Akehurst2 skrev:Jeg er ikke noget orakel, men vi sidder jo med forskellige områder, og har samtidig brug for viden om de andres områder, så det er fuldstændig rimeligt og ikke dovenskab, når de spørger. Ellers ville det også være meget nemmere at ignorere dem, men det er (desværre) helt berettiget at de forstyrrer.
Men hvor ofte er det noget man skal vide lige nu og her? Jeg skriver stort set altid mails hvis jeg har spørgsmål, netop for at undgå at forstyrre. Det er kun hvis jeg står med et eller andet akut at jeg forstyrrer nogen med et telefonopkald eller henvender mig direkte til dem.
I IT-support-afdelinger har de ofte problemer med at folk ikke kan finde ud af at bruge det sagshåndteringssystem man har. De synes deres problem er det vigtigste i verden, så de henvender sig direkte til IT-manden, for så behøver de ikke at vente og kan lige få et svar med det samme, og det tager jo kun lige 2 minutter. De glemmer at der også er 17 andre der gerne ville have svar på et eller andet. I det scenarie er det mere effektivt at man bruger lidt ekstra tid på at taste sit problem ind i et system, og lader ekspert-ressourcen behandle spørgsmålene i den rækkefølge han mener er bedst.
Jeg bruger meget kun at tjekke min mail 2-3 gange om dagen. Hvis folk så har spurgt mig om noget på mail, kan jeg svare på de spørgsmål der nu er på en gang, uden at blive afbrudt i noget andet. Det er langt rarere at svare på 5 spørgsmål på den måde, end at blive afbrudt 5 gange på tilfældige tidspunkter.