Må man det!?

Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Må man det!?

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 11:31

Baggrunden kort, så konkurrerer jeg med en gammel ven fra min studietid om et job. Arbejdsgiver ved ikke, at vi er venner privat, men hvis han tænker sig om, kan han vel se på vores CV'er, at vi har læst sammen.
Vennen får af vide til sin samtale, at de gerne vil ansætte en mand. Og her tænker jeg: Det må man da ikke!? Jeg er godt klar over, at den slags finder sted i det skjulte. Men ligefrem at sige det højt!?

Det skal siges, at jeg, formodentlig ikke havde tænkt mig at sige ja til jobbet alligevel. For det første er det en god ven, der har gået ledig længe, og som ser stillingen som sit drømmejob. Mit incitament for at søge, var mere... Hvorfor ikke smide en ansøgning afsted og se, hvad der sker-agtigt. Jeg har et job i forvejen, og føler af forskellige årsager ikke for den nye stilling.

Så jeg har på ingen måde tænkt mig at gøre noget ved det. Men feministen i mig bliver alligevel vred over sådan en udtalelse, så mest af alt er jeg bare nysgerrig efter at finde ud af, om der er tale om et reelt lovbrud?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Må man det!?

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 11:47

Altså, man må vel gerne sige det, men man må ikke lægge vægt på køn i sin vurdering af ansøgerne. Når man siger, at man vil lægge vægt på køn, er det nærliggende at antage, at de faktisk også gør det - og det vil være et reelt lovbrud (Ligebehandlingslovens § 2).

Edit: Med mindre der er andre forhold, der gør sig gældende, herunder om der er et sagligt formål med ønsket om at ansætte en mand (fx Ligebehandlingslovens § 1, stk. 3)
0
Livslinjen: 70 201 201
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Må man det!?

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 11:58

Rapfisk skrev:Altså, man må vel gerne sige det, men man må ikke lægge vægt på køn i sin vurdering af ansøgerne. Når man siger, at man vil lægge vægt på køn, er det nærliggende at antage, at de faktisk også gør det - og det vil være et reelt lovbrud (Ligebehandlingslovens § 2).

Edit: Med mindre der er andre forhold, der gør sig gældende, herunder om der er et sagligt formål med ønsket om at ansætte en mand (fx Ligebehandlingslovens § 1, stk. 3)

Tak! Så fik jeg stillet min nysgerrighed. Jeg går udfra at sagligt formål er noget i stil med, at man fx ikke vil ansætte mænd til at behandle voldsramte kvinder el. lignende? Og det er bestemt ikke tilfældet her.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Må man det!?

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 12:02

Grissebassen skrev:
Rapfisk skrev:Altså, man må vel gerne sige det, men man må ikke lægge vægt på køn i sin vurdering af ansøgerne. Når man siger, at man vil lægge vægt på køn, er det nærliggende at antage, at de faktisk også gør det - og det vil være et reelt lovbrud (Ligebehandlingslovens § 2).

Edit: Med mindre der er andre forhold, der gør sig gældende, herunder om der er et sagligt formål med ønsket om at ansætte en mand (fx Ligebehandlingslovens § 1, stk. 3)

Tak! Så fik jeg stillet min nysgerrighed. Jeg går udfra at sagligt formål er noget i stil med, at man fx ikke vil ansætte mænd til at behandle voldsramte kvinder el. lignende? Og det er bestemt ikke tilfældet her.

Jeg er ikke inde i praksis, men det kunne man forestille sig.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Må man det!?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 12:37

Er det en arbejdsplads, hvor der i forvejen er kæmpe overtal af kvinder?
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Må man det!?

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 13:06

dgd2007 skrev:Er det en arbejdsplads, hvor der i forvejen er kæmpe overtal af kvinder?

Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Må man det!?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 13:13

Grissebassen skrev:Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?

Måske ... jeg kom i hvert fald til at tænke på, at ellers ville det jo være ulovligt overhovedet at tænke på kvoter for flere kvinder i bestyrelser, som dukker op en gang imellem.

Der kunne måske godt være forskel på det, om man sagde: nej, vi vil kun have den ene slags her ... eller man sagde: vi har næsten kun det ene slags her, så vi vil helst nogle flere af den anden. :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Må man det!?

Indlægaf Akehurst2 » 12. dec 2017, 13:17

Her er der i hvert fald en afgørelse, hvor ansætteren ikke måtte sige sådan: https://www.plesner.com/insights/artikl ... lang=da-DK

Som det fremgår:
Afgørelsen viser, at arbejdsgivere ved ansættelse ikke må foretrække bestemte køn, men alene må efterspørge for eksempel bestemte kompetencer. Det skal i den forbindelse bemærkes, at en arbejdsgiver lovligt må opfordre det underrepræsenterede køn til at søge ansættelse, jf. bekendtgørelse nr. 340 af 10/04/2007 om initiativer til fremme af ligestilling. Det skal samtidig skrives i annoncen, at det underrepræsenterede køn ikke har en fortrinsstilling.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Må man det!?

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 13:24

dgd2007 skrev:
Grissebassen skrev:Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?

Måske ... jeg kom i hvert fald til at tænke på, at ellers ville det jo være ulovligt overhovedet at tænke på kvoter for flere kvinder i bestyrelser, som dukker op en gang imellem.

Der kunne måske godt være forskel på det, om man sagde: nej, vi vil kun have den ene slags her ... eller man sagde: vi har næsten kun det ene slags her, så vi vil helst nogle flere af den anden. :gruble:

Jeg ved det ikke. Men kan ikke lade være med at blive provokeret af sådanne diskussioner. Jeg kan forstå, at man ønsker at få nogle flere af den slag, der er i undertal. Især hvis der er et stort overtal. Men at sige det højt, endda til en ansøger, synes jeg er ekstremt upassende, lovgivning eller ej. I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor køn overhovedet skal spille en rolle på en almindelig arbejdsplads. Jeg kan forstå, at der er nogle jobs, hvor køn spiller en rolle. Fx at man ønsker flere mandlige pædagoger, fordi det er sundt for børn at interagere med voksne af begge køn. Men på en voksenarbejdsplads, hvor det eneste formål med jobbet er at løse opgaver, synes jeg egentlig det er forkert at tillægge køn en betydning i ansættelsesprocessen, ligeså vel som seksualitet, alder og etnicitet ikke bør være en faktor.
Senest rettet af Grissebassen 12. dec 2017, 13:25, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Må man det!?

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 13:25

Grissebassen skrev:
dgd2007 skrev:Er det en arbejdsplads, hvor der i forvejen er kæmpe overtal af kvinder?

Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?

Jeg mener, at man skal søge om tilladelse til at indføre kvoter, herunder at forskelsbehandle ved ansættelsen. Man må ikke bare selv beslutte, at man ikke er omfattet af Ligebehandlingsloven.
1
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Må man det!?

Indlægaf Akehurst2 » 12. dec 2017, 13:30

Grissebassen skrev:
dgd2007 skrev:
Grissebassen skrev:Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?

Måske ... jeg kom i hvert fald til at tænke på, at ellers ville det jo være ulovligt overhovedet at tænke på kvoter for flere kvinder i bestyrelser, som dukker op en gang imellem.

Der kunne måske godt være forskel på det, om man sagde: nej, vi vil kun have den ene slags her ... eller man sagde: vi har næsten kun det ene slags her, så vi vil helst nogle flere af den anden. :gruble:

Jeg ved det ikke. Men kan ikke lade være med at blive provokeret af sådanne diskussioner. Jeg kan forstå, at man ønsker at få nogle flere af den slag, der er i undertal. Især hvis der er et stort overtal. Men at sige det højt, endda til en ansøger, synes jeg er ekstremt upassende, lovgivning eller ej. I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor køn overhovedet skal spille en rolle på en almindelig arbejdsplads. Jeg kan forstå, at der er nogle jobs, hvor køn spiller en rolle. Fx at man ønsker flere mandlige pædagoger, fordi det er sundt for børn at interagere med voksne af begge køn. Men på en voksenarbejdsplads, hvor det eneste formål med jobbet er at løse opgaver, synes jeg egentlig det er forkert at tillægge køn en betydning i ansættelsesprocessen, ligeså vel som seksualitet, alder og etnicitet ikke bør være en faktor.


I forhold til alder kan jeg faktisk godt se det give mening, at man foretrækker at alle ikke enten nærmer sig pensionsalderen eller alle sammen er nyuddannede og på vej på barsel, men at der er en god blanding af mere eller mindre erfarne medarbejdere og forskelligt aldersspænd.

Generelt kan man sige, at får en arbejdsplads/afdeling lov til at udvikle sig i en meget homogen retning kan det blive vanskeligt at rette op - en 27-årig nyuddannet mand kan godt have svært ved at finde sig til rette blandt syv 55+ damer og så videre, så det giver god mening at have øje for det mere overordnet ved ansættelser.

Det sagt er jeg helt enig i, at man bør ikke give udtryk for det på den måde til en ansøger.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Må man det!?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 13:30

Akehurst2 skrev:Her er der i hvert fald en afgørelse, hvor ansætteren ikke måtte sige sådan: https://www.plesner.com/insights/artikl ... lang=da-DK

Som det fremgår:
Afgørelsen viser, at arbejdsgivere ved ansættelse ikke må foretrække bestemte køn, men alene må efterspørge for eksempel bestemte kompetencer. Det skal i den forbindelse bemærkes, at en arbejdsgiver lovligt må opfordre det underrepræsenterede køn til at søge ansættelse, jf. bekendtgørelse nr. 340 af 10/04/2007 om initiativer til fremme af ligestilling. Det skal samtidig skrives i annoncen, at det underrepræsenterede køn ikke har en fortrinsstilling.

Altså med andre ord, det er ok at gøre det, bare man ikke siger, at man gør det :fløjt:
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Må man det!?

Indlægaf Akehurst2 » 12. dec 2017, 13:32

Rapfisk skrev:
Grissebassen skrev:
dgd2007 skrev:Er det en arbejdsplads, hvor der i forvejen er kæmpe overtal af kvinder?

Jeg tror, der er overtal af kvinder i den afdeling, men er ikke sikker. Jeg kan sagtens forstå, at man i så fald gerne vil ansætte en mand. Men gør det en forskel i forhold til loven?

Jeg mener, at man skal søge om tilladelse til at indføre kvoter, herunder at forskelsbehandle ved ansættelsen. Man må ikke bare selv beslutte, at man ikke er omfattet af Ligebehandlingsloven.


Man må gerne beslutte at iværksætte ligestillingsfremmende initiativer uden dispensation. Det er ligefrem undertitlen på Bekendtgørelse om initiativer til fremme af ligestilling: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=20835

§ 1. Arbejdsgivere, myndigheder og organisationer kan iværksætte forsøgs- og udviklingsinitiativer for en periode på indtil 2 år for at tiltrække det underrepræsenterede køn. Det er en forudsætning for at iværksætte initiativerne, at det ene køn er repræsenteret med 25 % eller derunder på området, og at det underrepræsenterede køn ikke ved ansættelse og optagelse på kompetencegivende uddannelse har en fortrinsstilling.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Må man det!?

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 13:36

Akehurst2 skrev:Man må gerne beslutte at iværksætte ligestillingsfremmende initiativer uden dispensation. Det er ligefrem undertitlen på Bekendtgørelse om initiativer til fremme af ligestilling: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=20835

§ 1. Arbejdsgivere, myndigheder og organisationer kan iværksætte forsøgs- og udviklingsinitiativer for en periode på indtil 2 år for at tiltrække det underrepræsenterede køn. Det er en forudsætning for at iværksætte initiativerne, at det ene køn er repræsenteret med 25 % eller derunder på området, og at det underrepræsenterede køn ikke ved ansættelse og optagelse på kompetencegivende uddannelse har en fortrinsstilling.

Men netop ikke ved ansættelse - eller læser jeg det forkert?
Senest rettet af Rapfisk 12. dec 2017, 13:37, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Må man det!?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 13:37

Grissebassen skrev:Jeg ved det ikke. Men kan ikke lade være med at blive provokeret af sådanne diskussioner. Jeg kan forstå, at man ønsker at få nogle flere af den slag, der er i undertal. Især hvis der er et stort overtal. Men at sige det højt, endda til en ansøger, synes jeg er ekstremt upassende, lovgivning eller ej. I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor køn overhovedet skal spille en rolle på en almindelig arbejdsplads. Jeg kan forstå, at der er nogle jobs, hvor køn spiller en rolle. Fx at man ønsker flere mandlige pædagoger, fordi det er sundt for børn at interagere med voksne af begge køn. Men på en voksenarbejdsplads, hvor det eneste formål med jobbet er at løse opgaver, synes jeg egentlig det er forkert at tillægge køn en betydning i ansættelsesprocessen, ligeså vel som seksualitet, alder og etnicitet ikke bør være en faktor.

Men i praksis gør det nu en kæmpe forskel, om det er en næsten ren mande-/kvindearbejdsplads. Jeg har hovedsaglig været på det første, men prøvede også det andet i et halvt års tid for længe siden. Det er selvfølgelig ikke nok statistisk grundlag, men jeg syntes ikke, man kan sige, at det slet ikke gør nogen forskel. :)

Disclaimer: det er ikke fordi jeg vil agitere for det ene eller andet - bare konversation om erfaringerne.
0

Tilbage til "Job"