Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Ghattner » 28. sep 2018, 06:46

Nu har jeg af gode grunde ikke set filmen endnu, men set trailerne

https://www.youtube.com/watch?v=cBoQFNSb1kQ
https://www.youtube.com/watch?v=zufCA-Fu13U

Her fremgår det tydeligt at opdagelsen af de forrådnede lig sker af håndværkere. Dvs. markant anderledes end i bogen hvor det sker i slutningen som et klimaks hvor Curt Wad opdager det, fordi han opsøger Nete i hendes lejlighed.

Hvorfor ændrer man mon så radikalt i filmatiseringer? Jeg forstår at der er små detaljer der udelades eller laves om, men dette er jo netop klimakset der bygges op til når man læser bogen, fordi man er så spændt på hvordan det netop ender med Netes lille stunt.
Kan det skyldes omstændigheder der er svære at filmatisere? I bogen er det jo noget af et twist at det på de sidste sider viser sig at Nete faktisk er Gitte Charles og den kan måske være svær når man skal have en skuespiller til at fake en anden. Jeg har læst at Birthe Neumann spiller den voksne version af Nete (som måske så er Gitte Charles?). Uanset, er jeg nysgerrig på hvordan filmatiseringen lige kringler den.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Pyjamas » 15. okt 2018, 18:19

Har du fået set den?

Jeg vil helst ikke sige for meget, hvis du ikke har. Det er flere år siden, at jeg læste bogen, og jeg har ikke set traileren for filmen. Jeg undrede mig dog godt over, at filmen startede med at vise ligene; jeg tror dog, det har været for at holde publikums interesse, eller hvad man siger.. At de ikke har kunne gøre fortællingen spændende nok op til klimaks, så de byttede rundt.
Jeg synes, filmen var god nok, selvom de havde taget sig en del friheder, og afsløringen af Gitte/Nete var ikke så overraskende, som jeg havde håbet.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Alphilia » 15. okt 2018, 19:20

Jeg synes bogen er markant mere spændende og fængende end filmen, blandt andet pga den omvendte rækkefølge.
Det er ikke en dårlig film synes jeg, men heller ikke “Wow”
0
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Ghattner » 16. okt 2018, 07:46

Pyjamas skrev:Har du fået set den?

Jeg vil helst ikke sige for meget, hvis du ikke har. Det er flere år siden, at jeg læste bogen, og jeg har ikke set traileren for filmen. Jeg undrede mig dog godt over, at filmen startede med at vise ligene; jeg tror dog, det har været for at holde publikums interesse, eller hvad man siger.. At de ikke har kunne gøre fortællingen spændende nok op til klimaks, så de byttede rundt.
Jeg synes, filmen var god nok, selvom de havde taget sig en del friheder, og afsløringen af Gitte/Nete var ikke så overraskende, som jeg havde håbet.


Yes, har fået set den. Og udover at de havde "vendt rundt" på rækkefølgen og at det var Nete og ikke Gitte der havde overlevet, synes jeg generelt der var mange ændringer. Fx hele historien med den muslimske pige. Ikke at det var dårligt, for det var med til at binde historien sammen med nutiden.


Synes både film og bog var god. Men på deres egen præmisser. Hvis det var en 1-1-filmatisering jeg var kom efter, ville jeg blive meget skuffet.
0
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Bergen » 6. nov 2018, 18:41

Jeg var ikke vanvittigt imponeret men det har jeg ikke været af nogle af filmatiseringerne af Jussis bøger.
0
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Mette » 6. nov 2018, 19:45

Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24711

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf sigge » 7. nov 2018, 13:56

Mette skrev:Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.


Det var også Nete, hun havde bare taget Gittes navn (efter hun slog hende ihjel formoder jeg) for at skjule sig. Da hun kommer tilbage til Danmark, rejser hun jo på sit eget pas, fordi Gitte er efterlyst.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Pax Romana » 7. nov 2018, 14:00

Jeg syntes den var kedelig.
10 min inde i filmen havde man jo gættet hele plottet, så man ventede bare på filmens afslutning.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Mette » 7. nov 2018, 18:46

sigge skrev:
Mette skrev:Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.


Det var også Nete, hun havde bare taget Gittes navn (efter hun slog hende ihjel formoder jeg) for at skjule sig. Da hun kommer tilbage til Danmark, rejser hun jo på sit eget pas, fordi Gitte er efterlyst.

Også i bogen? Synes ikke det er det der bliver skrevet længere oppe i tråden..
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24711

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf sigge » 7. nov 2018, 18:57

Mette skrev:
sigge skrev:
Mette skrev:Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.


Det var også Nete, hun havde bare taget Gittes navn (efter hun slog hende ihjel formoder jeg) for at skjule sig. Da hun kommer tilbage til Danmark, rejser hun jo på sit eget pas, fordi Gitte er efterlyst.

Også i bogen? Synes ikke det er det der bliver skrevet længere oppe i tråden..


Åh, det er virkelig lang tid siden, jeg har læst den, men ja, det er jeg næsten sikker på.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf Ghattner » 8. nov 2018, 09:11

Mette skrev:
sigge skrev:
Mette skrev:Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.


Det var også Nete, hun havde bare taget Gittes navn (efter hun slog hende ihjel formoder jeg) for at skjule sig. Da hun kommer tilbage til Danmark, rejser hun jo på sit eget pas, fordi Gitte er efterlyst.

Også i bogen? Synes ikke det er det der bliver skrevet længere oppe i tråden..


Nej, i bogen er det rent faktisk Gitte der slår Nete ihjel. Nete har inden da slået de andre ihjel, men da Gitte ankommer så aner hun uråd og ender med at slå Nete ihjel og tager hendes identitet, hvilket man først finder ud af til allersidst. Jeg husker dog ikke helt hvorfor det er hun gør det.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24711

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf sigge » 8. nov 2018, 09:33

Ghattner skrev:
Mette skrev:
sigge skrev:
Mette skrev:Det er lang tid siden jeg har læst bogen. Hvorfor slog Gitte dem ihjel?
Det giver da mere mening at det var Nete.


Det var også Nete, hun havde bare taget Gittes navn (efter hun slog hende ihjel formoder jeg) for at skjule sig. Da hun kommer tilbage til Danmark, rejser hun jo på sit eget pas, fordi Gitte er efterlyst.

Også i bogen? Synes ikke det er det der bliver skrevet længere oppe i tråden..


Nej, i bogen er det rent faktisk Gitte der slår Nete ihjel. Nete har inden da slået de andre ihjel, men da Gitte ankommer så aner hun uråd og ender med at slå Nete ihjel og tager hendes identitet, hvilket man først finder ud af til allersidst. Jeg husker dog ikke helt hvorfor det er hun gør det.


Ah, ja det giver mening. Jeg kunne nemlig heller ikke få det til at passe, at Gitte skulle have slået de andre ihjel.
0
You can't spell awesome without me.
jeanett88
Indlæg: 371
Tilmeldt: 26. sep 2015, 14:24
Kort karma: 65
Likede indlæg: 646

Re: Journal 64 - film vs bog (SPOILER)

Indlægaf jeanett88 » 9. nov 2018, 17:37

Hun gør det så, hun kan leve Netes velhavende liv.
1

Tilbage til "Film og TV"