Dokumentarfilm

Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Yossarian » 29. jul 2017, 14:28

Har set lidt forskelligt på det seneste:

Children Full of Life er en rørende japansk udsendelse, der følger en lærer og hans elever igennem et skoleår:


Shenzhen: The Silicon Valley of Hardware om IT-iværksætteri i en af verdens mest dynamiske byer:


The Red Pill om en feminist, der sætter sig for at udforske den såkaldte Men's Rights Movement:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2017, 12:16

Jeg tillader mig at nævne en radiodokumentar.

Radio 24syv: Man kan aldrig vide

En mand stikker af fra regningen fra en tatovør på Vesterbro i København. Samtidig forsvinder 3500 kroner i kontanter. Tatovør Casper Milo undersøger hvem kunden er, og straks efter begynder historierne om en mærkelig mand, Mads Andersen kalder hans sig, at vælte frem. Et større persongalleri kan berette om falsk identitet, forførelse og bedrageri.

http://www.radio24syv.dk/programmer/man-kan-aldrig-vide
3
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Yossarian » 28. aug 2017, 15:53

Jeg er i gang med at se en BBC-serie om musikkens historie: Howard Goodall's Story of Music.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDJIWiwfNABkgqtJOhE5LqcwoWlYKyV2m
0
jeanett88
Indlæg: 371
Tilmeldt: 26. sep 2015, 14:24
Kort karma: 65
Likede indlæg: 646

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf jeanett88 » 9. sep 2017, 17:43

Jeg har lige set Vores lykkes fjende , som jeg vil bruge til min undervisning i samfundsfag.
Den handler om Malalai Joya, der i 2005 stiller op til det første demokratiske valg i Afghanistan. Den er virkelig interessant og giver stof til eftertanke.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Mangoness » 9. sep 2017, 18:05

Hypokonderne på DR.

Den handler om nogle personer, som tror, at de fejler alt muligt. Den ene går til lægen dagligt og tager på sygehuset, hvis han har ondt i hovedet. Som en del af behandlingen får de at se, hvordan det foregår hos lægen, på hospitalet og i en ambulance.

https://www.dr.dk/tv/se/house-of-hypoch ... pokonderne
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Daphne » 10. sep 2017, 18:43

Vi har set de 3 første afsnit af The Confession Tapes i eftermiddags, og serien er indtil videre ganske anbefalelsesværdig.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf LaScrooge » 13. sep 2017, 10:19

Crookshanks skrev:Har lige set den her skræmmende dokumentar om Elliot Rodger.

For jer som ikke kender eller kan huske sagen, så var Elliot en ung mand, der i 2014 dræbte 6 og sårede 14 hvorefter han begik selvmord.
Han ville "straffe" kvinder for at afvise ham, og han hadede folk som var i parforhold. Han uploadede flere videoer på youtube og skrev på diverse fora, hvor han udspyede had over de kvinder som afviste ham.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Isla_Vista_killings

Sidst men ikke mindst, så skrev han et manifesto om hele sit liv og sine planer. Hans manifesto kan læses her

https://www.documentcloud.org/documents ... festo.html

Hele dokumentaren kan ses her.



Skræmmende at se ham sidde og tale om hvad han fortjener...


Jeg læste ret meget om det, da det skete. Som jeg husker det, led Elliot Rodger af Aspergers og hans lidelse kom blandt andet til udtryk i svære problemer med at omgås andre socialt. Manglende indføling, manglende evne til at aflæse andre og dermed også manglende evne til at opdage, når andre faktisk var venligt interesserede i ham, og han levede med en stærk følelse af isolation og anderledeshed. Dertil kom en række livsomvæltende hændelser, som fx at flytte fra England til USA som tween; forældrenes skilsmisse med medfølgende ændring i livsvilkår, og faderen fik en ny kone og nye børn. Han var et sårbart menneske som gennemlevede kriser, som ville have fået mange til at vakle, og fordi han led af at psykisk handicap var han endnu dårligere rustet til det. Som jeg husker det, opdagede hans omgivelser først problemet i teenageårene (og forsinket, på grund af flytningen: hvor meget var naturlig reaktion og hvor meget var sygdom?) og håndterede det ikke særligt godt. Han fik ikke den støtte og behandling han havde brug for og alt for længe overså hans omgivelser hvor galt det stod fat med ham.

Han led af en forfærdelig kobling mellem afgrundsdybt mindreværd, en påtaget følelse af egen berettigelse jf. hans fars position som velhavende filmproducer/instruktør i Hollywood, og en totalt manglende evne til at forstå sig selv i verden. Disse følelser var i konflikt i et menneske som var stærkt følelsesmæssigt handicappet. Han søgte tilflugt i racisme, misogyni og hierarkisk tænkning (at nogle samfundsklasser er mere værd end andre); hans forsvarsmekanismer bestod i at projicere sit eget mindreværd ud på verden, så det var dén, der var forkert og ikke ham selv. Han kunne ikke forstå hvorfor han ikke havde succes, og en af grundene til det var, at han ikke kunne forstå sig selv i verden. Han manglende evnen til selvindsigt og refleksion, han manglende evnen til at danne og vedligeholde sociale relationer, og han manglende evnen til at navigere. Han forsøgte flere gange - jf. manifestet (som jeg også har læst) - at ændre sine ydre omstændigheder i håb om, at han ville få succes og finde ro, men fejlede (igen og igen) fordi han ikke forstod, at problemerne kom inde fra ham og derfor ville fortsætte. Når hans venner bevægede sig fremad i livet fordi de udviklede sig i normal hast, blev han tilbage, handicappet af sin sygdom, og følte svigt på svigt og en dyb følelse af uretfærdighed. Når han så sig selv udefra, så han en flot fyr med høj social status (som burde vælte sig i piger og venner), hvilket ikke er forkert - det er bare kun overfladen. Og han evnede ikke at trænge igennem overfladen af noget. Flere af de unge mennesker omkring ham beskrev efterfølgende hvordan de havde forsøgt at skabe kontakt til ham, men var blevet afvist, fordi han simpelthen ikke opfangede deres signaler og dermed - tragisk nok - levede i en forståelse af sig selv i verden som en der altid blev afvist uden grund og som ingen viste interesse for.

Han var et menneske med dybe, komplekse problemer og når han snakker om berettigelse, tror jeg at man må forstå det i den kontekst: som en forsvarsmekanisme. Jeg ser ikke en ond psykopat når jeg tænker på Elliot Rodger; jeg ser en stakkel som blev svigtet og endte med at gøre noget ondt fordi han led, fordi han aldrig havde lært hvem han selv var og fordi han ingen sygdomserkendelse havde.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Neenah » 13. sep 2017, 13:36

LaScrooge skrev:
Crookshanks skrev:Har lige set den her skræmmende dokumentar om Elliot Rodger.

For jer som ikke kender eller kan huske sagen, så var Elliot en ung mand, der i 2014 dræbte 6 og sårede 14 hvorefter han begik selvmord.
Han ville "straffe" kvinder for at afvise ham, og han hadede folk som var i parforhold. Han uploadede flere videoer på youtube og skrev på diverse fora, hvor han udspyede had over de kvinder som afviste ham.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Isla_Vista_killings

Sidst men ikke mindst, så skrev han et manifesto om hele sit liv og sine planer. Hans manifesto kan læses her

https://www.documentcloud.org/documents ... festo.html

Hele dokumentaren kan ses her.



Skræmmende at se ham sidde og tale om hvad han fortjener...


Jeg læste ret meget om det, da det skete. Som jeg husker det, led Elliot Rodger af Aspergers og hans lidelse kom blandt andet til udtryk i svære problemer med at omgås andre socialt. Manglende indføling, manglende evne til at aflæse andre og dermed også manglende evne til at opdage, når andre faktisk var venligt interesserede i ham, og han levede med en stærk følelse af isolation og anderledeshed. Dertil kom en række livsomvæltende hændelser, som fx at flytte fra England til USA som tween; forældrenes skilsmisse med medfølgende ændring i livsvilkår, og faderen fik en ny kone og nye børn. Han var et sårbart menneske som gennemlevede kriser, som ville have fået mange til at vakle, og fordi han led af at psykisk handicap var han endnu dårligere rustet til det. Som jeg husker det, opdagede hans omgivelser først problemet i teenageårene (og forsinket, på grund af flytningen: hvor meget var naturlig reaktion og hvor meget var sygdom?) og håndterede det ikke særligt godt. Han fik ikke den støtte og behandling han havde brug for og alt for længe overså hans omgivelser hvor galt det stod fat med ham.

Han led af en forfærdelig kobling mellem afgrundsdybt mindreværd, en påtaget følelse af egen berettigelse jf. hans fars position som velhavende filmproducer/instruktør i Hollywood, og en totalt manglende evne til at forstå sig selv i verden. Disse følelser var i konflikt i et menneske som var stærkt følelsesmæssigt handicappet. Han søgte tilflugt i racisme, misogyni og hierarkisk tænkning (at nogle samfundsklasser er mere værd end andre); hans forsvarsmekanismer bestod i at projicere sit eget mindreværd ud på verden, så det var dén, der var forkert og ikke ham selv. Han kunne ikke forstå hvorfor han ikke havde succes, og en af grundene til det var, at han ikke kunne forstå sig selv i verden. Han manglende evnen til selvindsigt og refleksion, han manglende evnen til at danne og vedligeholde sociale relationer, og han manglende evnen til at navigere. Han forsøgte flere gange - jf. manifestet (som jeg også har læst) - at ændre sine ydre omstændigheder i håb om, at han ville få succes og finde ro, men fejlede (igen og igen) fordi han ikke forstod, at problemerne kom inde fra ham og derfor ville fortsætte. Når hans venner bevægede sig fremad i livet fordi de udviklede sig i normal hast, blev han tilbage, handicappet af sin sygdom, og følte svigt på svigt og en dyb følelse af uretfærdighed. Når han så sig selv udefra, så han en flot fyr med høj social status (som burde vælte sig i piger og venner), hvilket ikke er forkert - det er bare kun overfladen. Og han evnede ikke at trænge igennem overfladen af noget. Flere af de unge mennesker omkring ham beskrev efterfølgende hvordan de havde forsøgt at skabe kontakt til ham, men var blevet afvist, fordi han simpelthen ikke opfangede deres signaler og dermed - tragisk nok - levede i en forståelse af sig selv i verden som en der altid blev afvist uden grund og som ingen viste interesse for.

Han var et menneske med dybe, komplekse problemer og når han snakker om berettigelse, tror jeg at man må forstå det i den kontekst: som en forsvarsmekanisme. Jeg ser ikke en ond psykopat når jeg tænker på Elliot Rodger; jeg ser en stakkel som blev svigtet og endte med at gøre noget ondt fordi han led, fordi han aldrig havde lært hvem han selv var og fordi han ingen sygdomserkendelse havde.


Helt enig. Jeg ser ham som et resultat af sine omstændigheder. Jeg skrev speciale om ham, og selvom han for mange bare var en psykopat, så er han også et resultat af den omverden han er en del af - og især the manosphere, som er med til at forstærke det.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf LadyFox » 13. sep 2017, 21:20

Jeg har lige set "Whitney: Can I Be Me" og jeg synes den var hård, men også ret fin og god.
0
...
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Mangoness » 22. okt 2017, 09:11

Demi Lovato: Simply Complicated

"Demi Lovato: Simply Complicated is a full length documentary that gives a personal and intimate look into Demi Lovato's life as not only a regular 25 year old, but also one of the biggest pop stars in the world.

To know Demi best, you have to understand all that she has been through and overcome.
This documentary includes never before told stories that inform the person she is today.

Go on the journey with Demi as she creates her most important body of work in music yet, and discovers her most authentic self along the way."


0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
natsvaermer
Indlæg: 566
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
Kort karma: 84
Likede indlæg: 713

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf natsvaermer » 12. dec 2017, 13:16

Jeg så When Hari Got married på Netflix i går: http://m.imdb.com/title/tt2271771/
Den kan bestemt anbefales!
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Viskelæder » 12. dec 2017, 15:01

Jeg startede på Casting Jonbenet fra Netflix (som vel er lidt en blanding mellem en film og dokumentar), og den var så kedeligt sat op, at jeg endte med at slukke den.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Miss_no_More » 7. jan 2018, 00:48

Har lige set "The Red Pill" om en feminist, der undersøger mandeaktivistgruppen MRA og begynder at betvivle sin "tro".

Virkelig tankevækkende og oplysende dokumentar.

4
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Yossarian » 28. jan 2018, 11:04

Det er måske ikke den slags dokumentarer, der er mest interesse for her i tråden, men Guns, Germs and Steel er et bud på, hvorfor nogle civilisationer blev mere teknologisk avancerede end andre og hvorfor især europæerne kom til at dominere.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLhzqSO983AmHwWvGwccC46gs0SNObwnZX
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Miss_no_More » 28. jan 2018, 11:29

Afsluttede 'The Keepers' i går. Der er vist ikke så meget andet at sige end, fy for satan, en barsk fortælling :whine:


Nu er jeg gået i gang med noget lidt mere opløftende, nemlig 'Boys & Girls: Can our kids go gender free'.
En dokumentarserie i 2 dele, hvor læreren og en læge prøver at udviske forskellene mellem kønnene i en ung klasse for 7 årige. Meget spændende indtil videre :)
1

Tilbage til "Film og TV"