Emner til fagprøve - eksamination.

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Sophies-mor » 23. feb 2023, 11:40

Måske I kan komme med gode input.

Har skrevet fagprøven, lavet præsentation og skal nu snart til at lave stikordskort til eksaminationen.
Fagprøven er om kreditorstyring, præsentationen er nogle af de vigtigste nøgletal og...
Ja...

Har I nogle idéer til, hvad de evt kan finde på at spørge om, ud over det?
Her tænker jeg på ting, der kunne være relevante.

Har Selskabsloven, fiskebensanalyse, smart+e, coso framework, proceshuset fra Deloitte og andet.
Nøgletal:
Omsætning,bruttofortjeneste
Afkastningsgrad, ændring
Overskudsgrad, kreditorers omsætningshastighed
Likviditetsgrad
Soliditet og dækningsgrad
Egenkapital, udvikling ændring og forrentning


Resultat
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Fruity » 23. feb 2023, 11:59

Alt er fint og godt - jeg ville gå i en blød retning og tale om, hvorfor kreditorstyring var vigtigt, hvordan det spiller sammen med den generelle likviditetsstyring og samarbejdet med banken, særligt i tider som vi er i lige nu.

Knap så meget omkring selskabsloven, der ikke er super relevant.

Men det kommer meget an på, om dit fokus er korrekt rapportering i regnskabstal og besvigelsesrisiko/regnskabsmanipulation - eller likviditetsstyring?
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Sophies-mor » 23. feb 2023, 12:16

Fruity skrev:Alt er fint og godt - jeg ville gå i en blød retning og tale om, hvorfor kreditorstyring var vigtigt, hvordan det spiller sammen med den generelle likviditetsstyring og samarbejdet med banken, særligt i tider som vi er i lige nu.

Knap så meget omkring selskabsloven, der ikke er super relevant.

Men det kommer meget an på, om dit fokus er korrekt rapportering i regnskabstal og besvigelsesrisiko/regnskabsmanipulation - eller likviditetsstyring?

Prøver lige at tænke og svare senere i dag
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Sophies-mor » 23. feb 2023, 14:56

Fruity skrev:Alt er fint og godt - jeg ville gå i en blød retning og tale om, hvorfor kreditorstyring var vigtigt, hvordan det spiller sammen med den generelle likviditetsstyring og samarbejdet med banken, særligt i tider som vi er i lige nu.

Knap så meget omkring selskabsloven, der ikke er super relevant.

Men det kommer meget an på, om dit fokus er korrekt rapportering i regnskabstal og besvigelsesrisiko/regnskabsmanipulation - eller likviditetsstyring?

Mit fokus var i selve rapporten:
Hvorfor opstår fejl i bogholderiet og hvad kan vi gøre for at minimere/ undgå.

Jeg kommer ind på hvorfor det er vigtigt at have korrekte arbejdsgange i forbindelse med kreditorstyring, så da min fremlæggelse skal indeholde noget nyt, er det ikke så godt at kigge på, hvorfor kreditorstyring er vigtigt.
Men jeg kan nævne det under fremlæggelsen, når jeg kommer til likviditetsgraden.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Fruity » 23. feb 2023, 20:17

Hvis det skal indeholde noget nyt, så er den aktive anvendelse og forholdet til banken en fin vinkel
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Sophies-mor » 23. feb 2023, 20:48

Fruity skrev:Hvis det skal indeholde noget nyt, så er den aktive anvendelse og forholdet til banken en fin vinkel

Ehm... ?
Det er ikke noget, jeg har arbejdet vildt meget med og er hamrende træt, så lige nu giver det ikke mening.
Mener du med erhvervskreditten? Og generelt med låne osv?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Emner til fagprøve - eksamination.

Indlægaf Fruity » 23. feb 2023, 22:04

Sophies-mor skrev:
Fruity skrev:Hvis det skal indeholde noget nyt, så er den aktive anvendelse og forholdet til banken en fin vinkel

Ehm... ?
Det er ikke noget, jeg har arbejdet vildt meget med og er hamrende træt, så lige nu giver det ikke mening.
Mener du med erhvervskreditten? Og generelt med låne osv?


Så er det en dårlig ide :)

I forhold til det interne, så taler nøgletallene sammen på tværs af opgaver i afdelingerne, så det kunne være noget med at sikre sig at afstemninger og opfølgende kontroller ikke falder mellem forskellige stole og hvordan nøgletallene kan anvendes som kontrol på, hvorvidt der er indikationer på, at der nogle processer, der ikke fungerer som tiltænkt?
1

Tilbage til "Studie"