Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. okt 2017, 22:10

TakeAChanceOnMe skrev:Til gengæld har jeg vagt med hende der leverede brevet i morgen, så det skal jo nok blive sjovt. Jeg føler mig fuldkommen syg bare ved tanken om at skal bruge 5 timer med hende i morgen.
Hun har sagt til hende jeg arbejdede med i dag at hun ikke havde nogen idé om hvad der var i brevet, men jeg tror ærlig talt ikke på det.

Jeg er begyndt at tænke over om jeg overhovedet har lyst til at blive. Har knap sovet de sidste to nætter og vågnet op med mavesmerter når jeg endelig er faldet i søvn. Det har slet ikke været besværet værd. Min kæreste er også meget modstander af at jeg bliver der, hvilket påvirker mig meget, for han plejer at være den fornuftige. Er bare træt af hele situationen og har slet ikke lyst til at skulle på arbejde i morgen :wacko:

Hvis det ikke var fordi emnet handlende om det brev, så synes jeg du er lidt fordømmende omkring dine kollegaer og hvad de ved og ikke ved?

Du forstår ikke hvorfor du skulle være i fyringszonen og så alligevel forstår du, at andre på arbejdspladsen kender indholdet af brevet, og at de ikke ville tale om det? Jeg synes du er lidt unfair, bare fordi du tror, så skaber du splid hvis du konfronterer med det udgangspunkt, og der starter problemet og måske årsagen til du skulle finde et nyt sted, for hvis du ikke kan arbejde sammen med dem, du har vagter sammen med, så er det nok det forkerte sted, når du render rundt og mistænker dem for noget som du ikke ved med sikkerhed, det er ikke just tillid du udstråler, og det påvirker arbejdsgangen når du går sådan og tænker sådan om dine kollegaer, mener jeg.

Så du hjælper måske ikke bare dig selv men også de andre, hvis du har så dårlige tanker om dine kollegaer at du må gå og mistænke dem for at bagtale dig og vide hvad som dette brev omhandler, når det udleveres?

Det er i hvert fald et dårligt udgangspunkt.

Prøv at vend det til noget mere positivt.
Tal med din kollega du skal være sammen med, hør hvad hun så siger, og lad være med at tro eller ikke tro hun kendte brevets indhold, måske vil hun nævne det, måske ikke, måske siger du det selv. Prøv at hør om holdningen og så håber vi hun ikke fortæller en usandhed :)
Det er vel bedst at tale med dine kollegaer hvis du ikke selv kan se grunden til at skulle være i fyringzonen, så prøv at tal med dem, og se om de kan håndtere at tale med dig om det og måske hvorfor du skulle fyres eller ej.
Hvis din indstilling til jobbet er negativt, så bliver din omgang med kollegaer jo negativt påvirket fra din side allerede der, og så er det jo slet ikke arbejdspladsen for dig, og du bør så overveje at finde nyt. Lad være med at mistænke kollegaer for de har måske bare talt og forklaret hvordan du fungerer på arbejdspladsen så er det chefen som danner sig en holdningen og upåvirket af disse kollegaer du har.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14685

Re: Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. okt 2017, 22:50

Grunden til at jeg ikke tror på at hun ikke ved noget om det, er fordi hun er rigtig tæt med GM som har indkaldt til mødet. På trods af at jeg aldrig har vagter med hende, er det hende der skulle være min "mentor"/overordnede inden for arbejdsområdet. Derfor giver det ingen mening for mig at hun ikke skulle være orienteret, spurgt eller briefet om et forestående review og udgangspunktet forud for denne.
Den måde hun opførte sig på da brevet blev afleveret, var alt andet end uvidenhed og jeg undrede mig faktisk over hvad der foregik siden hendes opførsel var så markant ændret i forhold til hvad den ellers har været på firma adressen. Derfor tror jeg hun ved præcis hvad der har været i det brev - ikke fordi jeg personligt har noget i mod hende, for jeg synes faktisk hun er rigtig flink.

Inden torsdag morgen var jeg utrolig glad for arbejdet og positiv overfor alle mine kollegaer. Jeg glædede mig til at komme på arbejde og følte at hele teamet var utrolig godt sammensat personlighedsmæssigt.
Jeg kommer normalt ganske fornuftigt ud af det med alle, så nej, jeg har ikke gået og skabt splid eller udvist mistillid. Jeg har intet ønske om at være den ene person i teamet der snakker om andre bag deres ryg, når alle kommer godt ud af det med hinanden, så jeg har ikke stillet spørgsmålstegn ved nogle af mine kollegaer overfor andre kollegaer.
Hvis jeg gik og troede der var nogle der ville af med mig eller havde en negativ mening om min arbejdsindsats/person, så ville jeg jo nok heller ikke have været så chokeret og forvirret over at hende der er tættest med GM og ligesom "leder" min afdeling, troppede op på min private adresse med et noget tvetydigt brev.

Jeg spurgte direkte min kollega i dag om hun havde nogle kommentarer om min arbejdsindsats, for man kan jo trods alt ikke forbedre sig, hvis ingen nævner noget. Hun sagde nej og sagde at hun ærlig talt ikke kunne se hvad der skulle være grundlag for nogen som helst negativ feedback.
Alt jeg har spurgt hende om, er hvor vidt hun fik et lignende brev på en lignende måde under hendes prøvetid, om hun ville med mig til mødet og hvor vidt hun havde hørt noget om hvad der foregik - fordi hun selv bragte op at hun havde spurgt ind til det da hun havde været chokeret over måden det var blevet gjort på.
1
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Indlægaf Guru » 15. okt 2017, 09:28

Det jo ikke sikkert din kollega, der afleverede brevet rent faktisk ved hvad mødet går ud på, eller ved alt, selvom ofte snakker chefen. Chefer har ofte en eller flere de snakker fortroligt med. En betroet medarbejder som de stoler på, men de fortæller sjældent alt om hvad de har tænkt sig at gøre, og der er stadig mange ting som kun den øverste ledelse får at vide. Måske har hun en fornemmelse, fordi hun har prøvet det før, og derfor hendes lidt ændrede opførsel. Sådan lidt : "uh, jeg skal aflevere formelt brev til kollega. Så er det knald eller fald".
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14685

Re: Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 17. okt 2017, 22:57

Jeg har i dag været til mødet - godt forberedt fra en dansk HR medarbejder her i Manchester og med en god kollega ved min side. Først er GM 15 minutter forsinket, og derefter finder jeg ud af at han har sagt til min kollega at hun slet ikke må snakke under mødet - hvilket er forkert, det må hun gerne, hun må bare ikke svare for mig.

Well, GM starter med at lægge ud med at jeg ikke har levet op til firmaets forventninger i den forventede tidsramme. Jeg har virket usikker omkring kunderne og det er feedback han har fået fra bl.a. sales exec og BMs. Det er meget vagt og han kommer ikke med nogle konkrete eksempler - det lyder derudover som om det er noget han har siddet på længe, uden at stikke en finger i jordet og se hvad stemningen er pt. inden mødet.
Det er ikke personligt, men alligevel er det min person der ikke rigtig passer ordentligt ind.

Jeg stiller derefter spørgsmålstegn til hvordan han mener jeg skal lære og forbedre mig, når jeg er blevet smidt fra x og y til z og alle har givet forskellige instrukser og derudover været negativ over andres instrukser. Om jeg kunne give eksempler? Ja, sagtens. Jeg sagde at det nok ville virke bedre, hvis der enten var en bestemt linje der skulle følges, eller kun var én person der stod for træningen.
Derudover påpegede jeg at det er utrolig vanskeligt at arbejde på den feedback man får, når feedbacken kommer én gang efter en måned og man derefter hverken får godt eller skidt at vide indtil næste gang der er samlet nok sammen.

Dette kunne GM godt se pointerne i og fremadrettet er der én person der står for min videre oplæring i stedet for 5 forskellige. Derudover skulle feedback gerne komme i situationen eller kort efter, ikke 3 uger efter hvor man samtidig bliver banket i hovedet for ikke at have ændret det lige efter episoden skete.

Jeg fortalte at jeg følte alt var faldet helt i hak her i weekenden, hvor jeg følte at jeg ownede min rolle og virkelig gjorde et godt stykke arbejde. Det bakkede min kollega op om og sagde at de sidste 2 vagter hun havde haft med mig (sidste to weekender) havde jeg klaret det virkelig godt.
GM stillede igen spørgsmåltegn ved min evne til at være komfortabel med kunder og jeg fortalte ham at hans egen BM i søndags havde sagt at jeg var lige præcis som han ville have hans staff skulle være, i det jeg helt ad mig selv havde påtaget mig opgaver, der støttede ham som BM. Det var GM glad for at høre - men ikke noget han havde hørt før. Her undlod jeg så at fortælle ham at said BM også havde spurgt meget seriøst indtil hvor vidt jeg havde overvejet at blive sales exec i stedet, for han mente at jeg ville være pisse god til det - netop pga. min omgang med kunderne.

Det var egentlig en ret ubehagelig samtale hvor det føltes som om hans eneste formål var at forsøge at tromle mig. Han havde i hvert fald ikke gjort sig den ulejlighed lige at spørge sit personale om hvordan situationen var inden mødet og var utrolig vag omkring den feedback han havde fra sales exec og managers.
Både min kollega og jeg var uforstående overfor kritikken og hele måden indkaldelsen til mødet og mødet blev taget på. Det var som om det kom fuldkommen bag på GM at jeg rent faktisk ikke bare lod mig tryne og påtog mig hele skylden, men rent faktisk kom op med mine egne observationer og spørgsmål om forventningerne til mig i forhold til realiteterne.

Da jeg til sidst tog fat i hvordan indkaldelsen til mødet havde været, væltede hele læsset og jeg blev utrolig ked af det. Jeg forklarede at det havde været en utrolig stresset situation, specielt det med at der uden advarsel var dukket en op på min hjemmeadresse.
Han sagde at det var han ked af, men fejede derudover alle forslag til at lette situationen for fremtidige medarbejdere af bordet. Han antydede også at hende der overleverede brevet godt vidste hvad det var, selvom hun ikke burde. Efter mødet fortalte min kollega også at det var den fornemmelse hun havde haft.

Alt i alt - så føler jeg at JEG er kommet ud af mødet med den stærkeste hånd. Jeg er virkelig vred over måden det er gjort på og jeg føler mig virkelig uretfærdigt behandlet af GM, der vitterligt virkede som om hans eneste interesse var at tromle mig fuldkommen ned. Han havde i hvert fald ikke gjort nogen indsats for at finde ud af om tingenes nuværende tilstand eller fundet nogle positive sider ved mit arbejde - på trods af at jeg faktisk får ros fra kunder og chefer.
Han sluttede af med at sige at han havde hørt noget om at jeg havde tilbudt at klæde mig ud til vores Oktoberfest event og det sagde jeg ja til. Hvordan det helt hænger sammen at en selvtillidsforladt medarbejder tilbyder at putte sig selv i en udsat stilling foran en masse mennesker aner jeg dog ikke...

Jeg giver det indtil start december og hvis tingene ikke har ændret sig inden da, så overvejer jeg at smutte. Jeg står overfor at få nogle virkelig fede muligheder praktikmæssigt ift. studiet, og det vil jeg egentlig hellere bruge min energi på en sådan en sur gammel mand uden people skills.
Det ville dog være noget jeg ville være ked af at gøre, for jeg nyder faktisk mit arbejde og føler faktisk at jeg yder en god service til kunderne. Nu må jeg se hvordan det kommer til at gå, men jeg er i hvert fald afklaret med situationen og har haft mit på det rene hele vejen igennem.
11
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14685

Re: Uprofessionelt fra arbejdsgiver?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 18. okt 2017, 09:59

Dikus skrev:Det er et studiejob?

Jeg har nogle år på arvejdsmarkedet bag mig, også i relativt høje stillinger. Og jeg har endnu ikke set møder, der er så dramatiske - ud over afskedigelser af mangeårige medarbejdere.

Jeg synes, det virker helt grotesk. Også selvom man er mere formel og mindre følsom i England.

Jeg plejer at bede mine kollegaer om at tage det alvorligt, når vi har unge mennesker inde - de skal helst have en god start på jobmarkedet.

Det sker ikke her... Og jeg frygter lidt for, hvor negativt det kan præge dig fremadrettet.

Pas på dig selv - et studiejob skal slet, slet ikke være så negativt. Det skal enten være hyggeligt og give penge til dagen af vejen og/eller lærerigt og udviklende.

Det skal ikke være en kamp, hvor man ender med at se sine chefer som modstandere. Pas på dig selv.


Ja, det er et studiejob bare for at booste min opsparing. Det er ikke mit første eller eneste studiejob, og jeg sagde faktisk op på mit tidligere arbejde fordi jeg havde en virkelig god mavefornemmelse med stedet og personerne. Det har så vist sig ikke at holde så meget stik, men som sagt, jeg giver det en chance nu og jeg er klar til at sige farvel og tak, hvis det fortsætter i samme rille.

Før mødet følte jeg virkelig at det gik mig på, men det var simpelthen så usagligt at jeg er blevet 100% afklaret med mig selv omkring jobbet. Jeg har været i lignende roller før - og mere avancerede roller også - og udelukkende fået ros, så jeg ved jo godt at jeg ikke er en dårlig medarbejder. Lige nu vil jeg bare gerne få ham til at æde hans ord, og så tjekker jeg op med min anden stilling om de stadig gerne vil have mig tilbage/jeg stadig har muligheden for at kunne tage ekstra timer. Hvis de har det, jamen så overvejer jeg seriøst at sige farvel og tak og så tage tilbage til det firma jeg ved værdsætter både min person og mine kompetencer.
0

Tilbage til "Job"