Matador

Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11773

Re: Matador

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2018, 14:29

Apropos de gamle schlagere kom jeg i tanke om denne her:

Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei,
auf jeden Dezember folgt wieder ein Mai.

Nazisterne var meget glade for den og spillede den ustandseligt, da krigen begyndte at gå lidt dårligt - for at opmuntre befolkningen: det går over, det bliver godt igen.

I slutningen af krigen, da det gik endnu værrre, blev den dog forbudt, fordi en anden nærliggende fortolkning blev: det er snart overstået, og vi slipper af med nazisterne.

Mine forældre kendte i øvrigt en ældre tysk dame, der ind imellem fortalte lidt øjebliksbilleder fra Det tredje Rige. Fx hvordan de i al hemmelighed spagfærdigt knurrede over fødevarerationeringerne:

Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei,
in jedem Dezember gibt's wieder ein Ei.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4812

Indlægaf hotlips » 26. maj 2018, 23:01

Damn, det er aldrig før gået op for mig at Mogens siger at de emigrerer :wacko:
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 789
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17189

Indlægaf icelady » 29. maj 2018, 13:23

Hvordan kan det egentlig være at Maude kan køre bil? Var det ikke forbeholdt meget få kvinder?

Edit; Derudover; det undrer mig at Kristan Skjern så åbenlyst afleverer brochen til Maude, taget i betragtning af modstandsfolk vel prøvede ar hode lav profil :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2848
Likede indlæg: 18177

Indlægaf Wizzze » 29. maj 2018, 14:28

icelady skrev:Hvordan kan det egentlig være at Maude kan køre bil? Var det ikke forbeholdt meget få kvinder?

Edit; Derudover; det undrer mig at Kristan Skjern så åbenlyst afleverer brochen til Maude, taget i betragtning af modstandsfolk vel prøvede ar hode lav profil :gruble:

Jo det har nok været sjældent, men hun har jo været overklassepige hele livet, og i de "glade tyvere" var det jo ofte de unge kvinder der spillede op, tænk Vicki i starten af serien, bare 10 år tidligere :gruble:
Personligt tror jeg lige så meget den del er en slags homage til Fru Nørgård, hun blev først kendt som forfatter til "mor bag rattet" en gang i 50'erne, så jeg tror det også er en årsag til at Maude kan køre? :gruble:

Med tanke på at Maude selv er indblandet og har vist at hun ikke er med tyskerne, så tror jeg ikke Kresten er bage for at blive stukket, lige i den situation.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4071

Indlægaf Confucius » 29. maj 2018, 14:33

Wizzze skrev:
icelady skrev:Hvordan kan det egentlig være at Maude kan køre bil? Var det ikke forbeholdt meget få kvinder?

Jo det har nok været sjældent, men hun har jo været overklassepige hele livet, og i de "glade tyvere" var det jo ofte de unge kvinder der spillede op, tænk Vicki i starten af serien, bare 10 år tidligere :gruble:
Personligt tror jeg lige så meget den del er en slags homage til Fru Nørgård, hun blev først kendt som forfatter til "mor bag rattet" en gang i 50'erne, så jeg tror det også er en årsag til at Maude kan køre? :gruble:

Med tanke på at Maude selv er indblandet og har vist at hun ikke er med tyskerne, så tror jeg ikke Kresten er bage for at blive stukket, lige i den situation.

Jeg er ret sikker på at årsagen er, at plottet skulle hænge sammen, og så mange potentielle bilister var der heller ikke ligefrem at vælge imellem dén aften.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9700

Indlægaf fisken80 » 12. jun 2018, 06:59

Daine skrev:
Daine skrev:
dgd2007 skrev:
HappyQ skrev:Endnu en af døgnets flaner rendt fra bog og nål

Hvem er det, der siger det? :gruble:

Er det ikke Røde? :gruble:

Nej, sgu da! Det er da Kristen :D

Jeg ved godt det er et gammelt indlæg, men jeg har lige opdaget at udtrykket faktisk stammer fra en sang:

Dernæst jeg opdrager
mig en pigeflok,
som ej hjemmet vrager,
som i lidt har nok.
Ingen døgnets flaner,
rendt fra bog og nål,
fromme, stærke kvinder!
Det er Danmarks mål.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
B&O
Kort karma: 0
Likede indlæg: 27

Indlægaf B&O » 17. jul 2018, 16:01

Jeg har matador på dvd i den nye restaurerede udgave billede kvaliteten er meget bedre ja jeg er matador fan
0

Tilbage til "Film og TV"