hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 12. dec 2023, 21:16

de fleste ser film serier og anden underholdning helt uden at vide at det indeholder "reklame/propaganda" for noget, et eksempel stort set alle actionfilm/serier vil sælge os ideen om at våben er den rette løsning på et hvilket som helst problem, og tænk på al den underholdning som handler om penge tror du det er tilfældigt og bare er et udtryk for at det er hvad der interesserer os ? kunne godt tænke mig at andre siger noget om dette emne ;o)
0
Debatta
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. dec 2023, 23:46
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf Debatta » 12. dec 2023, 23:48

Det er faktisk ofte noget jeg tænker over, når jeg ser film og læser nyheder. Jeg stiller mig altid kritisk, og tænker "hvad forsøges vi at blive overbevist om her?"

Jeg var stor kritiker ift. corona pandemien, ikke at jeg gik frem som den store sølvpapirshat, men det var seriøst ren propaganda. Overvej lige, hvor meget der blev gjort ud af det. Jeg er med på, at der blev arbejdet udfra et forsigtighedsprincip, men tænk over det...
Jeg er ikke selv vaccineret (jeg er sundhedsfagligt uddannet), og jeg gik ligeledes heller ikke og reklamerede med dette, da jeg ikke synes at mennesker var til at diskutere med omkring emnet, ALLE var seriøst overbevist om at jeg fravalgte mit liv, ved at fravælge vaccinen.
De familiemedlemmer der var bekendt med mit fravalg, tabte fuldstændig kæben over min beslutning - men nåede aldrig at blive færdigvaccineret fordi 'nu er corona ovre'. Det er det da ikke... Samfundet har bare indset, at det er ude af vores hænder. Jeg er for nyligt blevet smittet med corona for 4. gang, og jeg lever da endnu.
Nå, det blev et lidt langt skriv... Men det var et eksempel, som dukkede op, da jeg læste dit post.
1
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf NoLady » 13. dec 2023, 09:34

Jeg er nok mere klar over at, du debatterer med dig selv.
19
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10243
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1223
Likede indlæg: 18429

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf .Magic. » 13. dec 2023, 13:23

NoLady skrev:Jeg er nok mere klar over at, du debatterer med dig selv.

Det kan også noget når andre ikke gider lege med.
2
serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 19. dec 2023, 03:38

nolady tror åbenbart at grunden til at så mange tror på "markedts velsignelser" er at markedet skaber velstand som vi konstant får at vide, men fakta er at det markedet skaber er ulige fordeling, så alle som får meget tror der bliver skabt velstand, at ulige fordeling betyder at de fleste får meget LIDT er man ligeglad med så længe man selv får overflod, medierne manipulerer den virkelighed vi dermed tror vi faktisk lever, og det er altid propagandaens formål at skabe falske sandheder, og markedet er jo kun en ganske lille del at den komplicerede men forfalskede "virkelighed" folk tror de lever i, så de fleste vælger at tro på de "løgne" der passer til det liv de gerne vil leve, og kalder det de ikke ønsker at tro på for propaganda (løgn) (det giver Debatta faktisk et godt eksempel på) og kan derfor slet ikke få øje på den propaganda som fortæller løgnene, i får lige et par eksempler på løgne som langt de fleste tror på,
#1 flere penge gør folk mere lykkelige og gør livet bedre, men fakta er jo at har du hvad du har brug for bliver dit liv IKKE bedre af at få råd til mere.

#2 for at bevare freden skal et (mit) land have et stærkt militær, men fakta er at jo mere vi bruger på militær jo større er risikoen for at blive involveret i krig, militær har faktisk det formål at gøre landet i stand at bruge magt overfor andre lande, man skal da være nærmest en idiot for at tro på at man kan true andre lande til at blive mere fredelige,

og nu vil alle dem som tror på "markedets velsignelser" eller på "militærets nødvendighed", straks kalde mig noget negativt og evt forsøge at gøre mig utroværdig i andres øjne, og det samme vil alle andre som tror på andre falske sandheder gøre når disses falskhed påpeges.

det er jo legende let at sælge en løgn, men så godt som umuligt at få folk til at indse at det de tror på er løgn.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23730

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf Aragorn » 19. dec 2023, 04:07

serious skrev:nolady tror åbenbart at grunden til at så mange tror på "markedts velsignelser" er at markedet skaber velstand som vi konstant får at vide, men fakta er at det markedet skaber er ulige fordeling, så alle som får meget tror der bliver skabt velstand, at ulige fordeling betyder at de fleste får meget LIDT er man ligeglad med så længe man selv får overflod, medierne manipulerer den virkelighed vi dermed tror vi faktisk lever, og det er altid propagandaens formål at skabe falske sandheder, og markedet er jo kun en ganske lille del at den komplicerede men forfalskede "virkelighed" folk tror de lever i, så de fleste vælger at tro på de "løgne" der passer til det liv de gerne vil leve, og kalder det de ikke ønsker at tro på for propaganda (løgn) (det giver Debatta faktisk et godt eksempel på) og kan derfor slet ikke få øje på den propaganda som fortæller løgnene, i får lige et par eksempler på løgne som langt de fleste tror på,
#1 flere penge gør folk mere lykkelige og gør livet bedre, men fakta er jo at har du hvad du har brug for bliver dit liv IKKE bedre af at få råd til mere.

#2 for at bevare freden skal et (mit) land have et stærkt militær, men fakta er at jo mere vi bruger på militær jo større er risikoen for at blive involveret i krig, militær har faktisk det formål at gøre landet i stand at bruge magt overfor andre lande, man skal da være nærmest en idiot for at tro på at man kan true andre lande til at blive mere fredelige,

og nu vil alle dem som tror på "markedets velsignelser" eller på "militærets nødvendighed", straks kalde mig noget negativt og evt forsøge at gøre mig utroværdig i andres øjne, og det samme vil alle andre som tror på andre falske sandheder gøre når disses falskhed påpeges.

det er jo legende let at sælge en løgn, men så godt som umuligt at få folk til at indse at det de tror på er løgn.


Det kaldes paradokser. Jeg tror de fleste ved at dine to påstande er rigtige, men hvad skal man som enkeltperson gøre ved det? Du har ikke opdaget noget som andre før dig ikke har indset. Og bare så du ved det, Mark Twain skrev sandsynligvis ikke

It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.


Så man skal ikke tro alt man læser.

Jeg er vågen fordi jeg har ondt i ryggen og har svært ved at ligge ned lige nu, men hvad er din egen årsag til at sidde og skrive på dette ukristelige tidspunkt?

Du skal gå i seng og få din søvn i stedet for at sidde og lege med to forskellige brugere på et debatforum midt om natten. Man bliver sindssyg af ikke at få sin søvn.

Faste sengetider ville være det mest omsorgsfulde du kunne gøre for dig selv. Din hjerne vil takke dig. Og få noget motion!

Nu vil jeg lægge mig igen.
12

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 19. dec 2023, 18:17

jeg håber du har ret i at de fleste godt ved at mine iagttagelser er korrekte, og dermed er det jo ikke påstande, og som enkeltperson kunne man lade være med at bakke op om løgnene, men det er der jo mange som faktisk gør,

og jeg citerede slet ikke Mark Twain, jeg fortæller bare hvorfor man (typisk) ikke opdager at man har adopteret løgne, og ikke ønsker at vide dette. er man først faldet for en af propagandaens mange løgne bliver løgnene ofte til sandhed, (forfalsket virkelighed)

og hvornår har du sidst fået at vide at militær ikke skaber sikkerhed i et medie, for at vide det er du pinedød nødt til at gennemskue det du konstant får at vide, som løgn,
altså nødt til at tænke selvstændigt og gå imod anerkendte ideer, som markedsføres massivt.
altså er der en god del sandhed i at de flestes "virkelighed" er skabt af propaganda som man så selv bidrager til hver gang man videregiver budskaberne.

med hensyn til tidspunktet så handler det om at jeg hvis jeg vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn igen, så vælger jeg at stå op og vente til trætheden gør det mere sandsynligt at jeg kan falde i søvn, jeg har faktisk faste sengetider men med alderen har en vis søvnløshed meldt sig så jeg finder det svært at falde i søvn igen, men bare rolig jeg lagde mig altså også igen og fik sovet det jeg har brug for,
med hensyn til motion har jeg det sværere end de fleste da jeg har markant nedsat lungekapacitet og bliver vildt forpustet hvis jeg bevæger mig, efter ca 25 skridt i langsomt tempo er jeg så forpustet at jeg er tvunget til en hvileperiode inden jeg kan fortsætte, men inden skaden på mine lunger fik jeg mere motion end de fleste, jeg cyklede i mange år mindst 40 km /dag i gennemsnit, (ca 15000/år) og min kondi var rigtig god, jeg kunne følge med cykleryttere som kørte løb over længere strækninger, og jeg cykler stadig hver dag dog i et anderledes moderat tempo, og kun kortere afstande.
0
serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 19. dec 2023, 18:30

faktisk er jeg et lysende eksempel på et menneske som ikke bare tror på det jeg læser, men tænker selvstændigt, nok derfor jeg har så mange ideer som afviger ganske meget fra den "normale" opfattelse af verden, hvor mange mener for eksempel at penge er noget forbandet skidt, som skader samfundet, og forstår at meget af det møg som sker sker netop fordi pengene bestemmer, vi har ikke demokrati det vi har er pengemagt. en vigtig faktor i den sammenhæng er min ganske høje intelligens, nej jeg bilder mig ikke noget ind, det er faktisk veldokumenteret både via min skoleresultater og IQ tests, men jeg er helt bevidst om at det ikke gør mig til et bedre menneske, jeg kender faktisk relativt svagt begavede mennesker som jeg beundrer, det vigtigste er ens evne for kærlighed, uanset hvor fantastisk du er så er du intet uden kærlighed.
0
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf NoLady » 20. dec 2023, 08:37

Det er ikke så slemt at være dum, for vi dumme mennesker er slet ikke selv klar over, hvor ubegavede vi er.
1
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf Raenil » 20. dec 2023, 09:42

serious skrev:faktisk er jeg et lysende eksempel på et menneske som ikke bare tror på det jeg læser, men tænker selvstændigt, nok derfor jeg har så mange ideer som afviger ganske meget fra den "normale" opfattelse af verden, hvor mange mener for eksempel at penge er noget forbandet skidt, som skader samfundet, og forstår at meget af det møg som sker sker netop fordi pengene bestemmer, vi har ikke demokrati det vi har er pengemagt. en vigtig faktor i den sammenhæng er min ganske høje intelligens, nej jeg bilder mig ikke noget ind, det er faktisk veldokumenteret både via min skoleresultater og IQ tests, men jeg er helt bevidst om at det ikke gør mig til et bedre menneske, jeg kender faktisk relativt svagt begavede mennesker som jeg beundrer, det vigtigste er ens evne for kærlighed, uanset hvor fantastisk du er så er du intet uden kærlighed.


Du er helt klart et lysende eksempel.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9142
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22071

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf Purple Haze » 26. dec 2023, 21:05

Hvis man gerne vil fremstå som et overlegent menneske på et debatforum, så bør man først og fremmest lærer at gøre sig forståelig.

Wall of text - uden punktum og linjeskift, det er ikke noget der hjælper på forståelighed.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6454

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf Mulan » 28. dec 2023, 21:07

Det er nogle meget originale tanker.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 9. jan 2024, 16:45

jeg ved ikke helt hvorfor purple haze mener jeg har et ønske om at "fremstå som et overlegent menneske" jeg er ikke et facade-menneske så jeg ønsker kun at fremstå som den jeg er, og det vigtige er jo slet ikke mig men de ideer jeg forsøger at formidle, og det er rigtig mange år siden jeg gik i skole så jeg har stort set glemt alle regler for tegnsætning,
men det er da korrekt at mine skriverier kunne gøres nemmere at læse med flere linieskift og punktummer,
om det gør det jeg skriver uforståeligt er jeg dog ikke sikker på, men det kræver måske lidt mere af læseren,

hvorvidt purple haze faktisk har forstået, ved jeg ikke men noget kunne tyde på at "han" ikke kunne lide det jeg skriver ,men ikke rigtig kunne finde argumenter imod det, og "han" nøjes derfor med at kritisere den grammatiske "kvalitet/korrekthed".
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10243
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1223
Likede indlæg: 18429

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf .Magic. » 9. jan 2024, 17:00

serious skrev:jeg ved ikke helt hvorfor purple haze mener jeg har et ønske om at "fremstå som et overlegent menneske" jeg er ikke et facade-menneske så jeg ønsker kun at fremstå som den jeg er, og det vigtige er jo slet ikke mig men de ideer jeg forsøger at formidle, og det er rigtig mange år siden jeg gik i skole så jeg har stort set glemt alle regler for tegnsætning,
men det er da korrekt at mine skriverier kunne gøres nemmere at læse med flere linieskift og punktummer,
om det gør det jeg skriver uforståeligt er jeg dog ikke sikker på, men det kræver måske lidt mere af læseren,

hvorvidt purple haze faktisk har forstået, ved jeg ikke men noget kunne tyde på at "han" ikke kunne lide det jeg skriver ,men ikke rigtig kunne finde argumenter imod det, og "han" nøjes derfor med at kritisere den grammatiske "kvalitet/korrekthed".

Han er en hun.
0
serious
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. dec 2023, 21:06
Kort karma: -1
Likede indlæg: 2

Re: hvor mange er klar over hvor meget propaganda vi udsættes for

Indlægaf serious » 25. jan 2024, 14:15

"Han er en hun."
tak for info, jeg synes så ikke det har den store betydning og som du måske bemærkede valgte jeg jo netop at skrive "han" som en markering at jeg ikke kendte hendes køn, jeg synes faktisk heller ikke mit køn har nogen relevans, for som antydet handler det udelukkende om at give andre mulighed for at tænke nye tanker, og gerne bedre tanker end dem vi konstant får serveret.
0

Tilbage til "Film og TV"