Hvad skal der være i en juleklassiker?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2018, 14:24

Hende den smukke har siddet og set en eller anden amerikansk sekunda julefilm, absolut ikke en klassiker. Men alle elementerne er der, sne, jul, lidt romantik, lidt julemagi osv. osv. osv. Men klassiker nej.

Hvad gør så at en julefilm bliver en klassiker?

Der er f.eks. ingen julemand i "It´s a wonderfull christmas". "Home Alone" eller "Love Actually"

Nisser er der ikke mange af når vi kommer udenlands (elf´s er ikke nisser!!)

Romantik er ikke det der er mest af i "A christmas carol" og igen "Home Alone"

Julens "magi" er der ikke meget af i "Die Hard" eller "Bad Santa".

Hvad er det som gør en film til en klassiker, og alle de andre bare mmmeehh ? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf Purple Haze » 1. dec 2018, 12:31

Tror det "bare" skal være en god film, som foregår til juletid.
Hvad den ellers handler om er ikke så vigtigt.

Fx er nogle af mine yndlings julefilm Loveactually og The Holliday. Og ingen af dem handler om jul, det er "bare" gode film der appelere bredt, som tilfældigvis foregår til juletid.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf LadyFox » 1. dec 2018, 12:41

It´s a wonderfull life er den eneste julefilm jeg plejer at se. Og grunden til det er at det i min ekssvigerfamilie var deres fælles yndlings julefilm og at de derfor havde en tradition om at samles om den og rigtig hygge sig. Og derfor er den også endt med at vokse på mig selvom jeg hverken er til jule genren eller sort/hvid-film.

Jeg tror også som Purple Haze at det mest handler om om folk synes filmen er god, og så er udformningen ikke så vigtig igen.
Og så kræver det vel også at filmen har nogle år på bagen, så folk har nogle minder og en genstand glæde ved filmen. Og derudover tror jeg heller ikke det er uden betydning hvor meget, og hvornår de typisk vises i fjernsynet og på hvilke kanaler.
0
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. dec 2018, 12:47

Udover det, de andre skriver, tror jeg heller ikke, at det gør noget, hvis en julefilm på en eller anden måde spejler noget, der optager folk i samtiden. Det fanger og kan senere være med til at gøre gensyn nostalgiske, hvilket for mange er en vigtig julefølelse.
0
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf Myth » 12. dec 2018, 09:11

Jamen, jul, sne, julepynt og gerne romantik, hygge og gerne lidt drama også.
Dog er jeg modsat alle andre. Jeg synes f.eks. at Love actually og Home alone er umådeligt kedelige. Gider faktisk ikke se dem.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf ExCoastal » 12. dec 2018, 09:29

Jeg ved, at jeg har skrevet om det før (sikkert hvert år på denne tid), men "A Christmas Story" er klassisk og stort set ukendt udenfor USA. Jeg kan nok gå op til enhver amerikaner på denne tid af året og sige "you'll shoot your eye out, kid" og være sikker på et stort grin. Elsker den film :lol: Der er en tv kanal (TNT tror jeg), der viser den i 24 timer juledag.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal der være i en juleklassiker?

Indlægaf hotlips » 12. dec 2018, 10:10

De skal ikke tage sig selv for alvorligt, eller være så gamle at de er undskyldt, det er jo ofte fællesnævneren i de der å-julefilm at det er den rene elendighed og ingen der griner.

Jeg har selv scrooged med bill Murray som min absolutte favorit, udover jeg elsker Murrays rablende humor og den der tendens til at være lidt ekstrem er jo genialt til den onde, onde scrooge, men også til at at have set lyset og gå helt i den anden grøft.. Og så synes jeg Karen Allen er bedårende.

Men de skal være sjove, og de må gerne være sådan lidt over the top, alene hjemme er jo også ret ekstrem i de der gadgets til at give røverne klø, jeg gider godt at se den og min dreng griner bare ved tanken, og det er altid at der er en der får er strygejern i hovedet eller at Joe pesci får brændt håret af og de der ting han er helt færdig af grin over

Så er der bossen og bumsen, den ser vi sammenn, det er virkelig meget vigtigt at de onde får som fortjent for Benjamin og jeg synes jo bare den er fantastisk fra ende til anden, dan akroyd, Eddie Murphy Jamie Lee Curtis og denholm Elliott som butleren der er dybt undervurderet efter min mening, det er jo bare fantastisk, dan akroyd der stjæler mad og stikker en hel laks ind under sin i forvejen totalt usle julemandfrakke, det er jo virkelig så forskrækkeligt som det kun kan være i en ordentlig julefilm..den kunne sikkert også være lavet i en udgave uden det var jul, men det giver jo lige lidt mere til det hele, Eddie Murphy der pludselig bliver lykkens pamfilius i julen og Dan akroyd der rammer bunden og faktisk forsøger selvmord, iført julemands dragt.. Det gør det hele mere outreret.

Jeg kan nu også godt li gamle film, det er jo nostalgisk af sig selv, jeg ser white christmas hvert år, og der er nogle af de meget gamle der for mig hører til i julen, fks borte med blæsten og troldmanden fra oz der altid bliver sendt i december så det er blevet sådan med tiden, nu er die hard ikke så meget en julefilm i mine øjne men jeg har heller ikke set den mere end et par gange, men de bliver jo sendt omkring jul og er blevet det så længe at det sætter sig som minder at det er nogen man ser i julen, og det er jo netop det der gør en tradition til en tradition, at det er noget man har gjort så mange gange at det er blevet noget der skal gøres sammen med nogle andre faste ting og jeg tror faktisk at de er blevet så gamle at der må være nogen der ligefrem er vokset op med dem fra barnsben.

Men alene at definere hvad der er god julestemning er jo sin sag, så jeg tror det er noget nær umuligt at finde en præcis formel for en ordentlig julefilm, men jeg tror de skal foregå i julen hvis man skulle sætte sig og prøve at skrive en film der med vilje skulle være en julefilm og det kan jeg da godt se kan være ønskeligt, en film der bliver taget frem hvert år de næste 50 år må have en god chance for at tjene sig ind igen.
0

Tilbage til "Film og TV"