Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Misantropen » 27. sep 2018, 11:10

LaScrooge skrev:
Misantropen skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes klart det er det mest bemærkelsesværdige: at Malou er ude for dét. Hvad fanden, altså? Folk er kraftedeme ikke rigtige oven i hovedet.

Det var også min pointe.

Det da er mere relevant at debattere hvordan folk kommer frem til at den opførsel er okay, end ligegyldige mennesker der sender klip, med en varighed på 10 sekunder, ind for at fortælle hvad deres mening om åbne forhold er.


Som Malou nævner, så er det den medievirkelighed vi lever i: sensationspræget fra mediernes side, det samme fra seernes side tilsat manglende kritisk sans.

Og derfor er det også yderst relevant at diskutere moderne "takt og tone" i form af manglende tolerance, respekt og accept i den sammenhæng.

Folks opførsel overfor Alex og Malou er jo bare en lillebitte dråbe i havet af uintelligent over "over grænsen" adfærd.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Tilly » 27. sep 2018, 11:17

LaScrooge skrev:
JoyNips skrev:https://xn--skrm-woa.nu/artikel/49922/undskyld-malou-og-alex-jeg-krummede-ogsaa-taeer-indtil-jeg-saa-sidste-afsnit/


"Parforholdsshaming" - god betegnelse for hvad der foregår.

Er det ikke mere dem som personer, og måske især Malou, der er blevet shamet end det er selve det at de lever i et åbent parforhold? Og det ulige forhold det har lignet der var mellem dem? Ikke at det gør det hele mere ok på nogen måde.

Jeg synes virkelig også de har været udsat for skamklipning, og DR har jo nærmest vildledt med den måde de har klippet deres citater. Så jeg kan godt forstå at de ikke er tilfredse her efterfølgende.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Misantropen » 27. sep 2018, 11:22

JoyNips skrev:https://xn--skrm-woa.nu/artikel/49922/undskyld-malou-og-alex-jeg-krummede-ogsaa-taeer-indtil-jeg-saa-sidste-afsnit/

Det kan jeg godt genkende.

Jeg har ikke set det sidste afsnit endnu, men det 4. afsnit synes jeg klart viste dem på en anden og mere menneskelig måde. Det var rart endelig at se deres hverdag uden fokus på dates og sex med andre. Jeg fik i hvert fald et mere positivt indtryk af dem efter at have set det afsnit.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 28. sep 2018, 12:16

Jeg har lige set det sidste afsnit og det hele giver meget mere mening nu.

Malou har haft en dårlig barndom og en dyb depression. Hun er blevet hjulpet videre og har fået selvtillid via Alex. Han er blevet symbolet på stabilitet, samtidig med hun har fået mod på at få bekræftelse gennem andre mænd. Hun overøser Alex med berøring og kærlige ord, som om hun skal overbevise sig selv om, at han er den hun vil have.
Hun kunne ikke forstå at der var nogen der ville være sammen med hende før. Nu hvor hun har troen på sig selv, vil hun se hvor mange der vil være sammen med hende.

Alex vil være noget som han ikke er. Han har før arbejdet som håndværker, men vil hellere være "intellektuel akademiker". I virkeligheden er han ikke så intellektuel som han gerne vil fremstå- han får ikke sin hue. Malou viser ham hele tiden den vej han gerne vil gå, men han har ikke evnerne til at følge med (han siger at han hænger fast i rebet som Malou trækker i).

Sådan er det :gammel:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2018, 03:38

Jacobsen81 skrev:Jeg har lige set det sidste afsnit og det hele giver meget mere mening nu.

Malou har haft en dårlig barndom og en dyb depression. Hun er blevet hjulpet videre og har fået selvtillid via Alex. Han er blevet symbolet på stabilitet, samtidig med hun har fået mod på at få bekræftelse gennem andre mænd. Hun overøser Alex med berøring og kærlige ord, som om hun skal overbevise sig selv om, at han er den hun vil have.
Hun kunne ikke forstå at der var nogen der ville være sammen med hende før. Nu hvor hun har troen på sig selv, vil hun se hvor mange der vil være sammen med hende.

Alex vil være noget som han ikke er. Han har før arbejdet som håndværker, men vil hellere være "intellektuel akademiker". I virkeligheden er han ikke så intellektuel som han gerne vil fremstå- han får ikke sin hue. Malou viser ham hele tiden den vej han gerne vil gå, men han har ikke evnerne til at følge med (han siger at han hænger fast i rebet som Malou trækker i).

Sådan er det :gammel:

Ang. huen, hvordan var det det hang sammen med de karakterer? Jeg fik indtrykket af at han skulle have et snit på mindst et bestemt tal(8 måske) for at kunne komme i betragtning til optagelse på det universitetsstudie han gerne ville læse da der var to eksamner tilbage. Den ene eksamen fik han 12 for og den sidste eksamen kan jeg ikke huske karakteren for, men det var ikke nok til at hans snit blev højt nok.

Men derfor burde han vel stadig have bestået og fået sin hue :gruble: Jeg husker det ikke som om at han dumpede den sidste eksamen, men selvom han gjorde skal der så ikke ret meget til at man dumper hele sin studentereksamen? Eller at man får så høje karakterer i de sidste eksaminer at hele ens gennemsnit bliver trukket meget op? Og hvis ikke det var sidste eksamen han ikke bestod/fik en høj nok karakter kunne det så ikke nå at blive rettet op?

Jeg har ikke set sidste afsnit endnu så måske der er nogen der kan opklare det for mig, for forvirringen er total som i nok kan fornemme :genert:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf LaScrooge » 29. sep 2018, 05:40

Misantropen skrev:Ang. huen, hvordan var det det hang sammen med de karakterer? Jeg fik indtrykket af at han skulle have et snit på mindst et bestemt tal(8 måske) for at kunne komme i betragtning til optagelse på det universitetsstudie han gerne ville læse da der var to eksamner tilbage. Den ene eksamen fik han 12 for og den sidste eksamen kan jeg ikke huske karakteren for, men det var ikke nok til at hans snit blev højt nok.

Men derfor burde han vel stadig have bestået og fået sin hue :gruble: Jeg husker det ikke som om at han dumpede den sidste eksamen, men selvom han gjorde skal der så ikke ret meget til at man dumper hele sin studentereksamen? Eller at man får så høje karakterer i de sidste eksaminer at hele ens gennemsnit bliver trukket meget op? Og hvis ikke det var sidste eksamen han ikke bestod/fik en høj nok karakter kunne det så ikke nå at blive rettet op?

Jeg har ikke set sidste afsnit endnu så måske der er nogen der kan opklare det for mig, for forvirringen er total som i nok kan fornemme :genert:


Han bestod sin sidste eksamen, men med for lav en karakter, så han valgte selv ikke at dimmitere.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2018, 08:24

LaScrooge skrev:
Misantropen skrev:Ang. huen, hvordan var det det hang sammen med de karakterer? Jeg fik indtrykket af at han skulle have et snit på mindst et bestemt tal(8 måske) for at kunne komme i betragtning til optagelse på det universitetsstudie han gerne ville læse da der var to eksamner tilbage. Den ene eksamen fik han 12 for og den sidste eksamen kan jeg ikke huske karakteren for, men det var ikke nok til at hans snit blev højt nok.

Men derfor burde han vel stadig have bestået og fået sin hue :gruble: Jeg husker det ikke som om at han dumpede den sidste eksamen, men selvom han gjorde skal der så ikke ret meget til at man dumper hele sin studentereksamen? Eller at man får så høje karakterer i de sidste eksaminer at hele ens gennemsnit bliver trukket meget op? Og hvis ikke det var sidste eksamen han ikke bestod/fik en høj nok karakter kunne det så ikke nå at blive rettet op?

Jeg har ikke set sidste afsnit endnu så måske der er nogen der kan opklare det for mig, for forvirringen er total som i nok kan fornemme :genert:


Han bestod sin sidste eksamen, men med for lav en karakter, så han valgte selv ikke at dimmitere.

Tak for opklaringen.

Valgte han det så han kan læse fagene igen og forhåbentlig så vil få et højere snit eller var der en anden årsag? Fx at han vil gå en anden vej med job/uddannelse.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf LaScrooge » 29. sep 2018, 10:55

Misantropen skrev:
LaScrooge skrev:
Misantropen skrev:Ang. huen, hvordan var det det hang sammen med de karakterer? Jeg fik indtrykket af at han skulle have et snit på mindst et bestemt tal(8 måske) for at kunne komme i betragtning til optagelse på det universitetsstudie han gerne ville læse da der var to eksamner tilbage. Den ene eksamen fik han 12 for og den sidste eksamen kan jeg ikke huske karakteren for, men det var ikke nok til at hans snit blev højt nok.

Men derfor burde han vel stadig have bestået og fået sin hue :gruble: Jeg husker det ikke som om at han dumpede den sidste eksamen, men selvom han gjorde skal der så ikke ret meget til at man dumper hele sin studentereksamen? Eller at man får så høje karakterer i de sidste eksaminer at hele ens gennemsnit bliver trukket meget op? Og hvis ikke det var sidste eksamen han ikke bestod/fik en høj nok karakter kunne det så ikke nå at blive rettet op?

Jeg har ikke set sidste afsnit endnu så måske der er nogen der kan opklare det for mig, for forvirringen er total som i nok kan fornemme :genert:


Han bestod sin sidste eksamen, men med for lav en karakter, så han valgte selv ikke at dimmitere.

Tak for opklaringen.

Valgte han det så han kan læse fagene igen og forhåbentlig så vil få et højere snit eller var der en anden årsag? Fx at han vil gå en anden vej med job/uddannelse.


Så vidt jeg husker var det det første.
1
And we both know: I will be delicious
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 29. sep 2018, 22:34

Var han ikke ret opsat på statskundskab?
0
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Lykke » 30. sep 2018, 04:13

Jacobsen81 skrev:Var han ikke ret opsat på statskundskab?


Jo, men så blev han stesset.
0
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6141

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Contrast » 3. okt 2018, 17:26

Jeg synes hans reaktion over den eksamen med den lavere karakter virkede ekstrem. Jeg må sige at det var lidt cringy at han var så selvdestruktiv. Han havde jo et snit på 8,5, altså så slap dog af :genert: Det er da et ganske godt snit, som kan give adgang til en masse andre ting. Også det at han valgte overhovedet ikke at blive student... så meget spildt arbejde. Det er jo det, der er faren ved at være så tunnelsynet og sætte sig som det eneste mål at komme ind på statskundskab så han kan studere sammen med hende. Det mål har altid undret mig.
5
Inge Færch Schott
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf ajnaM » 3. okt 2018, 18:21

Contrast skrev:Jeg synes hans reaktion over den eksamen med den lavere karakter virkede ekstrem. Jeg må sige at det var lidt cringy at han var så selvdestruktiv. Han havde jo et snit på 8,5, altså så slap dog af :genert: Det er da et ganske godt snit, som kan give adgang til en masse andre ting. Også det at han valgte overhovedet ikke at blive student... så meget spildt arbejde. Det er jo det, der er faren ved at være så tunnelsynet og sætte sig som det eneste mål at komme ind på statskundskab så han kan studere sammen med hende. Det mål har altid undret mig.


Men det giver vel god mening, at man går efter det og ikke bare vælger noget andet, hvis man rent faktisk gerne vil læse sttskundskab? :genert:

Det scarer lidt til at sige ‘nå, så du kom ikke ind på medicin? Øvbøv, men der er jo heldigvis så mange andre ting, du kan læse’ til en, der gerne vil være læge...
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6141

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Contrast » 5. okt 2018, 19:08

ajnaM skrev:
Contrast skrev:Jeg synes hans reaktion over den eksamen med den lavere karakter virkede ekstrem. Jeg må sige at det var lidt cringy at han var så selvdestruktiv. Han havde jo et snit på 8,5, altså så slap dog af :genert: Det er da et ganske godt snit, som kan give adgang til en masse andre ting. Også det at han valgte overhovedet ikke at blive student... så meget spildt arbejde. Det er jo det, der er faren ved at være så tunnelsynet og sætte sig som det eneste mål at komme ind på statskundskab så han kan studere sammen med hende. Det mål har altid undret mig.


Men det giver vel god mening, at man går efter det og ikke bare vælger noget andet, hvis man rent faktisk gerne vil læse sttskundskab? :genert:

Det scarer lidt til at sige ‘nå, så du kom ikke ind på medicin? Øvbøv, men der er jo heldigvis så mange andre ting, du kan læse’ til en, der gerne vil være læge...


Det må man vel blive nødt til at forholde sig til, nu hvor snittet er så højt. Det er lidt fjollet ikke at have tænkt over, hvad man vil gøre, hvis man ikke lige får det tårnhøje snit, man ønskede. Og det gælder for mange uddannelser, at man kan finde et alternativ hvor de emner man interesserer sig for, overlapper delvist med en anden uddannelse. Eller det kan jo være, at man *gisp* udvider sin horisont og finder ud af, at der er andre ting man er interesseret i at arbejde med end kun lige den ene uddannelse, man har sat sig for.
3
Inge Færch Schott
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2018, 19:17

Contrast skrev:
ajnaM skrev:
Contrast skrev:Jeg synes hans reaktion over den eksamen med den lavere karakter virkede ekstrem. Jeg må sige at det var lidt cringy at han var så selvdestruktiv. Han havde jo et snit på 8,5, altså så slap dog af :genert: Det er da et ganske godt snit, som kan give adgang til en masse andre ting. Også det at han valgte overhovedet ikke at blive student... så meget spildt arbejde. Det er jo det, der er faren ved at være så tunnelsynet og sætte sig som det eneste mål at komme ind på statskundskab så han kan studere sammen med hende. Det mål har altid undret mig.


Men det giver vel god mening, at man går efter det og ikke bare vælger noget andet, hvis man rent faktisk gerne vil læse sttskundskab? :genert:

Det scarer lidt til at sige ‘nå, så du kom ikke ind på medicin? Øvbøv, men der er jo heldigvis så mange andre ting, du kan læse’ til en, der gerne vil være læge...


Det må man vel blive nødt til at forholde sig til, nu hvor snittet er så højt. Det er lidt fjollet ikke at have tænkt over, hvad man vil gøre, hvis man ikke lige får det tårnhøje snit, man ønskede. Og det gælder for mange uddannelser, at man kan finde et alternativ hvor de emner man interesserer sig for, overlapper delvist med en anden uddannelse. Eller det kan jo være, at man *gisp* udvider sin horisont og finder ud af, at der er andre ting man er interesseret i at arbejde med end kun lige den ene uddannelse, man har sat sig for.


Statskundskab giver adgang til en længere række job, så det giver god mening, at man vælger den uddannelse, hvis man gerne vil gå den vej. Man behøver ikke have en smal horisont af den grund.

Og manden har tilsyneladende tænkt, hvad han vil gøre, hvis han ikke fik det tårnhøje snit, han ønskede - nemlig den i mine øjne udmærkede løsning, at han ikke lukker sin studentereksamen, men tager en række fag om som enkeltfag for forhåbentlig at højne sit snit.

Jeg undrer mig egentlig ikke så meget over ham, men mere over ideen om, at man, såfremt man ikke lykkes første gang med at få det ønskede snit, bare skulle tænke 'pyt' og så vælge en helt anden karriere... Den holdning ser jeg flere steder disse år - at unge bare burde komme videre i teksten og finde 'en eller anden uddannelse', så de kan komme ud og få sig et job. Og det ærgrer mig, for jeg synes faktisk ikke, det er ligegyldigt, om man tager den ene uddannelse eller ej. ;)

Men det er nok lidt et sidespor her i 'ku godt må godt'-debatten.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6141

Re: Ku godtnok må godt - fortællinger fra et åbent forhold

Indlægaf Contrast » 5. okt 2018, 19:36

ajnaM skrev:
Contrast skrev:
ajnaM skrev:
Contrast skrev:Jeg synes hans reaktion over den eksamen med den lavere karakter virkede ekstrem. Jeg må sige at det var lidt cringy at han var så selvdestruktiv. Han havde jo et snit på 8,5, altså så slap dog af :genert: Det er da et ganske godt snit, som kan give adgang til en masse andre ting. Også det at han valgte overhovedet ikke at blive student... så meget spildt arbejde. Det er jo det, der er faren ved at være så tunnelsynet og sætte sig som det eneste mål at komme ind på statskundskab så han kan studere sammen med hende. Det mål har altid undret mig.


Men det giver vel god mening, at man går efter det og ikke bare vælger noget andet, hvis man rent faktisk gerne vil læse sttskundskab? :genert:

Det scarer lidt til at sige ‘nå, så du kom ikke ind på medicin? Øvbøv, men der er jo heldigvis så mange andre ting, du kan læse’ til en, der gerne vil være læge...


Det må man vel blive nødt til at forholde sig til, nu hvor snittet er så højt. Det er lidt fjollet ikke at have tænkt over, hvad man vil gøre, hvis man ikke lige får det tårnhøje snit, man ønskede. Og det gælder for mange uddannelser, at man kan finde et alternativ hvor de emner man interesserer sig for, overlapper delvist med en anden uddannelse. Eller det kan jo være, at man *gisp* udvider sin horisont og finder ud af, at der er andre ting man er interesseret i at arbejde med end kun lige den ene uddannelse, man har sat sig for.


Statskundskab giver adgang til en længere række job, så det giver god mening, at man vælger den uddannelse, hvis man gerne vil gå den vej. Man behøver ikke have en smal horisont af den grund.

Og manden har tilsyneladende tænkt, hvad han vil gøre, hvis han ikke fik det tårnhøje snit, han ønskede - nemlig den i mine øjne udmærkede løsning, at han ikke lukker sin studentereksamen, men tager en række fag om som enkeltfag for forhåbentlig at højne sit snit.

Jeg undrer mig egentlig ikke så meget over ham, men mere over ideen om, at man, såfremt man ikke lykkes første gang med at få det ønskede snit, bare skulle tænke 'pyt' og så vælge en helt anden karriere... Den holdning ser jeg flere steder disse år - at unge bare burde komme videre i teksten og finde 'en eller anden uddannelse', så de kan komme ud og få sig et job. Og det ærgrer mig, for jeg synes faktisk ikke, det er ligegyldigt, om man tager den ene uddannelse eller ej. ;)

Men det er nok lidt et sidespor her i 'ku godt må godt'-debatten.


Jeg siger ikke, at man bare skal tænke 'pyt'. Det er helt forståeligt, at man er ærgerlig over at ens hårde arbejde ikke gav det resultat, man ønskede. Men derfra og så til hans reaktion er der temmelig langt, synes jeg. Han var selvdestruktiv og talte sig selv fuldstændig ned, som om han ikke duede til en skid, som om han var et komplet nul. Jeg synes ikke det er en særlig sund reaktion - det vidner for mig om at hans selvværd er helt i tovene, netop fordi han sammenligner sig selv så meget med hende. Jeg tror netop, at han reagerer sådan mere fordi han ikke er lige så god som HENDE, og ikke kunne studere sammen med HENDE, rettere end at han ikke kom ind på uddannelsen.

Jeg har selv prøvet at søge ind på en uddannelse 3 gange i træk, hvor der var MANGE om budet - kun 25 kommer ind og omkring 300 søger ind hvert år, og det tal stiger nærmest hvert eneste år. Det krævede så en portfolio, som jeg brugte et halvt år, nærmest fuldtid, på at lave, og pendlede frem og tilbage til uddannelsesstedet for at få løbende feedback derfra, så man kan roligt sige at jeg ville det pænt meget. Men jeg kom ikke ind. Det betyder jo ikke at jeg tror jeg er et komplet nul, men jeg VIDSTE jo, hvor små mine odds var, så jeg sad jo ikke og reagerede som ham bagefter.
3
Inge Færch Schott

Tilbage til "Film og TV"