Bogen der ændrede dit liv?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2019, 08:54

Politikken kører en serie over sommeren, omkring bøger der har ændret folks liv

https://politiken.dk/tag/main/Bogen_der ... de_mit_liv

Hvilken bog har ændret dit liv?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Annione » 25. jul 2019, 09:00

Bibelen :tie:

Den er grunden til, at jeg er, som jeg er - og nu, i endnu højere grad; hvem jeg ikke er.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2019, 09:01

Her må det nok være Hobbitten af JRR Tolkien. Jeg læste da bøger før den bog, men den bog fik mig til at læse Ringenes Herre efterfølgende, og som 9-10årig er sådan et 3 binds værk ellers ikke lige noget man giver sig i kast med. Men jeg slugte den, og slugte masser af bøger derefter, men det hele startede med Hobitten. Eller faktisk startede det med et computerspil, om Hobbitten, jeg læste bogen for at blive bedre til spillet, men blev hooked på bøger af det, lidt den omvendte verden faktisk :-D
1
Do as I say! :whip:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf TomKah » 25. jul 2019, 09:13

Der er ingen bøger som har haft en så stor indflydelse på mig, at man kan sige den har ændret mit liv, men min yndlingsbog er Stolthed og Fordom som jeg har læst virkelig mange gange. To gange bare den første dag jeg havde lånt den på biblioteket.
Jeg kan huske vejret og lyset udenfor som jeg lå i sofaen og læste. Jeg tror nok jeg pjækkede fra DTU og da min kæreste kom hjem, gad jeg overhovedet Ikke snakke. Jeg havde faktisk læst Emma af Austen tidligere, den sagde mig ikke rigtig noget.

Ud over det havde jeg en lang fascination af bøger om og af bjergbestigere. Jeg har læst alt hvad der kunne drives hjem fra Bibliotekerne i Danmark og købt rigtig mange i udlandet også. Jeg forstår ikke helt hvad der er med mig og bjergbestigere men jeg har læst mindst 20-30 bøger - specielt om 1996 katastrofen på Everest, men også bøger om tidligere bjergbestigere som Mallory og Reinhold Messner. Jeg er ikke engang sportmenneske, men jeg har en fascination af at man kan være så singulært besat af et mål. Jeg har derfor også læst mange bøger om cykelryttere, men gider dog ikke selvprisning som Lance Armstrongs.

Lord of the rings kæmpede jeg med i flere år før jeg gav op.
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2182

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf mariannaa » 25. jul 2019, 09:48

Endelig ikke-ryger af Allen Carr :)
1
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf hyben » 25. jul 2019, 09:55

I stedet for at sige, at bogen ændrede mit liv, så vil jeg hellere karakterisere bogen som identitetsskabende.

Jeg læste Jacob Bech Nygaards bog "Guds blinde øje", da jeg var 16 år. Jeg var rystet, vred og forundret. Bogen gjorde mig bevidst og sårbar overfor uretfærdigheder og jeg blev overrasket over, at mennesker (nogengange utilsigtet) kan være ondskabsfulde. Samtidig er der en følelse af forladthed og håbløshed i bogen (sådan læste jeg den i hvert fald), som var følelser jeg kunne genkende. Det er stadigvæk den bog, der står stærkest for mig.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2019, 09:55

Der er to, og jeg har faktisk ikke læst nogen af dem.

Den ene er en samling af islandske sagaer genfortalt for børn, som min har læste højt for mig i sommerferien mellem 0. og 1. klasse, og som fik mig til at spørge, hvad man skulle være, når man blev stor, for at lave noget med det. Da min far godt kunne mærke, at det, som især fascinerede mig, var, at noget af det, vi læste, var sket i virkeligheden (eventyr har jeg aldrig rigtig gidet), svarede han "historiker", og så besluttede jeg mig lige på stedet for, at det skulle jeg være. Jeg tror, det kan tælles på få hænder, hvor mange dage jeg efterfølgende IKKE har læst eller set et eller andet historisk.

Den anden bog er Judith Butlers kønsteoretiske værk "Gender Trouble", som jeg ikke har læst fra ende til anden, men kender godt til fra uddrag og artikler. Jeg startede som klassisk feminist, da jeg var 14-15 år, men kunne på sigt ikke helt relatere til ideologien, hverken personligt eller intellektuelt, hvorimod rigtig meget faldt på plads, da jeg omkring 2000 for første gang stiftede bekendtskab med queerteori og -praksis. Og det skere netop via "Gender Troble".
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Mangoness » 25. jul 2019, 10:14

Maria Hirses biografier: Æblekinder, Den 13 og Bag facaden. Jeg læste dem som teenager.

Jeg vil ikke sige, at de ændrede mit liv - men jeg kunne relatere til dem.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Daine » 25. jul 2019, 10:49

De ændrede som sådan ikke lige mit liv, men Harry Potter bøgerne er for mig de bøger der har haft størst betydning. Ikke kun fordi jeg stadig elsker dem og genlæser dem flere gange om året, men pga den betydning de har haft i bogverdenen. Der har ikke tidligere været sådan et “hysteri” og magi omkring bogudgivelser som der har ved disse. Folk der stod i lange køer, midnatsåbent hos mange boghandlere, specialudgaver af omslagene i England så de voksne læsere ikke var nødt til at læse “børnebøger”.
Og så den tidsperiode (10 år) det strakte sig over, hvor det bare blev vildere og vildere. Det blev in at læse - og at læse fantasy, også for voksne, og børn der ellers aldrig åbnede en bog gad godt Harry Potter. Jeg har også hørt mange historier om hele familier der enten læste op for hinanden eller lyttede til lydbogsversionerne sammen, fordi handlingen appellerede så bredt.
Jeg havde det som boghandler selvfølgelig også tæt på og jeg har mange gode minder forbundet til de bøger. Jeg tror ikke, jeg nogen sinde kommer til at møde en bog(serie) der får samme indflydelse.
7
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Artem » 25. jul 2019, 10:58

Er du rigtig klog. Tør sgu ikke at læse bøger.... :8:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
8
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Stitch » 25. jul 2019, 11:05

"Lev stært, dø ung" af Willard Motley. Læste den første gang som 11årig og den gjorde et kæmpe indtryk på mig. Har siden læst den hundrede gange og hver gang så græder jeg. Den fik mig virkelig til at reflektere over livet.
5
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Lykke » 25. jul 2019, 11:07

Stå fast af Svend Brinkmann.
Har siden læst de fleste af hans bøger, og det ændrede meget min livsanskuelse.
Især begrebet instrumentalisering har jeg brugt meget tid på at overveje, og gør det stadig.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2019, 11:30

Det må være manualen til den Commodore 64 jeg fik i julegave i starten af 90'erne. Da jeg fandt ud af at jeg kunne få en computer til at gøre alverdens ting ved at skrive kode, var der ikke rigtigt nogen vej tilbage.

Jeg tror ikke skønlitteratur har ændret mit liv, men de skønlitterære bøger der har givet mig størst glæde, må være Jules Vernes fortællinger, dem var jeg glad for som barn. Som voksen har jeg ikke rigtigt kunne genfinde glæden og magien ved at læse skønlitteratur, jeg gider ærligt talt ikke. Jeg ville egentlig gerne gide, og jeg har faktisk læst en del da jeg var i 20'erne hvor jeg pløjede mig igennem en masse klassikere, men på et tidspunkt erkendte jeg over for mig selv at jeg var mere begejstret for idéen om at læse en masse bøger end for selve bøgerne, og det er vel 10 år siden jeg sidst har læst fiktion.
4
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Krølle » 25. jul 2019, 11:39

Denne lille bombe af fest og farver :stoned:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Planten » 25. jul 2019, 12:24

Barndommens gade af Tove Ditlevsen gjorde, at jeg ikke følte mig alene med den måde, jeg føler og tænker på. At andre også har en ret god fantasi. Jeg lider så ikke af det tungsind, der ellers findes i bogen, som jeg har læst maaaange gange.

Moonie af Iben Melbye gav et indblik i sekters måde at pille folk ned på. Den måde nedpilningen og de efterfølgende indsigter og ar beskrives på er for mig gribende. Når jeg læser den, læser jeg hurtigt og kan ikke lægge den fra mig. Men når jeg nærmer mig slutningen, sætter jeg hastigheden ned og vil ikke have, at den ender. Det er en underlig følelse. Jeg har en veninde, der har det på samme måde med bogen - det er pudsigt.
2

Tilbage til "Bøger"