Anbefal mig nogle bøger

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Ficus » 4. feb 2018, 23:44

Jeg har sindssygt svært ved at finde læsebøger - som jeg falder dem der ikke er faglitteratur, kogebøger eller coffee table/billedbøger - og har netop læst den sidste jeg havde hjemme, som ikke var læst før.


Bøgerne på billedet er de seneste jeg har læst, man kan måske se at det spænder lidt bredt i temaer og type. Er ikke så meget til chick-lit, nordiske krimier eller biografier, medmindre de er ala “Notorious RBG”-bogen, hvilket de færreste biografier vist er. Ellers er jeg ikke så kræsen, tror jeg. Læser både på engelsk og dansk.

97EA947D-3C67-4A89-9AA2-D11A507E207E.jpeg



Trænger til noget inspiration :pompom:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Juki » 4. feb 2018, 23:54

I løbet af det sidste års tid har jeg købt:
Ser du månen, Daniel
Gerningssteder
Uopklaret
Rejseholdets historie

Jeg er rigtig dårlig til at finde bøger der interesserer mig og som jeg kan koncentrere mig om, så jeg har faktisk ikke fået dem læst endnu :blush: Men de skulle være gode.

Nordkraft læste jeg første gang for 14 år siden måske, men den er også god. Historien er måske lidt la-la, men jeg synes den er rigtig godt skrevet.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Lone » 5. feb 2018, 08:10

Jeg ville tage et kig på forfattere som Jonathan Safran Foer, Julian Barnes, Zadie Smith, Haruki Murakami, Morten Pape, Ildefonso Falcones.
2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf lillebjoern » 5. feb 2018, 09:12

Ficus skrev:Jeg har sindssygt svært ved at finde læsebøger - som jeg falder dem der ikke er faglitteratur, kogebøger eller coffee table/billedbøger - og har netop læst den sidste jeg havde hjemme, som ikke var læst før.


Bøgerne på billedet er de seneste jeg har læst, man kan måske se at det spænder lidt bredt i temaer og type. Er ikke så meget til chick-lit, nordiske krimier eller biografier, medmindre de er ala “Notorious RBG”-bogen, hvilket de færreste biografier vist er. Ellers er jeg ikke så kræsen, tror jeg. Læser både på engelsk og dansk.

97EA947D-3C67-4A89-9AA2-D11A507E207E.jpeg



Trænger til noget inspiration :pompom:


Umiddelbare gæt, baseret på de bøger:

- Harper Lee - Go Set A Watchman
- Khaled Hosseini
- Paulo Coelho
- Libba Bray - Going Bovine
- Helen Frost - Keesha's House
- Emily Brönte
- Jane Austen
- Nicole Krauss - The History of Love
- Kazuo Ishiguros bøger
- André Aciman - Call Me By Your Name
- James Frey - A Million Little Pieces
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Rapfisk » 5. feb 2018, 09:46

Jeg er i gang med Alt må vige for natten af Delphine de Vigan. Den tror jeg, du vil kunne lide.

Vindens Skygge af Carlos Ruíz Zafón bør alle læse.

Ellers kan jeg tilslutte mig mange af de forslag, der er givet her i tråden.

Tjek ellers nogle af de store litteraturpriser: Man Booker, National Book Awards, De gyldne Laurbær eller Nordisk Råds litteraturpris. De hylder ofte bøger som dem, du læser (ikke nødvendigvis som vindere, listen af nominerede kan også være interessant).
Senest rettet af Rapfisk 5. feb 2018, 10:00, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Ficus » 5. feb 2018, 09:53

Rapfisk skrev:Tjek ellers nogle af de store litteraturpriser: Man Booker, National Book Awards, De gyldne Laurbær eller Nordisk Råds litteraturpris. De hylder ofte bøger som dem, du læser (ikke nødvendigvis som vindere, listen af nominerede kan også være interessant).


Virkelig god ide!

Svarer lige lidt mere samlet på nogle af jeres forslag.

Da jeg skulle have lidt mere tid til at gå i nat, inden der kom Super Bowl, kom jeg i tanke om at jeg havde Jeg Løber af Anders Legarth Schmidt liggende, så den gik jeg i gang med.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18043

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2018, 14:49

Jeg giver jævnligt en stak bøger væk, hvis jeg vurderer, at jeg ikke kommer til at læse dem igen. Hvis du bor i nærheden af Århus og er interesseret, må du bare sige til. Jeg læser primært fiktion med et historisk islæt.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Pjeps » 5. feb 2018, 17:32

Jeg har været ret begejstret for Victoria Hislop
1
:ninja:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7575
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 755
Likede indlæg: 21130

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Nesnay » 5. feb 2018, 20:35

Jeg vil gerne bakke op om Jonathan Safran Foer og Kazuo Ishiguro.

Andre forslag, der måske kunne være noget ud fra din hylde at dømme:
Hanya Yanagihara: Et lille liv
Yaa Gyasi: Hjemfærd
Markus Zusak: The book thief
Colm Tóibín: Brooklyn
Haruki Murakami: Kafka on the Shore
Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah og En halv gul sol
Octavia E. Butler: Kindred
Emma Donoghue: Room

Måske også The Virgin Suicides af Jeffrey Euginides, men den er lidt speciel. Jeg var også glad for Mr. Vertigo af Paul Auster i sin tid - mere end for New York-trilogien. Mange er meget begejstrede for Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr - den fik mig ikke helt op at ringe, men jeg kan godt se, hvorfor den rører noget i folk.

Held og lykke med at finde noget til stakken :)
Senest rettet af Nesnay 19. feb 2018, 21:22, rettet i alt 1 gang.
2
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1015

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf superboa » 5. feb 2018, 23:30

Nesnay skrev:Markus Zusak: The book thief


"Bogtyven" syntes jeg også var rigtig god! Ellers er jeg vild med bøger af Kate Morton, Lucinda Riley, Deborah Harkness, Dan Brown og Jojo Moyes.
2
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf getitright » 7. feb 2018, 17:05

Ayobami Adebayo - Stay with Me
Emma Donoghue - The Wonder
Han Kang - The Vegetarian
Michael Cunningham - The Hours
Angie Thomas - The Hate U Give

Alle undtagen Stay with Me er i øvrigt oversat til dansk. :)
1
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Alphilia » 10. feb 2018, 09:40

Nesnay skrev:Jeg vil gerne bakke op om Jonathan Safran Foer og Kazuo Ishiguro.


Colm Tóibín: Brooklyn


Måske også The Virgin suicides af Jeffrey Euginides, men den er lidt speciel. Jeg var også glad for Mr. Vertigo af Paul Auster i sin tid - mere end for New York-trilogien. Mange er meget begejstrede for Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr - den fik mig ikke helt op at ringe, men jeg kan godt se, hvorfor den rører noget i folk.

Held og lykke med at finde noget til stakken :)


Brooklyn vil jeg også anbefale. I øvrigt er filmatiseringen også glimrende
Middlesex af Jeffrey Eugenides kan også anbefales
Og så er jeg med på Safran Foer holdet
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Ficus » 10. feb 2018, 09:56

Havde skrevet et svar om nærmest alle jeres forslag, men det døde fordi forbindelsen var væk :whine:

Nogle af forslagene er ret gode og har nogle engelske udgaver i min kurv på Amazon, så jeg kan bestille dem når vi skal på ferie om et par uger.


Jeg kan dog godt, uden at finde min computer frem med listen, sige at nogle af forslagene er alt for Young Adult eller decideret ungdomsbøger til mig. Den med John Green på mit billede er en af de seneste jeg har læst. Det tog en aften og fik ikke rigtig noget ud af den, pointerne og dybden er lidt for lette, hvis man kan sige det sådan. Det var en jeg havde fået og læste den fordi den ikke kunne byttes, men ikke en jeg selv havde valgt. Tror måske jeg har nået et punkt hvor de bøger med High School hovedpersoner ikke rigtig gør det mere :gruble:

Der var vist også en der havde nævnt nogle af de “store klassikere”/forfattere af dem. Jeg samler lidt på Peguins Clothbound Classics https://www.penguin.co.uk/articles/find ... -classics/ så jeg har læst flest af dine bud og har nogle på ønskelisten - virkelig godt ramt, når min hylde ikke rigtig viser noget af det :gogo:


Hvis der er nogen der har bud på noget dystopisk, som ikke er fantasy-ish eller hunger games agtigt, men mere Orwell agtigt, så vil jeg også gerne høre dem :-D
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Anbefal mig nogle bøger

Indlægaf Ficus » 10. feb 2018, 10:02

Og så ville jeg lige smide den her anmeldelse ind af Den Mystiske Sag om Hunden i Natten af Mark Haddon :-D

445CBA19-7E65-4442-85D4-D68D0D40F0A4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Bøger"