Skal jeg sige op?

Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Planten » 30. jul 2017, 14:10

Enig med de andre om at lovgivningen skal overholdes, men har man ingen overenskomst, kan man ikke forvente noget bestemt i forbindelse med aflønning af overarbejde.
Og så er jeg enig med Santa i, at fagforening er vigtig. Det ses tydeligt i denne situation.
Ved du, hvorfor I ingen overenskomst har?

Hvad siger jeres arbejdsmiljørepræsentant om arbejdsmiljøet?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Tux » 30. jul 2017, 14:19

Utilregnelig skrev:
decibell skrev:Hvis han ikke overholder lovgivningen, kan der nu godt gøres noget.


Hvem skal man kontakte i det tilfælde? Min A-kasse?

Din fagforening..
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf decibell » 30. jul 2017, 14:20

Fagforening, ja. Men ellers kan man også direkte gå til Arbejdstilsynet. Det burde kunne ske anonymt.

Psykisk arbejdsmiljø er også omfattet, så reelt ville jeg gemme alle skriftlige beviser på, at han skriver grimt og forlanger urimelige ting af sine medarbejdere.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2017, 18:19

Har du en prøveperiode? Hvis det kører mindre godt, kan det jo være en lejlighed for din chef til ikke at ansætte dig alligevel - det er jo lidt det, prøveperioden er til.

Det lyder som om, du har mest lyst til bare at stoppe lige nu, og det kan jeg godt forstå. Jeg er selv nyuddannet og nyansat for et par måneder siden, og jeg var blevet sindssygt ked af at få at vide, at de var skuffede over mig - det er jo nogle af de tanker, man har om sig selv, når man er helt grøn og endnu ikke helt har fået ben at stå på. At høre det udtalt af en idiot-chef, det ville alle i din situation blive kede af!

Det sagt, så tænker jeg, at din situation er bedst, hvis du ikke siger op allerede og skal tilbage i dagpengesystemet med karantæne. Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, gøre op med mig selv, om du kan blive der og samtidig passe på dig selv. Altså, hvis du kan mærke, du bliver for ked af det, så skal du ikke være der. Men hvis du godt kan i en periode, ville jeg holde det på et absolut minimum - sige fra, ikke arbejde over, melde mig syg ved sygdom osv. - og så søge andet arbejde ved siden af.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Planten » 30. jul 2017, 18:55

decibell skrev:Fagforening, ja. Men ellers kan man også direkte gå til Arbejdstilsynet. Det burde kunne ske anonymt.

Psykisk arbejdsmiljø er også omfattet, så reelt ville jeg gemme alle skriftlige beviser på, at han skriver grimt og forlanger urimelige ting af sine medarbejdere.

Man kan sagtens anmelde anonymt til Arbejdstilsynet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jul 2017, 20:33

Jeg har arbejdet 25 år uden overarbejde betalt, og fordi man ingen lokal overenskomst har, så har man en overordnet aftale, og f.eks funktionærer er ikke pålagt at skulle modtage overarbejdsbetaling uden der er foreligger en aftale forud for arbejdet, alt andet går under interesse timer. Det skal så også siges at ingen arbejdsdag er den samme, og der kan være 20 timer som der kan være 60 timer.

Får du timeløn, så er det normalt med almindelig løn under de ekstra timer, evt. opsparing, så timer kan afspadseres uden udbetaling som nogle jo også kan ønske/kræve. Overenskomst giver ekstra goder, uden dem er du overladt til den aftale du selv laver eller accepterer.

Der er intet som er imod en lovgivning på omkring det du endnu har nævnt, du har bare en shitty chef, og hvis du ikke gad betale for fagforening, så har du kun 2 muligheder. Skift job, eller accepter vilkårerne, og du har jo næsten sagt du accepterer dem, da du ikke vil prioritere nyt job og arbejder ekstra i øjeblikket.

Men nyuddannet og nu er du ved at få lidt praktisk erfaring, det er vigtigt for din vidre fremtid :) Så selvom det er skidt, så er det godt for noget andet og din fremtid, så tag det som en oplevelse indtil du har et nyt job. Der er folk som har det værre end en chef som råber, der er jo dem som slet ikke kan omgås deres kollegaer eller dem som kan lide arbejdet de udfører.

Så på baggrund af din manglende erfaring, så er det ikke træls , det er virkeligheden på arbejdsmarkedet og ingen jobs er ens :)
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Tux » 30. jul 2017, 22:05

DenBruneMunk skrev:Jeg har arbejdet 25 år uden overarbejde betalt, og fordi man ingen lokal overenskomst har, så har man en overordnet aftale, og f.eks funktionærer er ikke pålagt at skulle modtage overarbejdsbetaling uden der er foreligger en aftale forud for arbejdet, alt andet går under interesse timer. Det skal så også siges at ingen arbejdsdag er den samme, og der kan være 20 timer som der kan være 60 timer.

Får du timeløn, så er det normalt med almindelig løn under de ekstra timer, evt. opsparing, så timer kan afspadseres uden udbetaling som nogle jo også kan ønske/kræve. Overenskomst giver ekstra goder, uden dem er du overladt til den aftale du selv laver eller accepterer.

Der er intet som er imod en lovgivning på omkring det du endnu har nævnt, du har bare en shitty chef, og hvis du ikke gad betale for fagforening, så har du kun 2 muligheder. Skift job, eller accepter vilkårerne, og du har jo næsten sagt du accepterer dem, da du ikke vil prioritere nyt job og arbejder ekstra i øjeblikket.

Men nyuddannet og nu er du ved at få lidt praktisk erfaring, det er vigtigt for din vidre fremtid :) Så selvom det er skidt, så er det godt for noget andet og din fremtid, så tag det som en oplevelse indtil du har et nyt job. Der er folk som har det værre end en chef som råber, der er jo dem som slet ikke kan omgås deres kollegaer eller dem som kan lide arbejdet de udfører.

Så på baggrund af din manglende erfaring, så er det ikke træls , det er virkeligheden på arbejdsmarkedet og ingen jobs er ens :)

At forlange man kommer på arbejde selv om man er syg er klart imod lovgivningen.

Alt efter omfanget af overarbejde kan det også være imod arbejdsmiljøloven.

Hvis man går psykisk ned pga. forholdene på arbejdspladsen, er det ikke just en god investering i fremtiden..
4
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jul 2017, 23:53

Tux skrev:
DenBruneMunk skrev:Jeg har arbejdet 25 år uden overarbejde betalt, og fordi man ingen lokal overenskomst har, så har man en overordnet aftale, og f.eks funktionærer er ikke pålagt at skulle modtage overarbejdsbetaling uden der er foreligger en aftale forud for arbejdet, alt andet går under interesse timer. Det skal så også siges at ingen arbejdsdag er den samme, og der kan være 20 timer som der kan være 60 timer.

Får du timeløn, så er det normalt med almindelig løn under de ekstra timer, evt. opsparing, så timer kan afspadseres uden udbetaling som nogle jo også kan ønske/kræve. Overenskomst giver ekstra goder, uden dem er du overladt til den aftale du selv laver eller accepterer.

Der er intet som er imod en lovgivning på omkring det du endnu har nævnt, du har bare en shitty chef, og hvis du ikke gad betale for fagforening, så har du kun 2 muligheder. Skift job, eller accepter vilkårerne, og du har jo næsten sagt du accepterer dem, da du ikke vil prioritere nyt job og arbejder ekstra i øjeblikket.

Men nyuddannet og nu er du ved at få lidt praktisk erfaring, det er vigtigt for din vidre fremtid :) Så selvom det er skidt, så er det godt for noget andet og din fremtid, så tag det som en oplevelse indtil du har et nyt job. Der er folk som har det værre end en chef som råber, der er jo dem som slet ikke kan omgås deres kollegaer eller dem som kan lide arbejdet de udfører.

Så på baggrund af din manglende erfaring, så er det ikke træls , det er virkeligheden på arbejdsmarkedet og ingen jobs er ens :)

At forlange man kommer på arbejde selv om man er syg er klart imod lovgivningen.

Alt efter omfanget af overarbejde kan det også være imod arbejdsmiljøloven.

Hvis man går psykisk ned pga. forholdene på arbejdspladsen, er det ikke just en god investering i fremtiden..

Vi to kender ikke de aktuelle forhold, så egentlig vil jeg slet ikke begynde at kalde noget ulovligt, før det har været igennem en rets indstans som afgør dette, du kender intet til de forhold som har gjort at trådstarter mener at have hørt man skal møde op eller under hvilke forhold. Er man syg, så sygemelder man sig, og så dokumenterer man dette, og så er vi i en anden retssag , hvis man opsiges under sygdom, det er nemlig forkert, hvis der ikke er gået 120 dage.

Omkring overarbejde, så kender du ikke de konkrete forhold og vi kan formode en masse om overarbejde, så det vil jeg ikke kalde ulovligt før det afgøres retsligt. For det vil være påstand mod påstand indtil man opnår en afgørelse.

Arbejdsforhold kan afhænge af mange forhold, deriblandt psyke på tidspunktet man er ansat, og lige her , er der tale en nyuddannet som vel er i arbejde ud fra sin uddannelse, hvis ens psyke ikke kan klare det, så har man valgt et forkert arbejdsområde eller bare arbejdsplads til at begynde sit nye job, og der kan man jo søge et nyt.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Planten » 31. jul 2017, 01:32

DenBruneMunk skrev:
Tux skrev:
DenBruneMunk skrev:Jeg har arbejdet 25 år uden overarbejde betalt, og fordi man ingen lokal overenskomst har, så har man en overordnet aftale, og f.eks funktionærer er ikke pålagt at skulle modtage overarbejdsbetaling uden der er foreligger en aftale forud for arbejdet, alt andet går under interesse timer. Det skal så også siges at ingen arbejdsdag er den samme, og der kan være 20 timer som der kan være 60 timer.

Får du timeløn, så er det normalt med almindelig løn under de ekstra timer, evt. opsparing, så timer kan afspadseres uden udbetaling som nogle jo også kan ønske/kræve. Overenskomst giver ekstra goder, uden dem er du overladt til den aftale du selv laver eller accepterer.

Der er intet som er imod en lovgivning på omkring det du endnu har nævnt, du har bare en shitty chef, og hvis du ikke gad betale for fagforening, så har du kun 2 muligheder. Skift job, eller accepter vilkårerne, og du har jo næsten sagt du accepterer dem, da du ikke vil prioritere nyt job og arbejder ekstra i øjeblikket.

Men nyuddannet og nu er du ved at få lidt praktisk erfaring, det er vigtigt for din vidre fremtid :) Så selvom det er skidt, så er det godt for noget andet og din fremtid, så tag det som en oplevelse indtil du har et nyt job. Der er folk som har det værre end en chef som råber, der er jo dem som slet ikke kan omgås deres kollegaer eller dem som kan lide arbejdet de udfører.

Så på baggrund af din manglende erfaring, så er det ikke træls , det er virkeligheden på arbejdsmarkedet og ingen jobs er ens :)

At forlange man kommer på arbejde selv om man er syg er klart imod lovgivningen.

Alt efter omfanget af overarbejde kan det også være imod arbejdsmiljøloven.

Hvis man går psykisk ned pga. forholdene på arbejdspladsen, er det ikke just en god investering i fremtiden..

Vi to kender ikke de aktuelle forhold, så egentlig vil jeg slet ikke begynde at kalde noget ulovligt, før det har været igennem en rets indstans som afgør dette, du kender intet til de forhold som har gjort at trådstarter mener at have hørt man skal møde op eller under hvilke forhold. Er man syg, så sygemelder man sig, og så dokumenterer man dette, og så er vi i en anden retssag , hvis man opsiges under sygdom, det er nemlig forkert, hvis der ikke er gået 120 dage.

Omkring overarbejde, så kender du ikke de konkrete forhold og vi kan formode en masse om overarbejde, så det vil jeg ikke kalde ulovligt før det afgøres retsligt. For det vil være påstand mod påstand indtil man opnår en afgørelse.

Arbejdsforhold kan afhænge af mange forhold, deriblandt psyke på tidspunktet man er ansat, og lige her , er der tale en nyuddannet som vel er i arbejde ud fra sin uddannelse, hvis ens psyke ikke kan klare det, så har man valgt et forkert arbejdsområde eller bare arbejdsplads til at begynde sit nye job, og der kan man jo søge et nyt.

120 dages reglen findes ikke mere, og i en virksomhed, hvor man arbejder uden overenskomst, kan man altid fyres på dag ét for sygdom. I hvert fald så vidt jeg er orienteret. Men det er stadig ikke lovligt at tvinge en medarbejder til at komme på arbejde trods sygdom. Dog skal det siges, at man, hvis man har brækket en arm, sikkert på de fleste arbejdspladser, kan udføre noget arbejde.

Edit: Jeg tager det med 120 dages reglen tilbage - den findes ikke mere på det regionale område. Og det er jo tydeligvis ikke det regionale område vi her snakker om.
1
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Utilregnelig » 31. jul 2017, 08:09

Planten skrev:Enig med de andre om at lovgivningen skal overholdes, men har man ingen overenskomst, kan man ikke forvente noget bestemt i forbindelse med aflønning af overarbejde.
Og så er jeg enig med Santa i, at fagforening er vigtig. Det ses tydeligt i denne situation.
Ved du, hvorfor I ingen overenskomst har?

Hvad siger jeres arbejdsmiljørepræsentant om arbejdsmiljøet?


Nej, jeg ved ikke, hvorfor vi igen overenskomst har. Og vi har heller ikke nogen arbejdsmiljørepræsentant.

ajnaM skrev:Har du en prøveperiode? Hvis det kører mindre godt, kan det jo være en lejlighed for din chef til ikke at ansætte dig alligevel - det er jo lidt det, prøveperioden er til.


Ja, jeg har en prøveperiode på tre måneder. Jeg tror dog, at min chef efter endt prøveperiode gerne vil beholde mig. Trods de ting, jeg har nævnt, virker han til at være rigtig glad for mig, og han snakker tit om, hvilke tiltag vi skal lave i fremtiden - hvilket blot gør det hele endnu mere pudsigt. Så en fyring tror jeg heller ikke kommer på tale.
Det vil også sige, at det, jeg oplever, er vand over for, hvad de andre ansatte har oplevet. En af mine kollegaer er brudt grædende sammen tre gange pga. min chef, og de fortæller generelt nogle ret barske historier. Jeg synes derfor, det er et alt for giftigt arbejdsmiljø, som jeg ikke har lyst til at være en del af.


Mht. fagforening:
Grunden til, jeg ikke har nogen fagforening, er, at jeg på universitetet fik at vide, det eneste vigtige at have var en a-kasse. Mit fag spænder meget bredt - salg, markedsføring, eventplanlægning, branding, økonomi samt nogle IT-elementer - så jeg ved ikke, hvilken fagforening der ville passe til mig. Nogle forslag?

Og opdatering fra i dag:
Jeg har meldt mig syg, hvilket har fået chefen til at spørge meget ind til, hvad jeg fejler, og samtidig har han kørt guilttrip med, at det bliver en rigtig hård arbejdsdag for alle pga. min sygemelding. Han forventer også, at jeg stadig svarer på mails og tjekker nogle ting hjemmefra.


Og I har alle ret i, jeg burde søge nyt arbejde med det samme. Det er slet, slet ikke, fordi jeg ikke gider søge noget andet, men siden jeg blev ansat har min energi været på et absolut minimum. Jeg har dog aftalt med mig selv, at jeg vil begynde at søge alt muligt, så snart jeg er fraflyttet min gamle lejlighed 100% i næste weekend.
Jeg er desuden også blevet tilbudt et deltidsjob, så det er jo allerede en start. Så skal jeg bare have fundet et andet deltidsjob, der kan udfylde de tomme timer.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Santa » 31. jul 2017, 08:23

Din beskrivelse af din arbejdsplads og din chef er et klasseeksempel på, hvorfor fagforeninger stadigvæk er superrelevante!
Din chef har intet krav på at vide hvad du fejler, og må slet ikke spørge om det. Og selvfølgelig skal du ikke arbejde hjemme, når du er syg.
Men for at kunne svare dig på hvilken fagforening, som du skal melde dig ind i, så skal vi vide hvilken uddannelse du har og hvilken branche du er i.
Du kan jo også selv prøve at opsøge forskellige fagforeninger, som dækker din branche. Men hold dig langt væk fra de såkaldte gule fagforeninger - de er nok billige, men kan som regel heller ikke hjælpe med en skid. Det er splid af penge.

Jeg synes at du er blevet dårligt rådgivet på dit studie, din a-kasse kan jo kun hjælpe med ledighed, slet ikke med forholdene på arbejdspladsen. Men det er der desværre mange, som tror.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Santa » 31. jul 2017, 08:27

PS: Hvis jeg nu gætter på at du er ansat en i restaurant eller lignende, er det så korrekt? Jeg synes at det lyder sådan, men det er bare et gæt ;)
Så er din fagforening Horesta, og findes på horesta.dk.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10399

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Lys » 31. jul 2017, 08:59

Santa skrev:PS: Hvis jeg nu gætter på at du er ansat en i restaurant eller lignende, er det så korrekt? Jeg synes at det lyder sådan, men det er bare et gæt ;)
Så er din fagforening Horesta, og findes på horesta.dk.


Horesta en brancheorganisation/arbejdsgiverforening.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. jul 2017, 09:04

Hvad med kombinationen deltidsjob og supplerende dagpenge, indtil du finder fuldtid eller et til deltidsjob?
0
Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10399

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Lys » 31. jul 2017, 09:08

I forhold til trådens spørgsmål, så nej; jeg ville som udgangspunkt ikke opsige mit job, før jeg havde et andet. Men det er selvfølgelig en balancegang, for du skal heller ikke ofre dit mentale helbred på den bekostning.

Er det ikke muligt at anlægge en "hvad er det værste, der kan ske"-betragtning over jobbet? Ja, din chef kan fyre dig, men hvis du alligevel overvejer at opsige jobbet uden at have andet på hånden, så er det vel egentlig ikke så slemt.

Han kan svine dig til på det groveste (du fortæller om kolleger, der græder), men kan du så ikke vende om og gå/sige fra/svare igen på en rolig måde? For igen; hvad er det værste, der kan ske?

Hvis du kan, så kan du måske se det som en læringsproces i at sige fra - og den egenskab kan du nemt få brug for på arbejdsmarkedet.

Derudover, så ville jeg virkelig finde noget energi til at få sendt nogle ansøgninger afsted. Hvis du formår at sige fra og lægge mental afstand til chefen, kan det være en måde at finde energien til jobsøgningen.
1

Tilbage til "Job"