Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf hotlips » 23. dec 2018, 03:32

Jeg tror de fleste har prøvet det, at Olsen banden bare ikke var så enormt sjov, at man tænker at Lauritz fra matador går fra at være enormt sympatisk til egentlig er en umoden båtnakke eller at friends bare ikke er så fed som man engang syntes..

Men der er jo også det modsatte, når det bliver ved med at holde og især hvis det ikke var noget man anså for speciel fremragende da det blev lavet.

Hvad er de største skuffelser, glædelige gensyn eller bare de der enkelte ting der gør man tænker wtf, om en scene man ikke har ment noget særligt om før?
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2018, 03:50

Hmm ... lige et par umiddelbare:

Olsenbanden: lige da de kom frem syntes jeg de var noget plat, folkeligt pjat. Men senerehen har måttet overgive mig til at de egentlig er ret vittigt lavet, mange af dem. Jeg synes dog stadig at Kirsten Walter er for meget af det gode! :genert:

Mine evergreen-scener er fx fra Day of the Jackal, hvor en letvægtsplatugle har lavet falsk pas til ham der skal myrde præsident de Gaulle, men nu prøvet at presse ekstra penge ud af ham for at aflevere negativerne. Lejemorderen griner først lidt fjollet og forlegent med på det, men et hurtigt håndkantslag terminerer den håbefulde platugle, og han bliver gemt i en vasketøjskurv. Men skal lige have lidt fingerspidsfornemmelse mht. hvem man prøver at platte.

En anden er USS Nimitz som er havnet i en tidslomme og det moderne krigsskib er tilfældigvis røget tilbage til dagen for Pearl Harbor i 1941. Jeg gad godt gense blikket i øjnene på den japanske pilot som bliver passet op af et amerikansk jagerfly fra 80'erne.

En af Kurosawas samurai-film, hvor hærførerne er klar over at deres herre har ført dem ud i en tabt krig. En af dem siger før slaget, at dette vil blive klanens endeligt. Så krydser de lanser og rider ud i døden.

Og så selvfølgelig (den gamle) Spartacus, hvor slaverne er omringet, men får løfte om frit lejde hvis de vil udlevere Spartacus. Dødstilhed. Så beslutter én sig for at tage en for holdet og råber: "I'm Spartacus!" Men et øjeblik efter råber de alle sammen: "I'm Spartacus!" (Lovlig sentimentalt, I know, but there you have it! :lol:)
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf hotlips » 23. dec 2018, 03:56

Jeg ser sex and the city, det er jo blevet sådan en hel tradition fordi tv3 sendte den som julekalender i flere år, og selvom det nu er på hbo jeg ser den, så er det nu stadig hyggeligt.
Men det er jo så hele serien og jeg synes de første sæsoner bliver sværere og sværere at kapere, de er som helhed okay men Carrie.... Hun er simpelthen så egocentreret,uden kontrol og komplet hjernedød og jeg forstår ikke hvordan det kan være gået min næse forbi så mange gange.
Ja mr big er en nar til tider, men efter hun er stormet ind i hans lejlighed og har fået en nedsmeltning over en eller anden småting hun har vendt og drejet til ukendelighed, har opsøgt hans ekskone, og hun har stalket ham når han er i kirke og en del andet af den slags, så er jeg ikke længere så sikker på at det var ham der var der gjorde det mest besværligt for dem.
Jeg holder stadig med hende og jeg synes de sidste par sæsoner er virkelig gode, og nok noget af det bedste tv der er lavet med kvinder som emne og det kan jeg ikke rigtig se ændre sig, men der er de jo også voksne, i deres iver efter at have gjort dem så chikke og uafhængige singler har man åbenbart ikke rigtig kunnet finde på andet end at lade dem opføre sig som teenagere med flere penge der må være ude længere, det kunne man godt have gjort bedre.
10
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 04:22

Jeg synes Friends og Sex and the City bliver værre og værre for hver gang jeg ser det.

Jeg ved godt det er fra en anden tid osv., men de irriterer mig stadig. Friends fordi har jeg set nok for de næste mange år. I Sex and the City er det mest de stupide karakterer og stereotyper der irriterer mig.


Titanic genså jeg tidligere i år eller sidste år. Den var bedre end jeg huskede :D
3
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Anne Droid » 23. dec 2018, 07:47

Matador er et rigtig godt eksempel.
Da den blev vist første gang, var jeg et barn. Og jeg har i den grad ændret syn på de fleste karakterer efter jeg er blevet voksen og halvgammel.

Jeg syntes fru Violet var en fin dame og sønnen Arnold var jeg også ret begejstret for. Det synes jeg sjovt nok ikke længere.
Den gang syntes jeg Elizabeth var kedelig og Maude var svag. I dag synes jeg Elizabeth er en af de sejeste og Maud er stærk.
Og alle de stærke og dygtige mænd jeg så da jeg var barn, har forvandlet sig til nogle ynkelige skabninger der ikke ville være ret meget uden kvinderne i deres liv.
10
Klimatosse
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Wizzze » 23. dec 2018, 08:33

Jul i Gammelby, da jeg så den som barn :love:
Genset som voksen :whine:
Skuespillet er forfærdeligt, men historien er stadig :lun:

Huset på Christianshavn, da jeg så den som teenager, lagde jeg slet ikke mærke til alt drikkeriet, for det så man i hele samfundet, men nu hvor alkohol ikke er allevegne mere, så er Huset på Christianshavn virkelig en tidslomme, der viser hvor meget og ofte der blev drukket :8:

Den første generation af danske "sitcoms"
Mor er major, Pas på mor, Dr. Dip, osv. osv. DE ER GYSELIGE, men vi så dem, for der var ikke andet. Men nu på afstand kan man virkelig se hvor gyselige.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2018, 08:38

Anne Droid skrev:Matador er et rigtig godt eksempel.
Da den blev vist første gang, var jeg et barn. Og jeg har i den grad ændret syn på de fleste karakterer efter jeg er blevet voksen og halvgammel.

Jeg syntes fru Violet var en fin dame og sønnen Arnold var jeg også ret begejstret for. Det synes jeg sjovt nok ikke længere.
Den gang syntes jeg Elizabeth var kedelig og Maude var svag. I dag synes jeg Elizabeth er en af de sejeste og Maud er stærk.
Og alle de stærke og dygtige mænd jeg så da jeg var barn, har forvandlet sig til nogle ynkelige skabninger der ikke ville være ret meget uden kvinderne i deres liv.

Jeg syntes oprindeligt, Kresten var alle tiders skvat, og Iben var rædsom. Senere har jeg fået mere sympati for dem begge. :)

Nå ja, der er også en uforglemmelig scene hvor den forfærdelige Maude pludselig tilbyder at kre grisebilen for at redde bogholderen fra tyskerne. :cool:
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Anne Droid » 23. dec 2018, 08:45

dgd2007 skrev:
Anne Droid skrev:Matador er et rigtig godt eksempel.
Da den blev vist første gang, var jeg et barn. Og jeg har i den grad ændret syn på de fleste karakterer efter jeg er blevet voksen og halvgammel.

Jeg syntes fru Violet var en fin dame og sønnen Arnold var jeg også ret begejstret for. Det synes jeg sjovt nok ikke længere.
Den gang syntes jeg Elizabeth var kedelig og Maude var svag. I dag synes jeg Elizabeth er en af de sejeste og Maud er stærk.
Og alle de stærke og dygtige mænd jeg så da jeg var barn, har forvandlet sig til nogle ynkelige skabninger der ikke ville være ret meget uden kvinderne i deres liv.

Jeg syntes oprindeligt, Kresten var alle tiders skvat, og Iben var rædsom. Senere har jeg fået mere sympati for dem begge. :)

Nå ja, der er også en uforglemmelig scene hvor den forfærdelige Maude pludselig tilbyder at kre grisebilen for at redde bogholderen fra tyskerne. :cool:


Den scene med Maude er helt fantastisk.

Jeg synes også det er noget af det der gør Matador så fantastisk. At man (i hvert fald mig) kan se serien flere gange og opadage nye sider, lidt ligesom når jeg genlæser en bog.
4
Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2018, 08:49

Anne Droid skrev:Den scene med Maude er helt fantastisk.

Jeg synes også det er noget af det der gør Matador så fantastisk. At man (i hvert fald mig) kan se serien flere gange og opadage nye sider, lidt ligesom når jeg genlæser en bog.

Den er usædvanlig i den forstand at de fleste figurer ikke er entydigt "gode" eller "onde". De fleste laver noget tåbeligt på et tidspunkt, men på den anden side kan man til en vis grad også godt sætte sig i de flestes sko.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf hotlips » 23. dec 2018, 08:55

Jul i gammelby har ikke kunnet overleve tiden, jeg havde glædet mig til at se den for 8-9 år siden og der var den fæl, jeg tør ikke udsætte mine tæer for at se noget af den nu, vi plejer ellers at hygge med at se lidt klip fra gamle julekalendre og den slags nogle aftener i december, men den er vi altså sprunget over.

Jeg kunne godt lide Iben i matador da jeg var barn, nu synes jeg hun er gyselig, hun vil gerne have fordelene ved en mand men hun vil ikke give noget igen og jo højere hun råber om at det er for latterligt at forvente noget af hende, jo mere udnytter hun at hun ikke er tvunget til at yde noget for nogen.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 09:03

Wizzze skrev:Jul i Gammelby, da jeg så den som barn :love:
Genset som voksen :whine:
Skuespillet er forfærdeligt, men historien er stadig :lun:

Huset på Christianshavn, da jeg så den som teenager, lagde jeg slet ikke mærke til alt drikkeriet, for det så man i hele samfundet, men nu hvor alkohol ikke er allevegne mere, så er Huset på Christianshavn virkelig en tidslomme, der viser hvor meget og ofte der blev drukket :8:

Den første generation af danske "sitcoms"
Mor er major, Pas på mor, Dr. Dip, osv. osv. DE ER GYSELIGE, men vi så dem, for der var ikke andet. Men nu på afstand kan man virkelig se hvor gyselige.

Enig i at de er gyselige :lol:

Jeg synes apropos heller ikke Dirch Passer er sjov. Han var en god skuespiller, men de der revynumre er noget af det mest rædsomme komik jeg ved.

At udbuddet dengang ikke var så stort og varieret spiller sikkert ind som du også nævner, det har bare altid virket så åndssvagt. Noget som ens forældre syntes var sjovt :genert:

Til sammenligning havde jeg det også sådan med Niels Hausgaard som barn. Det var så keeeeeedeligt! Jeg hadede når min mor ville se det. Det føltet som at blive drænet for al livsenergi øjeblikkeligt :træt: I dag hvor jeg ved hvad det han siger handler om synes jeg han er en af Danmarks sjoveste personer :genert:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 09:16

Jeg kom lige til at tænke på "Langt fra Las Vegas". Den blev genudsendt for nylig og var bedre end jeg huskede, især Klaus Bondams karakter :D

Da den blev sendt første gang var jeg ung teenager og syntes den var så nedladende overfor de kvindelige karakterer, fx når der blev snakket scoringer, men i dag synes jeg slet ikke dem er slem på samme måde, men ret uskyldig. Jeg har sikkert også været sur fordi drengene i min klasse syntes det var så fedt når der blev snakket om patter og lækre kvinder deri, og det var bare svært at leve op til som 14-15 teenagepige..


FC Zulu blev også genudsendt for nylig. Det var jo frygteligt?! :lol:
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Guilded_Lily » 23. dec 2018, 09:19

Jeg købte for mange år siden en masse gamle julekalendere på dvd, så mine børn også kunne få glæde af dem. Jul på Slottet, Nissebanden på Grønland og Jullerup Færgeby har kørt maaaange gange.

Jul i Gammelby står længst inde i hjørnet af dvdskabet og har ikke været ude, siden jeg genså de første par afsnit. Børnene har ikke set den.

Matador er eviggyldig og bliver aldrig kedelig! Jeg ser den gerne en gang om året :lun:

Der er en del børnetv, der også stadig holder, og Guldregn står i skabet.

Jeg er også ret vild med Rejseholdet. Jeg forsøgte at se et par afsnit af Taxa for et par år siden. Nu forstår jeg ikke, hvorfor jeg lige skulle nå at se søndagens afsnit hos de daværende svigerforældre, før jeg skulle med bussen hjem til Als. Dræbende!

Dansk satire fra start- og midt90'erne er stadig sjovt. Den gode, den onde og den virk'lig sjove og Lex & Klatten elsker jeg.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2018, 09:22

Nå ja, Life of Brian holder selvfølgelig også. :cool:
5
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Når man ændrer mening om film og serier.. Hvad holder stadig og hvad har bedst af at dø i glemslen?

Indlægaf Guilded_Lily » 23. dec 2018, 09:24

dgd2007 skrev:Nå ja, Life of Brian holder selvfølgelig også. :cool:


I det hele taget det meste af Monty Python - og Black Adder.

Åh ja, og jeg ælsker Absolutely Fabulous! Mange synes, det er hysterisk og overskruet.
1

Tilbage til "Film og TV"