At arbejde hjemme

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Slettet bruger » 21. dec 2017, 17:59

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Og ofte kan det være sundt for kollegaerne ikke at have et orakel som sovepude. Man bliver ikke klogere af at spørge hele tiden, man bliver klogere af at finde ud af tingene selv.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf ajnaM » 21. dec 2017, 22:10

abcd skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Og ofte kan det være sundt for kollegaerne ikke at have et orakel som sovepude. Man bliver ikke klogere af at spørge hele tiden, man bliver klogere af at finde ud af tingene selv.


Ej, undskyld, men det er både hårdt og dumt sagt. :genert: Det kan godt være, det er sådan for dig, men det er det jo langt fra for alle.

Jeg arbejder med presse, hvilket betyder, at jeg videregiver informationer og udtalelser fra fagfolk og politikere på min arbejdsplads og journalister. Det er ikke et spørgsmål om at jeg skal finde ud af tingene selv - det er min funktion at tale med mennesker. Er de ikke tilgængelige, kan jeg ikke udføre mit arbejde.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf DenBruneMunk » 21. dec 2017, 22:36

Altid fedt at arbejde hjemme, så bliver man næsten sin egen chef, og kan planlægge dagen bedre når muligt. Det giver en stor frihed og så også en del mindre gode sociale problemer, når kollegaer primært ses på møder og skype kald.

Der er jo også mange familie ansvarlige som slet ikke vil sidde hjemme, for der er aldrig ro til at få ens arbejde udført. Derfor godt man har et sekundært kontor man altid kan bruge, når det brænder på.

Glemte jeg at skrive man sparer en masse køretid til og fra job :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Rapfisk » 21. dec 2017, 22:41

abcd skrev:
ajnaM skrev:
Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Og ofte kan det være sundt for kollegaerne ikke at have et orakel som sovepude. Man bliver ikke klogere af at spørge hele tiden, man bliver klogere af at finde ud af tingene selv.


På min arbejdsplads er sparringen rigtig vigtig. Vi er mange nye i teamet, og vi arbejder målrettet for at blive gode til at sparre, så vi lærer af hinanden. Det betyder også, at det ikke skal være en sovepude at spørge, men noget, der kvalificerer alles arbejde.

Den form for go-to tager tid og kræfter, og den går særligt ud over den type opgaver, der kræver fordybelse eller ro til systematik. Derfor er det en pointe i sig selv at komme væk fra kollegerne for at udføre bestemte typer opgaver.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf DenBruneMunk » 21. dec 2017, 22:53

ajnaM skrev:Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)
Jeg erfarede, inden hjemmearbejdet, at man stod for tur, til alle spørgsmål som kunne findes når der var noget nyt som skulle afklares og løses. Det kunne være nok så irriterende og jeg synes at man lærte de folk, som ikke gad researche og istedet spørge en masse istedet, at så kunne man lære at læse på tingene, især når deres orakel ikke var på arbejdspladsen og kontakten og prioritering var email og telefon som måske ikke blev besvaret. Og jo, det var nok arbejds hæmmende for den hurtigere løsning af opgaver men dertil lærte medarbejdere også hurtigere at arbejde selvstændigt.

Der er tilsvarende også mødt flere nye som gjorde dette, før hjemme jobbet bød sig, de valgte hurtigt når de havde viden, at søge nye græsgange, for nu mente de at de var klogere. Denne praksis af illoyale medbejdere fik man hurtigt nok af, og lærte at spotte golddiggers, når de konstant talte lønninger og kurser ;(

Der er klart tid til at træne medarbejdere, og så er deres ens egen motivation til at lære, ikke at spørge. Har man forskellige job, så kan man ikke forvente at nogen holder dem i hånden hele dagen, når de efter mange måneder stadig ikke har særligt styr på det, og helst vil have løsningen foræret af kollegaen , så går det så meget hurtigere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Slettet bruger » 22. dec 2017, 05:01

ajnaM skrev:Ej, undskyld, men det er både hårdt og dumt sagt. :genert: Det kan godt være, det er sådan for dig, men det er det jo langt fra for alle.

Jeg arbejder med presse, hvilket betyder, at jeg videregiver informationer og udtalelser fra fagfolk og politikere på min arbejdsplads og journalister. Det er ikke et spørgsmål om at jeg skal finde ud af tingene selv - det er min funktion at tale med mennesker. Er de ikke tilgængelige, kan jeg ikke udføre mit arbejde.


Ja, det var måske lige hårdt nok. Min erfaring kommer fra virksomheder hvor vi alle i store træk laver det samme, og der kan spørgeri være et problem, især fordi arbejdet kræver fordybelse.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Annione » 22. dec 2017, 06:41

Ja. Jeg laver næsten al sagsbehandling fra sofaen eller spisebordet. Det fungerer fremragende.
Jeg er faktisk kun på kontoret hver 14. dag ca. Ellers arbejder jeg hjemmefra og kører ud hjemmefra.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Afskylia » 22. dec 2017, 07:11

På min arbejdsplads er det meget normalt at arbejde hjemmefra fra tid til anden. Nogle opgaver er bedst at løse på kontoret fordi de kræver sparing og andre opgaver er gode at løse hjemme fordi de kræver fordybbelse, hvor det kan være svært på et storrumskontor ikke at blive afbrudt hele tiden.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Fuck.exe » 22. dec 2017, 08:33

Jeg arbejder hjemmefra 1-2 dage om ugen, og jeg er fuldstændig vild med det. Jeg bor 75 km fra min arbejdsplads, så jeg bruger rigtig meget tid på transport. Her er det helt klart hjemmearbejdsdagene der gør at jeg kan holde afstanden ud.
Jeg er projektleder og strukturerer min egen tid, så medmindre jeg har et møde på arbejdspladsen eller ude i driften, så ser jeg ingen grund til at tage derind. Så kan jeg lige så godt sidde hjemme. En stor del af mit arbejde består af telefonsnak, skriv og koordinering, og det kan jeg jo gøre nærmest hvor som helst. Hvis jeg har brug for sparring får jeg den de dage jeg er på kontoret, og ellers napper jeg et telefonmøde.

Vi har indrettet et hjemmekontor, og når jeg sætter mig derind er jeg på arbejde. Det er meget sjældent at jeg laver ikke-arbejdsrelaterede ting når jeg arbejder hjemme, tværimod synes jeg at jeg ofte sidder "in the zone" og får ordnet en masse ting jeg ellers ikke har ro til på min arbejdsplads. Frokosten bliver spist foran fjernsynet i nattøj :love:

Hvis jeg pludselig skulle miste muligheden for at flexe og arbejde hjemme, ville jeg straks kigge efter et nyt job. Vi er en småbørnsfamilie, og jeg nægter at skulle kæmpe for at få hverdagen til at hænge sammen fordi vi begge har fuldtidsjobs. Jeg er rigtig glad for mit arbejde, og den glæde bliver kun endnu større fordi jeg ikke skal gå på kompromis med hjemmelivet, og det er jeg slet ikke i tvivl om at der smitter af på min arbejdsindsats.
0
Gulvaber er også mennesker.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 08:39

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Jeg er sådan set helt enig - som du kan se har jeg tidligere i træden skrevet, at jeg netop er ret træt af kolleger, der tit arbejder hjemme, fordi de netop ikke er til rådighed for alt det, der kommer dumpende. Og så bliver det netop en ond cirkel, hvis flere og flere holder sig hjemme for at få fred til at arbejde.

Men ja, jeg kunne jo lige så godt sidde på kontoret med computeren slukket og læse, det burde give den samme fred i forhold til mailen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 08:40

abcd skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Og ofte kan det være sundt for kollegaerne ikke at have et orakel som sovepude. Man bliver ikke klogere af at spørge hele tiden, man bliver klogere af at finde ud af tingene selv.


Jeg er ikke noget orakel, men vi sidder jo med forskellige områder, og har samtidig brug for viden om de andres områder, så det er fuldstændig rimeligt og ikke dovenskab, når de spørger. Ellers ville det også være meget nemmere at ignorere dem, men det er (desværre :-D) helt berettiget at de forstyrrer.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf mariannaa » 22. dec 2017, 08:49

Det er nødvendigt for mig, at noget af min arbejdstid foregår hjemmefra. Jeg arbejder som socialrådgiver på en kriserådgivning/varmestue, og der er altid godt gang i den, så jeg ikke kan få den nødvendig ro til at undersøge de forskellige juridiske opgaver jeg får, samt de breve jeg skal skrive.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Wizzze » 22. dec 2017, 08:58

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)


Og ofte kan det være sundt for kollegaerne ikke at have et orakel som sovepude. Man bliver ikke klogere af at spørge hele tiden, man bliver klogere af at finde ud af tingene selv.


Jeg er ikke noget orakel, men vi sidder jo med forskellige områder, og har samtidig brug for viden om de andres områder, så det er fuldstændig rimeligt og ikke dovenskab, når de spørger. Ellers ville det også være meget nemmere at ignorere dem, men det er (desværre :-D) helt berettiget at de forstyrrer.


Jeg arbejder en del med udenlandske outsourcing leverandører i f.eks. Indien og Kina, og noget der er meget anderledes i de kulturer, er individuelt initiativ og frygten for at gøre noget forkert. De ved egentlig godt hvad de skal gøre, men alle opgaver starter med at spørge, både om hvad og hvordan, og indirekte spørge om lov. Det med bare at udvise lidt initiativ og gå i gang med opgaver, det sker bare ikke.
Så i løbet af en hjemmearbejdsdag kan min Skype/Lync godt bimle en del gange. Lidt frustrerende hvis man skal læse et whitepaper og det så er et spørgsmål ala, hvad skal jeg trykke her.
Det er i de situationer, at det faktisk hjælper at være familiens tech-support, man har lært tålmodighed :lol:
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Slettet bruger » 22. dec 2017, 09:22

Akehurst2 skrev:Jeg er ikke noget orakel, men vi sidder jo med forskellige områder, og har samtidig brug for viden om de andres områder, så det er fuldstændig rimeligt og ikke dovenskab, når de spørger. Ellers ville det også være meget nemmere at ignorere dem, men det er (desværre :-D) helt berettiget at de forstyrrer.


Men hvor ofte er det noget man skal vide lige nu og her? Jeg skriver stort set altid mails hvis jeg har spørgsmål, netop for at undgå at forstyrre. Det er kun hvis jeg står med et eller andet akut at jeg forstyrrer nogen med et telefonopkald eller henvender mig direkte til dem.

I IT-support-afdelinger har de ofte problemer med at folk ikke kan finde ud af at bruge det sagshåndteringssystem man har. De synes deres problem er det vigtigste i verden, så de henvender sig direkte til IT-manden, for så behøver de ikke at vente og kan lige få et svar med det samme, og det tager jo kun lige 2 minutter. De glemmer at der også er 17 andre der gerne ville have svar på et eller andet. I det scenarie er det mere effektivt at man bruger lidt ekstra tid på at taste sit problem ind i et system, og lader ekspert-ressourcen behandle spørgsmålene i den rækkefølge han mener er bedst.

Jeg bruger meget kun at tjekke min mail 2-3 gange om dagen. Hvis folk så har spurgt mig om noget på mail, kan jeg svare på de spørgsmål der nu er på en gang, uden at blive afbrudt i noget andet. Det er langt rarere at svare på 5 spørgsmål på den måde, end at blive afbrudt 5 gange på tilfældige tidspunkter.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 09:49

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg er ikke noget orakel, men vi sidder jo med forskellige områder, og har samtidig brug for viden om de andres områder, så det er fuldstændig rimeligt og ikke dovenskab, når de spørger. Ellers ville det også være meget nemmere at ignorere dem, men det er (desværre :-D) helt berettiget at de forstyrrer.


Men hvor ofte er det noget man skal vide lige nu og her? Jeg skriver stort set altid mails hvis jeg har spørgsmål, netop for at undgå at forstyrre. Det er kun hvis jeg står med et eller andet akut at jeg forstyrrer nogen med et telefonopkald eller henvender mig direkte til dem.

I IT-support-afdelinger har de ofte problemer med at folk ikke kan finde ud af at bruge det sagshåndteringssystem man har. De synes deres problem er det vigtigste i verden, så de henvender sig direkte til IT-manden, for så behøver de ikke at vente og kan lige få et svar med det samme, og det tager jo kun lige 2 minutter. De glemmer at der også er 17 andre der gerne ville have svar på et eller andet. I det scenarie er det mere effektivt at man bruger lidt ekstra tid på at taste sit problem ind i et system, og lader ekspert-ressourcen behandle spørgsmålene i den rækkefølge han mener er bedst.

Jeg bruger meget kun at tjekke min mail 2-3 gange om dagen. Hvis folk så har spurgt mig om noget på mail, kan jeg svare på de spørgsmål der nu er på en gang, uden at blive afbrudt i noget andet. Det er langt rarere at svare på 5 spørgsmål på den måde, end at blive afbrudt 5 gange på tilfældige tidspunkter.


NU arbejder jeg slet ikke med noget, hvor det er liv eller død, så alt kan jo i princippet vente. Og jeg har heller ikke et problem med den arbejdsform vi har - kun, når jeg sidder med en bestemt type materiale, hvor jeg kan have brug for slet ikke at blive forstyrret.

Jeg forstår ikke helt din aggressive tone.
0

Tilbage til "Job"