Barndom på bistand

Jacobsen81
Kort karma: 16
Likede indlæg: 342

Re: Barndom på bistand

Indlægaf Jacobsen81 » 6. mar 2018, 21:51

Shmartiesh skrev:
Jacobsen81 skrev:
Shmartiesh skrev:Nu kender vi ikke så meget til forældrenes baggrunde for at være på kontanthjælp. Men i første afsnit hvor Niclas og hans mor har været på mcd for at søge job, så snakker de på vejen hjem om at han skal hjem og skrive ansøgningen, men Niclas vil gerne vente til dagen efter da han er træt og bla bla... og han siger, at sådan siger hun også.. Ikke noget godt forbillede tænker jeg. Og hun spørger ham også om han vil passe jobbet og det kunne han ikke svare klart ja til. Altså selvom han kun er 14, skal han da forstå at konsekvensen af ikke at passe et job, er fyring.

I afsnit 2 hvor Niclas snakker med Ronni om jobansøgning ville han skrive at han vil have et job fordi hans mor ikke har mange penge og de bor for dyrt. Og da de afleverer ansøgningerne vil han ikke aflevere for mange. Hans moral er godt nok skidt!

Jeg bed også mærke i at han ville skrive om sin mors manglende penge. Hun har da godt nok lært ham at spille på elendigheden. Han sagde selv, efter Ronni sagde at det skulle han ikke skrive, at så kunne han ikke trække det kort :rulle:

Måske vil han ikke aflevere flere ansøgninger, fordi han faktisk er bange for at få et job!
Når alt kommer til alt, synes jeg hans mor er et dååårligt forbillede.

Jeg skulle lige til at skrive det samme! Det lyder som om han har været med på bistandskontoret 1000 gange og har lært hvilke kort man skal spille med for at få penge. Meget dårlig moral i så tidlig en alder.
Da han spørger om hans mor skal med til jobsamtalen tænkte jeg bare, at fordi han spørger, så skal hun slet ikke. Og hun skal ikke engang med hen til restauranten! Han skal have noget selvtillid og tro på han kan sælge sig selv. Og han fik da også jobbet!

præcis!
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 561
Likede indlæg: 10830

Indlægaf Animi » 6. mar 2018, 21:58

Årh, jeg fik en knude i maven, af at se det program :(
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 607
Likede indlæg: 11330

Indlægaf Juki » 6. mar 2018, 23:16

Shmartiesh skrev:
Juki skrev:
Shmartiesh skrev:Nu kender vi ikke så meget til forældrenes baggrunde for at være på kontanthjælp. Men i første afsnit hvor Niclas og hans mor har været på mcd for at søge job, så snakker de på vejen hjem om at han skal hjem og skrive ansøgningen, men Niclas vil gerne vente til dagen efter da han er træt og bla bla... og han siger, at sådan siger hun også.. Ikke noget godt forbillede tænker jeg. Og hun spørger ham også om han vil passe jobbet og det kunne han ikke svare klart ja til. Altså selvom han kun er 14, skal han da forstå at konsekvensen af ikke at passe et job, er fyring.

I afsnit 2 hvor Niclas snakker med Ronni om jobansøgning ville han skrive at han vil have et job fordi hans mor ikke har mange penge og de bor for dyrt. Og da de afleverer ansøgningerne vil han ikke aflevere for mange. Hans moral er godt nok skidt!

Jeg tænkte mere at det skyldtes usikkerhed. Evt. krydret med noget umodenhed og ladhed grundet hans alder.

Jeg tvivler ikke på at han gerne vil have et job, men jeg synes det er synd hvis hans motivation er at moderen ikke kan styre sin økonomi(eller hvad årsagen nu er) Samtidig bliver det måske ekstra svært for ham at beholde et job, hvis han aldrig har set og lært hvordan det er at have et job og hvad det indebærer/kræver. Altså fra hans mor og øvrige nærmeste.

Tænker meget det samme. Alderen har sikkert noget at sige, men i den alder kan man sagtens lære hvordan man bibeholder et job. Tænker i hvert fald at de alle sammen skal lære hvordan man kommer gennem livet og finder en mening i det hele, og der fordelen ved at gå på arbejde.

Men det var da positivt at der skete noget med mødrenes jobsituation fremover.

Helt enig.

Jeg håber ham støttepersonen kan give ham noget selvtillid og en tro på at han godt kan klare det! Også at han ikke er en fiasko hvis han ikke kan passe sit job. Det er trods alt hans første job og ganske normalt ikke at have det samme, ene job i 50 år.
1
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
LaScrooge
Kort karma: 636
Likede indlæg: 5881

Indlægaf LaScrooge » 7. mar 2018, 07:15

Jeg synes det er strengt at vurdere ham som en med dårlig moral, ligefrem. Hans verden består af det, hans mor har vist ham og han har ikke andre redskaber end dem hun giver ham. Alene det at hun spørger ham, om han vil passe jobbet, er helt forkert. Med spørgsmålet signalerer hun dels manglende tro på ham og giver ham indtryk af, at det er en mulighed at han ikke passer det. I stedet skulle hun jo snakke begejstret om det, snakke om de ting, man gør, når man har et arbejde, vise ham vejen. Det er sgu ikke den stakkels knægts skyld, at han pt ikke har en større, mere brugbar horisont. Han mangler at opleve hvordan man også kan gøre tingene, og der bliver megen terræn han skal udforske helt på egen hånd og det bliver svært. Men hvis han lærer noget godt og får smag for det, skal han nok klare sig.

I forhold til ansøgningen, så er det pissesvært at skrive ansøgninger og hvis man ikke får hjælp til det, hvordan hulen skal man så vide, hvordan man gør? Min mor hjalp mig med at skrive mine ansøgninger, da jeg var ung, og det var en ting hun elskede og var god til. Så selvom hun kom til kort på mange områder, var dét ikke et af dem.
9
Smiling_Goat
Kort karma: 672
Likede indlæg: 10743

Indlægaf Smiling_Goat » 8. mar 2018, 19:59

LaScrooge skrev:Jeg synes det er strengt at vurdere ham som en med dårlig moral, ligefrem. Hans verden består af det, hans mor har vist ham og han har ikke andre redskaber end dem hun giver ham. Alene det at hun spørger ham, om han vil passe jobbet, er helt forkert. Med spørgsmålet signalerer hun dels manglende tro på ham og giver ham indtryk af, at det er en mulighed at han ikke passer det. I stedet skulle hun jo snakke begejstret om det, snakke om de ting, man gør, når man har et arbejde, vise ham vejen. Det er sgu ikke den stakkels knægts skyld, at han pt ikke har en større, mere brugbar horisont. Han mangler at opleve hvordan man også kan gøre tingene, og der bliver megen terræn han skal udforske helt på egen hånd og det bliver svært. Men hvis han lærer noget godt og får smag for det, skal han nok klare sig.

I forhold til ansøgningen, så er det pissesvært at skrive ansøgninger og hvis man ikke får hjælp til det, hvordan hulen skal man så vide, hvordan man gør? Min mor hjalp mig med at skrive mine ansøgninger, da jeg var ung, og det var en ting hun elskede og var god til. Så selvom hun kom til kort på mange områder, var dét ikke et af dem.

Jeg synes også, de får vist virkelig tydeligt, hvorfor børn af langtidsledige ofte (ifølge statistikken) selv ender som ledige.

Det kommer bare så nemt til at lyde som "gør som jeg siger, og ikke som jeg gør" når en langtidsledig forælder, skal motivere sit barn til at arbejde. Det er hårde betingelser at kæmpe imod.

Ligesom hendes "nu skal du stoppe med at ryge"-snak under emhætten. Det lyder bare ikke så motiverende og overbevisende, når man opfordrer andre til at stoppe, mens man selv står og ryger
3

Tilbage til "Film og TV"