Papir/ebog

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 23:06

Hvad formater foretrækker folk herinde?

Jeg har aldrig selv troet på ebøgerne. Jeg tror de er ligesom microbølgeovne i 80erne, at folk går helt agurk i dem i starten, og når de er prøvet af så finder ud af at narh jah. I 80erne troede alle at microbølgeovne ville erstatte samtlige normale ovne på planeten indenfor MÅNEDER.

Et stort problem med ebøger er kopiering. Hvis man f.eks. udsender en lærebog til et universitetshold som ebog. Så sælger man EN til et hold på 90 studerende, hvor den ene fil så bliver kopieret 89 gange. Og det er der jo ikke gode penge i. (Ja jeg ved godt de har kopibeskyttelse, det kan man altid omgå.) SÅ de nok kun kan sælges via en slags licensordning hvor man så har adgang til filen - men det gør så distributionen vanskelig.

Men hvad synes folk herinde? Min egen omgangskreds er ret blottet for ebøger, så jeg har ikke rigtigt noget føling med det.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Papir/ebog

Indlægaf Viskelæder » 2. jan 2016, 23:15

Jeg ELSKER bøger. Gode, gammeldags, farmor-lugtende papirsbøger.
Og når jeg læser en rigtig bog, så er det netop ofte for at koble helt af og slippe for teknologi.

Rigtige bøger :love2:
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 23:16

Ja jeg ved faktisk ret lidt om hvordan ebogsmarkedet fungerer. Jeg kender kindle, mofibo og e-reolen.

Kindle er begrænset fordi det er en stor investering, og så har man kun adgang de de bøger der er kindlificeret. Så det må være lidt øv at smide penge i en kindle, og så finde ud af at den bog man lige har lyst til, så alligevel skal købes i papir.

Mofibo, der betaler man 99/måneden, begrænsningen er så hvis de ikke har den bog man gerne vil læse. De har f.eks. kun 2 bøger af Bent Haller der har skrevet et bjerg af bøger. Men sikkert kanonfedt hvis de har ramt de ting man gerne vil læse.

E-reolen har lige mistet de største forlag, og jeg tvivler på at de kommer igen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 23:19

Viskelæder skrev:Jeg ELSKER bøger. Gode, gammeldags, farmor-lugtende papirsbøger.
Og når jeg læser en rigtig bog, så er det netop ofte for at koble helt af og slippe for teknologi.

Rigtige bøger :love2:


Ja sådan har jeg det også :) Papirbøger har en charme som ebøgerne ikke kan konkurrere med rigtigt. "Lagerplads" blev tit nævnt som et argument for ebøger, at man kunne have 50.000 bøger derhjemme. Men bogmennesker kan jo godt LIDE at have deres bøger stående, og man har nok trods alt ikke behov for at have hele Library of Congress stående.

Så tror ikke pladsen er vigtig for folks valg, altså jeg tror ikke der er mange der tænker "jeg skifter til ebog, fordi hele lejligheden flyder af bøger", fordi hvis lejligheden flyder med bøger, så kan man godt lide at de er der :)
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Papir/ebog

Indlægaf Viskelæder » 2. jan 2016, 23:22

eks-Maupassant skrev:
Viskelæder skrev:Jeg ELSKER bøger. Gode, gammeldags, farmor-lugtende papirsbøger.
Og når jeg læser en rigtig bog, så er det netop ofte for at koble helt af og slippe for teknologi.

Rigtige bøger :love2:


Ja sådan har jeg det også :) Papirbøger har en charme som ebøgerne ikke kan konkurrere med rigtigt. "Lagerplads" blev tit nævnt som et argument for ebøger, at man kunne have 50.000 bøger derhjemme. Men bogmennesker kan jo godt LIDE at have deres bøger stående, og man har nok trods alt ikke behov for at have hele Library of Congress stående.

Så tror ikke pladsen er vigtig for folks valg, altså jeg tror ikke der er mange der tænker "jeg skifter til ebog, fordi hele lejligheden flyder af bøger", fordi hvis lejligheden flyder med bøger, så kan man godt lide at de er der :)


Lige netop. Jeg elsker mine bøger og mine boghylder. Når jeg rejser, bruger jeg tid på at kigge i gamle boghandlere og købe bøger med hjem. Det er helt meditations-agtigt for mig :)
Jeg ville da ikke have noget imod at læse en e-bog, men det kan slet ikke sammenlignes. Og når jeg har forsøgt bare med artikler, så synes jeg altid, det enten står for stort eller for småt, og man skal bruge sine fingre til at zoome ind/ud, mine øjne irriteres af lyset osv.. Pisse irriterende.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Papir/ebog

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 23:24

Jeg foretrækker papirbøger og kan ikke på samme måde koncentrere mig om en ebog, hvilket, tror jeg, skyldes, at jeg associerer skærme med en flegmatisk adfærd, altså noget, der står i kontrast til fordybelse.

Til gengæld synes jeg, at det er smart, når en bog på biblioteket, som jeg ikke skal lystlæse, men fx. blot bruge en enkelt oplysning fra eller hurtigt tjekke ud, findes som ebog, så jeg slipper for at skulle stå i kø eller i hvert fald vente, til bogen er ankommet til min lokale filial.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 23:43

DetSorteCirkus skrev:Jeg foretrækker papirbøger og kan ikke på samme måde koncentrere mig om en ebog, hvilket, tror jeg, skyldes, at jeg associerer skærme med en flegmatisk adfærd, altså noget, der står i kontrast til fordybelse.

Til gengæld synes jeg, at det er smart, når en bog på biblioteket, som jeg ikke skal lystlæse, men fx. blot bruge en enkelt oplysning fra eller hurtigt tjekke ud, findes som ebog, så jeg slipper for at skulle stå i kø eller i hvert fald vente, til bogen er ankommet til min lokale filial.


Der er faktisk forskning på, at man dårligere koncentrerer sig ved læsning på skærm kontra læsning af papirbog.

Tilfældigt link http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-h ... -en-skaerm

... men det kan man jo sige sig selv. Tror der er meget få mennesker på verdensplan der har læst "På sporet af den tabte tid" eller "Infinite Jest" som ebog :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 23:45

Viskelæder skrev:
eks-Maupassant skrev:
Viskelæder skrev:Jeg ELSKER bøger. Gode, gammeldags, farmor-lugtende papirsbøger.
Og når jeg læser en rigtig bog, så er det netop ofte for at koble helt af og slippe for teknologi.

Rigtige bøger :love2:


Ja sådan har jeg det også :) Papirbøger har en charme som ebøgerne ikke kan konkurrere med rigtigt. "Lagerplads" blev tit nævnt som et argument for ebøger, at man kunne have 50.000 bøger derhjemme. Men bogmennesker kan jo godt LIDE at have deres bøger stående, og man har nok trods alt ikke behov for at have hele Library of Congress stående.

Så tror ikke pladsen er vigtig for folks valg, altså jeg tror ikke der er mange der tænker "jeg skifter til ebog, fordi hele lejligheden flyder af bøger", fordi hvis lejligheden flyder med bøger, så kan man godt lide at de er der :)


Lige netop. Jeg elsker mine bøger og mine boghylder. Når jeg rejser, bruger jeg tid på at kigge i gamle boghandlere og købe bøger med hjem. Det er helt meditations-agtigt for mig :)
Jeg ville da ikke have noget imod at læse en e-bog, men det kan slet ikke sammenlignes. Og når jeg har forsøgt bare med artikler, så synes jeg altid, det enten står for stort eller for småt, og man skal bruge sine fingre til at zoome ind/ud, mine øjne irriteres af lyset osv.. Pisse irriterende.


De fysiske boghandler tror jeg til gengæld får en vanskelig fremtid, fordi det er meget enklere at købe dem (papirbøger) på nettet.

Elsker selv at rode rundt i fysiske boghandler, men det er bare ikke der jeg bruger mit bogbudget. Trist nok ender jeg næsten altid med at støtte amazon.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Papir/ebog

Indlægaf Studsgaard » 2. jan 2016, 23:49

Jeg er ikke bog-nørd. Men hygger mig med at læse bare for underholdningens skyld. Så jeg elsker ikke mine papirbøger som i beskriver. Desuden har jeg et lille hus og næsten ingen plads hvilket har medført jeg ikke køber rigtige bøger mere men er gået over til e-bøger.

Jeg bruger både e-reolen, kindel og iBooks
Jeg syntes det er en vanesag at læse på skærmen. Man kan indstille lys, farve og tekst størrelse.
Dog er det ikke let at læse e-bøger ude i solen. Så der snupper jeg somregel en traditionel bog med.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 00:04

Åh jeg elsker papirbøger :love: Duften, følelsen af papiret og især hvis det er en hardcover udgave... Aaaaahhhhh... :lun: Men jeg er også enormt sart over mine bøger og bliver virkelig ærgerlig hvis mine bøger kommer noget til. Så da jeg kørte med offentlig transport var min Sony Reader fast inventar i min taske så jeg altid havde læsestof med mig. Men jeg kunne nu stadig godt finde på at købe ebøgerne i papirformat hvis jeg var tilpas begejstret for den.

Madlavningsbøger foretrækker jeg stadig at have i papirudgave.

Lige pt bliver det mest til lydbøger fordi jeg så har hænderne frie til at lave noget andet samtidig eller kan ligge og lytte inden jeg falder i søvn
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 00:06

Studsgaard skrev:Jeg er ikke bog-nørd. Men hygger mig med at læse bare for underholdningens skyld. Så jeg elsker ikke mine papirbøger som i beskriver. Desuden har jeg et lille hus og næsten ingen plads hvilket har medført jeg ikke køber rigtige bøger mere men er gået over til e-bøger.

Jeg bruger både e-reolen, kindel og iBooks
Jeg syntes det er en vanesag at læse på skærmen. Man kan indstille lys, farve og tekst størrelse.
Dog er det ikke let at læse e-bøger ude i solen. Så der snupper jeg somregel en traditionel bog med.


Ja det er også det jeg tænker, at e-bøgerne har en niche, "casuel readers" eller hvad det hedder, hvor væksten så ender når den niche er dækket, og bognørd-segmentet er færdige med at eksperimentere med det og mestendels har opgivet dem.

Man skal være mere "hvis de ikke har lige den titel jeg vil have, så læser jeg bare en anden i stedet for-agtig" for at ebøgerne er ens ting tror jeg.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 00:08

2SHY skrev:Åh jeg elsker papirbøger :love: Duften, følelsen af papiret og især hvis det er en hardcover udgave... Aaaaahhhhh... :lun: Men jeg er også enormt sart over mine bøger og bliver virkelig ærgerlig hvis mine bøger kommer noget til. Så da jeg kørte med offentlig transport var min Sony Reader fast inventar i min taske så jeg altid havde læsestof med mig. Men jeg kunne nu stadig godt finde på at købe ebøgerne i papirformat hvis jeg var tilpas begejstret for den.

Madlavningsbøger foretrækker jeg stadig at have i papirudgave.

Lige pt bliver det mest til lydbøger fordi jeg så har hænderne frie til at lave noget andet samtidig eller kan ligge og lytte inden jeg falder i søvn


Skægt du tager papir efter at have været inde over ebogen først :)

Hvorfor madlavningsbøger på papir? Dem tænkte jeg eller selv ville blive spist (høhø) af ebøger?
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 00:21

eks-Maupassant skrev:
2SHY skrev:Åh jeg elsker papirbøger :love: Duften, følelsen af papiret og især hvis det er en hardcover udgave... Aaaaahhhhh... :lun: Men jeg er også enormt sart over mine bøger og bliver virkelig ærgerlig hvis mine bøger kommer noget til. Så da jeg kørte med offentlig transport var min Sony Reader fast inventar i min taske så jeg altid havde læsestof med mig. Men jeg kunne nu stadig godt finde på at købe ebøgerne i papirformat hvis jeg var tilpas begejstret for den.

Madlavningsbøger foretrækker jeg stadig at have i papirudgave.

Lige pt bliver det mest til lydbøger fordi jeg så har hænderne frie til at lave noget andet samtidig eller kan ligge og lytte inden jeg falder i søvn


Skægt du tager papir efter at have været inde over ebogen først :)

Hvorfor madlavningsbøger på papir? Dem tænkte jeg eller selv ville blive spist (høhø) af ebøger?


Jamen hvis det er en rigtig god bog så vil jeg bare gerne have den i papirudgave også :genert: Det er nok dels en kombination af at jeg gerne vil supporte forfattere jeg synes godt om og så fordi jeg elsker at have bøger jeg virkelig holder af i min bogreol. Men okay... En personlig drøm består så også i at have et værelse eller en god del af en stue dedikeret til et mini bibliotek, en god stol eller sofa at læse i, en lampe med godt lys og et bord til en kop et eller andet :lun:

Jeg bliver træt af hele tiden at skulle hen og rode på en tablet der går ud eller bliver fedtet ind under f.eks. bagning. En bog bliver liggende slået op på den rigtige side og lagt i et plastik chartek (staveplade) så det ikke bliver nasset eller grattet ind. Meget lettere at arbejde med i længden :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Papir/ebog

Indlægaf Rapfisk » 3. jan 2016, 00:31

Jeg er datter og barnebarn af typografer, så jeg holder mig til papiret.

Min mor, derimod, er for en stor dels vedkommende gået over til e-bog. Hun er pensionist og læser meget, så hun udnytter den lette adgang til nye bøger. Derudover rejser hun en del på charterferier, og der er det altså nemt at have en masse forskellige bøger med.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Papir/ebog

Indlægaf Rapfisk » 3. jan 2016, 00:34

Min moster har i øvrigt også lige fået en ebogslæser. Efter en hjerneblødning for nogle år siden ser hun dårligt, og det er en kæmpe fordel for hende at kunne justere skriftstørrelsen og baggrundsfarven.
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Bøger"