MCU tråden

Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6541
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14609

Re: MCU tråden

Indlægaf Mangoness » 17. jan 2022, 14:40

Nomnom skrev:Jeg har kun set nogle af filmene - slet ikke alle og har nok synes det virkede uoverskueligt at gå igang med.
Hvor kan jeg finde en liste med hvilken rækkefølge det giver mening at se diverse film og serier? Findes sådan en liste?


Her er der hvert fald nogle som har prøvet at lave to forskellige lister, man kan gå efter :)

https://global.techradar.com/da-dk/how- ... aekkefolge

Her er den kronologiske rækkefølge for Marvel-filmene:

Captain America: The First Avenger (Udspiller sig under anden verdenskrig)
Captain Marvel (Udspiller sig i 1995)
Iron Man (Udspiller sig i 2010)
Iron Man 2 (Udspiller sig efter Iron Man)
The Incredible Hulk (Årstal ikke specificeret, men før Avengers)
Thor (Årstal ikke specificeret, men før Avengers)
The Avengers (Udspiller sig i 2012)
Iron Man 3 (Udspiller sig seks måneder efter The Avengers)
Thor: The Dark World (Efter Avengers, før Ultron)
Captain America: Winter Soldier (Efter Avengers, før Ultron)
Guardians of the Galaxy (En gang i 2014)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (Efter Guardians)
Avengers: Age of Ultron (Udspiller sig i 2015)
Ant-Man (Udspiller sig i 2015)
Captain America: Civil War (Efter Ultron, før Infinity War)
Black Widow (finder sted lige før Civil War)
Spider-Man: Homecoming (Efter Civil War, før Infinity War)
Doctor Strange (Udspiller sig i 2016)
Black Panther (Udspiller sig i 2017)
Thor: Ragnarok (Efter Ultron, før Infinity War)
Avengers: Infinity War (Udspiller sig i 2017)
Ant-Man and The Wasp (Udefinerbart, men passer ind imellem IW og Endgame)
Avengers: Endgame (Begynder i 2017, slutter i 2022)
Spider-Man: Far From Home (Otte måneder efter Endgame)
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (foregår i nutidens MCU-univers)
Eternals (foregår i nutidens MCU, selvom der er flashbacks gennem 7.000 års historie)

Tidslinjerne kan opleves som tvetydige - for eksempel finder Black Widow, Spider -Man: Homecoming, Black Panther og Doctor Strange alle sted på nogenlunde samme tid, og de strækker sig over forskellige perioder, hvilket gør det svært at indplacere dem helt korrekt i forhold til hinanden. Black Widow finder teknisk set udelukkende sted under begivenhederne i Captain America: Civil War, hvilket betyder, at den kommer før dem. Shang-Chi finder sted inden for "nutidens MCU", hvilket gør den til den nyeste i tidslinjen, som den er.

WandaVision udspiller sig nogle få uger efter Endgame. Falcon and the Winter Soldier foregår seks måneder efter Endgame - så begge serier finder sted før Spider-Man: Far From Home. Loki foregår teknisk set efter begivenhederne med The Avengers, men i en anden tidslinje. Vi anbefaler at se serien, efter du har set Avengers: Endgame.

WandaVision (tre uger efter Endgame)
The Falcon and the Winter Soldier (ca. seks måneder efter Endgame)
Loki (teknisk set post-The Avengers i 2021, men bedst at se efter at have set Endgame)
What If...? (tekniskt set over hele tidslinjen, men bør ses efter Endgame)
Hawkeye (to år efter Endgame)



Efter udgivelsesdato

Du finder også Marvel-filmudgivelsesdatoer for fase 4 og fremefter nedenfor, som er korrekte ved udgivelsestidspunktet øverst i denne artikel.

Fase 1

Iron Man (2008)
The Incredible Hulk (2008)
Iron Man 2 (2010)
Thor (2011)
Captain America: The First Avenger (2011)
The Avengers (2012)

Fase 2

Iron Man 3 (2013)
Thor: The Dark World (2013)
Captain America: Winter Soldier (2014)
Guardians of the Galaxy (2014)
Avengers: Age of Ultron (2015)
Ant-Man (2015)

Fase 3

Captain America: Civil War (2016)
Doctor Strange (2016)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
Spider-Man: Homecoming (2017)
Thor: Ragnarok (2017)
Black Panther (2018)
Avengers: Infinity War (2018)
Ant-Man and The Wasp (2018)
Captain Marvel (2019)
Avengers: Endgame (2019)
Spider-Man: Far From Home (2019)

Fase 4

WandaVision (TV-serie)
The Falcon and the Winter Soldier (TV-serie)
Loki (TV-serie)
Black Widow (2021)
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)
Eternals (2021)
Hawkeye (TV-serie)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2573
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8623

Re: MCU tråden

Indlægaf Raenil » 17. jan 2022, 15:42

Nomnom skrev:Jeg har kun set nogle af filmene - slet ikke alle og har nok synes det virkede uoverskueligt at gå igang med.
Hvor kan jeg finde en liste med hvilken rækkefølge det giver mening at se diverse film og serier? Findes sådan en liste?


Vi kunne også kompilere en liste til dig baseret på hvilke figurer du godt kan lide?

Ikke alle film er lige relevante, hvis du fx. holder mest af Dr. Strange.
1
Brugeravatar
Nox
Indlæg: 241
Tilmeldt: 27. mar 2019, 13:23
Kort karma: 28
Likede indlæg: 816

Re: MCU tråden

Indlægaf Nox » 18. jan 2022, 09:17




Årh, det bliver godt :love:
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24609

Re: MCU tråden

Indlægaf Moxy-lady » 18. jan 2022, 09:37

Nox skrev:


Årh, det bliver godt :love:


Den ser virkelig spændende og anderledes ud - jeg elsker at de kører så forskellige stilarter på deres serier :love: og så elsker jeg Oscar Isaac.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Nox
Indlæg: 241
Tilmeldt: 27. mar 2019, 13:23
Kort karma: 28
Likede indlæg: 816

Re: MCU tråden

Indlægaf Nox » 18. jan 2022, 09:46

Ja, jeg er også ret spændt på hvordan tonen i serien bliver. Den ser vild spændende ud.

Jeg er også ret spændt på dem her. 2022 bliver et godt år
Senest rettet af Nox 18. jan 2022, 09:53, rettet i alt 1 gang.
1
Nomnom
Indlæg: 842
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1380

Re: MCU tråden

Indlægaf Nomnom » 26. jan 2022, 19:28

Beklager mit virkelig uvidende spørgsmål, men hvad er der specielt ved de film som er listet her i tråden i nogle indlæg før dette. Altså hvad forbinder dem? Jeg kan se de er listet på samme måde på Disney plus, hvis man vil se dem i kronologisk rækkefølge.

Jeg skrev jo som det nok kan ses tidligere i tråden og nævnte at jeg havde set nogle stykker af dem. Det har jeg så overhovedet ikke. Jeg har set de forskellige x-men film, de første Spiderman, Deadpool. Men de er jo ikke på listen. Hvorfor ikke?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24648
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36859

Re: MCU tråden

Indlægaf Daine » 26. jan 2022, 20:02

Nomnom skrev:Beklager mit virkelig uvidende spørgsmål, men hvad er der specielt ved de film som er listet her i tråden i nogle indlæg før dette. Altså hvad forbinder dem? Jeg kan se de er listet på samme måde på Disney plus, hvis man vil se dem i kronologisk rækkefølge.

Jeg skrev jo som det nok kan ses tidligere i tråden og nævnte at jeg havde set nogle stykker af dem. Det har jeg så overhovedet ikke. Jeg har set de forskellige x-men film, de første Spiderman, Deadpool. Men de er jo ikke på listen. Hvorfor ikke?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening.

X-men, Deadpool og de første Spiderman film er ganske rigtig en del af Marvel universet, men filmene er lavet af 20th Century Fox, som for nogle år siden blev opkøbt af Disney. Den lange række Marvel film er lavet af Marvel Studios og siden Disney.

Du kan egentlig sige at Fox og Marvel studios var to separate filmselskaber med hver deres rettigheder - som Disney så har fusioneret under deres vinger, og lavet nye serier i den lange Marvel.

Jeg kan ikke huske om der har været snak om at introducere x-men/Deadpool i Marvel Studios række af film/serier, men ellers er det to forskellige ‘serier’ der ikke påvirker hinanden filmmæssigt.
Senest rettet af Daine 26. jan 2022, 20:48, rettet i alt 2 gange.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Nomnom
Indlæg: 842
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1380

Re: MCU tråden

Indlægaf Nomnom » 26. jan 2022, 20:06

Daine skrev:
Nomnom skrev:Beklager mit virkelig uvidende spørgsmål, men hvad er der specielt ved de film som er listet her i tråden i nogle indlæg før dette. Altså hvad forbinder dem? Jeg kan se de er listet på samme måde på Disney plus, hvis man vil se dem i kronologisk rækkefølge.

Jeg skrev jo som det nok kan ses tidligere i tråden og nævnte at jeg havde set nogle stykker af dem. Det har jeg så overhovedet ikke. Jeg har set de forskellige x-men film, de første Spiderman, Deadpool. Men de er jo ikke på listen. Hvorfor ikke?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening.

X-men, Deadpool og de første Spiderman film er ganske rigtig en dem af Marvel universet, men filmene er lavet af 20th Century Fox, som for nogle år siden blev opkøbt af Disney. Den lange række Marvel film er lavet af Marvel Studios og siden Disney.


Ah ok. Det giver mening. Tak for opklaring :D
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: MCU tråden

Indlægaf Purple Haze » 27. jan 2022, 20:44

Nomnom skrev:
Daine skrev:
Nomnom skrev:Beklager mit virkelig uvidende spørgsmål, men hvad er der specielt ved de film som er listet her i tråden i nogle indlæg før dette. Altså hvad forbinder dem? Jeg kan se de er listet på samme måde på Disney plus, hvis man vil se dem i kronologisk rækkefølge.

Jeg skrev jo som det nok kan ses tidligere i tråden og nævnte at jeg havde set nogle stykker af dem. Det har jeg så overhovedet ikke. Jeg har set de forskellige x-men film, de første Spiderman, Deadpool. Men de er jo ikke på listen. Hvorfor ikke?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening.

X-men, Deadpool og de første Spiderman film er ganske rigtig en dem af Marvel universet, men filmene er lavet af 20th Century Fox, som for nogle år siden blev opkøbt af Disney. Den lange række Marvel film er lavet af Marvel Studios og siden Disney.


Ah ok. Det giver mening. Tak for opklaring :D


Spoiler på den nyeste Spiderman film:

Det er også derfor at der nu er snak om at det ikke længere er den første ironman film der starter MCU, men den første Spiderman film med Toby Mcguire - eftersom han med introduktionen af the multiverse nu er en del af MCU, hvilken han ikke var førhen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Nox
Indlæg: 241
Tilmeldt: 27. mar 2019, 13:23
Kort karma: 28
Likede indlæg: 816

Re: MCU tråden

Indlægaf Nox » 12. feb 2022, 06:33

Det ser ud til at alle MCU shows på Netflix forsvinder ved udgangen af februar. Jeg er lidt spændt på hvad det betyder, hvis de ender på Disney.

https://www.vulture.com/2022/02/marvel- ... tflix.html
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24609

Re: MCU tråden

Indlægaf Moxy-lady » 12. feb 2022, 06:54

Læste også lige at no way home kommer på HBO max en gang næste år, da det ellers er Starz der har streaming rettighederne indtil 2023/24 hvor den kommer på disney+. Så for at den ikke-amerikanske del af verden kan se den kommer den også på max.

Jeg er ret sikker på at alle Netflix serierne kommer derover (D+) også?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: MCU tråden

Indlægaf Pølsemix » 25. apr 2022, 20:50

Moon Knight fanger mig godt nok ikke, jeg havde fået det indtryk at at serien ville være lidt mere seriøs og dyster, men jeg synes nærmest at den er ufrivilligt komisk.
Af de her 6 episoders serier synes jeg kun at det er WandaVision og Loki som har holdt et ordentligt niveau.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16488
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: MCU tråden

Indlægaf TinaW » 26. apr 2022, 06:02

Vi kan godt lide Moon Knight.
Men vi har egentligt også godt kunne lide de øvrige.
Dog er Wandavision klart favoritten.
Og så glæder jeg mig til den nye Thor film.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: MCU tråden

Indlægaf Pølsemix » 19. feb 2024, 19:47

Jeg genopliver lige tråden, jeg håber ikke at den skulle forblive “arkiveret”, jeg tænker at andre nok også er kørt lidt sur i Marvels skamløse fokus på kvantitet i deres udgivelser med mangel på kvalitet ellers er der måske en anden tråd :gruble:

Anyway Loki sæson 2 var da udmærket og der må også være andre som ser frem til deadpools indtræden i mcu eller er det bare mig? :D
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7534
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1583
Likede indlæg: 23760

Re: MCU tråden

Indlægaf Aragorn » 19. feb 2024, 20:02

Jeg synes ofte de første er de bedste. Den første Dr Strange var morsom og tiltalte min fantasi. Den sidste jeg har set 20 minutter af hvor han svæver i luften over en eller anden borg og har en forhandling med en dame var latterlig.


Edit: Arh, gammel tråd.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Film og TV"