Løn - Hvad tjener du?

Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10400

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Lys » 15. okt 2017, 22:37

Juki skrev:
Lys skrev:
Juki skrev:
Spjaerten skrev:
Juki skrev:Jeg er overrasket over hvor meget nogle af jer tjener. 30.000-40.000 kr er virkelig mange penge, synes jeg.

Men har man børn, egen bolig, bil osv. så får de selvfølgelig også hurtigt ben at gå på. Men det er stadig mange penge :D


30.000 kr er ret lavt i exvis Kbh i det private led en god uddannelse og anciennitet.

Det er stadig mange penge.


Ja, isoleret set er det mange penge. Men med min uddannelse og anciennitet og jobtype ville 30-40.000 være en virkelig lav bruttoløn for mig. Så det er jo meget relativt, hvad høj/lav løn. Også selvom beløbet i sig selv er et stort tal.

Ingen grund til at forsvare det :)


Jeg forsvarer ingenting - jeg kan fint stå inde for min løn, som jeg ikke synes er høj. Jeg prøver blot at perspektivere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Slettet bruger » 16. okt 2017, 03:56

Juki skrev:
Spjaerten skrev:
Juki skrev:Jeg er overrasket over hvor meget nogle af jer tjener. 30.000-40.000 kr er virkelig mange penge, synes jeg.

Men har man børn, egen bolig, bil osv. så får de selvfølgelig også hurtigt ben at gå på. Men det er stadig mange penge :D


30.000 kr er ret lavt i exvis Kbh i det private led en god uddannelse og anciennitet.

Det er stadig mange penge.


Medianlønnen for en 40-årig lønmodtager var i 2012 37.000,- (Danmarks Statistik). Så i dag er den vel omkring de 40.000,-. Tjener man under 40.000,- når man har rundet de 40, er man altså i den dårligste halvdel af lønmodtagerne.

Gennemsnitslønnen er noget højere end medianlønnen, og mænd tjener mere. Gennemsnitslønnen for en mand uanset alder i 2012 var 42.000,- om måneden.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 05:21

Altså jeg har ikke skrevet at jeg synes det er FOR mange penge, men at det er mange penge.

Som jeg skrev så får de penge hurtigt ben at gå på. Og ja, jeg ved godt at jo højere uddannelse og erfaring/kvalifikationer er lig med flere penge. Jeg er trods alt ikke retarderet.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Wizzze » 16. okt 2017, 05:32

Ens parforholdsstatus spiller åbenbart også en rolle for hvor meget man tjener :gruble:

http://livsstil.tv2.dk/2017-10-16-singl ... r-aarsagen
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2017, 12:32

abcd skrev:
Juki skrev:
Spjaerten skrev:
Juki skrev:Jeg er overrasket over hvor meget nogle af jer tjener. 30.000-40.000 kr er virkelig mange penge, synes jeg.

Men har man børn, egen bolig, bil osv. så får de selvfølgelig også hurtigt ben at gå på. Men det er stadig mange penge :D


30.000 kr er ret lavt i exvis Kbh i det private led en god uddannelse og anciennitet.

Det er stadig mange penge.


Medianlønnen for en 40-årig lønmodtager var i 2012 37.000,- (Danmarks Statistik). Så i dag er den vel omkring de 40.000,-. Tjener man under 40.000,- når man har rundet de 40, er man altså i den dårligste halvdel af lønmodtagerne.

Gennemsnitslønnen er noget højere end medianlønnen, og mænd tjener mere. Gennemsnitslønnen for en mand uanset alder i 2012 var 42.000,- om måneden.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/inter ... re-end-dig

Der er selvfølgelig ikke taget højde for alder og uddannelsesniveau, men 82% af danskerne tjener mindre end 40.000 om måneden i 2016. Jeg synes altså, der er god grobund for at sige, at 40.000 er mange penge.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Slettet bruger » 16. okt 2017, 12:42

ajnaM skrev:https://www.dr.dk/nyheder/indland/interaktiv-grafik-hvor-mange-tjener-mindre-end-dig

Der er selvfølgelig ikke taget højde for alder og uddannelsesniveau, men 82% af danskerne tjener mindre end 40.000 om måneden i 2016. Jeg synes altså, der er god grobund for at sige, at 40.000 er mange penge.


Det er jo fordi det inkluderer SU-modtagere, pensionister osv. 40.000,- er ca. i midten hvis man er lønmodtager.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf ajnaM » 16. okt 2017, 12:47

abcd skrev:
ajnaM skrev:https://www.dr.dk/nyheder/indland/interaktiv-grafik-hvor-mange-tjener-mindre-end-dig

Der er selvfølgelig ikke taget højde for alder og uddannelsesniveau, men 82% af danskerne tjener mindre end 40.000 om måneden i 2016. Jeg synes altså, der er god grobund for at sige, at 40.000 er mange penge.


Det er jo fordi det inkluderer SU-modtagere, pensionister osv. 40.000,- er ca. i midten hvis man er lønmodtager.


Man kan jo altid diskutere, hvad man skal medregne for at få det mest dækkende billede - taler man om, hvor mange penge, den almindelige dansker har mellem hænderne, vil det jo være relevant at tage et gennemsnit af indkomsterne. Og jeg tænker, at når man ser på, om '40.000 er mange penge', er det den brede sammenligning, vi er ude i.

Men nej, hvis man alene ser på lønmodtagernes indkomster, er det selvfølgelig en anden målestok. Og ja, så vil det være relevant at gå ned i køn, alder og uddannelsesniveau, før tallet bliver rigtigt relevant som sammenligningsgrundlag for den enkelte.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf englishchannel » 17. okt 2017, 12:15

Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2017, 13:44

englishchannel skrev:Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.


Enig. Jeg troede naivt da jeg læste, at jeg ville komme til at tjene godt som jurist. Startlønnen som statsansat? 24.something + rådighed og pension. :rulle:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40536

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2017, 13:52

JoyNips skrev:
englishchannel skrev:Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.


Enig. Jeg troede naivt da jeg læste, at jeg ville komme til at tjene godt som jurist. Startlønnen som statsansat? 24.something + rådighed og pension. :rulle:


Hæ - jeg troede også, at det var den sikre vej til god løn :-D I det mindste er det sjovt at være jurist, så det bærer vel lønnen i sig selv.
0
Lys
Indlæg: 5788
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10400

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Lys » 17. okt 2017, 14:08

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:
englishchannel skrev:Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.


Enig. Jeg troede naivt da jeg læste, at jeg ville komme til at tjene godt som jurist. Startlønnen som statsansat? 24.something + rådighed og pension. :rulle:


Hæ - jeg troede også, at det var den sikre vej til god løn :-D I det mindste er det sjovt at være jurist, så det bærer vel lønnen i sig selv.


Og måske er tallet på lønsedlen flot, hvis man er advokat (som vel er grunden til at man tænker, at jurister er højtlønnede), men timelønnen er til gengæld tvivlsom...
2
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2017, 14:16

Lys skrev:
Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:
englishchannel skrev:Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.


Enig. Jeg troede naivt da jeg læste, at jeg ville komme til at tjene godt som jurist. Startlønnen som statsansat? 24.something + rådighed og pension. :rulle:


Hæ - jeg troede også, at det var den sikre vej til god løn :-D I det mindste er det sjovt at være jurist, så det bærer vel lønnen i sig selv.


Og måske er tallet på lønsedlen flot, hvis man er advokat (som vel er grunden til at man tænker, at jurister er højtlønnede), men timelønnen er til gengæld tvivlsom...


Og topskatten æder en god del af flotheden.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf Artem » 17. okt 2017, 14:17

JoyNips skrev:
englishchannel skrev:Jeg er til gengæld overrasket over hvor lidt forskel der egentlig er på at være ufaglært og at have en kort eller mellemlang uddannelse. Jeg tjente 20.000 som ufaglært for 10 år siden uden nogle kvalifikationer, og det giver ikke mening for mig, at der kun er nogle få 1000 kr. forskel på en ufaglært 19-årig og folk med reel uddannelse og anciennitet.


Enig. Jeg troede naivt da jeg læste, at jeg ville komme til at tjene godt som jurist. Startlønnen som statsansat? 24.something + rådighed og pension. :rulle:

Din løn var faktisk en af dem som overraskende mig, altså med at du ikke fik mere. For troede netop at du som jurist og akademiker ville ligge højere.

For hvis der er en ting der kan genere mig er det når man ikke får den samme løn for det samme arbejde. Jeg arbejder i det kommunale sammen med flere diplomingeniører, der også har en 3½ år videregående uddannelse lige som min som bygningskonstruktør. Men selv om vi laver det samme så har de en bedre overenskomst, og stiger feks helt automatisk en løntrin om året de første år. Ud over at de starter en smule højere, får 1% mere i pension osv.

På den måde er der så mange mærkelig ting ved det offentlige. Jeg har feks også en gang været til samtale på et job i staten som bygherre, hvor det blev nævnt at jeg ville være dyr at ansætte på grund af mine 10 år i Forsvaret, da de 10 år ville tælle som anciennitet i det nye job. På sin vis fedt nok for mig, men ulogisk da de to ting intet havde med hinanden at gøre.
Omvendt har det offentlige med at ansætte folk på startløn selv om man har en del års erfaring fra det private. Med mindre at man sørger for at forhandle sin løn op der, som godt kan være svært.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 287
Likede indlæg: 3206

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf klumphen » 17. okt 2017, 17:30

Jeg får omkring 57.000 med pension i månedsløn. Og jeg synes det er rigtig mange penge. Har faktisk lidt svært ved at forstå at jeg får så meget. Altså jeg arbejder hårdt for dem, men det er stadig mange penge.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5392
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13851

Re: Løn - Hvad tjener du?

Indlægaf RavenClaw » 12. nov 2017, 17:50

Hmm, jeg er timelønnet med meget varierende timeantal på begge mine jobs, men jeg vil skyde på mellem 8.000 og 16.000 kr. pr. måned, ekskl. feriepenge og pension. Jeg er ufaglært og under uddannelse (arbejder ikke inden for mit uddannelsesområde og modtager ikke SU).
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Job"