Fri os fra kontanthjælp

Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Nacaw » 3. dec 2018, 21:37

Det som springer mig i øjnene er at jobkonsulenten har præsis samme tilgang til alle fire. Denne tilgang virker super godt ved 2 af deltagerne, men det er tydeligt at Jesper hader den. I det tilfælde synes jeg man som professionel bør være i stand til at løse opgaven på mere end en måde, og ikke bare sende ham videre i systemet fordi det ikke var et "match" eller deres samarbejde "manglede progression" som hun selv udtrykker det, i en scene hvor hun tydeligt distancerer sig fra Jesper.

At 2 af kvinderne bliver ledt over i SSH/SSA er også lidt uheldigt, men det kan sagtens give mening baseret på deres situation.

De giver alle udtryk for at det har givet dem noget at være med, men de har også alle sammen været presset. Det er godt nok en svær balance.
5
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 3. dec 2018, 22:15

Nacaw skrev:Det som springer mig i øjnene er at jobkonsulenten har præsis samme tilgang til alle fire. Denne tilgang virker super godt ved 2 af deltagerne, men det er tydeligt at Jesper hader den. I det tilfælde synes jeg man som professionel bør være i stand til at løse opgaven på mere end en måde, og ikke bare sende ham videre i systemet fordi det ikke var et "match" eller deres samarbejde "manglede progression" som hun selv udtrykker det, i en scene hvor hun tydeligt distancerer sig fra Jesper.

At 2 af kvinderne bliver ledt over i SSH/SSA er også lidt uheldigt, men det kan sagtens give mening baseret på deres situation.

De giver alle udtryk for at det har givet dem noget at være med, men de har også alle sammen været presset. Det er godt nok en svær balance.

Det synes jeg også er en stor fejl. Det er en ærlig sag hun ikke kan "læse" og hjælpe ham, men det er ærgerligt hun umiddelbart ikke kan hjælpe ham videre, fx ved at henvise ham til nogen der så kan hjælpe ham.

Men dejligt for ham med den jobsamtale. Han virkede meget mere tilpas og tryg ved at være der. Måske fordi han følte sig mere værdsat og ligeværdig end med jobkonsulenten?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 3. dec 2018, 22:26

Hende jobkonsulenten irriterer mig overfor hende Diana i samtalen om hendes praktik på plejehjemmet(jeg er ved at se afsnittet nu)

Se dog på hendes kropssprog og lyt til hvad hun siger. Hun brænder ikke for faget. Det er ikke rigtig noget man kan fremtvinge :sarkasme:
5
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Rapfisk » 3. dec 2018, 22:33

Misantropen skrev:Hende jobkonsulenten irriterer mig overfor hende Diana i samtalen om hendes praktik på plejehjemmet(jeg er ved at se afsnittet nu)

Se dog på hendes kropssprog og lyt til hvad hun siger. Hun brænder ikke for faget. Det er ikke rigtig noget man kan fremtvinge :sarkasme:

Præcis. Det job er svært nok, stressende nok og fysisk hårdt nok til, at det skal være noget andet, der driver værket i det lange løb.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 3. dec 2018, 22:44

Rapfisk skrev:
Misantropen skrev:Hende jobkonsulenten irriterer mig overfor hende Diana i samtalen om hendes praktik på plejehjemmet(jeg er ved at se afsnittet nu)

Se dog på hendes kropssprog og lyt til hvad hun siger. Hun brænder ikke for faget. Det er ikke rigtig noget man kan fremtvinge :sarkasme:

Præcis. Det job er svært nok, stressende nok og fysisk hårdt nok til, at det skal være noget andet, der driver værket i det lange løb.

Men jeg skal da love for at afslutningen og musikken var en Oscar værdig. Hold da op, der blev ikke sparet på romantikken og hvor godt et forløb/program det var :lol:
1
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf idunk » 3. dec 2018, 22:54

Så fik jeg set alle 4 programmer.

Juristen er efter min mening en klaphat, der føler sig hævet over "de andre" KH-modtagere. Han føler sig berettiget til drømmejobbet, og synes han er for god til praktik plads, fordi han har en videregående uddannelse. Men han er åbenbart ikke for god til et call center, når alternativet er en planteskole. Sådan er alt jo relativt.
Lur mig om grunden til at han ikke kunne "finde" skat's hjemmeside med 60 (!) jobs er, at han har opført sig dårligt under sin tidligere ansættelse i skat. Han virker som typen, der brænder alle broer bag sig.

Sagsbehandleren er super dygtig til at kommunikere med Diana, Hannan og til dels Trine, men hun må da kunne se, at Jesper ikke reagerer positivt på giraf-sprog, knus og high-fives. Jeg ville selv foretrække et mere professionelt forhold til en sagsbehandler, og jobcenteret bør kunne kommunikere med alle slags mennesker.
Jeg synes, hun burde have sagt direkte til Jesper, at han ikke er en attraktiv ansøger til jurist jobs, fordi han er +40 og uden nævneværdig erfaring. Han har derfor to valgmuligheder: en stilling uden for sit fagområde eller en praktikplads. Han kunne nok klare sådan en direkte besked, mens Hannan og Trine skulle lempes lidt mere frem til forståelsen af at nej, man kan ikke starte egen virksomhed, når man er enlig mor til 6 på KH og ikke kan dansk og matematik på 9. klasse niveau. Og nej, man kan ikke leve af at trille perler som 52-årig.

Var forsøget så en succes? Det var programmet i hvert fald ivrig efter at erklære det som, men det vil tiden jo vise.
Trine var den største succes. Hun begyndte med at være meget trist og ville kun arbejde på deltid, men hun endte med at være rigtig glad for sit fuldtidsjob. Dejligt at se.
Jesper var vel også en succes for systemet, idet han forlod det, men mon hvor længe gider han sidde i et call center, mens han forsøger at stable egen virksomhed på benene? Jeg har desværre ikke meget tiltro til hans virksomhed pga. hans manglende erhvervserfaring og kontakter, samt hans ikke-eksisterende people-skills.
Diana er i løntilskud og Hannan i uddannelse, hvilket er bedre end KH. Jeg håber, det fører til noget permanent. Hannan var så glad da hun blev optaget, og Diana virkede også glad for jobbet i Ikea, forhåbentlig kaster det noget selvtillid af sig.
4
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf idunk » 3. dec 2018, 23:33

En anden ting, der irriterer mig ved Jesper er hans bemærkning, da han ankommer til planteskolen: Det er er sådan et sted man arbejdsprøver fleksjobbere og folkepensionister.
Folkepensionister skal ikke arbejdsprøves; de får deres fortjente pension efter et langt liv på arbejdsmarkedet. Fleksjobbere skal arbejdsprøves, fordi de er syge eller handicappede. Hvad er hans undskyldning? At han ikke kunne finde ud af at søge to sølle jobs om ugen.
Han kan godt komme ned fra sin høje hest, den planteskole er præcis et sted hvor man afprøver folk som ham - så han kan komme ud i den virkelige verden og få afklaret, at der findes værre jobs for en jurist end ulønnet praktik og forsikringsjobs.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 4. dec 2018, 00:03

idunk skrev:En anden ting, der irriterer mig ved Jesper er hans bemærkning, da han ankommer til planteskolen: Det er er sådan et sted man arbejdsprøver fleksjobbere og folkepensionister.
Folkepensionister skal ikke arbejdsprøves; de får deres fortjente pension efter et langt liv på arbejdsmarkedet. Fleksjobbere skal arbejdsprøves, fordi de er syge eller handicappede. Hvad er hans undskyldning? At han ikke kunne finde ud af at søge to sølle jobs om ugen.
Han kan godt komme ned fra sin høje hest, den planteskole er præcis et sted hvor man afprøver folk som ham - så han kan komme ud i den virkelige verden og få afklaret, at der findes værre jobs for en jurist end ulønnet praktik og forsikringsjobs.

Jeg er ret sikker på han sagde førtidspensionister. Det andet giver som du skriver ikke ret meget mening :D
0
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf idunk » 4. dec 2018, 00:19

Misantropen skrev:Jeg er ret sikker på han sagde førtidspensionister. Det andet giver som du skriver ikke ret meget mening :D

Du har nok ret, men det ændrer ikke på, at han ikke har nogen grund til at føle sig for god til at blive rådighedsprøvet, når han nu ikke har kunnet overholde de to jobansøgninger om ugen.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Misantropen » 4. dec 2018, 11:21

idunk skrev:
Misantropen skrev:Jeg er ret sikker på han sagde førtidspensionister. Det andet giver som du skriver ikke ret meget mening :D

Du har nok ret, men det ændrer ikke på, at han ikke har nogen grund til at føle sig for god til at blive rådighedsprøvet, når han nu ikke har kunnet overholde de to jobansøgninger om ugen.

Nej, det kan vi godt blive enige om. Det er var kun for at rette den misforståelse.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf TomKah » 5. dec 2018, 20:05

Jeg fik en så vammel smag i munden over at de påberåbte sig succes.
Jesper endte til gengæld som en succes og han virkede da som om han trivedes. Måske får han ikke succes som selvstændig men hvad så? Han så faktisk ud til at blomstre.

IKEA praktikken er så meget at tage røven på samfundet! I hvilken verden skal man have løntilskud for at stå ved kassen i IKEA?

Jeg håber at buschaufføren holder ved og bliver glad med det på den lange bane også.
2
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf SonataA » 5. dec 2018, 20:26

Jeg synes egentligt at programmet rummer en del succes.
Diana tror jeg kæmper med en hel del mere end blot ledighed. Og bare det at rykke hende til at kunne se sig selv i et andet fag, og rent faktisk forsøge det, det synes jeg er flot.

Hanan er måske der hvor jeg tænker der er sket mindst. Men hun er dog under uddannelse, hvilket er rigtig godt og forbedrer jobmulighederne betragteligt.

Trine er da en succeshistorie. Hun har i så mange år stået uden for arbejdsmarkedet men er nu selvforsørgende i ordinær ansættelse. Hun har endda fået set, at hun rent faktisk godt kan! Hendes selvværd var jo helt i kælderen.

Jesper er den type borger der skal generes ud af systemet, hvilket ham jo blev.
Lige den type borger synes jeg er ekstremt vanskelig at arbejde med.

Konsulenter irriterer mig grænseløst, dog har hun ret i, at relationen er afgørende, hvilket der er flere undersøgelser der peger på. Derfor gav det jo også rigtig god mening at Jesper fik ny konsulent.

Hvis man måler successen ift ordinær beskæftigelse, så er projektet en succes, idet 50% havde forladt systemet.
Men jeg mener også af Dianas udvikling tæller en del.
4
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7329
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23146

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2018, 20:39

SonataA skrev:Jeg synes egentligt at programmet rummer en del succes.
Diana tror jeg kæmper med en hel del mere end blot ledighed. Og bare det at rykke hende til at kunne se sig selv i et andet fag, og rent faktisk forsøge det, det synes jeg er flot.

Hanan er måske der hvor jeg tænker der er sket mindst. Men hun er dog under uddannelse, hvilket er rigtig godt og forbedrer jobmulighederne betragteligt.

Trine er da en succeshistorie. Hun har i så mange år stået uden for arbejdsmarkedet men er nu selvforsørgende i ordinær ansættelse. Hun har endda fået set, at hun rent faktisk godt kan! Hendes selvværd var jo helt i kælderen.

Jesper er den type borger der skal generes ud af systemet, hvilket ham jo blev.
Lige den type borger synes jeg er ekstremt vanskelig at arbejde med.


Konsulenter irriterer mig grænseløst, dog har hun ret i, at relationen er afgørende, hvilket der er flere undersøgelser der peger på. Derfor gav det jo også rigtig god mening at Jesper fik ny konsulent.

Hvis man måler successen ift ordinær beskæftigelse, så er projektet en succes, idet 50% havde forladt systemet.
Men jeg mener også af Dianas udvikling tæller en del.


Hvilken type borger er dét, der skal chikaneres? En mand? For det er jo dokumenteret at mænd behandles ringere end kvinder af de kvindelige sagsbehandlere.

At der er nogen der får løn for at sidde og tale med andre om at de ikke har et job - jeg fatter det ikke. Altså, den såkaldte jobkonsulent opfører sig som om hun er veninde til de kvinder der har et problem med beskæftigelse og giver et langt kram efter en bestået teoriprøve. Det er jo det glade vanvid at hun foregøgler at hun er personligt engageret i tingene. Og hvis hun rent faktisk ér det, så er hun ikke professionel nok.

Der bliver talt en masse om at få et arbejde, men der bliver ikke skaffet så satans meget arbejde. Det er jo for fanden ikke jobbet der mangler hos de mennesker, det er kompetencen til at varetage det.

Gud fader i skuret hvor jeg dog endnu mindre bryder mig om systemets håndlangere efter dette program.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf SonataA » 5. dec 2018, 20:42

Aragorn skrev:
SonataA skrev:Jeg synes egentligt at programmet rummer en del succes.
Diana tror jeg kæmper med en hel del mere end blot ledighed. Og bare det at rykke hende til at kunne se sig selv i et andet fag, og rent faktisk forsøge det, det synes jeg er flot.

Hanan er måske der hvor jeg tænker der er sket mindst. Men hun er dog under uddannelse, hvilket er rigtig godt og forbedrer jobmulighederne betragteligt.

Trine er da en succeshistorie. Hun har i så mange år stået uden for arbejdsmarkedet men er nu selvforsørgende i ordinær ansættelse. Hun har endda fået set, at hun rent faktisk godt kan! Hendes selvværd var jo helt i kælderen.

Jesper er den type borger der skal generes ud af systemet, hvilket ham jo blev.
Lige den type borger synes jeg er ekstremt vanskelig at arbejde med.


Konsulenter irriterer mig grænseløst, dog har hun ret i, at relationen er afgørende, hvilket der er flere undersøgelser der peger på. Derfor gav det jo også rigtig god mening at Jesper fik ny konsulent.

Hvis man måler successen ift ordinær beskæftigelse, så er projektet en succes, idet 50% havde forladt systemet.
Men jeg mener også af Dianas udvikling tæller en del.


Hvilken type borger er dét, der skal chikaneres? En mand? For det er jo dokumenteret at mænd behandles ringere end kvinder af de kvindelige sagsbehandlere.

At der er nogen der får løn for at sidde og tale med andre om at de ikke har et job - jeg fatter det ikke. Altså, den såkaldte jobkonsulent opfører sig som om hun er veninde til de kvinder der har et problem med beskæftigelse og giver et langt kram efter en bestået teoriprøve. Det er jo det glade vanvid at hun foregøgler at hun er personligt engageret i tingene. Og hvis hun rent faktisk ér det, så er hun ikke professionel nok.

Der bliver talt en masse om at få et arbejde, men der bliver ikke skaffet så satans meget arbejde. Det er jo for fanden ikke jobbet der mangler hos de mennesker, det er kompetencen til at varetage det.

Gud fader i skuret hvor jeg dog endnu mindre bryder mig om systemets håndlangere efter dette program.

Har du link til den undersøgelse?

Mht hans type så har det INTET med hans køn at gøre. Men udelukkende hans arrogance og konstante selvhævdelse, og shaming af det system der giver ham brød på bordet.

Og med generes, så mener jeg ikke chikaneres, det er ikke en fair vinkling af mine ord. Så hvis vi skal debattere, så må du forholde dig til hvad jeg skriver, og ikke se spøgelser alle vegne.
4
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7329
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23146

Re: Fri os fra kontanthjælp

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2018, 20:52

SonataA skrev:
Aragorn skrev:
SonataA skrev:Jeg synes egentligt at programmet rummer en del succes.
Diana tror jeg kæmper med en hel del mere end blot ledighed. Og bare det at rykke hende til at kunne se sig selv i et andet fag, og rent faktisk forsøge det, det synes jeg er flot.

Hanan er måske der hvor jeg tænker der er sket mindst. Men hun er dog under uddannelse, hvilket er rigtig godt og forbedrer jobmulighederne betragteligt.

Trine er da en succeshistorie. Hun har i så mange år stået uden for arbejdsmarkedet men er nu selvforsørgende i ordinær ansættelse. Hun har endda fået set, at hun rent faktisk godt kan! Hendes selvværd var jo helt i kælderen.

Jesper er den type borger der skal generes ud af systemet, hvilket ham jo blev.
Lige den type borger synes jeg er ekstremt vanskelig at arbejde med.


Konsulenter irriterer mig grænseløst, dog har hun ret i, at relationen er afgørende, hvilket der er flere undersøgelser der peger på. Derfor gav det jo også rigtig god mening at Jesper fik ny konsulent.

Hvis man måler successen ift ordinær beskæftigelse, så er projektet en succes, idet 50% havde forladt systemet.
Men jeg mener også af Dianas udvikling tæller en del.


Hvilken type borger er dét, der skal chikaneres? En mand? For det er jo dokumenteret at mænd behandles ringere end kvinder af de kvindelige sagsbehandlere.

At der er nogen der får løn for at sidde og tale med andre om at de ikke har et job - jeg fatter det ikke. Altså, den såkaldte jobkonsulent opfører sig som om hun er veninde til de kvinder der har et problem med beskæftigelse og giver et langt kram efter en bestået teoriprøve. Det er jo det glade vanvid at hun foregøgler at hun er personligt engageret i tingene. Og hvis hun rent faktisk ér det, så er hun ikke professionel nok.

Der bliver talt en masse om at få et arbejde, men der bliver ikke skaffet så satans meget arbejde. Det er jo for fanden ikke jobbet der mangler hos de mennesker, det er kompetencen til at varetage det.

Gud fader i skuret hvor jeg dog endnu mindre bryder mig om systemets håndlangere efter dette program.

Har du link til den undersøgelse?

Mht hans type så har det INTET med hans køn at gøre. Men udelukkende hans arrogance og konstante selvhævdelse, og shaming af det system der giver ham brød på bordet.

Og med generes, så mener jeg ikke chikaneres, det er ikke en fair vinkling af mine ord. Så hvis vi skal debattere, så må du forholde dig til hvad jeg skriver, og ikke se spøgelser alle vegne.


Jeg ville mene de to ord var synonymer. Hvordan mener du 'generes' anderledes end jeg skriver her? Altså, hvilken mere positiv ladning kan det ord have?

Jeg vil indrømme at jeg ikke har set hele serien, faktisk kun en smule af det sidste afsnit, så jeg har ikke set hvad manden har sagt. Jeg fandt det dog pudsigt at han blev ansat inden for telemarketing da det var et job jeg meget nødigt vil besidde selv, og min opfattelse af ham, som beskrevet her, var at han var en mand der opfattede telemarketing som under ham. Men godt for ham at han fik et job, uanset hvad.

Dokumentationen for forskelsbehandling mellem de to køn ligger her: https://www.rockwoolfonden.dk/app/uploa ... 3%A6lp.pdf -
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Film og TV"