Skal jeg sige op?

Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Kasper » 6. aug 2017, 12:33

LaScrooge skrev:Jeg vil virkelig anbefale dig at melde dig ind i en fagforening. Den kan køre hele sagen for dig, hvis det skulle blive nødvendigt. Den kan sikre, at alle regler overholdes og at din chef ikke kan snyde eller presse dig til noget som helst. Helt konkret sker der formentlig allerede ulovligheder, når du sættes til at varetage opgaver og ansvarsområder, som ikke er omfattet af din kontrakt - såfremt naturligvis, at dine opgaver og ansvarsområder er afgrænset i din kontrakt? - det er en anden ting, en fagforening kan bidrage med: de kan gennemgå din kontrakt inden du skriver under og være med til at sikre, at du ikke kan blive tvunget til at lave ting, som overhovedet ikke var meningen. Når man ikke er under overenskomst er det kontrakten der bestemmer og den er dermed også den "lov" man kan argumentere med overfor en urimelig arbejdsgiver, uden at komme i problemer. Din arbejdsgivers brud på kontrakten falder ud til din fordel - dit brud på kontrakten har store konsekvenser for dig.

Så vidt jeg ved, har indmeldelse effekt fra indmeldelsesdatoen i de fleste fagforeninger. Det vil sige, at fagforeningen kan inddrages med det samme. Du kan spørge dem om råd om ALT, så du altid har dit på det rene. De kan vejlede dig i nøjagtigt hvad du skal gøre. Som en, der har haft problemer med en elendig leder og elendige arbejdsvilkår og som udviklede stresssymptomer OG som endte med at inddrage min fagforening i et underlødigt opsigelsesforløb, kan jeg virkelig kun anbefale det. Og så kan du endda trække kontingentet fra i skat, så det koster lige præcis 0 kroner.


(tangent)

Ikke helt. Du kan trække det fra som et fradrag, men det ender ikke i 0.

Hvis du f.eks. tjener 100 kr. og skatten er 50% - så ville du betale 50 kr. i skat og få 50 kr. udbetalt.

Hvis du melder dig ind i en fagforening, der koster 20 kr, så kan du trække de 20 kr. fra dit skattepligtige beløb.

Dvs. at du tjener 100 kr, men betaler kun skat (50%) af 80 kr. (indtjening minus fradrag: 100-20) - som bliver 40 kr. i skat og 60 kr. udbetalt.

Dvs. du sparer 10 kr. i skat pga. fradrag på et fagforenings-kontingent, der koster 20 kr - hvis skattesatsen er 50%.

(/tangent)
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Daine » 6. aug 2017, 15:28

Kasper skrev:
LaScrooge skrev:Jeg vil virkelig anbefale dig at melde dig ind i en fagforening. Den kan køre hele sagen for dig, hvis det skulle blive nødvendigt. Den kan sikre, at alle regler overholdes og at din chef ikke kan snyde eller presse dig til noget som helst. Helt konkret sker der formentlig allerede ulovligheder, når du sættes til at varetage opgaver og ansvarsområder, som ikke er omfattet af din kontrakt - såfremt naturligvis, at dine opgaver og ansvarsområder er afgrænset i din kontrakt? - det er en anden ting, en fagforening kan bidrage med: de kan gennemgå din kontrakt inden du skriver under og være med til at sikre, at du ikke kan blive tvunget til at lave ting, som overhovedet ikke var meningen. Når man ikke er under overenskomst er det kontrakten der bestemmer og den er dermed også den "lov" man kan argumentere med overfor en urimelig arbejdsgiver, uden at komme i problemer. Din arbejdsgivers brud på kontrakten falder ud til din fordel - dit brud på kontrakten har store konsekvenser for dig.

Så vidt jeg ved, har indmeldelse effekt fra indmeldelsesdatoen i de fleste fagforeninger. Det vil sige, at fagforeningen kan inddrages med det samme. Du kan spørge dem om råd om ALT, så du altid har dit på det rene. De kan vejlede dig i nøjagtigt hvad du skal gøre. Som en, der har haft problemer med en elendig leder og elendige arbejdsvilkår og som udviklede stresssymptomer OG som endte med at inddrage min fagforening i et underlødigt opsigelsesforløb, kan jeg virkelig kun anbefale det. Og så kan du endda trække kontingentet fra i skat, så det koster lige præcis 0 kroner.


(tangent)

Ikke helt. Du kan trække det fra som et fradrag, men det ender ikke i 0.

Hvis du f.eks. tjener 100 kr. og skatten er 50% - så ville du betale 50 kr. i skat og få 50 kr. udbetalt.

Hvis du melder dig ind i en fagforening, der koster 20 kr, så kan du trække de 20 kr. fra dit skattepligtige beløb.

Dvs. at du tjener 100 kr, men betaler kun skat (50%) af 80 kr. (indtjening minus fradrag: 100-20) - som bliver 40 kr. i skat og 60 kr. udbetalt.

Dvs. du sparer 10 kr. i skat pga. fradrag på et fagforenings-kontingent, der koster 20 kr - hvis skattesatsen er 50%.

(/tangent)

Nemlig. Jeg var inde og kigge på HKs hjemmeside (jeg overvejer at melde mig tilbage til dem igen) og der koster fagforening og akasse (for mig, der er forskellige satser) 911 kr pr måned. Når fradrag er trukket bliver den reelle omkostning ca. 660 pr. måned, hvis jeg ikke husker helt galt.

Det er alligevel en sjat, når man er på butiksløn, selvom jeg er helt med på de fordele der er/kan være.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Utilregnelig » 29. aug 2017, 19:07

En lille update på sagen:
Jeg sagde mit job op i fredags - eller dvs. jeg forsøgte at gøre det. Min chef var udenbys, så jeg gav opsigelsesbrevet til souschefen, som skrev under. Derefter ringede han til chefen, som bad mig ringe ham op, hvilket jeg gjorde. I telefonen fortalte han, at han var meget skuffet over mig, og at han følte, han havde gjort så meget for mig, så derfor kunne jeg ikke være bekendt at sige op. Samtidig sagde han, at vi jo havde planlagt så mange projekter sammen, som jeg ikke bare kunne forlade. Han begyndte også at komme med forslag til, hvordan jeg stadig kunne blive ved med at arbejde der i andre konstellationer - f.eks. deltid eller freelance. Hele samtalen var egentlig bare skyld med skyld på, og det var meget ubehageligt.
Enden på samtalen blev, at jeg sagde, vi kunne snakke om det, når han kom tilbage til Danmark, fordi jeg simpelthen ikke kunne overskue det.

Han kom tilbage i dag, men han havde så ikke tid til at snakke om det alligevel, så det bliver nok i morgen. Så meget for at have haft ondt i maven hele dagen over den samtale, som jeg jo troede, vi ville have overstået i dag. Nu kan jeg så sove dårligt endnu en nat, hvor jeg ligger vågen og forbereder mine argumenter. Jeg ved, at han vil gøre alt, hvad han overhovedet kan, for at overtale mig til at blive. Det virker så respektløst på mig, og det giver mig en fornemmelse af, at den mand bare er alt for vant til at få lige præcis det, han vil have. Jeg kan slet ikke have den attitude - og det er jo også en af grundene til, at jeg er nødt til at komme væk derfra.

Så summa summarum er, at jeg har et underskrevet opsigelsesbrev, og det kan han jo trods alt ikke tage fra mig. I brevet står, at jeg fratræder d. 8. september, så det er ikke længe, jeg skal holde ud heldigvis. I morgen ved jeg, han vil prøve at få mig til at blive længere end det, for som han sagde i telefonen: "Vi kan jo slet ikke nå at finde en ny medarbejder på kun to uger!" Well, det skulle han nok have tænkt på, da han ansatte mig på prøvetid.
3
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Lurende Peber » 29. aug 2017, 19:10

Godt! At du er beslutsom.
Held og lykke med det hele.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Utilregnelig » 29. aug 2017, 19:16

Lurende Peber skrev:Godt! At du er beslutsom.
Held og lykke med det hele.


Tusind tak skal du have :)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf girl_beat » 29. aug 2017, 19:33

Hvis du er helt sikker på din opsigelse - og din mavefornemmelse er med dig - så hold fast i din beslutning :gogo:

Jeg har tidligere prøvet at blive overtalt til at fortsætte i et dårligt job, jeg havde sagt op, og det endte med bragende stress og en sygemelding et par måneder senere. Din chef lyder til at tænke mere på projekterne og sig selv, end på hvad der er bedst for dig, og dér ringer alarmklokkerne altså lidt...
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Skal jeg sige op?

Indlægaf Utilregnelig » 29. aug 2017, 19:45

girl_beat skrev:Hvis du er helt sikker på din opsigelse - og din mavefornemmelse er med dig - så hold fast i din beslutning :gogo:

Jeg har tidligere prøvet at blive overtalt til at fortsætte i et dårligt job, jeg havde sagt op, og det endte med bragende stress og en sygemelding et par måneder senere. Din chef lyder til at tænke mere på projekterne og sig selv, end på hvad der er bedst for dig, og dér ringer alarmklokkerne altså lidt...


Og det er lige præcis derfor, jeg vil sige op - jeg er simpelthen bange for at ende med stress. Jeg har allerede oplevet et par symptomer på det i form af meget dårlig korttidshukommelse, svækket immunforsvar (jeg har nu været syg to gange, mens jeg har været her - og jeg har ellers ikke været syg i årevis), træthed, ulyst til at lave noget som helst og den slags.

En af mine kollegaer sagde op for to uger siden, og han havde så sidste dag i fredags, hvor jeg selv sagde op. Vi to fik en rigtig god snak om det hele, og der sagde han også, at det var super vigtigt, jeg for alt i verden holdt fast i min beslutning. Han var selv igennem hele møllen med overtalelse og manipulation fra vores chefs side, så han gav mig også nogle tips til, hvad jeg kunne sige.
Vi snakkede også om grundene til, hvorfor vi hver især ville sige op, og her nævnte han bl.a., at han vidste, han var nødt til at søge videre, da han begyndte at få ondt i maven, når vores chef slog noget op i vores Facebook-gruppe. Det kunne jeg kun nikke genkendende til. Faktisk har jeg været nødt til at slette Messenger fra min mobil, fordi jeg simpelthen fik hjertebanken og ondt i maven, når jeg så hans profilbillede poppe op.
Som en ekstra lille "bonus" kunne min kollega også fortælle mig, at vores chef havde sagt til de andre medarbejdere, at han var skuffet over, jeg aldrig kunne løfte noget, og at jeg var så svag. Altså - helt ærligt...?
Sådan et sted kan man jo ikke arbejde. Jeg er bare glad for, at jeg har indset det nu, og at jeg - af min kollega - fik bekræftet, at det ikke bare er bagateller eller noget, jeg bilder mig ind.
4

Tilbage til "Job"