Har du nogensinde troet på Julemanden?

Er du bare i humør til at småsludre om hvad som helst, så skal du kigge herind.
TurtleSpeed
Indlæg: 665
Tilmeldt: 11. aug 2015, 17:10
Kort karma: 101
Likede indlæg: 593

Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf TurtleSpeed » 15. sep 2015, 21:45

Insp. af et indlaeg:

Har du nogensinde troet på Julemanden? Hvis ja, hvor gammel var du så, da det gik op for dig, han ikke fandtes?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Wizzze » 15. sep 2015, 21:51

TurtleSpeed skrev:Insp. af et indlaeg:

Har du nogensinde troet på Julemanden? Hvis ja, hvor gammel var du så, da det gik op for dig, han ikke fandtes?


Hvad mener du med at han ikke findes? :8: :whine:

Wizzze 42, og VED at julemanden findes!!! NEMLIG!! :santa2:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf icelady » 15. sep 2015, 21:55

Ja.

Men den barnetro stoppede brat omkring de 5-6 år.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Persnikedy » 15. sep 2015, 22:27

Jeg tror jeg troede på Julemanden da jeg var lille, men stoppede omkring 5år. Min morfar var virkelig ikke god som julemand. For siden hvornår havde julemanden en skinger stemme? :gruble: Den var virkelig lys, som en venlig heks.
Min bror troede dog på julemanden og jeg knuste ham vist da jeg sagde "Hej morfar".

Jeg kan huske min lillesøster (10år yngere end mig) engang fortalte julemanden at det var godt han havde købt et bestemt stykke legetøj "For det har min moar nemlig ikke råd til"

Jeg har haft en længere diskusion med en ven (italiener) for hos dem kom Babbo Natale (julemanden) om natten så de så ham aldrig. Og jeg har fundet ud af hvorfor!
De tror jo han bor på Nordpolen, selvom vi alle jo godt ved at han bor på Grønland (hvad lavede nissebanden ellers deroppe? Wake up sheeple!!). Derfor kommer Julemanden d 24 til os her oppe om aften, kommer ind og siger hej osv.
Og gemmer de andre til sidst om morgnen d 25. De gider jo ikke engang finde ud af hvor han bor, hvorfor skulle han gide at møde dem? De får dog gaver for julemanden er jo julemanden
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Aima » 15. sep 2015, 22:34

Nej. Jeg kan ikke huske, jeg nogensinde oprigtigt har troet, at han fandtes.
Jeg kan huske, at jeg, fra jeg var meget ung, 3-4 år, oprigtigt har undret mig over, at mine forældre og bedsteforældre seriøst troede, jeg troede på julemanden. Altså, det arbejde de lagde i det, at fylde gaver i min julesok, når jeg sov, at lave et lille event ud af at stille grød på loftet og jeg har også engang ringet til en mand, og fortalt ham mine ønsker, fordi min far insisterede på, det var julemanden. Jeg sagde aldrig noget. Jeg spillede bare med, og jeg var allerede i en ret tidlig alder ret bevidst om min rolle som barnet, der skulle tro på det.

Én gang fortalte en pædagog i børnehaven en historie om en eller anden ting, han var overbevist om, havde noget med nisser at gøre, og lige dér blev jeg faktisk lidt i tvivl, om der måske kunne være noget om snakken. Jeg var ikke overbevist, men heller ikke 100% afvisende. Han må åbenbart have virket mere troværdig, end mine forældre :D
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. sep 2015, 05:37

Nej, jeg vil mere sige, at jeg indtil en vis alder vidste, at Julemanden var en virkelig person. Det var ikke et trosspørgsmål.
Det blev det senere, da jeg helt udramatisk erfarede, at det var noget, der herskede mange forskellige meninger om, og efter en kort overgangsperiode, som, tror jeg, primært skyldtes min generelle modning, gik Julemanden over til at være en fiktiv karakter for mig.

Jeg fik heldigvis lov til at have min viden om Julemanden for mig selv. Mine forældre gik kun med på den i det omfang, jeg selv direkte eller indirekte efterspurgte det. Jeg var fx. tidligt klar over, at voksne også kunne klæde sig ud som og spille julemand, og det interesserede mig ikke. I Magasin kunne man møde den ægte vare, mente jeg, og det ville jeg gerne; til gengæld ville det have været en misforståelse, hvis nogen for at glæde mig havde leget julemand d. 24. Her ved jeg også, at mine forældre generelt lagde vægt på, at børn skal have deres fantasi og forestillingsverden i fred. At der ligger en egen klogskab og værdi i et barns indre liv, som voksne skal passe på ikke at forstyrre eller forfladige og slet ikke forsøge at narre for egen underholdnings skyld. Jeg mente også, det var mine forældre, der købte gaver til mig, men at mine kalendergaver blev sat ved min farmor, hvor Julemanden hver nat hentede en af dem, drak kaffe med hende og til sidst tog hen og hængte pakken på min kalender.

Et år ville jeg gerne sætte risengrød op til Nissen, og det hjalp min far mig med, ligesom han også sørgede for at tømme skålen igen, da jeg var kommet i seng, så jeg fik en god oplevelse næste dag. Igen var det ikke noget, de voksne tog initiativ til, men når jeg nu gerne ville have det, skulle der omvendt foregå på en måde, som understøttede min opfattelse af, at Nissen eksisterede.
1
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Thestral » 16. sep 2015, 05:50

Nej. Mine forældre gjorde et stort nummer ud af at han var virkelig men med så mange mænd klædt ud som julemand hvor man tydeligt kunne se at det var en onkel, en ven eller en helt tredje var det ikke svært at regne ud at det var fup. Min mor har altid sagt at jeg var et fremmeligt barn så de opgav hurtigt projekt julemand
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. sep 2015, 05:59

Nu, jeg tænker over det, tror jeg, at min julemandsopfattelse i høj grad hænger sammen med Peters Jul, som jeg meget tidligt begyndte at få læst højt ved juletid. Her er Julemandens rolle mere abstrakt, end man normalt ser det i vores tid, og han kommer ikke med gaver. Det er ikke engang et spørgsmål om barnetro eller ej. Det er bare slet ikke hans metier, men derimod forældrenes. Julemandens opgave består i at gå rundt juleaften (uden at komme ind hos folk) og sørge for den rette glød i lysene på træet.
Julemanden er med andre en ånd, der kommer med julestemningen. Det var også sådan, jeg så ham, uden selvfølgelig at kunne sætte voksen-ord på det.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Code71 » 16. sep 2015, 07:19

Det tror jeg i grunden aldrig jeg har. Ikke sådan rigtigt. Jeg har ikke været ret gammel, da jeg opdagede at det var min mor eller min stedfar som lagde slik i træskoen om natten. Så vidste jeg ligesom hvad klokken var slået :D
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Undtagelsen » 16. sep 2015, 07:53

Nej, men jeg har troet på Nissen på loftet længere tid end jeg vil indrømme :genert:

I mit barnesind vidste jeg godt at det var mine forældre, der sørgede for at skålen med risengrød blev tømt og byttet med en gave natten til den 24., men jeg kunne simpelthen ikke regne ud hvordan de gjorde det.
Var sikker på at jeg holdt mig vågen hele natten (hvilket nok nærmere har været en times tid :lol: ) og havde intet hørt og det plantede altså tvivl.

Mine forældre flyttede ud af mit barndomshjem i julen, da jeg var 20 og da var Nissen lige tilbage for at sige rigtigt farvel :lun:
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Urtekussen » 16. sep 2015, 08:13

Ja.

Jeg var knapt seks, da min mor fortalte mig, at julemanden og nisser ikke findes. Hun ville ikke have at jeg startede i skole, og som den eneste troede på det.
Jeg var så den eneste, der ikke troede.

Husker tydeligt i legestue, når vi skulle kalde på julemanden, og så kom han med en stor sæk med slikposer.
Det var magisk, og det var julemandEN.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Fru Sunshine » 17. sep 2015, 08:43

Jeg kan simpelthen ikke huske det. Engang har jeg vel nok, men jeg kan overhovedet ikke mindes det.

Jeg kan dog huske, da jeg var omkring 3 år, da min farmor havde samlet os allesammen til en stor fælles juleaften i det selskabslokale, hun var kogekone i, hvor julemanden kom. Og jeg kunne ikke lide ham, fordi han ville kysse, når man fik en gave.

Jeg kunne så godt forestille mig, at det var det år, jeg mistede min barnetro (hvis jeg har haft en), for da julemanden kom ind fortælles det, at han slog verdens største prut, hvorpå min bror udbrød:"Det er P..." - vores farbror, der altid var leveringsdygtig i tarmgas i så stor stil, at ingen sammenligning gør fyldest.
Og det var det så.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2017, 14:45

Nej, det har jeg ikke så vidt jeg mindes.
Heller ikke nisser.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf dgd2007 » 6. dec 2017, 14:52

Nej ikke rigtigt ... jeg var nemlig selv julemand (som ældste barn), så jeg var godt klar over, at skægget bare var en rulle vat. :lol:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Har du nogensinde troet på Julemanden?

Indlægaf Sangius » 6. dec 2017, 14:55

Julemanden har vi aldrig brugt. Men nisser - det er mere plausibelt.

Jeg kan ikke huske, om jeg reelt har troet på nisser. Min mor påstår stadig hårdnakket, at hun aldrig har lagt noget i vores sokker, og at det er nissen. Da jeg var lille var jeg besat af at buste hende i det. Nu har jeg fundet fred med det.

Hun er folkeskolelærer, og har en bog om nisser som er udarbejdet lidt som en biologibog. Hver december tager hun den med til timerne med ungerne, og underviser i den som om intet er ude af normalen. Hun giver også lidt lektier for i den.
Ungerne ved ikke rigtig hvad de skal mene om det, det er ret sjovt :D

Jeg har selv købt samme bog - elsker den.

Hvis du spørg min mor nu, så siger hun stadig at nisser findes. Jeg ved ikke hvor seriøs hun er. Det er muligt hun mener det.
Senest rettet af Sangius 6. dec 2017, 15:22, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Sniksnak"