Hvilken A-kasse har du?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf kidkomb » 21. aug 2017, 18:10

DenBruneMunk skrev:Så vidt jeg ved findes kun 1 A-kasse men mange Fagforeninger? :)

Det skyldes at staten er garant for dine dagpenge. Når A-kasserne udbetaler dagpenge tager de dem ikke af deres egen "kasse" - A-kasserne står blot for at administrere hele dagpengesystemet og lovgivningen på statens vegne.


Hos mange forskellige fagforeninger kan du melde dig ind i a-kassen alene, det giver så mening her, ik :)

Det stemmer. Til gengæld så må man ikke bare betale pengene ind selv til staten.
Det er sindssygt irriterende. Hvad skal jeg melde mig ind i en A-kasse for, hvor folk skal have løn og der er administrationsgebyrer og what not, når jeg bare kunne indbetale dem direkte?
Men det må man ikke :rulle:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Tux » 21. aug 2017, 18:26

Akademikernes tidl. IAK, men har aldrig brugt dem da jeg aldrig har været arbejdsløs..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Tux » 21. aug 2017, 18:28

kidkomb skrev:
DenBruneMunk skrev:Så vidt jeg ved findes kun 1 A-kasse men mange Fagforeninger? :)

Det skyldes at staten er garant for dine dagpenge. Når A-kasserne udbetaler dagpenge tager de dem ikke af deres egen "kasse" - A-kasserne står blot for at administrere hele dagpengesystemet og lovgivningen på statens vegne.


Hos mange forskellige fagforeninger kan du melde dig ind i a-kassen alene, det giver så mening her, ik :)

Det stemmer. Til gengæld så må man ikke bare betale pengene ind selv til staten.
Det er sindssygt irriterende. Hvad skal jeg melde mig ind i en A-kasse for, hvor folk skal have løn og der er administrationsgebyrer og what not, når jeg bare kunne indbetale dem direkte?
Men det må man ikke :rulle:

Nej, for man har udliciteret ansvaret for rådgivningen og kontrollen til A-kasserne. Hvilket umidelbart giver fin mening, når man ser hvor elendigt jobcentrene klarer opgaven for dem på andre ydelser.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2017, 18:30

DenBruneMunk skrev:Så vidt jeg ved findes kun 1 A-kasse men mange Fagforeninger? :)

Det skyldes at staten er garant for dine dagpenge. Når A-kasserne udbetaler dagpenge tager de dem ikke af deres egen "kasse" - A-kasserne står blot for at administrere hele dagpengesystemet og lovgivningen på statens vegne.


Hos mange forskellige fagforeninger kan du melde dig ind i a-kassen alene, det giver så mening her, ik :)


Mig bekendt opkræver a-kasserne ca. 25% af de penge der siden udbetales som dagpenge. De tager derudover ca. 70 kroner om måneden i administrationsgebyr. Dvs. de ca. 400,- af det man betaler om måneden til sin a-kasse, betaler de videre til staten som betaler dem tilbage som dagpenge, men 75% af dagpengene betales af AM-bidraget. Dvs. man betaler de 75% af forsikringen dagpenge uanset om man er medlem af en a-kasse eller ej og altså uanset om har adgang til at få udbetalt forsikringen eller ej. Det er et lidt tosset system.

Forsikringen er efterhånden så ringe at jeg flere gange har overvejet at melde mig ud. Det maksimale man kan få ud af den, er ca. 11.000,- udbetalt om måneden i 2 år eller ca. en kvart million. Men for det første er det meget usandsynligt at jeg skulle blive arbejdsløs i 2 år, og hvis det skete, ville jeg have større problemer end den kvarte million kunne hjælpe mig med.

Til emnet: Jeg er medlem af Magistrenes a-kasse. Det har jeg været i 12 år, og jeg har aldrig brugt det til noget, så jeg ved ikke om det er godt eller skidt.
1
Brugeravatar
Elefanne
Indlæg: 103
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:34
Kort karma: 13
Likede indlæg: 183

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Elefanne » 24. aug 2017, 19:24

Jeg har Akademikernes.

Er ganske tilfreds. Alt kørte som det skulle i de tre måneder jeg var på dagpenge efter endt uddannelse :)
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf lulu-p » 6. sep 2017, 20:34

Magistrenes. Har ikke brugt dem i 12-13 år, men dengang var jeg ok tilfreds.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Vixen » 6. sep 2017, 20:46

Magistrenes. Jeg blev færdiguddannet og ledig 1. juli og det har mildest talt været et elendigt forløb.

Først troede de, jeg stadig var udvandret fra Danmark, hvorfor de ikke udbetalte mine dagpenge. Jeg har været officielt tilbage i landet siden 1. marts og det ER registreret i alle andre offentlige systemer, åbenbart med undtagelse af deres. Dernæst var den gal med mit skattekort i stedet for. Hver gang, jeg ringede, sad jeg i kø i 30-40 minutter, og fik hurtigt at vide, at det ville blive fikset i løbet af et par dage. Og hver gang sendte de et nyt uforståeligt dokument med et nyt mystisk problem. Endnu et brev, endnu et telefonopkald og telefonkø.

Til sidst mødte jeg op på deres kontor her i Aarhus (som man ikke kan ringe til), og endelig blev der taget hånd om problemet. Men altså - de penge, jeg skulle have haft 1. august, endte jeg med at få i forgårs. Så de har ikke ligefrem gjort godt indtryk.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Aquadorable » 7. sep 2017, 07:38

ajnaM skrev:AJKS.

Har tidligere været sådan lidt 'meh' omkring min a-kasse, men da jeg så var ledig her i foråret, var de vitterligt helt geniale. Det gjorde en kæmpeforskel, at det var dem, der håndterede mit forløb - jeg fik virkelig god (og branchespecifik) sparring, relevante kurser, netværk og bare bedre behandling, fordi de kender smutvejene i min branche. Der var ikke så meget af sådan noget 'regelrytteri' for regelrytteriets skyld.

Jobcenteret var en joke sammenlignet med a-kassen. Og jeg havde et 'eksternt forløb' hos Magistrene, der bare var fjollet og generalistagtigt - jeg fik absolut intet ud af at sidde sammen med en blanding af alt fra psykologer til translatører.

Så jeg kan anbefale en fagspecifik a-kasse, hvis man har muligheden. :gogo:


Jeg har samme oplevelse - er fint tilfreds med AJKS :gogo:
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 7. sep 2017, 08:03

Min A-kasse. Da jeg blev lønmodtager igen valgte jeg den a-kasse der var billigst og havde den største kundetilfredshed.
Jeg er ikke medlem af fagforening, så a-kassen er bare en nødvendig "forsikring" for mig.
Har ikke brugt dem og håber heller ikke jeg kommer til det.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf MyGirl » 7. sep 2017, 08:59

Akademikernes - har aldrig brugt dem, så kan ikke rigtig være tilfreds eller utilfreds. :)
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Afskylia » 7. sep 2017, 10:49

Akademikarnes. Jeg har dog aldrig brugt dem til noget, så jeg ved egentlig ikke om de er god eller dårlige.
0
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf MOGA » 7. sep 2017, 19:09

FTF-A. Jeg har ikke nogen holdning til dem, jeg har aldrig haft brug for dem.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Mani » 7. sep 2017, 19:27

CA - den er jeg rigtig glad for.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 885

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Jydepigen » 7. sep 2017, 22:09

Var før medlem af HK - var ledig i 1,5 mdr, hvor det fungerede fint.
Skiftede til Krifa for ca et halvt år siden, pga. prisen - har ikke haft brug for dem endnu.
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Hvilken A-kasse har du?

Indlægaf Lucia » 8. sep 2017, 15:09

Akademikernes.
Det er ikke alle deres tilbud, der har været lige brugbare og der er selvfølgelig også forskel på konsulenterne, men generelt har de virket kompetente og har haft nogle gode input. De har også haft et rimelig godt kendskab til min uddannelse/branche, modsat jobcentret, som ikke rigtig havde nogen idé om, hvad man kan med min uddannelse.

En enkelt gang har jeg oplevet problemer ift. at de påstod at jeg ikke havde søgt nok, fordi systemet ikke kunne finde ud af, at jeg havde ferie midt i en løntilskudsperiode, men da jeg gjorde dem opmærksomme på fejlen blev det rettet med det samme, uden problemer.
0

Tilbage til "Job"