At læse hurtigere

Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

At læse hurtigere

Indlægaf HotStuff » 15. feb 2018, 11:29

Hej!

Jeg kan rigtig godt lide at læse engelske fantasy bøger (LoTR, Harry Potter, GoT m.m.) men det tager mig simpelthen en krig at komme igennem dem!
Jeg læser på universitetet, så er vant til at læse svært stof på engelsk. Det tager mig alligevel en times tid at komme igennem 20 sider (i min egen fritidslæsnings-bog), hvilket jeg synes er rimelig langsomt? (Det er godt nok ret lille skriftstørrelse og linjeafstand i bogen, men stadig)
Jeg ved ikke om det overhovedet er langsomt, men jeg vil i hvert fald godt læse hurtigere!

Er der nogle metoder I kender for at blive bedre til at læse hurtigere? Eller handler det bare om at læse, læse, læse og så bliver man pludselig "god" til det? :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Slettet bruger » 15. feb 2018, 11:42

Jeg tror ikke det er specielt langsomt. 300 ord i minuttet er vist almindelig læsehastighed. En side indeholder vel 50 linjer á 20 ord i en almindelig bog, så ca. 1.000 ord. 20 sider er så 20.000 ord. 20.000 / 60 = 333 ord i minuttet. Så rimelig standard.

Jeg forsøgte mig en overgang med noget hurtiglæsning, jeg købte en DVD, og kiggede på forskellige guides på nettet, men min holdning til det er at det ikke fungerer, i hvert fald ikke for ret mange. Der er mange der påstår at de kan få ens læsehastighed op på 1.000 ord i minuttet, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skal fungere hvis man også skal nå at fordøje hvad der står.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7575
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 755
Likede indlæg: 21130

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Nesnay » 15. feb 2018, 14:42

^Jeg tror, du har sat antal ord pr. side lidt til den høje side i dit regnestykke,s elv om der er tale om en bog med lille skrifttype (selvfølgelig afhængigt af HVOR lille). Når jeg googler, lader det til, at standard for en alm. paperback ligger et eller andet sted omkring 250-275 ord (med enkelte outliers i begge retninger).
Senest rettet af Nesnay 15. feb 2018, 14:49, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7575
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 755
Likede indlæg: 21130

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Nesnay » 15. feb 2018, 14:46

Mht. metoder, så kan jeg desværre ikke nogle smarte tricks. Jeg læser hurtigere end du gør, men det tror jeg primært har noget at gøre med, at jeg læste virkelig meget som barn/ung. Umiddelbart tror jeg, din hastighed er meget normal :)

Jeg har også taget en universitetsuddannelse primært på engelsk og læser gerne på engelsk (og også gerne high fantasy), men der er stadig markant forskel på min læsehastighed på dansk og engelsk, medmindre vi taler litteratur, der stort set ikke kræver brug af hjernekapacitet. Det tillægger jeg primært, at dansk alt andet lige er mere velkendt for min hjerne. Hvordan er din læsehastighed på dansk ift. på engelsk?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Slettet bruger » 15. feb 2018, 14:53

Nesnay skrev:^Jeg tror, du har sat antal ord pr. side lidt til den høje side i dit regnestykke,s elv om der er tale om en bog med lille skrifttype (selvfølgelig afhængigt af HVOR lille). Når jeg googler, lader det til, at standard for en alm. paperback ligger et eller andet sted omkring 250-275 ord (med enkelte outliers i begge retninger).


Ja o.k., jeg har lige taget et par stikprøver på bogreolen, og de har alle omkring 500 ord pr. side, så jeg har skudt noget ved siden af. Det halverer jo så antallet af ord til ca. 160. Det er nok i den lave ende mht. læsehastighed.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Santa » 15. feb 2018, 15:13

Uh, jeg ville nogengange ønske at jeg ikke læste så hurtigt!
Jeg har altid læst hurtigt, læste før jeg gik i skole og var en rigtig bogsluger.
Bøger, som fanger mig, kan jeg læse fra ende til anden uden stop, hvis jeg får lov...og så er det så trist, når en god bog er slut, og man bare gerne ville blive i universet.
Jeg har ingen gode råd om at blive hurtigere til at læse, trods det at jeg er grundigt uddannet i læsning og læseindlæring, også på fremmedsprog. Det er muligt at du kan øge tempoet på engelsk ved træning (hvis altså dit ordforråd og forståelse for engelsk sætningskonstruktion udvides ved denne), men alle har et grundtempo, som de bedst processerer indholdet på.

Men skønlitteratur for fornøjelses skyld handler vel om at nyde bogen og ikke så meget om tempoet?
Det synes jeg.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Sophies-mor » 15. feb 2018, 15:13

Øvelse.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: At læse hurtigere

Indlægaf HotStuff » 15. feb 2018, 15:14

Jeg har lige talt, og der er cirka 450 ord pr. side i min bog. Det er så 9000 ord på 20 sider som jeg bruger 1 time på: 9000/60 = 150 ord i minuttet. Det vil jeg sige er rimelig langsomt så.

Nesnay, jeg ved at jeg engang for et stykke tid siden fik min læsehastighed testet, og husker det som at den lå på 400 ord/minut. Jeg er bare absolut ikke dårlig til engelsk, så jeg synes det er mærkeligt at jeg læser så langsomt!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: At læse hurtigere

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2018, 06:41

Det tager længere tid hvis man udtaler ordene i hovedet mens man læser. Prøv at bemærke om det er det, du gør og hvis så, så prøv at lade være.
Senest rettet af LaScrooge 16. feb 2018, 07:08, rettet i alt 3 gange.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2018, 06:50

HotStuff skrev:Jeg har lige talt, og der er cirka 450 ord pr. side i min bog. Det er så 9000 ord på 20 sider som jeg bruger 1 time på: 9000/60 = 150 ord i minuttet. Det vil jeg sige er rimelig langsomt så.

Nesnay, jeg ved at jeg engang for et stykke tid siden fik min læsehastighed testet, og husker det som at den lå på 400 ord/minut. Jeg er bare absolut ikke dårlig til engelsk, så jeg synes det er mærkeligt at jeg læser så langsomt!


Når jeg læser, er det ikke en 100% fokuseret indsats, jeg læser måske 5 minutter, kigger ud i luften i 2 minutter, fordøjer indtrykkene, læser lidt mere, osv. Er det ikke bare sådan noget? Hvis du kan læse 400 ord i minuttet når du fokuserer på det, er det jo ikke fordi du bare er en langsom læser, det er fint hurtigt.

Jeg synes man kan sammenligne en god bog med et godt måltid, man skal slappe af og nyde det, det gælder ikke om at blive først færdig.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Filipai » 16. feb 2018, 07:41

Når jeg læser faglitteratur er jeg på omkring 600-900 ord i minuttet, jeg har trænet ved hjælp af apps hvor jeg har lagt videnskabelige artikler ind, og så sætter man så hastigheden op løbende.

I bog bruger jeg tricket med at følge ordene med fingeren, det er som om at jeg så kan rykke hurtigere.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Ficus » 16. feb 2018, 08:22

Jeg læser hurtigt, lærte mig selv det i omkring 6.-7. klasse, inspireret af min engelsklærer, som var superhurtig. Har ikke rigtig styr på antal ord i minuttet, det har jeg ikke testet siden den gang, men har været en del af nogle andre tests med “læs og forstå/forklar”-elementer flere gange siden.

Nogengange gad jeg godt læse langsommere, men det er som om at jeg ikke kan slå det fra eller til. Det er meget fint med noget faglitterært, men irriterende hvis man bare vil hygge sig med en bog.

Helt generelt, så skimmer jeg al tekst. Mit hovede sorterer automatisk i vigtige og ikke så vigtige ord, ift forståelse af en tekst. Læser-læser måske hvert 2.-3. ord eller sådan noget. Det er svært at forklare. Har aldrig haft problemer i læsetests eller lign., for jeg har læst alle de ord som giver en tekst handling/mening.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: At læse hurtigere

Indlægaf Sangius » 16. feb 2018, 10:13

Jeg lærte i folkeskolen at man læser hurtigere, hvis man holder et papir hen over den linje man er ved at læse, og ruller papiret med ned mens man læser.

Ved ikke om det virker, jeg har selv en ret høj læsehastighed, uden tvivl fordi jeg fra jeg var helt lille har læst mange, lange bøger.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: At læse hurtigere

Indlægaf TomKah » 18. feb 2018, 10:15

Jeg synes det lyder suspekt hvis man skulle kunne læse hurtigere ved at flytte en finger eller et papir over siden. Hvis man læser rigtig hurtigt kan man vel næsten ikke flytte papiret hurtigt nok. Både min far og bror læser virkelig hurtigt. Jeg ved ikke hvordan de gør dog.

Jeg læser moderat hurtigt men igen jeg tror kun som med alt andet det er noget man lærer ved at træne træne træne.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: At læse hurtigere

Indlægaf TomKah » 18. feb 2018, 10:17

Jeg tror også der er forskellige måder at læse på. Hvis jeg læser en krimi så kan jeg godt læse en hel side af gangen, men hvis jeg læser noget mere poetisk læser jeg en sætning af gangen. Jeg læser aldrig et ord af gangen.
0

Tilbage til "Bøger"