DetSorteCirkus skrev:Delfin skrev:Hvorfor bliver de ved med at køre den der tåbelige ting om, at de nordisk lande forventes at stemme på hinanden (og andre nabolande). Er det ikke lidt af en myte, at det overhovedet skulle være en generel tendens? Der kan selvfølgelig være tale om, at musiktype/stil/hvad kalder man det ligner nabolandenes, men kommentatorerne kører altid rundt i det der og har gjort det siden Mylius begyndte på det
https://www.dr.dk/event/melodigrandprix ... grand-prix
Myte eller ej, det er i hvert fald, efter min mening, de andre nordiske lande, som er blevet voksne og har fået fat i den lange ende.
Ole og andres tuderi gider jeg ikke høre på. Det er pinligt og udtryk for dårlig sportsånd.
Helt enig! Er så træt af at høre på det.
Der er helt klart tendenser i hvem der stemmer på hvem, men man kan ikke vinde kun på blok- og nabostemmer. Det kræver opbakning fra mange forskellige lande, så det er endnu en grund til at stoppe tuderiet.
I semifinalerne bliver landene jo delt op i seks grupper, der historisk stemmer meget på hinanden, for at få dem adskildt. Balkanlandene og tidligere Sovjetlande er to andre blokke. Nabostemmer på tværs af blokke er også almindelige.
Blokstemmer var tidligere mere udbredte i Norden. Fra 1975, hvor det nuværende pointsystem blev indført, til 2015 er points mellem nordiske lande kun overgået af at Grækenland og Cypern giver hinanden 12 points. Det gjorde de jo også i år. Det er også helt almindeligt, at vi giver Sverige flere points end vi får fra dem.
Fra 2006-2015 var der især blok- og nabostemmer mellem Balkanlandene, tidligere Sovjetlande og Grækenland/Cypern.
Der kan være mange grunde til det. Bl.a.
Politik og historie.
Fælles kultur og musiksmag.
At man forstår sproget.
At en sanger er kendt i nabolandene.
Indbyggere fra et andet land, der stemmer på hjemlandet. Fx er der mange tyrkere i Tyskland.