True crime podcasts

Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 30. nov 2017, 12:02

Jeg går lange ture dagligt for at holde styr på mit slappe korpus og mit overfyldte hoved, og det, der gør de ture muligt, er true crime podcasts! Når jeg hører dem, glemmer jeg næsten tiden og går bare og hygger mig.

Jeg har dog efterhånden hørt mange og finder det svært at finde nye, som er spændende. Jeg er mest til til nyere sager (dvs. helst indenfor de sidste sådan 30 år), og podcasts, hvor man følger én sag gennem mange afsnit.

Jeg har indtil videre hørt (af hvad jeg kan huske, jeg har nok hørt flere end det):
- Up and Vanished (yndlings!)
- Serial, sæson 1
- In the Dark
- Someone Knows Something (sæson 2)
- Missing and Murdered: Who killed Alberta Williams?
- Accused, sæson 1 og 2
- Missing Maura Murray
- Phoebe's Fall

Kan I anbefale nogle?
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: True crime podcasts

Indlægaf LaMariposa » 30. nov 2017, 13:53

Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej. Den er virkelig god :banan: Kunne slet inde lægge den fra mig i sommer :D

Edit: Det er godt nok en gammel sag (fra 1948), men den er skruet rigtig godt sammen.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 30. nov 2017, 14:41

LaMariposa skrev:Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej. Den er virkelig god :banan: Kunne slet inde lægge den fra mig i sommer :D

Edit: Det er godt nok en gammel sag (fra 1948), men den er skruet rigtig godt sammen.


Fedt, tak. Den skal bestemt høres :)
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 30. nov 2017, 15:14

Dmitra skrev:McStay-familiemordet. Det er godt. Retsagen mod den formodede gerningsmand er også lige gået i gang, så der er knald på. Makaber historie, men ikke desto mindre, meget lytværdig.


Kan du huske navnet på podcasten? Den er ikke lige til at finde
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 30. nov 2017, 15:19

Dmitra skrev:
Viskelæder skrev:
Dmitra skrev:McStay-familiemordet. Det er godt. Retsagen mod den formodede gerningsmand er også lige gået i gang, så der er knald på. Makaber historie, men ikke desto mindre, meget lytværdig.


Kan du huske navnet på podcasten? Den er ikke lige til at finde


https://www.podomatic.com/podcasts/itsa ... 5_34-07_00


Mange tak :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: True crime podcasts

Indlægaf Anilara » 30. nov 2017, 18:29

Jeg var ret glad for Kvinden med den tunge kuffert (third ear står bag). Den er meget aktuel, foregik i sidste år.
Jeg skulle personligt lige gennem første afsnit, men synes den greb mig, fordi journalisten er i fodsporene på en ekstrem fusker.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 30. nov 2017, 18:58

Anilara skrev:Jeg var ret glad for Kvinden med den tunge kuffert (third ear står bag). Den er meget aktuel, foregik i sidste år.
Jeg skulle personligt lige gennem første afsnit, men synes den greb mig, fordi journalisten er i fodsporene på en ekstrem fusker.


Den har jeg vist hørt om før, men jeg troede ikke, det var en rigtig true crime sag, man fulgte? Men fedt. Den skal høres!
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: True crime podcasts

Indlægaf Anilara » 30. nov 2017, 19:13

Viskelæder skrev:
Anilara skrev:Jeg var ret glad for Kvinden med den tunge kuffert (third ear står bag). Den er meget aktuel, foregik i sidste år.
Jeg skulle personligt lige gennem første afsnit, men synes den greb mig, fordi journalisten er i fodsporene på en ekstrem fusker.


Den har jeg vist hørt om før, men jeg troede ikke, det var en rigtig true crime sag, man fulgte? Men fedt. Den skal høres!

Det er det heller ikke :genert: Altså, det er noget som sker her og nu i virkeligheden (altså true) og det er en forbrydelse, men det er jo dansk og ikke en rigtig del af den der genre, tror jeg :blush2: Jeg gætter bare lidt hvad der kunne være noget for dig måske.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2018, 20:52

kartoffelpizza skrev:Jeg har lige hørt “det perfekte offer” og “man kan aldrig vide”. Jeg synes, de er usandsynligt creepy, men meget fængende.


Hvad går de ud på?
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2018, 21:02

kartoffelpizza skrev:
Viskelæder skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg har lige hørt “det perfekte offer” og “man kan aldrig vide”. Jeg synes, de er usandsynligt creepy, men meget fængende.


Hvad går de ud på?

Begge dele er en journalist, der har fulgt en sag.
“Det perfekte offer” er DR, der følger op på en sag, hvor to kvindelige fikserede patienter i psykiatrien bliver udsat for seksuelt overgreb af en mandlig nattevagt, mens de ligger fikserede i 2012-ish. Der er 6 afsnit. Der er selvfølgelig hele delen med, at fordi den ene lider af borderline og den anden af skizofreni forsøger vikaren at vende deres oplevelser, retten siger først det er ord mod ord osv... det er simpelthen for creepy tanken om at der går sådan en psyko rundt.

“Man kan aldrig vide” er 24-7, hvor journalisten følger sagen om svindleren Mads Andersen der blev anholdt her i efteråret. Han startede dog længe før på serien, og optrevler med tidligere snydte partnere, business-partnere, familie osv. Går helt tilbage til barndommen, lærere osv....


De lyder godt nok spændende. Dem vil jeg høre. Tak for tippet! :)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: True crime podcasts

Indlægaf Viskelæder » 23. mar 2021, 09:18

Jeg er i gang med at høre The Opportunist, der handler om en kvinde, der har kørt en religiøs kult, hvor flere er endt med at tage deres eget liv. Den er rigtig god :)
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: True crime podcasts

Indlægaf 2SHY » 23. mar 2021, 09:41

Der er i øvrigt en Det Perfekte Offer 2 som bestemt også er værd at høre
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: True crime podcasts

Indlægaf Pandesteg » 23. mar 2021, 10:17

Jeg hører to true crime podcasts, som jeg aldrig bliver træt af.

True Crime Case File (australsk), hvor den anonyme vært fortæller historien om en given forbrydelse fra start til slut på en nøgtern måde og uden at blande egne observationer/betragtninger ind i fortællingen. Der er af og til underlægningmusik som sætter stemningen, så at sige. Jeg synes han er en rigtig god oplæser/fortæller og der har været mange spændende afsnit gennem årene. Der kommer et nyt afsnit hver eller hver 2. uge, det veksler lidt.

True Crime Garage (amerikansk) som er to fyre, Nic & the captain, der gennemgår kriminalsager. Det foregår oftes sådan at den ene af fyrene gennemgår historien/sagsforløbet og den anden "kommenterer" og spørger ind og så diskuterer de også undervejs og kommer med deres egne betragtninger. De er MEGET grundige, laver ofte 2-3 afsnit om en given sag og laver også nogle gange "revisited"-afsnit, hvor de diskuterer nye oplysninger. De har en god pingpong i mellem sig og der er også noget humor, selvom det selvfølgelig er nogle dystre emner. Men de (især den ene) holder sig ikke for gode til at give the bad guys nogle kommentarer med på vejen. De udgiver som regel 1 sag om ugen, men hvis der er flere afnit i samme sag, så kommer der flere afsnit i løbet af en uge.

Fælles for begge podcasts er at det både er gamle og nye sager fra hele verden, og både opklarede og uopklarede. TCG er meget mere grundig og diskuterende end Casefile, men jeg nyder at lytte til begge to - hver til sin tid.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
BrightEyes
Indlæg: 447
Tilmeldt: 8. sep 2015, 19:40
Kort karma: 4
Likede indlæg: 505

Re: True crime podcasts

Indlægaf BrightEyes » 23. mar 2021, 22:20

Har du overvejet at udvide til også at høre lydbøger? Der er rigtig mange godt indtalte true crime lydbøger :)
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: True crime podcasts

Indlægaf Misantropen » 23. mar 2021, 23:18

Pandesteg skrev:Jeg hører to true crime podcasts, som jeg aldrig bliver træt af.

True Crime Case File (australsk), hvor den anonyme vært fortæller historien om en given forbrydelse fra start til slut på en nøgtern måde og uden at blande egne observationer/betragtninger ind i fortællingen. Der er af og til underlægningmusik som sætter stemningen, så at sige. Jeg synes han er en rigtig god oplæser/fortæller og der har været mange spændende afsnit gennem årene. Der kommer et nyt afsnit hver eller hver 2. uge, det veksler lidt.

True Crime Garage (amerikansk) som er to fyre, Nic & the captain, der gennemgår kriminalsager. Det foregår oftes sådan at den ene af fyrene gennemgår historien/sagsforløbet og den anden "kommenterer" og spørger ind og så diskuterer de også undervejs og kommer med deres egne betragtninger. De er MEGET grundige, laver ofte 2-3 afsnit om en given sag og laver også nogle gange "revisited"-afsnit, hvor de diskuterer nye oplysninger. De har en god pingpong i mellem sig og der er også noget humor, selvom det selvfølgelig er nogle dystre emner. Men de (især den ene) holder sig ikke for gode til at give the bad guys nogle kommentarer med på vejen. De udgiver som regel 1 sag om ugen, men hvis der er flere afnit i samme sag, så kommer der flere afsnit i løbet af en uge.

Fælles for begge podcasts er at det både er gamle og nye sager fra hele verden, og både opklarede og uopklarede. TCG er meget mere grundig og diskuterende end Casefile, men jeg nyder at lytte til begge to - hver til sin tid.

Hvor hører du den første du nævner?
0

Tilbage til "Film og TV"