Kønsroller i Friends

Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Kønsroller i Friends

Indlægaf Flisseline » 26. mar 2019, 11:06

Jeg læste for noget tid siden her på debatten en der omtalte "meget stereotype kønsroller" i tv-serien Friends. Af den slags som var helt normal i slut90'erne, men som ikke ville være gået i dag.


Jeg fik aldrig spurgt vedkommende om en uddybning, men kan selv komme på enkelte eksempler. Husker dog ikke serien godt nok til at komme på mange.

Kan nogen "hjælpe"?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf hotlips » 26. mar 2019, 11:12

Der ville nok være set på det som andet end et lidt nuttet træk at knaldet alt med en puls, lyve for det og sågar knalde sig til et job hvis det var Rachel der havde gjort det.

Det er selvfølgelig en kvinde der arbejder som kok og som er vildt glad for at gøre rent, mændene har et bordfodbold og deres tvstole som de eneste ting i deres lejlighed de går op i

Det er også en mand der kan æde enorme mængder mad det gør pæne piger ikke.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Persnikedy » 26. mar 2019, 11:22

Buzzfeed har en hel liste med nogle af deres problematikker, der er flere af dem der omhandler stereotyper

https://www.buzzfeed.com/elliewoodward/ ... roblematic
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf dgd2007 » 26. mar 2019, 11:41

Jeg så den ikke selv, men et par andre i min familie gjorde ... ud fra de glimt jeg så, virkede drengene i hvert fald gennemgående fjogede og uden selverkendelse ... :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Slettet bruger » 26. mar 2019, 11:50

Persnikedy skrev:Buzzfeed har en hel liste med nogle af deres problematikker, der er flere af dem der omhandler stereotyper

https://www.buzzfeed.com/elliewoodward/ ... roblematic


Crap, den side gjorde mig træt af det 21. århundrede. Det er da godt man kan få sine 90'er-serier som DVD-boks når al humor åbenbart er bandlyst (Friends er dog ikke lige min favorit, men det er ikke fordi Ross har joket med at en "nanny" var mand).
11
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf kidkomb » 26. mar 2019, 12:01

Hvorfor skal mænd være ansat i typisk kvindedominerede fag og gøre rent, mens kvinder skal bøvse og have grov humor for at en serie er ok?
Hvorfor må man ikke vise stereotyper?
Hvorfor skal det partout være omvendt-land og fyldt med minoriteter?
Alle ved sgu da at nogle mænd elsker at gøre rent og nogle kvinder hader det?
15
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf dgd2007 » 26. mar 2019, 12:15

kidkomb skrev:Hvorfor skal mænd være ansat i typisk kvindedominerede fag og gøre rent, mens kvinder skal bøvse og have grov humor for at en serie er ok?
Hvorfor må man ikke vise stereotyper?
Hvorfor skal det partout være omvendt-land og fyldt med minoriteter?
Alle ved sgu da at nogle mænd elsker at gøre rent og nogle kvinder hader det?

Til en vis grad kan jeg godt sympatisere med at man ind imellem stopper op og siger: "Hej, hvad er det for nogle billeder film og serier fylder os med?" Er sortsmuskede folk altid forbrydere? Osv. Eller da jeg var barn - inden interesse for piger meldte sig :engel: - var den typiske kvindelige hovedrolle i filmene som regel komplet tåbelig og gjorde komplet tåbelige ting ind imellem, så helten kunne redde hende. Så jeg kunne slet ikke se ideen ved overhovedet at ville have noget med dem at gøre :fløjt:

Men når det er sagt, så ja: man kan vel næsten ikke lave letfordøjelig humor uden til en vis grad at bruge stereotyper. Så det synes jeg nu også, er ok. (Jeg er dog ikke selv til sådan noget ... kunne fx næppe tvinge mig selv til at se et helt afsnit af "Fint skal det være", men altså andre elsker det jo.)
3
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Æble » 26. mar 2019, 12:27

Det er da det der er sjovt ved Friends. Generelt er politisk korrekthed ikke særlig humoristisk.
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf hotlips » 26. mar 2019, 12:34

dgd2007 skrev:
kidkomb skrev:Hvorfor skal mænd være ansat i typisk kvindedominerede fag og gøre rent, mens kvinder skal bøvse og have grov humor for at en serie er ok?
Hvorfor må man ikke vise stereotyper?
Hvorfor skal det partout være omvendt-land og fyldt med minoriteter?
Alle ved sgu da at nogle mænd elsker at gøre rent og nogle kvinder hader det?

Til en vis grad kan jeg godt sympatisere med at man ind imellem stopper op og siger: "Hej, hvad er det for nogle billeder film og serier fylder os med?" Er sortsmuskede folk altid forbrydere? Osv. Eller da jeg var barn - inden interesse for piger meldte sig :engel: - var den typiske kvindelige hovedrolle i filmene som regel komplet tåbelig og gjorde komplet tåbelige ting ind imellem, så helten kunne redde hende. Så jeg kunne slet ikke se ideen ved overhovedet at ville have noget med dem at gøre :fløjt:

Men når det er sagt, så ja: man kan vel næsten ikke lave letfordøjelig humor uden til en vis grad at bruge stereotyper. Så det synes jeg nu også, er ok. (Jeg er dog ikke selv til sådan noget ... kunne fx næppe tvinge mig selv til at se et helt afsnit af "Fint skal det være", men altså andre elsker det jo.)


For lidt og for meget.

Generelt synes jeg det er helt okay man lige overvejer hvordan man omtaler andre selvom de har formastet sig til at være en del af en minoritet og jeg tror faktisk det er meget rigtigt at den form for homofobi som der bliver brugt som punch line så ofte at det jo faktisk læner sig op ad at være en running joke der bliver brugt i den serie det har betydning for hvordan resten af verden ser dem.

Det er jo aldrig bare en serie eller en gammel mand, det er stadig rigtig almindeligt at omtale især mandlige homoseksuelle som freaks eller noget forkert man ihvertfald ikke ønsker at være.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Purple Haze » 26. mar 2019, 19:53

Og så er der det faktum at da/når Monica var fed, så var hun uatraktiv og dum.

Og når hun var normal/undervægtig så var hun attraktiv og “normalttænkende”/klog.

For alle ved jo at jo tykkere man er jo dummere er man - og hvis man taber sig bliver man automatisk klogere....
13
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Misantropen » 26. mar 2019, 22:11

abcd skrev:Crap, den side gjorde mig træt af det 21. århundrede. Det er da godt man kan få sine 90'er-serier som DVD-boks når al humor åbenbart er bandlyst (Friends er dog ikke lige min favorit, men det er ikke fordi Ross har joket med at en "nanny" var mand).

Så vil jeg ikke anbefale dig at læse mere fra Buzzfeed eller se deres videoer på Youtube :træt2: Medmindre du selvfølgelig lider af søvnløshed.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Slettet bruger » 27. mar 2019, 05:28

Purple Haze skrev:Og så er der det faktum at da/når Monica var fed, så var hun uatraktiv og dum.

Og når hun var normal/undervægtig så var hun attraktiv og “normalttænkende”/klog.

For alle ved jo at jo tykkere man er jo dummere er man - og hvis man taber sig bliver man automatisk klogere....


Teenagerversionerne af alle personerne i serien var dumme. Og så vidt jeg husker, var der et afsnit hvor man så en alternativ nutid hvor Monica endte som tyk voksen (som så endte sammen med Chandler alligevel) og Rachel blev gift med Barry, og Monica blev ikke fremstillet som dum i det setup.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Purple Haze » 27. mar 2019, 06:15

abcd skrev:
Purple Haze skrev:Og så er der det faktum at da/når Monica var fed, så var hun uatraktiv og dum.

Og når hun var normal/undervægtig så var hun attraktiv og “normalttænkende”/klog.

For alle ved jo at jo tykkere man er jo dummere er man - og hvis man taber sig bliver man automatisk klogere....


Teenagerversionerne af alle personerne i serien var dumme. Og så vidt jeg husker, var der et afsnit hvor man så en alternativ nutid hvor Monica endte som tyk voksen (som så endte sammen med Chandler alligevel) og Rachel blev gift med Barry, og Monica blev ikke fremstillet som dum i det setup.


Det må vi så være uenige om
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Slettet bruger » 27. mar 2019, 06:31

Purple Haze skrev:
abcd skrev:
Purple Haze skrev:Og så er der det faktum at da/når Monica var fed, så var hun uatraktiv og dum.

Og når hun var normal/undervægtig så var hun attraktiv og “normalttænkende”/klog.

For alle ved jo at jo tykkere man er jo dummere er man - og hvis man taber sig bliver man automatisk klogere....


Teenagerversionerne af alle personerne i serien var dumme. Og så vidt jeg husker, var der et afsnit hvor man så en alternativ nutid hvor Monica endte som tyk voksen (som så endte sammen med Chandler alligevel) og Rachel blev gift med Barry, og Monica blev ikke fremstillet som dum i det setup.


Det må vi så være uenige om


Vi er nok også uenige om effekten af karikaturer. Jeg kan personligt godt lide når mine svagheder og usikkerheder karikeres af en figur som grundlægende virker sympatisk, det giver en følelse af at jeg er o.k. alligevel. Da tykke jomfru-Monica fandt sammen med Chandler der lyver om at have haft sex med X kvinder selv om han vist har haft sex en enkelt gang i sit liv, kan alle der ser det, jo godt lide de mennesker, og de holder med dem og glæder sig over at de finder hinanden. Der findes masser af mennesker der har udfordringer med at være tykke eller med at finde kærligheden, og de føler sig måske forkerte, og så er det da dejligt at se nogle personer på tv som muligvis er voldsomt karikerede versioner af ens svagheder for at fremprovokere et grin, men som samtidig er nogle vi holder med og som vinder seernes hjerter.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Kønsroller i Friends

Indlægaf Purple Haze » 27. mar 2019, 06:41

abcd skrev:
Purple Haze skrev:
abcd skrev:
Purple Haze skrev:Og så er der det faktum at da/når Monica var fed, så var hun uatraktiv og dum.

Og når hun var normal/undervægtig så var hun attraktiv og “normalttænkende”/klog.

For alle ved jo at jo tykkere man er jo dummere er man - og hvis man taber sig bliver man automatisk klogere....


Teenagerversionerne af alle personerne i serien var dumme. Og så vidt jeg husker, var der et afsnit hvor man så en alternativ nutid hvor Monica endte som tyk voksen (som så endte sammen med Chandler alligevel) og Rachel blev gift med Barry, og Monica blev ikke fremstillet som dum i det setup.


Det må vi så være uenige om


Vi er nok også uenige om effekten af karikaturer. Jeg kan personligt godt lide når mine svagheder og usikkerheder karikeres af en figur som grundlægende virker sympatisk, det giver en følelse af at jeg er o.k. alligevel. Da tykke jomfru-Monica fandt sammen med Chandler der lyver om at have haft sex med X kvinder selv om han vist har haft sex en enkelt gang i sit liv, kan alle der ser det, jo godt lide de mennesker, og de holder med dem og glæder sig over at de finder hinanden. Der findes masser af mennesker der har udfordringer med at være tykke eller med at finde kærligheden, og de føler sig måske forkerte, og så er det da dejligt at se nogle personer på tv som muligvis er voldsomt karikerede versioner af ens svagheder for at fremprovokere et grin, men som samtidig er nogle vi holder med og som vinder seernes hjerter.


Det kunne være så fint hvis du har ret.

Men jeg tror nu mere det bare bekræfter tykke og/eller jomfruelige mennesker i at de er “forkerte” og til grin.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Film og TV"