Nogen der ved noget om kontrakter?

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 27. feb 2017, 18:36

Lorte overskrift....


Men. Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke helt kan søge mig frem til et svar på.

Min kontrakt på arbejdet er på ikke-særlig-mange timer, har det sidste halvandet år arbejdet 4 gange så mange timer, i snit om ugen. Siden oktober er det nærmere 5 gange så meget. Og har arbejdet der i 2,5 år.
Min kontrakt er så basis som de nærmest kan blive, tror jeg, den fylder en enkelt side. Den indeholder min løn, lidt om opsigelse og noget om sygemelding. Har ikke løn under sygdom, men har så heller aldrig haft sygedage, som jeg ikke har kunne planlægge mig ud af, så for mig har det været ligemeget.

Jeg har over nytår haft en slem forstuvning og har derfor haft nogle sygedage og nogle dage hvor jeg ikke kunne arbejde en hel vagt. Der skrev jeg en mail til HR og forklarede at jeg var blevet gjort opmærksom på at jeg burde kunne få sygedagpenge, grundet timetal og at de så får dem refunderet(det hedder det ikke, men ordet er lige forsvundet for mig). Der skrev de tilbage at de havde drøftet det og at jeg så bare fik alm løn for de planlagte timer. I princippet kan jeg vel være ligeglad eller? Jeg fik i hvert fald løn for timerne(drejede sig i alt om 45 timer).



Mit "problem" er at jeg er gravid. Indtil videre går det godt på arbejdet, jeg er selvfølgelig træt når jeg kommer hjem, fordi min krop ændrer sig. Men derudover så har jeg ikke nogen gener, som jeg indtil nu ikke kan finde løsninger til.
Jeg har dog på fornemmelsen at der kommer et tidspunkt hvor min krop ikke kan mere og jeg måske i det mindste skal deltidssygemeldes, før de 4 uger før termin jeg ellers skal gå fra.

Her kommer kontrakten og sygedagpengene så ind i billedet....

Kan man bede om en kontrakt på et mere korrekt timetal, uden at fremstå som om at man har tænkt sig at blive sygemeldt lige om lidt?
- er virkelig nervøs for at henvendelsen skal blive taget forkert, for vil selvfølgelig gerne blive i mit job.

Har jeg krav på en mere rigtig kontrakt? For umiddelbart så er internettet lidt splittet om man egentlig har det, det er lidt en jungle :s

Er der nogen der ved noget om den slags? Har jeg ret til noget, men ikke noget andet?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 27. feb 2017, 18:40

Nå ja, jeg har ca 15 uger tilbage inden jeg går fra.

En ide, jeg ikke ved om er dårlig, er at foreslå at jeg får en tidsbegrænset kontrakt på rigtigt timetal for de næste 3,5 måneder. Når jeg kommer tilbage fra barsel skal jeg læse, så er min nuværende kontrakt fin nok, i studiejob øjemed.
0
Lulu
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2766

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Lulu » 27. feb 2017, 19:07

Hvis der står timeantal på din lønseddel, så kan man vel bruge det i forb. med sygedagpenge? :gruble:
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 27. feb 2017, 19:16

Ved i hvert fald at barselsdagpenge bliver beregnet på faktiske timer. Enten 4 eller 13 uger før man går fra(sidste hvis de sidste 4 er unormale vist). Men jeg er jo "bange" for at blive syg fx midt april, så kun have arbejdet en måned af de 13 uger.

Men måske det er noget mere simpelt end det er oppe i mit hovede :genert:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36856

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Daine » 27. feb 2017, 19:57

Tag fat i din fagforening ASAP - det skurrer lidt i mine ører, at du har arbejdet så mange timer så længe, uden at have kontrakt på det (men du har jo lønsedler til dokumentation), jeg ved de hos os er meget obs på at vi skal ændre sådan noget kontraktmæssigt. Og når du nu er gravid og skal på barsel er det bare endnu mere vigtigt at der er 100% styr på det, så du ikke ender med at stå dårligere end du kunne :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
bluetof1
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf bluetof1 » 28. feb 2017, 17:21

Du har krav på en ansættelsesaftale, der afspejler dine faktiske arbejds- og ansættelsesforhold.
1
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 28. feb 2017, 18:56

bluetof1 skrev:Du har krav på en ansættelsesaftale, der afspejler dine faktiske arbejds- og ansættelsesforhold.


Det har jeg også læst et par steder.

Er der et sted jeg kan læse helt nøjagtig om den ret?


Bliver helt træt af mig selv og at jeg ikke rigtig har gået op i det hidtil :/
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7902

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Sophies-mor » 28. feb 2017, 19:21

Ficus skrev:
bluetof1 skrev:Du har krav på en ansættelsesaftale, der afspejler dine faktiske arbejds- og ansættelsesforhold.


Det har jeg også læst et par steder.

Er der et sted jeg kan læse helt nøjagtig om den ret?


Bliver helt træt af mig selv og at jeg ikke rigtig har gået op i det hidtil :/

Så vidt jeg ved i overenskomsten. Eller arbejdsministeriets bekendtgørelser.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 28. feb 2017, 19:38

Sophies-mor skrev:

Så vidt jeg ved i overenskomsten. Eller arbejdsministeriets bekendtgørelser.


Arbejder ikke under overenskomst - blandt andet derfor jeg er i tvivl om jeg egentlig har krav på noget.

Men jeg kan kigge i det sidste.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7902

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Sophies-mor » 28. feb 2017, 19:43

Ficus skrev:
Sophies-mor skrev:

Så vidt jeg ved i overenskomsten. Eller arbejdsministeriets bekendtgørelser.


Arbejder ikke under overenskomst - blandt andet derfor jeg er i tvivl om jeg egentlig har krav på noget.

Men jeg kan kigge i det sidste.

Ahh, det havde jeg misset. Det ville jeg så ikke turde :genert:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Ficus » 28. feb 2017, 20:00

Det er der nu ret mange steder i min branche der ikke har(altså overenskomst), så det er sådan lidt....


Men har tidligere i et andet job, med min egentlige uddannelse været i fagforening og det hele, endda endte det med at jeg virkelig fik brug for dem en dag. Men ja, så blev jeg studerende igen og meldte mig ud igen og nu er det måske lidt sent, hvis jeg ville have hjælp til det her. Bagklogskabens lys og sådan....
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36856

Re: Nogen der ved noget om kontrakter?

Indlægaf Daine » 28. feb 2017, 20:02

Er du i akasse? De kan måske hjælpe dig med udregning vedr din barsel / barselsreglerne i det hele taget.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Job"