Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 09:29

Guilded_Lily skrev:Jeg er også ret vild med Rejseholdet. Jeg forsøgte at se et par afsnit af Taxa for et par år siden. Nu forstår jeg ikke, hvorfor jeg lige skulle nå at se søndagens afsnit hos de daværende svigerforældre, før jeg skulle med bussen hjem til Als. Dræbende!

Dansk satire fra start- og midt90'erne er stadig sjovt. Den gode, den onde og den virk'lig sjove og Lex & Klatten elsker jeg.

Enig i det hele. Rejseholdet har jeg dog altid kunne lide.

Taxa blev vist på DR K for nylig, men nøj hvor blev jeg skuffet! :lol:

Serien med Dahlgårds Tivoli er jeg også kommet til at elske de sidste par år :santa2: Der er mange legendariske serier om socialrealisme fra slutningen af 80'erne til starten af 00'erne.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf hotlips » 23. dec 2018, 12:52

Jeg synes også rejseholdet har klaret tiden pænt, jeg har aldrig fulgt med i taxa men det virker som noget man skulle tro var ældre end den egentlig er når jeg har set nogle minutter af den for nylig.

Men jeg skal have set nord og syd her i julen, det gør jeg nogle år, og den er kun blevet bedre med tiden, det er lidt som med matador, da den blev sendt oprindeligt var det jo orry og Madeline der fyldte det meste og så var krigen lidt baggrund, men det er jo faktisk omvendt, det er krigen og slaveriet der er historien.

Det minder mig iøvrigt om borte med blæsten, den er også stadig fremragende, men sidst jeg så den for et par år siden kunne jeg godt mærke at jeg ikke har det samme syn på den, da jeg var barn syntes jeg også Scarlett var lidt ond og meget beregnende, sidst endte jeg med at sidde og skælde ud alene fordi de har så travlt med at shame hende for alt muligt, selvom hun holder sammen på både ejendom og familie, uanset om hun så må gifte sig med en gammel nar og søstrene der ikke gør en skid bliver bare ynket.
1
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf fisken80 » 23. dec 2018, 16:05

hotlips skrev:Jeg synes også rejseholdet har klaret tiden pænt, jeg har aldrig fulgt med i taxa men det virker som noget man skulle tro var ældre end den egentlig er når jeg har set nogle minutter af den for nylig.

Men jeg skal have set nord og syd her i julen, det gør jeg nogle år, og den er kun blevet bedre med tiden, det er lidt som med matador, da den blev sendt oprindeligt var det jo orry og Madeline der fyldte det meste og så var krigen lidt baggrund, men det er jo faktisk omvendt, det er krigen og slaveriet der er historien.

Det minder mig iøvrigt om borte med blæsten, den er også stadig fremragende, men sidst jeg så den for et par år siden kunne jeg godt mærke at jeg ikke har det samme syn på den, da jeg var barn syntes jeg også Scarlett var lidt ond og meget beregnende, sidst endte jeg med at sidde og skælde ud alene fordi de har så travlt med at shame hende for alt muligt, selvom hun holder sammen på både ejendom og familie, uanset om hun så må gifte sig med en gammel nar og søstrene der ikke gør en skid bliver bare ynket.


Jeg har elsket Scarlett siden jeg som 14-årig læste bogen første gang. Hun er vildt sej, men senere er det også gået op for mig, hvor vildt urealistisk hun er. Jeg tror virkelig ikke, at det hun gør nogensinde kunne have fundet sted i virkeligheden på den tid.
Men derfor holder bogen alligevel. Man tænker det ikke, men den er jo rendyrket feministisk. Selv slutningen, hvor Rhett forlader hende og hun ender med at sige, at i morgen er der atter en dag. Det er en kvinde med nosser, der taler der.

Sidste år genså jeg Landsbyen, og den holder faktisk stadig på sin egen langsomme måde. Hvorimod En stor familie som jeg så som barn i 80’erne virkelig er dårlig. Som i ekstremt dårlig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Orchidea » 23. dec 2018, 20:08

Jeg så lidt af "Alle elsker Debbie" for nogle år siden og det var helt vildt så dårligt det var. Især når man tænker på hvir mange seere den trak da den blev vist første gang.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Daine » 23. dec 2018, 20:56

fisken80 skrev:Sidste år genså jeg Landsbyen, og den holder faktisk stadig på sin egen langsomme måde. Hvorimod En stor familie som jeg så som barn i 80’erne virkelig er dårlig. Som i ekstremt dårlig.


Jeg er vild med Een Stor Familie og jeg synes stadig den holder :D Men det er jo også én stor parodi på livet i datidens kontorhuse. Jeg kan genkende rigtig meget i serien fra Lise Nørgaards ‘De sendte en dame’ og jeg synes den er herresjov :lol:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Rapfisk » 25. dec 2018, 21:08

Frasier holder for hårdt.

Forfatterne til Gilmore Girls er til gengæld ikke så intelligente som jeg engang troede. Der er fx et afsnit, hvor de får besøg af en hollandsk malkepige, som ikke taler engelsk. Det er så tæerkrummende stereotypt, at det i sig selv ødelægger alle otte sæsoner.

Edit: Frasier ligger på Viaplay.
Senest rettet af Rapfisk 25. dec 2018, 21:10, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Rapfisk » 25. dec 2018, 21:09

Philadelphia (filmen med Tom Hanks) holder også trods de store murstens-mobiler.
0
Livslinjen: 70 201 201
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Liou » 25. dec 2018, 21:32

Dem der ikke holder...
Baywatch. Hold nu kæft hvor forstår jeg ikke, at jeg selv og en hel ungdomsgeneration i 90erne var vilde med det skidt.
Power Rangers. Jeg så et par episoder for nyligt, fordi det lå på netflix. Dårlig ide. Childhood ruined.
The Simpsons. Det var helt sikkert kvalitet på det tidspunkt det kom frem, men det virker bare underlig tamt i dag. At de første 10 sæsoner så stadig er langt bedre end de mange efterfølgende er sandt, men det siger ikke meget, da kvaliteten er styrtdykket siden.

Dem der holder...
Langt fra Las Vegas. Jo det er dumt og banalt underholdning, men serien ved, hvad den er, og den gør det sku godt. Det er stadig sjovt IMO.
Friends. Jeg har set den for meget, men jeg synes stadig den er skole-eksempelt på amerikansk humor og stærke karaktere... selv hvis de virkelig er meget karikerede i forhold til dagens standard, hvor de normalt godt må have lidt mere dybde.
Avatar - the last airbender. Den ikke alene holder. Den er den bedste animerede serie, der nogensinde er blevet produceret - period.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf HappyPaww » 26. dec 2018, 07:31

Beverly Hills 90210 :lol: Jeg elskede den dengang, men man krummer godt nok tæer i dag...! Men alligevel er det ren nostalgi og ungdom :love: #brendaanddylanforever
5
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf hotlips » 26. dec 2018, 09:25

HappyPaww skrev:Beverly Hills 90210 :lol: Jeg elskede den dengang, men man krummer godt nok tæer i dag...! Men alligevel er det ren nostalgi og ungdom :love: #brendaanddylanforever


Beverly hills vil til evig tid stå som et mysterie for mig, jeg har aldrig syntes den var god, og selvom den er gammel efterhånden så er skuespillet jo heller ikke standard for den tid,jeg kunne slet ikke tro på hende der hed Kelly og jeg ser ellers masser af gamle film og film der er ildeset i almindelighed.

Den er vel også reelt lidt af en ener på det det punkt at ingen af skuespillerne fra så berømt en serie har kunnet meget mere end lige holde sig i live indenfor faget.

Bortset fra Hillary swank som de fyrede efter ret kort tid.
1
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf fisken80 » 26. dec 2018, 13:39

Lathyrus skrev:Matador holder stadig og den kan jeg se igen og igen :love:

Derimod kan min barndoms børneprogrammer ikke tåle et gensyn. Forsøgte mig med et afsnit af Omsen og Momsen, som jeg elskede som barn og huskede som fantastisk. Det var tåkrummende! Musikken er stadig god, men skuespillet og kulisserne var rædsomt.
Så Ude på noget, Jul på slottet, Ludo og Nana må hellere få lov at stå urørte i min hukommelse.

Dirty Dancing, Grease, Forest Gump og Pretty Woman holder stadig. Dem har jeg set i løbet af de sidste måneder og hvis man ikke tager dem for mere end de er (underholdning) så er jeg stadig særdeles godt underholdt.

Film med lidt mere dybte, som Rainman og Gøgereden holder også stadig.


Venner kan jeg også stadig se, men de første sæsoner er jeg ikke så begejstret for som jeg var en gang. De sidste er bedre.


Alle de fire du nævner holder stadig, det synes jeg faktisk. Nana er virkelig virkelig guld selv i dag.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf fisken80 » 26. dec 2018, 13:41

På et tidspunkt lå Saved by the bell (Fede fritimer) på netflix og da jeg elskede den serie som teenager skulle jeg da se den... dårlig ide, virkelig dårlig ide. Shit det var simpelthen SÅ elendigt, jeg blev helt trist for jeg var godt nok vild med den dengang i 90’erne.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf PaleSeptember » 28. dec 2018, 17:46

Buffy the Vampire Slayer holder altid! Hold nu op jeg har set den serie mange gange, og jeg elsker humoren og puns'ene i den.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Yossarian » 28. dec 2018, 19:20

Mange af de serier, jeg fulgte med i som dreng er ikke ældet med ynde, men dengang bemærkede jeg jo heller ikke plothuller og akavet dialog og den slags. Hvis bare der var skydevåben og biler og folk som sloges og rendte efter hinanden, så var jeg mere end rigeligt tilfreds. F.eks. genså jeg nogle afsnit af Riptide (eller "Trio med fire næver" som nogen havde valgt at omdøbe den til på dansk) på youtube, og det er bare så dåååårligt! :lol: Selv om jeg grinede en del af, at titlen på et af afsnittene er "Somebody's Killing the Great Geeks of America." Det er lidt det samme med Knight Rider og The Fall Guy og hvad de ellers sendte.

Robin of Sherwood var en af dem jeg elskede mest dengang og som fik os til at rende ud i skoven og fægte med kæppe, og den var en fornøjelse at gense. Det er selvfølgelig noget, man tager for givet i dag, men dengang fremstod den mere spillefilmsagtig end de fleste andre TV-serier, og Clannads musik gav den også det her magiske og mytiske skær.

Matador holder også stadig og fremstår sikkert ikke så ældet, fordi det er et historisk drama, og dengang var den nok også mere cinematisk end andre danske TV-serier. Alligevel synes jeg i dag, at den virker ret TV-agtig: Det meste af den udspiller sig i få sets og mange ting ser vi ikke, men bliver fortalt gennem personerne.

Jeg har i øvrigt altid syntes, at Beverly Hills 90210 var noget af det mest røvkedelige.
Senest rettet af Yossarian 28. dec 2018, 20:14, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Yossarian » 28. dec 2018, 19:36

Anne Droid skrev:Matador er et rigtig godt eksempel.
Da den blev vist første gang, var jeg et barn. Og jeg har i den grad ændret syn på de fleste karakterer efter jeg er blevet voksen og halvgammel.

Jeg syntes fru Violet var en fin dame og sønnen Arnold var jeg også ret begejstret for. Det synes jeg sjovt nok ikke længere.
Den gang syntes jeg Elizabeth var kedelig og Maude var svag. I dag synes jeg Elizabeth er en af de sejeste og Maud er stærk.
Og alle de stærke og dygtige mænd jeg så da jeg var barn, har forvandlet sig til nogle ynkelige skabninger der ikke ville være ret meget uden kvinderne i deres liv.
Det var faktisk noget, jeg bed mærke i, da den senest blev sendt. Nu har serien tydeligvis en lidt feministisk vibe, hvilket jeg heller ikke har noget imod - der er så meget andet, hvor det mest handler om mændene - men det blev lidt for karikeret for mig i de sidste afsnit, hvor det var som om, at alle kvinderne spankulerede rundt med næsen i sky og et selvsikkert smil om munden, mens mændene (bortset fra de radikale helte, vel) enten gik i hundene eller blev reduceret til nikkende side kicks.
Senest rettet af Yossarian 28. dec 2018, 19:40, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Film og TV"