Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25012
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2020, 10:01

I de internationale test, der tjekker 4. klasses elevers matematik evner, der falder Danmark markant tilbage i forhold til tidligere tests.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12- ... tyrtdykket

Har vi mistet fokus på matematik og det boglige, i forhold til andre fag, eller er det bare et tilfældigt blip, eller er der en årsag til at matematik bare ikke er så interessant for de unge elever i en verden med mange andre oplevelser og udfordringer?


Hvordan har du det selv med matematikken, yndlingsfag, eller hader du bare tal og regning?
Hvordan klarer du disse spg fra en 9. kl. matematikprøve?
https://underholdning.tv2.dk/2020-05-13 ... -klare-dem
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25012
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2020, 10:07

Uden primært kendskab, og kun med info fra medierne de sidste år, så gætter jeg på at matematik simpelthen er blevet overhalet i fokus, af andre fag og færdigheder som har være vigtigere for politikere og interessegrupper at få forbedringer på. Og det er begrænset hvor mange ting man samtidigt kan skrue på, i forhold til hvad lærere og elever kan overkomme? :gruble:

Og talnørden her fik 11 af 11 :genert:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Nesnay » 8. dec 2020, 10:18

Jeg havde alle 11 rigtige, men det skulle jeg også gerne have - jeg var øvelseslærer i matematik, da jeg gik på uni, og selv om jeg ikke bruger det til daglig, hænger det heldigvis ved :)

Men dengang (2009-2013) havde de studerende nu også svært ved alt, der mindede om hovedregning/regning på papir. Jeg brugte meget tid på parentesregneregler og den slags basalt stof.

Jeg ved ikke, om vi har mistet fokus på matematik, men i "Jytte vender tilbage" af Morten Münster havde han faktisk skolen med som et eksempel på, at man ikke bare kan have fokus på alting - mere fokus på noget vil gå ud over noget andet, hvis der ikke samtidig følger flere ressourcer med. Og når der i den danske folkeskole har været stort fokus på evnen til at reflektere, evnen til at anvende teori i praksis mv. (jeg kan ikke huske hele eksemplet og har afleveret bogen igen, så jeg kan desværre ikke blive mere præcis), så er det helt naturligt, at der ikke i samme grad som tidligere er fokus på "gammeldags" læring som regneregler mv.
Senest rettet af Nesnay 25. dec 2020, 15:59, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4901
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6497

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Stars » 8. dec 2020, 10:26

Min niece, som går i 4. klasse er dårligere til matematik end tidligere tiders elever, fordi hun på nuværende tidspunkt har haft 7 - syv - forskellige matematiklærere :tie:
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12769
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 923
Likede indlæg: 12552

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Guilded_Lily » 8. dec 2020, 10:28

Altså, nu er det jo baseret på nationale tests, og de resultater skal man altså tage med et gran salt - eller rettere, mange.
Man kan sige, de er blevet dårligere til at gennemskue, hvad det præcis er, de høje herrer på Borgen ønsker svar på. Det er fuldstændig ligesom læsetestene.

Men ja, der har været et større fokus på læsning, også faglig læsning, da mange elever har svært ved at læse opgaverne i problemregning - de glemmer at læse spørgsmålene til ende. Og der er bare kun så meget, vi kan nå i den almindelige undervisning. Men der er mange skoler, der har stort fokus på læsning og matematik, så jeg vil skyde på - nu er resultatet, du refererer til, 4. klasse - at de ville være bedre, hvis man tog en senere test som grundlag.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Artem » 8. dec 2020, 10:32

Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12769
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 923
Likede indlæg: 12552

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Guilded_Lily » 8. dec 2020, 10:35

Artem skrev:Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.


Jeg har det diametralt modsat :lol:
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23486

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Mani » 8. dec 2020, 16:32

Jeg ved ikke om det har mindre fokus. Jeg er selv talfe og fik 11 rigtige og mine drenge (der er nået noget højere end 4. klasse) får 10 og 12 i matematik - så hjemme os os er matematik stadig i et hit :-D
Vi er derimod ordblinde og kæmper med stavning og grammatik :genert:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
TomKah
Indlæg: 4203
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4338

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf TomKah » 8. dec 2020, 16:52

Altså jeg har siddet i teams møde 8 timer Straight i dag så jeg klarede den matematik prøve virkelig dårligt.
Men matematik var yndlingsfaget da jeg gik i skole - hele vejen op til vi skulle regne med trippelintegraler og uendelig sumfunktioner. Så steg jeg af og synes ikke det var sjovt mere :lol:

Jeg synes forvirringen i matematik i folkeskolen i dag er total. Implementeringen af læringsstile og forskellige alternativer til gange og divisionsopskrivning forplumrer billedet og man har simpelt hen forkastet den disciplin der hedder øvelse gør mester. Det er selvfølgelig ikke sket de sidste 4 år, men hen over mange.

Har pt børn i 5 og 8 klasse. De er håbløse hvis du spørger mig til matematik. De har altså to forældre som har læst matematiske fag.
0
fisken80
Indlæg: 22427
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52744

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf fisken80 » 9. dec 2020, 05:47

Artem skrev:Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.


Altså det er jo generelt noget vrøvl. Grammatik er lige præcis lige så logisk som matematik er. Men hvis man synes det er kedeligt så er det svært at lære. Så mon ikke det er mere er der skoen har trykket.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Slettet bruger » 9. dec 2020, 05:56

fisken80 skrev:
Artem skrev:Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.


Altså det er jo generelt noget vrøvl. Grammatik er lige præcis lige så logisk som matematik er. Men hvis man synes det er kedeligt så er det svært at lære. Så mon ikke det er mere er der skoen har trykket.


Hvad er logikken f.eks. i stærkt bøjede verber? Jeg drikker, jeg drak. Hvordan kan man argumentere for at det ikke hedder jeg drikkede? Altså ud over "sådan er det bare".
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9097
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21970

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Purple Haze » 9. dec 2020, 06:40

Jeg tænker det er resultatet af den folkeskole reform der blev indført for nogle år tilbage.
Der blev insisteret på ikke at lytte til eksperterne, og nu begynder børnene at betale prisen.
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Artem » 9. dec 2020, 08:47

fisken80 skrev:
Artem skrev:Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.


Altså det er jo generelt noget vrøvl. Grammatik er lige præcis lige så logisk som matematik er. Men hvis man synes det er kedeligt så er det svært at lære. Så mon ikke det er mere er der skoen har trykket.

Måske hvis man har sprogøre. Nu er jeg jo lettere ordblind, hvorfor det aldrig har været nemt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf Slettet bruger » 9. dec 2020, 09:48

CuteNBad skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Det var nok mit yndlingsfag i skolen. Nemt da det er logisk.
Til forskel fra sproglige fag som ingen mening giver.


Altså det er jo generelt noget vrøvl. Grammatik er lige præcis lige så logisk som matematik er. Men hvis man synes det er kedeligt så er det svært at lære. Så mon ikke det er mere er der skoen har trykket.


Hvad er logikken f.eks. i stærkt bøjede verber? Jeg drikker, jeg drak. Hvordan kan man argumentere for at det ikke hedder jeg drikkede? Altså ud over "sådan er det bare".


Hvorfor skal man argumentere for det... nogle gange er tingene bare som de er :lol2:


Ja netop, men argumentet var at grammatik er logisk, og hvis noget er logisk, indebærer det vel at man kan argumentere for at det er sådan ud over "sådan er det bare".
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2861
Likede indlæg: 28077

Re: Danske børn er blevet meget dårligere til matematik

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. dec 2020, 09:58

Purple Haze skrev:Jeg tænker det er resultatet af den folkeskole reform der blev indført for nogle år tilbage.
Der blev insisteret på ikke at lytte til eksperterne, og nu begynder børnene at betale prisen.

Jeg kendte ikke systemet fra nærmeste hold før reformen
udover at jeg selv gik i grundskole fra 87-96.

Men det er påfaldende at den skole min søn går på, som er privat, ikke har indført reformen og han i 1. Klasse har undervisning 8-12.30. Målt på karakterer klarer hans skole sig som en af de bedste i DK med hele 2 karakterer over landsgennemsnit. Målt på de bløde værdier spiller det også må jeg sige.

Han prøvede 14 dage på en dansk folkeskole og af flere årsager var det ikke det rigtige match. Der var skoletimer fra 8-14. 5-6 børn i hans klasse fik ekstra undervisning for de fagligt var bagud. I 1. Klasse. Det synes jeg er helt vildt.

Disclaimer- ja ja, der er forskel på skoler, lærere, demografi osv. Der er en masse faktorer som spiller ind, I know.
1

Tilbage til "Studie"