Spørgsmål ang. lydbøger

Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 18:47

Jeg vil gerne undersøge om lydbøger er noget for mig, men jeg har ikke erfaring med det. Jeg har fået Bookmate med i et abonnement og har derfor nogle spørgsmål, hvis nogen vil hjælpe en newbie :genert:

1) Kan Bookmate overhovedet anbefales? De har rigtig mange dårlige anmeldelser på Trustpilot, men de omhandler vist primært manglende information om hvad prøveperioden indeholder, før man er oprettet.

2) Kan man gøre sig anonym derinde så andre brugere ikke kan se ens fulde navn, eller hvad er pointen med det? Jeg har ikke interesse i at følge hvad andre gerne vil læse eller at andre kan se hvad jeg gerne vil læse.

Generelt:
3) Hvornår er det normalt at lydbøger udgives i forhold til papirudgaven eller e-bøger? Primært danske bøger.

4) Er udvalget af lydbøger i diverse app's det samme eller findes der en hjemmeside med en søgefunktion, hvor man kan søge efter titler og stikord, for at se hvilke tjenester der har det(ligesom når man søger efter hvor en bestemt serie er tilgængelig)

5) Er der forskel på typen af lydbøger og hvor indlevende fortælleren er eller er det altid "monoton" tale? Da jeg var barn havde jeg mange fortællinger på kassettebånd. Det var ofte med enkelte lydeffekter, fx ved en ændring af stemmen eller lyden af trin for at fremme/understrege en stemning af frygt. Findes den slags lydbøger eller er det kun til børnebøger?

På forhånd tak for hjælpen.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Anne Droid » 23. dec 2018, 18:59

Misantropen skrev:Jeg vil gerne undersøge om lydbøger er noget for mig, men jeg har ikke erfaring med det. Jeg har fået Bookmate med i et abonnement og har derfor nogle spørgsmål, hvis nogen vil hjælpe en newbie :genert:

1) Kan Bookmate overhovedet anbefales? De har rigtig mange dårlige anmeldelser på Trustpilot, men de omhandler vist primært manglende information om hvad prøveperioden indeholder, før man er oprettet. Ja. Jeg havde det tidligere og var ikke imponeret. For nogle måneder siden fik jeg mulighed for gratis abonnement og de har virkelig forbedret sig.

2) Kan man gøre sig anonym derinde så andre brugere ikke kan se ens fulde navn, eller hvad er pointen med det? Jeg har ikke interesse i at følge hvad andre gerne vil læse eller at andre kan se hvad jeg gerne vil læse.Pas

Generelt:
3) Hvornår er det normalt at lydbøger udgives i forhold til papirudgaven eller e-bøger? Primært danske bøger.Det tror jeg ikke man kan sige entydigt. Nogle bøger kommer på samme tid som fysisk udgave. Jeg oplever en del e-bog brugere er utilfredse med lydbøger der kommer før e-bøger. Der er forskellige aftaler med firlag og forfattere.

4) Er udvalget af lydbøger i diverse app's det samme eller findes der en hjemmeside med en søgefunktion, hvor man kan søge efter titler og stikord, for at se hvilke tjenester der har det(ligesom når man søger efter hvor en bestemt serie er tilgængelig) Bestemt ikke. Jeg er mest til krimier som lydbøger og dem har bookmate en del af og saxos udvalg er ringe

5) Er der forskel på typen af lydbøger og hvor indlevende fortælleren er eller er det altid "monoton" tale? Da jeg var barn havde jeg mange fortællinger på kassettebånd. Det var ofte med enkelte lydeffekter, fx ved en ændring af stemmen eller lyden af trin for at fremme/understrege en stemning af frygt. Findes den slags lydbøger eller er det kun til børnebøger? Der er meget stor forskel. Og hvis du finder en ældre lydbog, lyder det tit som om de taler ned i en spand.

På forhånd tak for hjælpen.


Hvis der er andet du mangler svar på.
2
Klimatosse
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Daine » 23. dec 2018, 19:16

Et par enkelte kommentarer, udover det Anne Droid har skrevet:

4) Jeg har Mofibo, de har generelt et ret stort udvalg af lydbøger. Jeg har også Politiken Books i en gratis prøveperiode, og de har feks. ikke Harry Potter bøgerne indlæst, på hverken dansk eller engelsk. Det har Mofibo - og de er et must for mig, så jeg kommer ikke til at beholde PolBooks. Hvis der er specifikke serier du tænker er et must, så sig til, jeg søger gerne i de to apps for dig :)

5) Jeg synes ikke jeg har oplevet at der er lydeffekter på lydbøger (til voksne), men der er MEGET stor forskel på indlæserne! Der findes nogle virkelig gode indlæsere og der er nogen der totalt ødelægger bøgerne. Der er vist en lidt ældre tråd i foraet her der omhandler gode lydbogsoplæsere, den har jeg fundet god inspiration fra :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf fisken80 » 23. dec 2018, 19:40

Du kan godt gøre dig anonym på Bookmate, men du skal manuelt gøre det ved hver bog. Jeg synes det er møgirriterende faktisk, for jeg gider heller ikke følges af en masse. Men det er så også det eneste negative jeg har at sige om Bookmate. Jeg synes deres udvalg er rigtig godt og jeg har aldrig nogensinde oplevet problemer med deres app.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Studsgaard » 23. dec 2018, 19:42

Du kan også prøve e-reolen. Det er bibliotekernes app. Så dem kan du låne gratis. De forskellige kommuner har forskellige antal man må låne af gangen.

Der er ret stor forskel på dem der indlæser. Nogle er virkelig trælse. Og andre rigtig gode.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Aima » 23. dec 2018, 19:43

Jeg har Storytel, hvis der skal søges efter noget :)

Mht. oplæsere synes jeg, de svinger i kvalitet, men generelt er de professionelle dog i mine øjne alle lytteværdige. Til gengæld går jeg konsekvent udenom bøger der er indlæst af forfatteren selv, for jeg synes simpelthen det er så forstyrrende og tydeligt at det er en uprofessionel. Ærgerligt sted at spare, synes jeg.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Aima » 23. dec 2018, 19:46

Jeg har btw også Bookmate, og synes den er ganske fin. Storytel finder jeg dog lidt mere overskuelig og nemmere at navigere rundt i, men det er sikkert en smagssag.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Daine » 23. dec 2018, 20:52

Aima skrev:Jeg har Storytel, hvis der skal søges efter noget :)

Mht. oplæsere synes jeg, de svinger i kvalitet, men generelt er de professionelle dog i mine øjne alle lytteværdige. Til gengæld går jeg konsekvent udenom bøger der er indlæst af forfatteren selv, for jeg synes simpelthen det er så forstyrrende og tydeligt at det er en uprofessionel. Ærgerligt sted at spare, synes jeg.

Helt enig ... med en enkelt undtagelse :D Kenneth Bøgh Andersen er selv oplæser på hans Djævelens Lærling-serie, og han gør det godt, han har en behagelig stemme. Men det kræver jo selvfølgelig man er til ungdomsfantasy.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Misantropen » 24. dec 2018, 00:38

Tusind tak for jeres svar! Det var meget brugbart :worship:

Jeg vil gerne høre en bog der hedder "Barn af besættelsen" af Michael Müller, men jeg kan kun finde den som e-bog og almindelig bog. Den udkom for en lille måned siden så forhåbentlig kommer den snart på lydbog :kryds: Kan man se et sted hvornår hvilke bøger bliver udgivet som lydbøger og hvornår?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Daine » 24. dec 2018, 04:25

Misantropen skrev:Tusind tak for jeres svar! Det var meget brugbart :worship:

Jeg vil gerne høre en bog der hedder "Barn af besættelsen" af Michael Müller, men jeg kan kun finde den som e-bog og almindelig bog. Den udkom for en lille måned siden så forhåbentlig kommer den snart på lydbog :kryds: Kan man se et sted hvornår hvilke bøger bliver udgivet som lydbøger og hvornår?

Nej, det kan man ikke. Desværre. Og det at en bog udkommer på lyd er nødvendigvis heller ikke det samme som at den bliver tilgængelig på en streamingtjeneste, det kommer an på tjenestens aftale med det pågældende forlag. Nu kan jeg se den er Gyldendal og der plejer Mofibo ihf at få lydbøgerne når de bliver udgivet.
Men er bogen meget domineret af fotos? For så er det ikke sikkert den kommer som lyd, fordi meget af fortællingen “går tabt” når man ikke kan se billederne samtidig med oplæsningen.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Spørgsmål ang. lydbøger

Indlægaf Misantropen » 24. dec 2018, 06:53

Daine skrev:
Misantropen skrev:Tusind tak for jeres svar! Det var meget brugbart :worship:

Jeg vil gerne høre en bog der hedder "Barn af besættelsen" af Michael Müller, men jeg kan kun finde den som e-bog og almindelig bog. Den udkom for en lille måned siden så forhåbentlig kommer den snart på lydbog :kryds: Kan man se et sted hvornår hvilke bøger bliver udgivet som lydbøger og hvornår?

Nej, det kan man ikke. Desværre. Og det at en bog udkommer på lyd er nødvendigvis heller ikke det samme som at den bliver tilgængelig på en streamingtjeneste, det kommer an på tjenestens aftale med det pågældende forlag. Nu kan jeg se den er Gyldendal og der plejer Mofibo ihf at få lydbøgerne når de bliver udgivet.
Men er bogen meget domineret af fotos? For så er det ikke sikkert den kommer som lyd, fordi meget af fortællingen “går tabt” når man ikke kan se billederne samtidig med oplæsningen.

Det ved jeg faktisk ikke om den er, men der giver fin mening ellers.
0

Tilbage til "Bøger"