Regnskabsforståelse

DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Regnskabsforståelse

Indlægaf DifferentGirl » 25. sep 2018, 17:44

Kære debattører

I forbindelse med mit studie (jura) skal jeg have et obligatorisk økonomisk fag. Jeg har valgt regnskabsforståelse, hvilket er lidt tragikomisk, da jeg ikke ejer hverken tal eller regnskabsforståelse. I forbindelse med faget skal jeg aflevere 3 rapporter. Den ene er en strategisk analyse af en virksomhed, en regnskabsanalyse og en værdiansættelse af en virksomhed. Er der nogen af jer der evt. har lavet noget lignende før, som kan hjælpe med et eksempel. Evt. noget PÆDAGOGISK litteratur om emnet :kryds:

På forhånd tak.
0
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Regnskabsforståelse

Indlægaf DifferentGirl » 25. sep 2018, 18:40

Confucius skrev:
DifferentGirl skrev:Kære debattører

I forbindelse med mit studie (jura) skal jeg have et obligatorisk økonomisk fag. Jeg har valgt regnskabsforståelse, hvilket er lidt tragikomisk, da jeg ikke ejer hverken tal eller regnskabsforståelse. I forbindelse med faget skal jeg aflevere 3 rapporter. Den ene er en strategisk analyse af en virksomhed, en regnskabsanalyse og en værdiansættelse af en virksomhed. Er der nogen af jer der evt. har lavet noget lignende før, som kan hjælpe med et eksempel. Evt. noget PÆDAGOGISK litteratur om emnet :kryds:

På forhånd tak.


Jeg havde også valget mellem Regnskabsforståelse og Ret- og Kontraktsøkonomi. Jeg valgte Regnskabsforståelse, og jeg fortrød det! Det gør de fleste der har valgt det, at dømme efter beskrivelserne på alumne-siden. Jeg fik tildelt Novo som virksomhed. Den første rapport er nem nok og består næsten udelukkende af tekst, og ikke af ret meget matematik. Rapport nr. 2 var væsentligt sværere, og indeholdt noget mere matematik. Rapport nr. 3 var grusom, og består næsten udelukkende af matematik.

Selvom min makker havde en HA (jur.), og trak den væsentlige del af læsset i rapport 3, så endte vi kun i midten af skalaen - hvilket var blandt de højeste karakterer i det fag. Der var en høj dumpeprocent, og vores underviser - fra Økonomisk Institut - plejede at prale med at ingen jurastuderende nogensinde havde løst samtlige beregninger korrekt. Husker ikke hans navn, men han er meget høj og slank.

Hvis du vælger lørdagsholdet, så lad være med at have en fraværsdag! Sker det bare én gang, så indhenter du dem aldrig!

Vi havde kun pensumlitteraturen - som den fagansvarlige er den ene af to forfattere på - at gøre godt med.


Jeg læser på deltid om lørdagen, så det andet fag blev ikke udbudt. Jeg havde regnet med at skrive alene, men nu ved jeg ikke om jeg tør. Jeg er max. presset, da jeg også har fuldtidsjob :panik:
0
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Regnskabsforståelse

Indlægaf DifferentGirl » 25. sep 2018, 19:14

SurSødSovs skrev:Jeg har sådan en opgave liggende, hvis du vil se? Så send din mail til mig i en kiks :-)



Det vil jeg meget gerne. Har sendt pb.
0
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Regnskabsforståelse

Indlægaf DifferentGirl » 25. sep 2018, 19:20

Confucius skrev:
DifferentGirl skrev:
Jeg læser på deltid om lørdagen, så det andet fag blev ikke udbudt. Jeg havde regnet med at skrive alene, men nu ved jeg ikke om jeg tør. Jeg er max. presset, da jeg også har fuldtidsjob :panik:


Vi kunne slet ikke skrive alene. Vi skulle have en makker. Vi kunne selv vælge en makker, hvis vi ville. Og blandt dem der så var tilbage uden makker, satte underviseren os så sammen to og to.

Det kan være at du har nemmere ved faget end jeg havde. Men jeg vil anbefale dig at gøre en ekstra indsats - især ved rapport 2 og 3. Der skal du nok afsætte lidt ekstra tid.


Nej, det tvivler jeg på. Jeg er nemlig ikke stærk i matematik overhovedet. Jeg vidste ikke, at der var en obligatorisk opgave og slet ikke af det omfang. Jeg er først ved at fordøje det nu. Det har givet mig et par søvnløse nætter, netop fordi det er helt nyt og ukendt land for mig.

Vi skal helst skrive i gruppe, men vi må grrne skrive alene. Da jeg læser på fjernstudie kender jeg ikke nogen af de andre studerende, som både er lokaliseret i Danmark og udlandet. Fik I muligheden for at vælge mellem en virksomhed der aflægger efter årsregnskabsloven eller international regnskabspraksis? Ved ikke hvad der er bedst/ værst?
0

Tilbage til "Studie"