Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf dykkersild » 19. sep 2017, 12:59

Zonta skrev:
dykkersild skrev:
Zonta skrev:
dykkersild skrev:Set sådan helt neutralt - kan deres formulering af, at leve op til forventninger bunde i, at de ikke forventede at du ville have så meget sygefravær - og derfor siges op af den grund? Det lyder jo reelt til at du har været meget fraværende - hvor meget skriver du ikke.

Har du fortalt virksomheden, at du lider af depression ved jobsamtalen og du i den forbindelse kan have sygefravær? Jeg kan ikke huske den juridiske formulering - men der er noget med, at hvis man er vidende om at man vil have meget fravær grundt kronisk sygdom, så har man pligt til at orientere om dette. Om depression så går under det - aner jeg ikke. Jeg prøver blot at se det hele lidt "fra oven".


Helt sikkert - det kan jeg godt forstå. Men jeg forstår så bare ikke hvorfor de ikke bare kan sige, at det er de forventninger, der ikke er mødt?

Nej, ikke ved jobsamtalen, men jeg fortalte det meget hurtigt til min teamleader (det var i hvert fald i prøveperioden).


Så kan det måske være grunden og at de juridisk har ret til opsigelsen på det grundlag. Jeg tænker, at en virksomhed af den størrelse har en velfungerende HR-afdeling. Var det en idé at aftale et møde med dem - blot for at få uddybet grunden, således at du kan tage erfaringen med i dine fremtidige jobs?

Muligvis - men vil det stadig ikke være praksis, at man fortæller grundlaget for opsigelsen, hvis medarbejderen spørger?


Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed hvad der skal fortælles. Du skriver, at du er fyret af dine to teamledere. Måske er det sådan at de skal give dig den formelle opsigelse og ønsker du yderligere, så skal du tage det med HR eller en chef højere oppe i systemet. Giv det et par dage og bed så om en aftale for uddybelse. Spørg dem specifik ind til det med depressionen - det ville være ærligt hvis du har handlet i god tro men ikke kendt til en regl vedr. fravær i den forbindelse. Det kan du jo bruge i din jobsituationer fremover så du sikrer dig selv bedst.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf Zonta » 19. sep 2017, 13:01

Akehurst2 skrev:
Zonta skrev:
Akehurst2 skrev:
Zonta skrev:I øvrigt, så vil jeg sige, at det er en stor virksomhed (ca. 135.000 ansatte på verdensplan og en omsætning i DK på omkring 3 mia. kr. om året), som i alle andre tilfælde altid har optrådt meget professionelt i forhold til ansættelser, samtaler og alt det andet gøgl, der nu skal fungere i en stor virksomhed.


De lyder da også meget rimelige i forhold til at de giver tre måneders opsigelse efter så kort ansættelse.

Med lidt held kan du jo nå at finde et andet job inden du skal på dagpenge.

Altså opsigelsesvarslet er jo bare efter funktionærloven, så det er såmænd heller ikke dét, jeg ikke synes er urimeligt. Jeg synes det er urimeligt, at jeg ikke kan få uddybet grunden til opsigelsen, andet end at jeg "ikke lever op til virksomhedens forventninger til sine medarbejdere".

Desuden undrer jeg mig over, at de ikke synes jeg lever op til deres forventninger, men forventer at jeg møder til og med udgangen af min opsigelse. Hvis jeg er så skidt en medarbejder, hvorfor vil de så beholde mig? Bare fordi de ikke gider betale løn til en fritstillet eller? :gruble:


Det var mig, der huskede forkert - jeg troede, man skulle have været der længere, men det er åbenbart allerede fra 6 måneders ansættelse.

Og jeg er enig i, at det kan virke mærkeligt at de vil have du skal møde op - men hvis det reelt handler om fraværet, så kan de jo synes du er god nok, når du er der, men at det er for ustabilt i det lange løb, særligt når de ikke var forberedt på at du ville have mere fravær end sædvanligt.

Nu lyder jeg nok lidt kynisk, men det er ikke sådan, at jeg ikke forstår, at du er ked af det. Jeg kan også sagtens forstå, du ikke har lyst til at møde op hver dag de næste tre måneder, så hvis din fagforening kan forhnadle fritstilling, i hvert fald for en del af perioden, så vil det være at foretrække for dig. Mne hvis det ikke er muligt, og du gerne vil have løn, så synes jeg du skal bide det i dig og passe arbejdet i den periode.

Lige præcis :)

Ja, og det kan jeg udmærket godt forstå - men vil man så ikke sige det til en opsigelsessamtale (eller hvad søren sådan en nu hedder)? :skeptisk:

Nej, jeg synes slet ikke du er kynisk - jeg kan godt se din side af sagen, helt sikkert. Jeg ønsker heller ikke at skabe kæmpe drama og smække med døren eller noget - faktisk vil jeg gerne slutte ansættelsen på god fod, men jeg synes altså de gør det lidt svært. For hvis nu jeg vidste hvad det var, de var utilfredse med, så kunne jeg jo give dem en stor fed fuck-finger de sidste tre måneder ved at rette op på det (for som sagt har jeg ingen påtaler fået). Ja undskyld, men jeg er altså stadig lidt hidsig over det :cuss: :rulle:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf Zonta » 19. sep 2017, 13:03

dykkersild skrev:
Zonta skrev:
dykkersild skrev:
Zonta skrev:
dykkersild skrev:Set sådan helt neutralt - kan deres formulering af, at leve op til forventninger bunde i, at de ikke forventede at du ville have så meget sygefravær - og derfor siges op af den grund? Det lyder jo reelt til at du har været meget fraværende - hvor meget skriver du ikke.

Har du fortalt virksomheden, at du lider af depression ved jobsamtalen og du i den forbindelse kan have sygefravær? Jeg kan ikke huske den juridiske formulering - men der er noget med, at hvis man er vidende om at man vil have meget fravær grundt kronisk sygdom, så har man pligt til at orientere om dette. Om depression så går under det - aner jeg ikke. Jeg prøver blot at se det hele lidt "fra oven".


Helt sikkert - det kan jeg godt forstå. Men jeg forstår så bare ikke hvorfor de ikke bare kan sige, at det er de forventninger, der ikke er mødt?

Nej, ikke ved jobsamtalen, men jeg fortalte det meget hurtigt til min teamleader (det var i hvert fald i prøveperioden).


Så kan det måske være grunden og at de juridisk har ret til opsigelsen på det grundlag. Jeg tænker, at en virksomhed af den størrelse har en velfungerende HR-afdeling. Var det en idé at aftale et møde med dem - blot for at få uddybet grunden, således at du kan tage erfaringen med i dine fremtidige jobs?

Muligvis - men vil det stadig ikke være praksis, at man fortæller grundlaget for opsigelsen, hvis medarbejderen spørger?


Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed hvad der skal fortælles. Du skriver, at du er fyret af dine to teamledere. Måske er det sådan at de skal give dig den formelle opsigelse og ønsker du yderligere, så skal du tage det med HR eller en chef højere oppe i systemet. Giv det et par dage og bed så om en aftale for uddybelse. Spørg dem specifik ind til det med depressionen - det ville være ærligt hvis du har handlet i god tro men ikke kendt til en regl vedr. fravær i den forbindelse. Det kan du jo bruge i din jobsituationer fremover så du sikrer dig selv bedst.


Men igen - nu bliver jeg altså ikke fyret sådan særlig ofte - når jeg så beder om en begrundelse, skulle de så ikke fortælle, at jeg måtte tage den med chefen eller HR eller anden instans? Eller baby'er jeg mig selv for meget nu? :lol2: :genert:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf dykkersild » 19. sep 2017, 13:06

Zonta skrev:
dykkersild skrev:
Zonta skrev:
dykkersild skrev:
Zonta skrev:
dykkersild skrev:Set sådan helt neutralt - kan deres formulering af, at leve op til forventninger bunde i, at de ikke forventede at du ville have så meget sygefravær - og derfor siges op af den grund? Det lyder jo reelt til at du har været meget fraværende - hvor meget skriver du ikke.

Har du fortalt virksomheden, at du lider af depression ved jobsamtalen og du i den forbindelse kan have sygefravær? Jeg kan ikke huske den juridiske formulering - men der er noget med, at hvis man er vidende om at man vil have meget fravær grundt kronisk sygdom, så har man pligt til at orientere om dette. Om depression så går under det - aner jeg ikke. Jeg prøver blot at se det hele lidt "fra oven".


Helt sikkert - det kan jeg godt forstå. Men jeg forstår så bare ikke hvorfor de ikke bare kan sige, at det er de forventninger, der ikke er mødt?

Nej, ikke ved jobsamtalen, men jeg fortalte det meget hurtigt til min teamleader (det var i hvert fald i prøveperioden).


Så kan det måske være grunden og at de juridisk har ret til opsigelsen på det grundlag. Jeg tænker, at en virksomhed af den størrelse har en velfungerende HR-afdeling. Var det en idé at aftale et møde med dem - blot for at få uddybet grunden, således at du kan tage erfaringen med i dine fremtidige jobs?

Muligvis - men vil det stadig ikke være praksis, at man fortæller grundlaget for opsigelsen, hvis medarbejderen spørger?


Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed hvad der skal fortælles. Du skriver, at du er fyret af dine to teamledere. Måske er det sådan at de skal give dig den formelle opsigelse og ønsker du yderligere, så skal du tage det med HR eller en chef højere oppe i systemet. Giv det et par dage og bed så om en aftale for uddybelse. Spørg dem specifik ind til det med depressionen - det ville være ærligt hvis du har handlet i god tro men ikke kendt til en regl vedr. fravær i den forbindelse. Det kan du jo bruge i din jobsituationer fremover så du sikrer dig selv bedst.


Men igen - nu bliver jeg altså ikke fyret sådan særlig ofte - når jeg så beder om en begrundelse, skulle de så ikke fortælle, at jeg måtte tage den med chefen eller HR eller anden instans? Eller baby'er jeg mig selv for meget nu? :lol2: :genert:


Du er lige blevet fyret og er selvfølgelig chokeret og ked af det. Det bliver de fleste og det er helt naturligt - være du bare en baby lidt, det er helt ok. Jeg prøver blot på at give dig lidt input til, hvad du evt. kan tage med dig fra situationen/oplevelsen.

Jeg syntes personligt, at hvis man ikke kan fritstilles så passer man sit job. Ganske enkelt fordi hvis der skal tages reference så vil du fremstå som en pligtopfyldende medarbejder - det kan kun være et plus. Og så er det dig der går derfra med hoved højt - det batter noget for selvtilliden.
3
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf Zonta » 15. okt 2017, 18:35

Måske skylder jeg en (lidt fesen) opdatering på dette her?

Jeg har taget kontakt til fagforeningen, som har taget kontakt til Dansk Erhverv for at få begrundelsen for min fyring. De vendte tilbage med præcis det samme, som mine teamledere havde sagt - at jeg ikke kan leve op til deres forventninger til deres medarbejdere. Hun har spurgt om en uddybning af hvilke forventninger det er og hvordan de ikke bliver efterlevet og det er dét jeg venter på svar på lige nu :træt:

Jeg fik faktisk - på min første arbejdsdag efter fyringen - en undskyldning fra den ene teamleder (den anden havde barn syg) over deres mangel på empati :ticks: Jamen tusind tak, det kan jeg jo bruge til rigtig meget... Der har dog ikke været antydningen af noget andet og de ved godt, at jeg er gået videre til fagforeningen med det. Hun sagde så også, at hun ikke havde forventet at se mig (blev fyret en tirsdag, kom på arbejde om torsdagen), men at hun havde forventet en sygemelding fra mig :rulle: Kan love jer for, at de to teamledere fik travlt med brandslukning, da det meget pludseligt blev skulle meldes ud, at jeg var blevet fyret :devil2: De tog nærmest alle til side og begyndte at fortælle, at nu skulle folk endelig ikke gå og være bekymrede for deres job. Jeg ved også, at der er flere der svarede, at det kunne de ikke lade være med at være. Jeg har mega god opbakning fra mine kollegaer og det er guld værd. En af dem sagde sågar "Hvis de fyrer dig, så kan de ligeså godt fyre os allesammen".

Der har været så mange mærkelige faktorer i hele den her sag. Bl.a. er det meningen, at man de første 6 måneder skal til en kort feedback-samtale en gang om måneden. Jeg har været til én i maj og har nu været der i 8 måneder. Nogle af dem, der har samme teamleder som mig, og som blev ansat i starten af juni har allerede været til to. Det giver ingen mening. Jeg synes helt ærligt det peger mere og mere imod, at det kunne være noget personligt - altså at de bare ikke bryder sig om mig. Ej, jeg ved det ikke, det hele er bare lidt underligt. Vi var igennem en lidt hård periode i juli, hvor vi havde enormt mange sure kunder, var igennem shitstorm på de sociale medier og en tur forbi EB og BT. Der snakkede jeg med en kunde, som skrev en mega rosende anmeldelse af mig på vores facebookside. Vores chef pointerede det overfor mig og sagde, at hun kun meget få gange i løbet af hendes 12 år i firmaet havde set nogen få så meget ros. Et print af dem plus nogle andre anmeldelser af mine kollegaer blev hængt op på kontoret for at give lidt hep og opmuntring. Da jeg kom på arbejde torsdagen efter min fyring, var min pillet ned. Ingen af de andres, kun min. Det ville da være noget af et sammenfald, hvis det lige præcis var den der var faldet ned, lige umiddelbart efter min fyring? :sarkasme:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf Daine » 15. okt 2017, 19:23

Jeg har først set din tråd nu og vil lige kommentere på en enkelt ting omkring det du spørger om, hvad der 'sker" hvis du finder et nyt job inden din opsigelse udløber - altså inden 31/12. Jeg er i detail og under HK overenskomst, og vi kan - hvis det er firmaet der opsiger os - stoppe med dags varsel, hvis vi finder et nyt job. Ud fra den betragtning, at et job der "ikke vil have dig" heller ikke skal stå i vejen for at du kan starte i et nyt job ASAP.
Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er i overenskomsten, eller bare noget mit firma har indført (dog er det jo til fordel for medarbejderen, hvilket får mig til at tro det er i overenskomsten :sarkasme: ). Men det var måske værd lige at tjekke med HK :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Hvordan forholder jeg mig til opsigelsesperioden?

Indlægaf Zonta » 15. okt 2017, 21:05

Dikus skrev:
Daine skrev:Jeg har først set din tråd nu og vil lige kommentere på en enkelt ting omkring det du spørger om, hvad der 'sker" hvis du finder et nyt job inden din opsigelse udløber - altså inden 31/12. Jeg er i detail og under HK overenskomst, og vi kan - hvis det er firmaet der opsiger os - stoppe med dags varsel, hvis vi finder et nyt job. Ud fra den betragtning, at et job der "ikke vil have dig" heller ikke skal stå i vejen for at du kan starte i et nyt job ASAP.
Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er i overenskomsten, eller bare noget mit firma har indført (dog er det jo til fordel for medarbejderen, hvilket får mig til at tro det er i overenskomsten :sarkasme: ). Men det var måske værd lige at tjekke med HK :)


Man kan uden andet aftalt sige op med almindeligt opsigelsesvarsel, selvom man er sagt op. Ofte vil en arbejdsgiver dog være yderst rimelig, hvis man finder andet - ikke mindst for ikke at give dem, der stadig er ansat ondt i maven og lyst til at finde noget andet...

Præcis. Det er vist bare en kontraopsigelse. Og der har jeg en måned, men mon ikke de ville lade mig smutte, hvis jeg kom og sagde, at jeg havde fået noget andet?
2
J, juli 2018.

Tilbage til "Job"