Bedste fantasyserie nogensinde

Boggnasker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2019, 12:08
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Boggnasker » 29. apr 2019, 12:18

Okay, lad os sætte debatten i gang - hvad er den bedste fantasyserie nogensinde skrevet?

Mit bud er selvfølgelig Game of Thrones (elsker de nye afsnit!)

Hvis I har gemt jer under en sten og aldrig har hørt om bøgerne, kan i læse mere her Link fjernet af moderator
- George R.R. Martin er et geni :worship:
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Sangius » 29. apr 2019, 12:20

Harry Potter må jo nævnes. Det er altså også et fedt univers hun har skabt, JK Rowling.

Et andet bud er The Kingkiller Chronicles af Patrick Rothfuss. Dem der har lavt GoT serien har opkøbt rettighederne til en tv-serie, det kunne være vildt.
Vi venter stadig på tredje og sidste bog.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Purple Haze » 29. apr 2019, 13:24

Boggnasker skrev:Okay, lad os sætte debatten i gang - hvad er den bedste fantasyserie nogensinde skrevet?

Mit bud er selvfølgelig Game of Thrones (elsker de nye afsnit!)

Hvis I har gemt jer under en sten og aldrig har hørt om bøgerne, kan i læse mere her https://www.saxo.com/dk/page/george-rr-martin
- George R.R. Martin er et geni :worship:


Det er lidt sjovt at du skriver at du elsker de nye afsnit, fordi de er jo ikke en del af bogserien, og kun skrevet til tv.

Er ikke selv til meget indviklede persongalerier, Synes det fjerner fokus fra historien og verdensbeskrivelsen, som for mig er det vigtigste

Kan godt lide 'High-fantasy' generelt, men er mere til det mere "alternative" og min absolut yndlingsverden må være "diskworld" af Terry Pratchett. Han, synes jeg, var genial. Elsker hans intelligente humor og bidende satire der virkelig formår at sætte fokus på verden ved at vende tingene på hovedet og sætte spørgsmål ved alt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Daine » 29. apr 2019, 13:40

De to serier jeg vender tilbage til igen og igen er Harry Potter og David Eddings to bogserier om Garion. Sidstnævnte kan i stil minde om Ringenes Herre, selvom historien ikke er så omfangsrig og - synes jeg - fortællingen er bedre :)
Derudover er der Christopher Paolinis bøger om Eragon, også et fantastisk univers, stærkt inspireret af Ringenes Herre.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf JoyNips » 29. apr 2019, 19:10

Patrick Rothfuss’ Kingkiller Chronicles.

Joe Abercrombies First Law trilogi.

Robert Jordans Wheel of Time.

Robin Hobbs Farseer trilogi. Og Tawny Man trilogien i samme univers.

Judith Tarr: The Hound and the Falcon.

Anne McCaffrey: Skjaldenes hal-serien
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2019, 19:44

Jeg er med på Harry Potter og Eragon.
Og så synes jeg, at Stephen Kings Det mørke tårn skal med i min top 3.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Litteraturmagi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. apr 2019, 09:57
Kort karma: 0

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Litteraturmagi » 29. apr 2019, 20:00

Uhh der er mange gode, men en af mine yndlings er Brandon Sandersons Mistborn-serie :)
Link fjernet af moderator
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5887
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14689

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. apr 2019, 20:24

Jeg er vild med GoT bøgerne, men synes de kan være noget springende personerne i mellem og jeg skal derfor være i et specielt humør for at læse dem. Det irriterer mig dog også at serien ikke er færdigskrevet og jeg holder derfor lidt igen med dem.

Harry Potter er også virkelig god. Der er virkelig mange nuancer i dem som jeg ikke rigtig læste da jeg var yngre, men som jeg får nu og lægger mærke til. Historien foregår også på flere niveauer alt efter hvor moden/gammel man er og det synes jeg faktisk er fedt. Foretrækker bl.a. også bøgerne over filmene da de bare har lidt ekstra kant.

Tror dog min favorit er Eragon bøgerne. Jeg har læst dem igen og igen og igen. Lige pt. ligger de på min fars loft i Danmark, men jeg læser dem gerne igen i fremtiden. Jeg er ellers ikke SÅ meget til alt for meget fantasy, men jeg har været hook'd siden jeg læste dem første gang. Næste gang jeg skal til DK kommer de helt 100 med tilbage i kufferten.
0
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Spoock » 30. apr 2019, 10:54

Jeg vil sige Hobitten og Ringenes Herre...

Er selv igang med at høre lydbøgerne til Game of Thrones. Har prøvet at læse dem, men synes ikke G.R.R.M. er en god skribent, så de fangede mig ikke på skrift.
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Liou » 30. apr 2019, 11:15

Game of Thrones (A Song of Ice and Fire) står nok også, som den ultimative fantasy serie for mig. Det er dog en personlig præference, og jeg synes, at der har været så mange vigtige, storslåede og episke fantasy eventyr, at det reelt er urimeligt bare at begrænse sig til en enkelt.

* Harry Potter serien skabte en helt ny generation af fantasy interesserede og er den perfekte overgang fra barn til voksen fantasy. Ikke mindst fordi bøgerne modnedes med læserne. Det var et privilege at vokse op med.
* Ringenes Herre. Den oprindelige... du kommer ikke udenom den. Den startede det hele. Dog har jeg aldrig set helt det samme lys i den, som mange andre gør. Jeg anerkender dog fuldt ud dens betydning og meget væsentlige bidrag til genren.
* The Witcher. Geralt of Rivia er bare den ultimative fantasy badass. Jeg har ikke læst alle bøgerne, men vil gerne have gjort det på et tidspunkt, når jeg ikke lige er så studietræt. Men jeg er vild med det univers.
* Avatar - the Last Airbender. Ok det er en tegnet tv-serie, og ikke en bog, men for mig hører den alligevel til på sådan en liste. Den har ALT. Karakterer man kun kan elske, en episk kamp mod godt og ondt, men stadig med plads til nuancer af gråt, og ligesom Harry Potter bøgerne på et niveau, hvor de fleste aldre kan være med. Og så er der bare noget dybt tilfredsstillende ved at se de 4 elementer blandet med kampsport samt at dens inspiration er bundet op på Asien i stedet for Europa. Det er forfriskende.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2019, 12:59

Mange gode er allerede nævnt, og jeg er meget enig.

Ingen over, ingen ved siden af JRRT, men han var ikke ene om fantasy, selvom han (sammen med) C. S. Lewis gjorde genren populær.

Men f.eks. Robert Howard kom med Conan og hans verden, 5 år før JRRT udgav Hobbitten. De fleste tænker nok Arnold, når det kommer til Conan, men de første historier fra Howards hånd er faktisk ok.

Så er der Arthur og Camelot, det univers er der jo skrevet om i mere end 600år. Der er mange gode bøger der er kommet ud af den verden.

Leguin og jordhavet-serien, er efter Tolkien, men hun har også skabt en verden der er værd at bruge tid i.

Weis/Hickman og Dragonlance er allerede nævnt, men det er jo langt fra den eneste bogserie der er sprunget ud af Dungeons & Dragons spiluniverset
R.A. Salvatore har skrevet flere som f.eks. Dark Elf, Icewind dale og Clerics Quintet.
Douglas Niles har lavet Moonshae serien.
Elaine Cunningham har skrevet både serier f.eks. Song&Swords og standalone bøger, som er rigtig gode.

Er man GoT fan, og trænger til noget læsning, mens man venter på GRRM

Så kig på
https://www.amazon.com/gp/bookseries/B0 ... wt_0000_ft

og så er der rigtig godt potentiale i
https://www.amazon.com/Axe-Throne-Bound ... B00OKZIEGI
selvom han er nogenlunde lige så langsom som GRRM :evil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Patience » 30. apr 2019, 15:17

Spoock skrev:Jeg vil sige Hobitten og Ringenes Herre...

Er selv igang med at høre lydbøgerne til Game of Thrones. Har prøvet at læse dem, men synes ikke G.R.R.M. er en god skribent, så de fangede mig ikke på skrift.


Læste du dem på dansk eller på engelsk?

Den danske oversættelse af den første George R.R. Martin bog er det værste makværk jeg nogensinde har set, så det ville være synd at dømme efter. Det har ikke meget at gøre med det sproglige niveau i originaludgaven
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf JoyNips » 30. apr 2019, 15:17

Inspireret af dagens artikler, så skal Ness’ Chaos Walking trilogi da også nævnes. Tror faktisk snart den skal genbesøges.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Spoock » 30. apr 2019, 15:26

Patience skrev:
Spoock skrev:Jeg vil sige Hobitten og Ringenes Herre...

Er selv igang med at høre lydbøgerne til Game of Thrones. Har prøvet at læse dem, men synes ikke G.R.R.M. er en god skribent, så de fangede mig ikke på skrift.


Læste du dem på dansk eller på engelsk?

Den danske oversættelse af den første George R.R. Martin bog er det værste makværk jeg nogensinde har set, så det ville være synd at dømme efter. Det har ikke meget at gøre med det sproglige niveau i originaludgaven


Det var så godt nok på dansk... Men er fint tilfreds med at være gået over til lydbøgerne. Godt nok også på dansk, men så tager de ikke for meget fokus, hvis jeg hører dem mens jeg kører bil. Der vil jeg helst ikke skulle bruge energi på at oversætte i hovedet også.
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Patience » 30. apr 2019, 15:53

Spoock skrev:
Patience skrev:
Spoock skrev:Jeg vil sige Hobitten og Ringenes Herre...

Er selv igang med at høre lydbøgerne til Game of Thrones. Har prøvet at læse dem, men synes ikke G.R.R.M. er en god skribent, så de fangede mig ikke på skrift.


Læste du dem på dansk eller på engelsk?

Den danske oversættelse af den første George R.R. Martin bog er det værste makværk jeg nogensinde har set, så det ville være synd at dømme efter. Det har ikke meget at gøre med det sproglige niveau i originaludgaven


Det var så godt nok på dansk... Men er fint tilfreds med at være gået over til lydbøgerne. Godt nok også på dansk, men så tager de ikke for meget fokus, hvis jeg hører dem mens jeg kører bil. Der vil jeg helst ikke skulle bruge energi på at oversætte i hovedet også.


Det er synd og skam at den oversættelse er så elendig. Men hvis du er okay tilfreds så er det jo fint. Men du må ikke dømme forfatteren på den sproglige formåen udfra den.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.

Tilbage til "Bøger"