Har godt tænkt det må være det.
Hvad jeg kan står i mit CV og ikke på mine eksamenspapirer. Og mine karakterer er ikke prangende. :genert:
0
Lupa2800
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Indlægaf Lupa2800 » 19. okt 2018, 19:27

avdotja skrev:
Lupa2800 skrev:Er en anbefaling eller reference bedst?

Jeg tror ikke du behøver være bange for at det mindsker dine muligheder. Vil umiddelbart tro at de fleste foretrækker en reference fremfor en anbefaling, i og med at det giver mulighed for en lidt mere åben snak om kandidaten. I hvert fald hvis du allerede har været til samtale og de “bare” skal have bekræftet at du er et godt valg. Men havde de tænkt sig at bruge anbefalingen som et sorteringskriterie og de i øvrigt har 150 kandidater, kan det måske trække lidt ned at de skal bruge tid på selv at kontakte referencen :gruble:

Under alle omstændigheder er det ikke noget du kan gøre noget ved. Jeg ville sende referencen sammen med en bemærkning om at min (tidligere?) chef desværre ikke skrev anbefalinger, men at de var velkommen til at kontakte hende via de givne kontaktoplysninger.

De bad om at man sendte uddannelsesbevis sammen med ansøgning og cv, men da det er 15 år gammelt, havde jeg ret svært ved at se relevansen og det havde hun så egentlig os. Så derfor bad hun om anbefaling og endte så med en reference... Så er ikke indkaldt til samtale endnu men håber da at det kommer snart, start er 1 nov
0
Lys
Kort karma: 271
Likede indlæg: 3609

Indlægaf Lys » 19. okt 2018, 19:31

Nogen gange er det bare almindelig praksis at se dokumentation for uddannelsen. I min branche er det helt normalt (også mange år efter end uddannelse) at se eksamensbevis og karakterblad. Men det er ikke i alle brancher, man interesserer sig for karaktererne mig bekendt.
0
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 141
Likede indlæg: 998

Indlægaf Maanii » 19. okt 2018, 20:19

Rapfisk skrev:
Maanii skrev:Jeg var til samtale i går.

Øv.

Tillykke med samtalen.

Det har jeg også prøvet. Mega-ufedt. Fik heller ikke jobbet, og jeg tror kun, jeg var der for, de kunne udfritte mig om den tidligere chef.

Jeg tror desværre også det primært var nysgerrighed der fik mig til samtalen.
Det virkede som om han synes det var helt til grin at jeg overhoved havde søgt stillingen.
0
Put egg on my house, I kill what you love!

Tilbage til "Job"