(Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

(Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 27. mar 2016, 09:19

Jeg skal søge ind på en kandidatuddannelse med start til september. Jeg søger ind på et andet universitet, end der hvor jeg færdiggør min bachelorgrad. Jeg er derfor igang med at skrive motiveret ansøgning. Er der nogen der har nogle gode tips i den forbindelse?

Jeg vil umiddelbart vurdere at jeg har forholdsvist gode forudsætninger for at komme ind; min bacheloruddannelse er ret nært beslægtet med den bacheloruddannelse der er direkte adgangsgivende til den kandidat jeg søger ind på. Jeg har selvfølgelig orienteret mig omkring indholdet på dén bacheloruddannelse, samt indholdet af den uddannelse jeg søger ind på, og fokuseret på de områder, hvor de "overlapper" - generelt vil jeg mene jeg er fuldt i stand til at begå mig på den uddannelse jeg søger ind på, ud fra den viden jeg har om den.

Der kræves dog matematik på a-niveau som specifikt adgangskrav på den bacheloruddannelse der er direkte adangsgivende - jeg har kun mat B fra gymnasiet og med ikke voldsomt gode karakterer. Er der nogen der ved om de overhovedet kigger på det, eller om de kun kigger på ens bachelorgrad? Jeg føler ikke det er noget problem i virkligheden, men på papiret ser det jo ikke så pænt ud, selvom jeg efterfølgende har fulgt (men ikke taget eksamen i) matematik på A-niveau, og derudover har haft kvantitativ metode på universitetet.

- og så en lille åndssvag ting; jeg skal giftes til sommer og skifter i den forbindelse navn. Jeg sender ansøgningen i løbet af den kommende uge, med mit nuværende navn, og skifter navn til juli. Jeg går ud fra det hele kører så de kan indhente de oplysninger de skal bruge, så det burde der vel ikke blive nogle problemer med?

På forhånd tak for hjælpen!
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf Rapfisk » 27. mar 2016, 09:29

De kører din ansøgning på CPR-nummer, så det skulle ikke være noget problem at skifte navn.

Hvad angår ansøgningen, ville jeg lægge vægt på, hvorfor du søger ind hos dem. Hvad er det, du vil med den uddannelse, de udbyder? Hvilken retning går din interesse i? Kan de noget, du ikke kan få andre steder?
0
Livslinjen: 70 201 201
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 27. mar 2016, 18:44

Så vidt jeg ved, er du kvalificeret til kandidatuddannelsen såfremt din bacheloruddannelse er adgangsgivende, også selvom du ikke har haft mat A :) Så vidt jeg kan læse mig til, har du undersøgt om din bachelor er adgangsgivende til den kandidat? Hvis ikke, ville jeg kontakte studievejledningen på kandidatuddannelsen for at sikre at du er kvalificeret til at komme ind. Derudover skal du være opmærksom på at de på den bacheloruddannelse der er direkte adgangsgivende, har retskrav og derfor kommer først i køen til pladser på pågældende uddannelse.
Jeg er desuden meget enig med Rapfisk i forhold til ansøgningen - læg vægt på hvorfor det er netop dén uddannelse, du søger ind på.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 27. mar 2016, 18:48

Tak for jeres svar! Jeg har naturligvis også skrevet et afsnit om hvorfor jeg gerne vil ind, men det kan nok godt uddybes lidt.

Den eneste uddannelse der som sådan er adgangsgivende til den kandidat søger, er den bachelor der er direkte adgangsgivende. Derefter kigger de på om man har de rette kompetencer fra anden uddannelse, slutteligt på karakterer. Jeg er selvfølgelig med på, at de der har den direkte adgangsgivende bachelor har førsteret - de har dog flere pladser end hvad de optager, og jeg vil umiddelbart mene at den uddannelse jeg har må være umiddelbart næst i rækken, da den ligner bacheloruddannelsen der er direkte adgangsgivende temmelig meget.
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 27. mar 2016, 19:12

I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 28. mar 2016, 07:05

SofieP skrev:I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)


Tak for dine tip - det lyder ret meget i retningen af hvad jeg har gjort. De kan jo hente alle data omkring min uddannelse - f.eks. bliver mit karakterblad automatisk hentet ned, så jeg ved ikke om det er overkill at vedlægge studieordningen?
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 28. mar 2016, 12:09

StripesAddict skrev:
SofieP skrev:I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)


Tak for dine tip - det lyder ret meget i retningen af hvad jeg har gjort. De kan jo hente alle data omkring min uddannelse - f.eks. bliver mit karakterblad automatisk hentet ned, så jeg ved ikke om det er overkill at vedlægge studieordningen?

Jeg ved ikke hvor meget de har adgang til hvis din bachelor er fra et andet universitet. Da jeg skulle søge ind på kandidatstudie, fik vi at vide at hvis vi søgte udefra, skulle vi vedlægge information om vores uddannelse, fordi de ikke havde direkte adgang til det, men skulle ind og finde det :)
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 29. mar 2016, 18:23

SofieP skrev:
StripesAddict skrev:
SofieP skrev:I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)


Tak for dine tip - det lyder ret meget i retningen af hvad jeg har gjort. De kan jo hente alle data omkring min uddannelse - f.eks. bliver mit karakterblad automatisk hentet ned, så jeg ved ikke om det er overkill at vedlægge studieordningen?

Jeg ved ikke hvor meget de har adgang til hvis din bachelor er fra et andet universitet. Da jeg skulle søge ind på kandidatstudie, fik vi at vide at hvis vi søgte udefra, skulle vi vedlægge information om vores uddannelse, fordi de ikke havde direkte adgang til det, men skulle ind og finde det :)


Tak for dit svar (igen) - det lader også til at være tilfældet, ud fra hvad jeg har hørt om andre universiteter - jeg kender desværre ingen der søger der hvor jeg skal søge, og det er krop umuligt at komme igennem til dem.

Endnu et (måske dumt) spørgsmål: umiddelbart lader det jo til at man søger prioriteret efter universitet, vil det sige at man godt kan få tilbudt en plads to steder ?
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 29. mar 2016, 19:27

StripesAddict skrev:
SofieP skrev:
StripesAddict skrev:
SofieP skrev:I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)


Tak for dine tip - det lyder ret meget i retningen af hvad jeg har gjort. De kan jo hente alle data omkring min uddannelse - f.eks. bliver mit karakterblad automatisk hentet ned, så jeg ved ikke om det er overkill at vedlægge studieordningen?

Jeg ved ikke hvor meget de har adgang til hvis din bachelor er fra et andet universitet. Da jeg skulle søge ind på kandidatstudie, fik vi at vide at hvis vi søgte udefra, skulle vi vedlægge information om vores uddannelse, fordi de ikke havde direkte adgang til det, men skulle ind og finde det :)


Tak for dit svar (igen) - det lader også til at være tilfældet, ud fra hvad jeg har hørt om andre universiteter - jeg kender desværre ingen der søger der hvor jeg skal søge, og det er krop umuligt at komme igennem til dem.

Endnu et (måske dumt) spørgsmål: umiddelbart lader det jo til at man søger prioriteret efter universitet, vil det sige at man godt kan få tilbudt en plads to steder ?

Ja, det kan du, så vidt jeg ved godt :) Og træls at det ikke er til at komme igennem! Det er altså ikke ok!
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 29. mar 2016, 19:42

SofieP skrev:
StripesAddict skrev:
SofieP skrev:
StripesAddict skrev:
SofieP skrev:I så fald er det nok vigtigt at vedlægge den studieordning, du har fulgt på dit nuværende studie, så de kan se, hvor meget den ligner.

Ellers ville jeg lægge fokus på ligheder i uddannelse, hvordan du personligt anser at de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din bacheloruddannelse, vil være nyttige for dig videre, hvilke personlige kompetencer du besidder, som du mener kan gøre dig til en god studerende på netop den uddannelse, og en god ambassadør for uddannelsen efterfølgende :)


Tak for dine tip - det lyder ret meget i retningen af hvad jeg har gjort. De kan jo hente alle data omkring min uddannelse - f.eks. bliver mit karakterblad automatisk hentet ned, så jeg ved ikke om det er overkill at vedlægge studieordningen?

Jeg ved ikke hvor meget de har adgang til hvis din bachelor er fra et andet universitet. Da jeg skulle søge ind på kandidatstudie, fik vi at vide at hvis vi søgte udefra, skulle vi vedlægge information om vores uddannelse, fordi de ikke havde direkte adgang til det, men skulle ind og finde det :)


Tak for dit svar (igen) - det lader også til at være tilfældet, ud fra hvad jeg har hørt om andre universiteter - jeg kender desværre ingen der søger der hvor jeg skal søge, og det er krop umuligt at komme igennem til dem.

Endnu et (måske dumt) spørgsmål: umiddelbart lader det jo til at man søger prioriteret efter universitet, vil det sige at man godt kan få tilbudt en plads to steder ?

Ja, det kan du, så vidt jeg ved godt :) Og træls at det ikke er til at komme igennem! Det er altså ikke ok!


Tak, det mente jeg nok (synes altså ikke jeg er så håbløst normalt, men selveste systemet er godt nok noget funky, og når der ikke er nogen hjælp at hente, så går det altså lidt trægt).

Der er krav om engelsk svarende til b-niveau - men det er mig bekendt standard når man er blevet student på det tidspunkt jeg blev det (jeg har haft det på b-niveau), og derudover mindes jeg det er de færreste bacheloruddannelser man kan komme ind på med engelsk mindre end b-niveau. Ville du vedlægge eksamensbevis fra gymnasiet så? Jeg synes det virker lidt fjollet, men på samme tid er dét jo beviset.
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 29. mar 2016, 20:00

Hvis der er krav om det, ville jeg nok vedlægge det, men jeg går også gerne med livrem og seler ;)

Og det er virkelig et håbløst system! Jeg husker det fra dengang jeg selv søgte kandidat, og det var endda på samme universitet og med den direkte adgangsgivende bachelor, så jeg kan levende forestille mig at det må være endnu værre for dig!
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf StripesAddict » 29. mar 2016, 20:06

SofieP skrev:Hvis der er krav om det, ville jeg nok vedlægge det, men jeg går også gerne med livrem og seler ;)

Og det er virkelig et håbløst system! Jeg husker det fra dengang jeg selv søgte kandidat, og det var endda på samme universitet og med den direkte adgangsgivende bachelor, så jeg kan levende forestille mig at det må være endnu værre for dig!


Jeg er altså virkelig glad for det ikke bare er mig :genert: jeg plejer generelt at have ret godt styr på den slags, og jeg føler mig bare så utjekket lige nu. Men jeg har så ikke snakket med nogen som syntes det var en breeze.

Livrem og seler it is, det var også min tanke - det er mere fordi der jo er krav om mat a på den direkte adgangsgivende bachelor, og jeg har kun mat b og med ikke voldsomt imponerende karakterer (det er jeg så kommet efter siden), så den syntes jeg måske ikke lige de behøvede have med..
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: (Motiveret) ansøgning til kandidatuddannelse

Indlægaf SofieP » 30. mar 2016, 06:34

StripesAddict skrev:
SofieP skrev:Hvis der er krav om det, ville jeg nok vedlægge det, men jeg går også gerne med livrem og seler ;)

Og det er virkelig et håbløst system! Jeg husker det fra dengang jeg selv søgte kandidat, og det var endda på samme universitet og med den direkte adgangsgivende bachelor, så jeg kan levende forestille mig at det må være endnu værre for dig!


Jeg er altså virkelig glad for det ikke bare er mig :genert: jeg plejer generelt at have ret godt styr på den slags, og jeg føler mig bare så utjekket lige nu. Men jeg har så ikke snakket med nogen som syntes det var en breeze.

Livrem og seler it is, det var også min tanke - det er mere fordi der jo er krav om mat a på den direkte adgangsgivende bachelor, og jeg har kun mat b og med ikke voldsomt imponerende karakterer (det er jeg så kommet efter siden), så den syntes jeg måske ikke lige de behøvede have med..

Det kan jeg også godt følge, men jeg tror det er vigtigt at skelne mellem hvad der er specifikke adgangskrav til deres egen bachelor og hvad der kræves for at komme ind på kandidaten :) Ud fra hvad du fortæller, lyder det også for mig som om du har fået fine karakterer på bacheloren og dermed også viser at du er kommet videre fra de knapt så gode mat b karakterer?
0

Tilbage til "Studie"