alene i vildmarken

Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 150
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 2802

Re: alene i vildmarken

Indlægaf Mistermor » 9. jan 2018, 17:30

Kalimsofie skrev:
Mistermor skrev:Jeg synes, det er så ærgerligt, at der ikke er grundlag for, at deltagerne får vist, at de har nogle skills. Vi kunne få så meget mere spændende afsnit, hvis der var mulighed for at finde/fange noget mad. Men præmisserne er jo sat op, så det skal mislykkes, for det handler om, hvordan folk tackler at være alene, ikke om de har kompetencer til at klare sig i naturen. Og de formodentlig udvalgt på samme måde, som når man vælger deltagere til bagedysten; det handler ikke om, hvor dygtig du er, men om du har en personlighed, der kan fange nogle seere på godt eller ondt.

Ja, jeg synes egentlig også, det er ærgerligt, at de ikke kan fange andet mad en fisk. Hvis de nu måtte jage eller sætte fælder, hvis der havde været nogle smådyr i området, så havde de kunnet vise lidt mere.

Jeg er ret sikker på, at jeg selv ville dø af sult deroppe - jeg aner intet om fiskeri :genert:

Jeg så programmet, der hed "Hjem til gården". Jeg har selv boet på en landejendom og forsøgt mig med selvforsyning i en vis grad. Så jeg tænkte, at det kunne blive rigtig interessant. Men igen blev der indlagt nogle forudsætninger, der gjorde, at det ikke handlede om dygtighed men om alliancer. Det er så ærgerligt. - Jeg ved godt, vi kan se bonderøven, men det er jo ikke det samme som at følge mennesker, der forsøger at klare sig selv på landet.

Men jeg kan egentlig ikke komme i tanke om andet end quizprogrammer, hvor det er intelligens og dygtighed, der bliver belønnet.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 153
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 2355

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 10. jan 2018, 07:49

Pax Romana skrev:Nu har jeg ikke set nogle af programmerne.

Men hvorfor skulle en ”hjemmeværnsmand” være dummere end en ”rigtig soldat”?
Og fordi man er i forsvaret, er det ikke ensbetydende at man er den ultimative overlevelsesekspert. Den uddannelse man som standard har i at overleve i naturen, kommer slet ikke i nærheden af hvad en jægersoldat uddannes i. Det handler i høj grad om hvilken funktion du har i forsvaret.

Improvise, Adapt, Overcome er det mantra som man mentalt skal have, ellers går det ikke uanset hvor meget du har trænet i den opgave du har.

Jeg skrev vist intet sted at hjemmeværnsfolk er dummere. Men, jeg vil dog vove den påstand, at folk der ikke har kompetencerne til at blive strømere eller soldater ofte vælger hjemmeværnsvejen. Ham her kunne minde om den type.
Men det viste sig jo så at jeg tog fejl. Han havde nogle psykiske issues og det spillede nok ind. For overblik havde han ved gud ikke.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1202

Indlægaf Kalimsofie » 10. jan 2018, 08:54

Jeg synes egentlig ikke, ham soldaten skulle have været med. Han ved sikkert en masse om at overleve i naturen og under barske vilkår, men med en så alvorlig ting som PTSD i bagagen, burde man have sorteret ham fra. Det er jo ikke til at sige, hvordan det ville have udviklet sig for ham, hvis ikke han var blevet nødt til at tage hjem, men han virkede ikke til at have hverken overblik eller overskud.

Til gengæld var det da skidesynd for ham, at han kom til skade, netop som han lige havde fanget den pokkers fisk :mellow:
3
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 563
Likede indlæg: 5685

Indlægaf Pandesteg » 10. jan 2018, 09:22

Kalimsofie skrev:Jeg synes egentlig ikke, ham soldaten skulle have været med. Han ved sikkert en masse om at overleve i naturen og under barske vilkår, men med en så alvorlig ting som PTSD i bagagen, burde man have sorteret ham fra. Det er jo ikke til at sige, hvordan det ville have udviklet sig for ham, hvis ikke han var blevet nødt til at tage hjem, men han virkede ikke til at have hverken overblik eller overskud.

Til gengæld var det da skidesynd for ham, at han kom til skade, netop som han lige havde fanget den pokkers fisk :mellow:

Enig og ja det var megasynd for ham! :(
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1121

Indlægaf Pax Romana » 10. jan 2018, 10:34

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg sad i starten og gættede på at ham den pensionerede sergent nok havde været hjemmeværnsmand og ikke "rigtig" soldat.
Det var såmænd bare denne som faldt mig for brystet.
Jeg har professionelt arbejdet sammen med hjemmeværnsfolk mange gange, og det er bestemt ikke min opfattelse at deres kompetencer er mindre.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 153
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 2355

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 10. jan 2018, 11:38

Pax Romana skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg sad i starten og gættede på at ham den pensionerede sergent nok havde været hjemmeværnsmand og ikke "rigtig" soldat.
Jeg har professionelt arbejdet sammen med hjemmeværnsfolk mange gange, og det er bestemt ikke min opfattelse at deres kompetencer er mindre.

Og det er jo super hvis du har den opfattelse :gogo:
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1121

Indlægaf Pax Romana » 10. jan 2018, 12:12

NejJegErIkkeAsiat skrev:
Pax Romana skrev:

Og det er jo super hvis du har den opfattelse :gogo:
Både opfattelse og erfaring. ;)
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Halldora
Kort karma: 6
Likede indlæg: 142

Indlægaf Halldora » 10. jan 2018, 13:43

Kalimsofie skrev:Jeg synes egentlig ikke, ham soldaten skulle have været med. Han ved sikkert en masse om at overleve i naturen og under barske vilkår, men med en så alvorlig ting som PTSD i bagagen, burde man have sorteret ham fra. Det er jo ikke til at sige, hvordan det ville have udviklet sig for ham, hvis ikke han var blevet nødt til at tage hjem, men han virkede ikke til at have hverken overblik eller overskud.

Helt enig i at han ikke burde være blevet castet med en PTSD diagnose, som i den grad begrænser ham. Der burde holdet bag programmet være lidt mere vågne og tage ved lære til en anden gang.

Er, som mange andre, også noget forundret over, at det nye hold deltagere (med undtagelse af den PTSD-ramte, for han er undskyldt) klynker så meget over forholdene. Der har jo været en sæson, som man som ny deltager kunne tage udgangspunkt i på mange områder.
1
Jacobsen81
Kort karma: 20
Likede indlæg: 379

Indlægaf Jacobsen81 » 10. jan 2018, 13:43

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan han kan blive så våd! Er tøjet ikke vandtæt?
0
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 10. jan 2018, 17:43

Jacobsen81 skrev:

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan han kan blive så våd! Er tøjet ikke vandtæt?

Jeg undrede mig også virkelig. Han var jo gennemblødt allerede, da han landede. De andre virkede da kun til at være våde yderst, men han var våd helt ind til undertøjet :gruble: De så da ellers alle ud til at have vandtæt lag yderst.
0
Brugeravatar
PerXX
Kort karma: 32
Likede indlæg: 926

Indlægaf PerXX » 10. jan 2018, 18:10

Kalimsofie skrev:
Jacobsen81 skrev:

Jeg undrede mig også virkelig. Han var jo gennemblødt allerede, da han landede. De andre virkede da kun til at være våde yderst, men han var våd helt ind til undertøjet :gruble: De så da ellers alle ud til at have vandtæt lag yderst.

Deltagerne har selv taget deres tøj med, så det kan være at hans har være mindre vandtæt, og kun vandafvisende..?
0
ajnaM
Kort karma: 233
Likede indlæg: 4755

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 20:55

Mistermor skrev:Jeg synes, det er så ærgerligt, at der ikke er grundlag for, at deltagerne får vist, at de har nogle skills. Vi kunne få så meget mere spændende afsnit, hvis der var mulighed for at finde/fange noget mad. Men præmisserne er jo sat op, så det skal mislykkes, for det handler om, hvordan folk tackler at være alene, ikke om de har kompetencer til at klare sig i naturen. Og de formodentlig udvalgt på samme måde, som når man vælger deltagere til bagedysten; det handler ikke om, hvor dygtig du er, men om du har en personlighed, der kan fange nogle seere på godt eller ondt.

Enig!

Jeg var sgu lidt træt af det, da jeg kunne se, de skulle til Altevatn igen. Det er fuldstændig de samme udfordringer som sidst - i så høj grad, at det bliver kedeligt for mig at se. Og jeg tænker lidt, at store dele af det ikke handler om deltagernes kunnen, men om omstændighederne. De skal være heldige, som Jon i første omgang, at have en god elv - har de kun det åbne 'hav', er deres muligheder for at kunne opretholde sig selv med mad jo nærmest ikke-eksisterende.

Jeg havde håbet, det var nogle andre omgivelser. Eksempelvis noget skov. Det havde også været fedt med et sted, hvor de måtte jage.

Derudover synes jeg, de brokker sig helt utroligt meget. Men jeg tænker nok også lidt, at jeg selv havde gjort det samme. :lol: Jeg ville dog aldrig melde mig til sådan noget. :genert:
3
ajnaM
Kort karma: 233
Likede indlæg: 4755

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 20:56

Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at Birk var lidt lettet over at være faldet. :D
2
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 37
Likede indlæg: 466

Indlægaf Sustentaculum » 10. jan 2018, 21:18

ajnaM skrev:Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at Birk var lidt lettet over at være faldet. :D

Jeg tænkte nøjagtig det samme. Jeg fik følesen af at det var belejligt for ham. Så kunne han komme hjem uden at tabe ansigt! :D
1
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 10. jan 2018, 21:32

Sustentaculum skrev:
ajnaM skrev:Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at Birk var lidt lettet over at være faldet. :D

Jeg tænkte nøjagtig det samme. Jeg fik følesen af at det var belejligt for ham. Så kunne han komme hjem uden at tabe ansigt! :D

Han så i hvert meget lettet ud, da båden sejlede væk :-D
2

Tilbage til "Film og TV"