Generation XL

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2017, 07:40

Jydepigen skrev:Jeg sidder også og bliver mega irriteret indvendigt over mange af forældrene. Please, sæt grænser og sig nej! Det er så meget en bjørnetjeneste og børnene lider under det resten af deres liv. Jeg har været overvægtig hele mit liv, så ved hvor vigtigt det er. Lover at det absolut ikke bliver nemmere når man er voksen.



Jeg er så enig.

Jeg var slet ikke overvægtig som barn, tværtimod, men jeg skal ellers love for at jeg har taget revanche som voksen. Og det er fandme ikke sjovt at slås med vægten, og jeg kommer til at gøre det resten af mit liv, forstået som at jeg er nødt til at være meget opmærksom på kosten altid.

Så gør dog for guds skyld de børn den tjeneste at lære dem gode vaner i forhold til kost og motion.
2
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Generation XL

Indlægaf POCKETKITTEN » 14. sep 2017, 07:41

ManicNinja skrev:
Jydepigen skrev:Jeg sidder også og bliver mega irriteret indvendigt over mange af forældrene. Please, sæt grænser og sig nej! Det er så meget en bjørnetjeneste og børnene lider under det resten af deres liv. Jeg har været overvægtig hele mit liv, så ved hvor vigtigt det er. Lover at det absolut ikke bliver nemmere når man er voksen.

Lukas´mor har jeg også lyst til at ruske. Du bliver simpelthen nødt til at sige nej og have en rygrad. Hun er så fuld af dårlige undskyldninger, at det kun er til at ryste på hovedet af.

Også enig mht. hende pigen der spiller håndbold. Pyllerunge.. Hun virker meget yngre end sin egentlige alder.


Tak så er det ikke kun mig. Hvad ligner det, at en teenager står og vræler indstuderet, hver gang hun oplever den mindste smule modgang? Jeeeez!


Hun er nu kun 11.

Men klart det er træls med det klynk!
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2017, 08:23

Flora skrev:
Lykke skrev:Saft uden sukker er forbudt men Blue Keld lovligt. Hvorfor? Hvad er forskellen ?


Mon ikke det handler om mængden af sødestoffer? Det handler jo om ikke at fastholde dem i en vane med at ville have noget sødt. Jeg tænker der er flere sødestoffer i sukkerfrit saftevand end i Blue Keld. (uden dog at have undersøgt det nærmere)


Det lyder plausibelt.

Hvis man som vane at alt er sødt fra morgenmad til drikkevarer og spiser mget slik, så er det et oplagt sted at sætte ind i forhold til at skabe gode vaner. Og det er en virkelig dårlig vane at alt skal være sødt i en grad, så det var så uoverskueligt at drikke vand i stedet for saftevand at det førte til så store kriser og så meget gråd.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2017, 08:27

Lisma skrev:Jeg var selv åleslank slm barn og teen, lige indtil jeg blev gravid. Sådan så knoglerne stak ud-tynd. Jeg styrede helt selv hvad jeg spiste derhjemme og der var ingen begrænsninger på mængder. Min far arbejdede for Evers i flere år og vi havde derfor tonsvis af slik i et kæmpe skab som vi unger bare tog af. Heldigvis tog jeg ikke på af det, men det bider mig i røven nu og de sidste ti år har jeg kæmpet med at ændre de vaner og jeg forbander mine forældre langt væk for at være så ignorante.


Det er netop det - man skal indøve gode vaner uanset at man ikke aktuelt har problemer med vægten. Jeg havde inegn vægtproblemer som barn og ung, men jeg skal lige love for at fuldtids+ kontorliv ikke er ridepigeliv, så der skal bare være en anden tilgang til kosten, når aktivitetsniveauet er så forskelligt.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Generation XL

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 14. sep 2017, 18:58

Akehurst2 skrev:Nu fik I også mig til at se det og jeg synes egentlig, det er ret interessant.

Ikke mindst, at i nogle familier er en eller flere forældre og søskende selv overvægtige og i andre ikke, så det er svært at se et præcist mønster i, hvorfor nogle børn bliver overvægtige og andre ikke.

Bortset måske fra Lukas. Jeg var simpelthen rystet over det slikskab, morgenmadsprodukterne og alle de andre usunde ting, der bare væltede ud alle vegne. Der fik jeg en fornemmelse af, at det program, ham børnelægen kører ikke helt var nok, men at der skulle noget virkelig grundig ernæringsmæssig uddannelse af forældrene til. Fx de der Nougat Bits han fik til morgenmad - der er lige så mange kalorier og lige så meget sukker i dem som i mælkechokolade :8: Det er slik forklædt som morgenmad og det virkede som om, de decideret ikke forstod det. Der var jeg mere forundret over, at hans lillebror ikke havde problemer med vægten.

Lillebroren fortæller selv at han er meget sammen med sine venner, så mon ikke mange af Lucas' kalorier bliver indtaget når lillebroren er aktiv med sine venner. :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 15. sep 2017, 14:40

Jacobsen81 skrev:
Akehurst2 skrev:Nu fik I også mig til at se det og jeg synes egentlig, det er ret interessant.

Ikke mindst, at i nogle familier er en eller flere forældre og søskende selv overvægtige og i andre ikke, så det er svært at se et præcist mønster i, hvorfor nogle børn bliver overvægtige og andre ikke.

Bortset måske fra Lukas. Jeg var simpelthen rystet over det slikskab, morgenmadsprodukterne og alle de andre usunde ting, der bare væltede ud alle vegne. Der fik jeg en fornemmelse af, at det program, ham børnelægen kører ikke helt var nok, men at der skulle noget virkelig grundig ernæringsmæssig uddannelse af forældrene til. Fx de der Nougat Bits han fik til morgenmad - der er lige så mange kalorier og lige så meget sukker i dem som i mælkechokolade :8: Det er slik forklædt som morgenmad og det virkede som om, de decideret ikke forstod det. Der var jeg mere forundret over, at hans lillebror ikke havde problemer med vægten.

Lillebroren fortæller selv at han er meget sammen med sine venner, så mon ikke mange af Lucas' kalorier bliver indtaget når lillebroren er aktiv med sine venner. :gruble:


Det er det nok, og det gør sikkert han slipper for mange af de der chips-, slik- og sodavand-kalorier, der indtages om eftermiddagn og mellem måltiderne. Men hvis han også kører samme diæt med fritter, paneret mad i rå mængder af fedtstof, sodavand til måltider, saft i drikkedunken, sukkerholdig morgenmad og så videre, så skal der et godt aktivitetsniveau til at kompensere for det, samtidig med at han selvfølgelig stadig vokser. Men der er jo mange, hvor aktivitetsniveauet og den generelle forbrænding går ned, når man bliver voksen, så den familie indøver nogle farlige vaner for begge børn.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Generation XL

Indlægaf ajnaM » 20. sep 2017, 20:46

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så hårdt. Hvorfor skal deres livsstil gå fra 0-100 på en eftermiddag?

Jeg synes fx, det er noget fis, at de ikke må drikke sukkerfri sodavand, saft o.lign. Så vidt jeg ved, har forskningen ikke kunnet påvise med relativ sikkerhed, at light-produkter virker vægtøgende, og selv hvis den havde, kan jeg ikke forstå, hvorfor der ikke kan være en slags tilvænningsperiode for familierne, hvor de går fra sukkervand flere gange om ugen/dagen til light-produkter i stedet.

Jeg forstår ikke den tilgang med fra alt til intet. Jeg synes, det er at stikke en kæp i hjulet - ligesom at nægte at bruge nikotinpræparater ved et rygestop.

Lukas fx kan jo slet ikke følge med i skiftet mentalt. Han har meltdowns fordi han har svært ved at undvære sodavand og taler om at opgive pga. Det.. Jamen så lad ham dog få sukkerfri sodavand. I det mindste til han har vænnet sig til tanken om at undvære helt.

Jeg. Forstår. Det. Ikke.


Det er vel blandt andet fordi, det giver resulater, og børnene har godt af at se, at tingene virker. Det er nemmere for en 10-årig at forstå, hvad der er på spil, hvis konsekvensen kommer rimelig umiddelbart.

Samtidig tænker jeg, der er mange andre årsager til, at en kold tyrker kan fungere bedre end langsom tilvænning. Blandt andet at kroppen hurtigst muligt får vænnet sig til den 'nye normal' - som de her børn jo skal fungere i resten af livet. Langsom tilvænning er for mig at trække pinen unødigt længe.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Generation XL

Indlægaf ajnaM » 20. sep 2017, 20:49

I øvrigt irriterer det mig helt vildt at se på, at de søde børn - som jeg faktisk synes, de alle sammen er - har så nederen forældre.

Det er simpelthen så sølle, at forældrene giver op, mens barnet kæmper videre. De ved det endda godt og formår alligevel ikke at gøre noget ved det. Det er da at vise sit barn den helt forkerte vej. Jeg håber virkelig, der er røde ører, når de ser sig selv.

Men okay, de er jo nok havnet dér af en årsag.
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Generation XL

Indlægaf billiebean » 21. sep 2017, 08:26

Lukas' familiemønstre gør det heller ikke let. Først og fremmest er hans far fuldstændig passiv ifht. opdragelsen. Han gør ingenting - æder bare sine panerede fiskefiletter og fritter, og så ligger det hele ellers på moderens skuldre. Det er i sig selv et problem. Og så spørger moderen heeeele tiden, hvad Lukas vil. Hvad vil han have til morgenmad, hvad vil han have med på madpakken osv. Og altså - det handler muligvis om at Lukas selv skal lære at træffe de sunde valg, men som 11-årig så er det altså hardcore at skulle sidde og træffe de valg og ikke mindst fravalg alene, mens resten af familien spiser som de vil. Jeg synes virkelig, at hans forældre først og fremmest burde danne en fælles front (faren sidder jo nærmest og spiser pommes og bearnaise om kap med Lukas..) og de burde træffe valgene for ham. Lade være med at købe chokopops og saftevand, så der slet ikke er nogle svære valg at træffe for eksempel. Hvis ham der lægens kur skulle virke, så burde de fokusere langt mere på forældrene og familiedynamikken i stedet for at presse børnene.
8
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2017, 08:35

billiebean skrev:Lukas' familiemønstre gør det heller ikke let. Først og fremmest er hans far fuldstændig passiv ifht. opdragelsen. Han gør ingenting - æder bare sine panerede fiskefiletter og fritter, og så ligger det hele ellers på moderens skuldre. Det er i sig selv et problem. Og så spørger moderen heeeele tiden, hvad Lukas vil. Hvad vil han have til morgenmad, hvad vil han have med på madpakken osv. Og altså - det handler muligvis om at Lukas selv skal lære at træffe de sunde valg, men som 11-årig så er det altså hardcore at skulle sidde og træffe de valg og ikke mindst fravalg alene, mens resten af familien spiser som de vil. Jeg synes virkelig, at hans forældre først og fremmest burde danne en fælles front (faren sidder jo nærmest og spiser pommes og bearnaise om kap med Lukas..) og de burde træffe valgene for ham. Lade være med at købe chokopops og saftevand, så der slet ikke er nogle svære valg at træffe for eksempel. Hvis ham der lægens kur skulle virke, så burde de fokusere langt mere på forældrene og familiedynamikken i stedet for at presse børnene.


Ja, bare som en start. Lad være med at have så meget usundt i huset i det hele taget. Uanset at de andre i familien ikke har vægtproblemer, så er det jo ikke sundt for nogen af dem.

Det må også gøre det endnu sværere, at det nærmest udråbes til at være Lukas' projekt. Det skal jo være hele familiens.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Generation XL

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2017, 08:43

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så hårdt. Hvorfor skal deres livsstil gå fra 0-100 på en eftermiddag?

Jeg synes fx, det er noget fis, at de ikke må drikke sukkerfri sodavand, saft o.lign. Så vidt jeg ved, har forskningen ikke kunnet påvise med relativ sikkerhed, at light-produkter virker vægtøgende, og selv hvis den havde, kan jeg ikke forstå, hvorfor der ikke kan være en slags tilvænningsperiode for familierne, hvor de går fra sukkervand flere gange om ugen/dagen til light-produkter i stedet.

Jeg forstår ikke den tilgang med fra alt til intet. Jeg synes, det er at stikke en kæp i hjulet - ligesom at nægte at bruge nikotinpræparater ved et rygestop.

Lukas fx kan jo slet ikke følge med i skiftet mentalt. Han har meltdowns fordi han har svært ved at undvære sodavand og taler om at opgive pga. Det.. Jamen så lad ham dog få sukkerfri sodavand. I det mindste til han har vænnet sig til tanken om at undvære helt.

Jeg. Forstår. Det. Ikke.


Men det gør den jo heller ikke fordi man skal droppe søde drikke, ekstremt sukkerholdig morgenmad, holde igen med unødig junk og slik, begynde at røre sig 60 minutter omdagen og spise nogen grøntsager.

Der er jo ikke tale om krav om ultrasund mad, elitesport, forsagelse af alt for evigt og kun kernesundt liv fremover. Som det bliver fremstillet synes jeg i hvert fald, det handler om nogle rimeligt lavthængende frugter for de fleste af dem og utrolig meget opbakning fra sundhedspersonalet i forhold til, at en forbedring er en forbedring selvom vi måske ikke er helt i mål endnu.
4
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Generation XL

Indlægaf ajnaM » 21. sep 2017, 14:29

Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så hårdt. Hvorfor skal deres livsstil gå fra 0-100 på en eftermiddag?

Jeg synes fx, det er noget fis, at de ikke må drikke sukkerfri sodavand, saft o.lign. Så vidt jeg ved, har forskningen ikke kunnet påvise med relativ sikkerhed, at light-produkter virker vægtøgende, og selv hvis den havde, kan jeg ikke forstå, hvorfor der ikke kan være en slags tilvænningsperiode for familierne, hvor de går fra sukkervand flere gange om ugen/dagen til light-produkter i stedet.

Jeg forstår ikke den tilgang med fra alt til intet. Jeg synes, det er at stikke en kæp i hjulet - ligesom at nægte at bruge nikotinpræparater ved et rygestop.

Lukas fx kan jo slet ikke følge med i skiftet mentalt. Han har meltdowns fordi han har svært ved at undvære sodavand og taler om at opgive pga. Det.. Jamen så lad ham dog få sukkerfri sodavand. I det mindste til han har vænnet sig til tanken om at undvære helt.

Jeg. Forstår. Det. Ikke.


Men det gør den jo heller ikke fordi man skal droppe søde drikke, ekstremt sukkerholdig morgenmad, holde igen med unødig junk og slik, begynde at røre sig 60 minutter omdagen og spise nogen grøntsager.

Der er jo ikke tale om krav om ultrasund mad, elitesport, forsagelse af alt for evigt og kun kernesundt liv fremover. Som det bliver fremstillet synes jeg i hvert fald, det handler om nogle rimeligt lavthængende frugter for de fleste af dem og utrolig meget opbakning fra sundhedspersonalet i forhold til, at en forbedring er en forbedring selvom vi måske ikke er helt i mål endnu.


Enig.

Og det er i grunden sørgeligt, at man som seer typisk vil tænke, at det er en meget ekstrem kur. I virkeligheden burde det være almindelig sund fornuft for langt de fleste børn.

Kan være, jeg lige skulle overveje, hvilke vaner jeg egentlig giver mine drenge. :genert:
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Generation XL

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 22. sep 2017, 19:13

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så hårdt. Hvorfor skal deres livsstil gå fra 0-100 på en eftermiddag?

Jeg synes fx, det er noget fis, at de ikke må drikke sukkerfri sodavand, saft o.lign. Så vidt jeg ved, har forskningen ikke kunnet påvise med relativ sikkerhed, at light-produkter virker vægtøgende, og selv hvis den havde, kan jeg ikke forstå, hvorfor der ikke kan være en slags tilvænningsperiode for familierne, hvor de går fra sukkervand flere gange om ugen/dagen til light-produkter i stedet.

Jeg forstår ikke den tilgang med fra alt til intet. Jeg synes, det er at stikke en kæp i hjulet - ligesom at nægte at bruge nikotinpræparater ved et rygestop.

Lukas fx kan jo slet ikke følge med i skiftet mentalt. Han har meltdowns fordi han har svært ved at undvære sodavand og taler om at opgive pga. Det.. Jamen så lad ham dog få sukkerfri sodavand. I det mindste til han har vænnet sig til tanken om at undvære helt.

Jeg. Forstår. Det. Ikke.


Sødestoffer er ikke vægtøgende i sig selv, men når hjernen registrerer at der kommer noget sødt indenbords, forventer den at der kommer kalorier. Når der så ikke kommer nogen kalorier, stiger sandsynligheden for at man bliver lækkersulten.

Jeg er forresten overbevist om at Lucas får meltdowns, fordi han er vant til at hans mor reagerer på det. Hvis hans forældre satte rammerne for vægttabet, og faktisk var overbeviste om at det var det bedste for Lucas at tabe sig, ville det være meget nemmere for drengen at komme gennem sine meltdowns. Han ville hurtigt finde ud af, at der ikke var nogen vej udenom. Børn har brug for tydelige voksne der kan tage ansvar, og kan guide i hårde tider.
4
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Generation XL

Indlægaf Juki » 22. sep 2017, 20:53

Smiling_Goat skrev:Jeg kan godt se, jeg er lidt i undertal, og jeg ved godt, at det er populært at sige, man skal sætte rammer, være konsekvente voksne osv. Og jeg er da enig.

Jeg kan bare stadig ikke se, hvorfor det skulle betyde, at en livsstilsændring skal være så vildt sur. Det behøver faktisk ikke være træls.. Jeg taler af erfaring.

Det er netop børn. De kan lære om sund kost, og de kan tage imod det, og det starter ved forældrene, ja. Det eneste jeg siger er, at man ikke behøver fjerne lightprodukter fordi man tilføjer grønsager. Giv dem dog er rart miljø at lære de her ting i. Et miljø hvor de ikke stilles over for forbud på forbud. Hvor de kan lære, at en sund livsstil ikke behøver betyde et lettere skamfuldt forhold til sukker. Der ER faktisk ikke noget galt i at spise slik og drikke sodavand. Det må man godt.

Det er jo heller ikke forbudt for dem, det er bare begrænset hvor meget og hvor ofte de bør indtage det.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Generation XL

Indlægaf Pyjamas » 22. sep 2017, 21:19

Smiling_Goat skrev:Jeg kan godt se, jeg er lidt i undertal, og jeg ved godt, at det er populært at sige, man skal sætte rammer, være konsekvente voksne osv. Og jeg er da enig.

Jeg kan bare stadig ikke se, hvorfor det skulle betyde, at en livsstilsændring skal være så vildt sur. Det behøver faktisk ikke være træls.. Jeg taler af erfaring.

Det er netop børn. De kan lære om sund kost, og de kan tage imod det, og det starter ved forældrene, ja. Det eneste jeg siger er, at man ikke behøver fjerne lightprodukter fordi man tilføjer grønsager. Giv dem dog er rart miljø at lære de her ting i. Et miljø hvor de ikke stilles over for forbud på forbud. Hvor de kan lære, at en sund livsstil ikke behøver betyde et lettere skamfuldt forhold til sukker. Der ER faktisk ikke noget galt i at spise slik og drikke sodavand. Det må man godt.


Jeg kan godt følge dig, og jeg er enig. Lige i Lucas' situation synes jeg godt, der kunne være "tilladt" (omend bare i en periode) at drikke light saft og sodavand. Hans familie virker ikke særligt opbakkende, hans far fremstår ligeglad, hans mor har svært ved at sige nej, og han har en bror, der ikke lider af overvægt (men nok dårlig ernæring). Generelt lidt opgivende. Jeg kan godt forstå, at hvis Lucas synes, det er en sur pligt og en kamp, der er tabt på forhånd. Hvis han kunne beholde sine søde drikke, så tror jeg, at det for ham ville føles mere som en livsstilsændring end en reel slankekur og sandsynligvis give ham mere mod på at ændre kosten.
Jeg sammenligner det med min egen situation. Jeg dropper ikke min cola light, når jeg tager et valg om at leve sundere, for så ved jeg, det er dømt til at mislykkes.
Jeg kan sagtens se, at det er godt for alle mennesker at vænne sig af mig at drikke sødt væske, men dette program, lægen anbefaler, mangler i mine øjne også, at der er muligheder for afvigelser alt efter hvad, børnene har af baggrund.
1

Tilbage til "Film og TV"