Dokumentarfilm

Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Delfin » 4. apr 2017, 20:04

Lykke skrev:
Delfin skrev:
Lykke skrev:
Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.


Samtidig med at de har valgt nogle ud, som kan brillere med nogle meget med særlige evner på isolerede områder som håndtering af tal incl. hukommelse, professorterning, puslespil, tegning, og hvad der ellers blev 'optrådt' med. Det er heller ikke noget, som alle autister har. Jeg manglede også en mere varieret beskrivelse af autisme.


Ja - jeg synes virkelig den er dybt problematisk. Sad en aften og snakkede med folk som er pædagoger, som var helt oppe at ringe over den dokumentar. Og det var først da jeg begyndte at problematisere det , og komme med langt mere nuancerede erfaringer med målgruppen, de kunne se det måske ikke var så 'rainman' /geni agtigt


Selvom jeg manglede nogle vinkler, synes jeg samtidig, at den gav nogle interessante vinkler, selvom jeg ikke ligefrem var helt oppe at ringe. Jeg er i øvrigt pædagog og arbejder med unge indenfor autisme spektrum. Vi har særinteresser, men ikke i den kaliber.
1
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf ajnaM » 7. apr 2017, 06:29

Delfin skrev:
Lykke skrev:
Delfin skrev:
Lykke skrev:
Animi skrev:Jeg ser "De Skjulte Talenter" på DR. Jeg synes det er fedt at de sætter fokus på autister, og det de også kan bidrage med til arbejdsmarkedet. Rigtig god dokumentarserie!


Jeg synes bare det er ret problematisk at man har udvalgt så velfungerende autister. Folk som ikke har et indblik i autisme, kan få en billede af, at det er det generelle billede af autisme, man får af den dokumentar.

Generelt synes jeg ikke DR1s dokumentarer er dybe og nuancerede nok.


Samtidig med at de har valgt nogle ud, som kan brillere med nogle meget med særlige evner på isolerede områder som håndtering af tal incl. hukommelse, professorterning, puslespil, tegning, og hvad der ellers blev 'optrådt' med. Det er heller ikke noget, som alle autister har. Jeg manglede også en mere varieret beskrivelse af autisme.


Ja - jeg synes virkelig den er dybt problematisk. Sad en aften og snakkede med folk som er pædagoger, som var helt oppe at ringe over den dokumentar. Og det var først da jeg begyndte at problematisere det , og komme med langt mere nuancerede erfaringer med målgruppen, de kunne se det måske ikke var så 'rainman' /geni agtigt


Selvom jeg manglede nogle vinkler, synes jeg samtidig, at den gav nogle interessante vinkler, selvom jeg ikke ligefrem var helt oppe at ringe. Jeg er i øvrigt pædagog og arbejder med unge indenfor autisme spektrum. Vi har særinteresser, men ikke i den kaliber.



Men det siger de da også i dokumentaren? Altså, at der er fokus på aspbergers, ikke autisme, og at det er en lille del, der er så velfungerende, som dem man følger.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Delfin » 7. apr 2017, 10:19

ajnaM skrev:[


Men det siger de da også i dokumentaren? Altså, at der er fokus på aspbergers, ikke autisme, og at det er en lille del, der er så velfungerende, som dem man følger.


Selvom det bliver sagt et par steder i programmet, er det bare ikke det, der ender med at være fokus for seeren.
Asperger er også mange ting, og det kun en mindre del som samtidig har savant syndrom eller noget, der bare læner sig op ad det. Når vi taler savant, er de ikke engang altid velfungerende. Nogle er samtidig udviklingshæmmede med en ø af viden/evne.


Selvfølgelig kan man ikke nå hele vejen rundt i et enkelt program, men der var mere end et afsnit, og de kunne godt have valgt at vise et lidt mere alsidigt billede. Jeg har talt med et par stykker af vore unge, som af udenforstående er blevet mødt med spørgsmålet om, hvad de så kan af særlige ting, og når svaret så er, at de ikke har en sådan særlig evne, får de smidt i hovedet, at de nok ikke er rigtige autister så ...
Jeg synes, det ville klæde DR at være mere rundt om emnet i stedet for at medvirke til at fokusere på en meget lav procentdel af spektret, sammen med fortællingen om, at de er en gevinst for arbejdsmarkedet ... særligt med tanke på, at det er en public service kanal.

http://www.aspergerpartner.com/einstein ... rgers.html

http://politiken.dk/debat/laeserbreve/a ... strationer

http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2 ... Kaland.pdf
2
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf ajnaM » 7. apr 2017, 14:06

Delfin skrev:
ajnaM skrev:[


Men det siger de da også i dokumentaren? Altså, at der er fokus på aspergers, ikke autisme, og at det er en lille del, der er så velfungerende, som dem man følger.


Selvom det bliver sagt et par steder i programmet, er det bare ikke det, der ender med at være fokus for seeren.
Asperger er også mange ting, og det kun en mindre del som samtidig har savant syndrom eller noget, der bare læner sig op ad det. Når vi taler savant, er de ikke engang altid velfungerende. Nogle er samtidig udviklingshæmmede med en ø af viden/evne.


Selvfølgelig kan man ikke nå hele vejen rundt i et enkelt program, men der var mere end et afsnit, og de kunne godt have valgt at vise et lidt mere alsidigt billede. Jeg har talt med et par stykker af vore unge, som af udenforstående er blevet mødt med spørgsmålet om, hvad de så kan af særlige ting, og når svaret så er, at de ikke har en sådan særlig evne, får de smidt i hovedet, at de nok ikke er rigtige autister så ...
Jeg synes, det ville klæde DR at være mere rundt om emnet i stedet for at medvirke til at fokusere på en meget lav procentdel af spektret, sammen med fortællingen om, at de er en gevinst for arbejdsmarkedet ... særligt med tanke på, at det er en public service kanal.

http://www.aspergerpartner.com/einstein ... rgers.html

http://politiken.dk/debat/laeserbreve/a ... strationer

http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2 ... Kaland.pdf


Jeg synes faktisk, programmet kom rundt om det. Det handlede jo netop om at belyse en lillebitte del af autismespektret - og i primræt positive termer. Det har de flere gange beskrevet.

Og jeg synes også, der var flere af dem, der bestemt ikke var velfungerende. Eksempelvis ham den tidligere CERN-medarbejder, der helt tydeligt ikke formåede at være en del af en almindelig arbejdsplads. Jeg synes, det var ret tydeligt, at der var tale om et reelt handicap - at han ikke kunne arbejde på noget, han rent vidensmæssigt var mere end kompetent til, men som han socialt ikke magtede.

Jeg tænker, man skal have misforstået programmets præmis ret kraftigt, hvis man går ud og forventer, at alle autister er som dem, dokumentaren har fulgt. Og jeg synes så ikke, det er DR's skyld. Altså, de siger det blandt andet i introen til hvert eneste afsnit.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf LaScrooge » 17. apr 2017, 08:01

White light/Black rain på HBO. En dokumentar om bombningerne af Hiroshima og Nagasaki fortalt gennem overlevende fra begge byer og af 3 af de piloter, der smed bomberne. Den omhandler optakten, vidnesbyrd fra selve hændelsen og livet efterfølgende for de overlevende, som fik synlige fysiske skader, varige handicap og strålingssyge, som ingen vidste hvad var, og som for dem alle betød, at de oveni det forfærdelige traume det var at opleve bombningen, den skyld, sorg og skam som fulgte, levede med stigma og social eksklusion i Japan. Den beskriver, på en meget nøgtern og ærlig måde, hvordan de to nationer, Japan og USA, forholdt sig til det skete. Klart anbefalelsesværdig.

Og så mindede den mig om Barefoot Gen, som er en animationsfilm lavet af en overlevende fra Hiroshima. Den kan findes på YouTube og er ikke for sarte sjæle.
1
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Slettet bruger » 18. apr 2017, 22:59

0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. maj 2017, 16:22

Til og med d. 21. maj kan man se "Nick Cave - 20.000 dage på jorden" på DRs hjemmeside.
Filmen kan varmt anbefales, også selvom man ikke er til mandens musik.

https://www.dr.dk/tv/se/nick-cave-20-00 ... -pa-jorden

Traileren er her:

2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf lillebjoern » 17. maj 2017, 17:09

Crookshanks skrev:Har lige set "Mommy Dead and Dearest" på HBO. Jeg mangler ord...




Er den god? Hvad handler den om?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Daphne » 19. maj 2017, 21:26

Crookshanks skrev:Jeg begyndte på en Netflix "dokumentaren" Casting JonBenet, men gav op efter 5-10 min.



I de første 10 min bliver sagen ikke engang præsenteret, og der er ingen som har personlig relation til familien eller sagen. Det var skuespiller som sidder og taler om sig selv og deres opfattelse af familien/sagen.

I mine øjne var det et mærkeligt format, men der er måske andre som vil finde den interessant.


Vi fattede også hat af den! Hvis de bare blandede det med klip fra den rigtige sag, imens de talte om hvordan de oplevede sagen i det mindste, men nej - bare dårligt skuespil. Havde haft store forventninger til den, men vi gav op halvvejs inde, og der havde vi virkelig anstrengt os for at hænge ved længe. Den var blevet hypet som "Making a murderer" (var det ikke også nogle af de samme der havde lavet den?) - men det faldt da helt til jorden.
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Daphne » 20. maj 2017, 12:20

Crookshanks skrev:
Daphne skrev:Vi fattede også hat af den! Hvis de bare blandede det med klip fra den rigtige sag, imens de talte om hvordan de oplevede sagen i det mindste, men nej - bare dårligt skuespil. Havde haft store forventninger til den, men vi gav op halvvejs inde, og der havde vi virkelig anstrengt os for at hænge ved længe. Den var blevet hypet som "Making a murderer" (var det ikke også nogle af de samme der havde lavet den?) - men det faldt da helt til jorden.


Ja, jeg gav op med det samme. Tror ikke det er den samme som har lavet Making a Murderer, men jeg er ikke sikker.

Jeg har nu kastet mig over The Keepers serien på Netflix. Har kun set lidt, men den er i klasse med Making a murderer. Hold fast den er spændende. Kan klart anbefales.



Åh den har jeg også ventet på. Lyder godt!
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Annione » 21. maj 2017, 06:13

Jinx på HBONordic.

Fremragende. I syrethed på højde med Making a murderer.
5
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Mangoness » 8. jun 2017, 04:35

1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Pandesteg » 8. jun 2017, 06:35

Vi er også igang med The Keepers. Fy for satan en historie :(
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf LaScrooge » 10. jul 2017, 18:35

Jeg vil gerne anbefale Under The Sun på Netflix. En "dokumentarfilm" lavet i Nordkorea. Man følger en pige (10 år måske?), som skal optages i Børneforeningen. Man ser brudstykker af hende og hendes forældres liv. Filmen følger et meget nøje konstrueret manuskript og instruktøren lader kameraet filme og medtager mange af de takes, der ikke blev til de endelige scener. På den måde, ser man også hvor opstillet og manipuleret det hele er. Den er lidt langsom og stille i det, men meget, meget spændende.

Omtale på RottenTomatoes https://www.rottentomatoes.com/m/under_the_sun_2016/

Trailer
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf NilleQ » 20. jul 2017, 18:06

2SHY skrev:
didas skrev:
LaScrooge skrev:Kan man få adgang til de andre Netflix, fx Netflix US, fra Danmark? Og i så fald, er der nogen der vil forklare?


Det kan man, men Netflix forsøger at sætte en kæp i hjulet for det :(

Jeg har brugt http://www.unlocator.com. 25kr om måneden og så er der en regionsskifter på deres hjemmeside, der giver adgang til alle landes Netflix. Har virket upåklageligt...indtil for et par uger siden altså, hvor Netflix har spærret for opsætningen. Unlocator arbejder på at finde en løsning, men pt. har de kun en beta-version der kun giver adgang til USA og det er ikke altid det virker.

Håber det lykkes for dem for det har været genialt.

Unblock-us.com fungerer det stadig med kan jeg afsløre og det ligger også på de der ca. 25 kr om måneden :)


Er der også regionsskifter på Unblock-us.com?
0

Tilbage til "Film og TV"