Bogen der ændrede dit liv?

Brugeravatar
Planten
Kort karma: 966
Likede indlæg: 6398

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Planten » 25. jul 2019, 12:24

Barndommens gade af Tove Ditlevsen gjorde, at jeg ikke følte mig alene med den måde, jeg føler og tænker på. At andre også har en ret god fantasi. Jeg lider så ikke af det tungsind, der ellers findes i bogen, som jeg har læst maaaange gange.

Moonie af Iben Melbye gav et indblik i sekters måde at pille folk ned på. Den måde nedpilningen og de efterfølgende indsigter og ar beskrives på er for mig gribende. Når jeg læser den, læser jeg hurtigt og kan ikke lægge den fra mig. Men når jeg nærmer mig slutningen, sætter jeg hastigheden ned og vil ikke have, at den ender. Det er en underlig følelse. Jeg har en veninde, der har det på samme måde med bogen - det er pudsigt.
2
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 21
Likede indlæg: 1011

Indlægaf KIM K » 26. jul 2019, 04:33

hyben skrev:I stedet for at sige, at bogen ændrede mit liv, så vil jeg hellere karakterisere bogen som identitetsskabende.

Jeg læste Jacob Bech Nygaards bog "Guds blinde øje", da jeg var 16 år. Jeg var rystet, vred og forundret. Bogen gjorde mig bevidst og sårbar overfor uretfærdigheder og jeg blev overrasket over, at mennesker (nogengange utilsigtet) kan være ondskabsfulde. Samtidig er der en følelse af forladthed og håbløshed i bogen (sådan læste jeg den i hvert fald), som var følelser jeg kunne genkende. Det er stadigvæk den bog, der står stærkest for mig.

Jacob Bech Nygaard er den danske forfatter der har givet mig mine bedste læseoplevelser. Jeg er vild med hans stærke socialrealisme, og har støvsuget antikvariaterne i mit nærområde for flere af hans udgivelser.

Stitch skrev:"Lev stært, dø ung" af Willard Motley. Læste den første gang som 11årig og den gjorde et kæmpe indtryk på mig. Har siden læst den hundrede gange og hver gang så græder jeg. Den fik mig virkelig til at reflektere over livet.

Også blandt mine favoritbøger som står trofast på reolen. Læste den første gang i gymnasiet og har læst den flere gange siden.

Den bedste bog jeg har læst er dog Papillon der i 2017 blev genindspillet som film.
Filmene vil jeg ikke anbefale, hverken den første eller seneste men bogen er enestående.
3
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1598

Indlægaf Orchidea » 26. jul 2019, 06:03

Jeg er også ret glad for Bech Nygaard. “Guds blinde øje” og fortsættelsen “Og du blev træl” samt “Misvækst” og “Cirklen” er eminent god socialrealisme.

Jeg har læst dem flere gange gennem livet og de bliver kun bedre. Hans menneskelige indsigt er imponerende.

Jeg har læst enkelte af hans andre bøger, men de nævnte er absolut det bedste.

Cronins “Hattemagetens Slot” har også en særlig plads i mit hjerte.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 160
Likede indlæg: 3090

Indlægaf Pax Romana » 26. jul 2019, 06:46

Jeg har ikke læst nogle bøger som decideret har ændret mit liv. Jeg har læst bøger som har formet mit livssyn. Anne Franks dagbog er en af dem som har efterladt et stort aftryk. Aldrig igen skal det ske. Desværre foregår det stadig mange steder og er også en af de grunde til at jeg er trukket i uniform. Nogen må kæmpe for dem som ikke selv er i stand til det. Så måske alligevel har bøger haft indflydelse på mit liv.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Brutus
Kort karma: 26
Likede indlæg: 656

Indlægaf Brutus » 26. jul 2019, 07:03

Vredens druer, af John Steinbeck
2
For many and many a year ago.
in a kingdom by the sea
Bonzaipony
Kort karma: 0

Indlægaf Bonzaipony » 26. jul 2019, 07:39

Kunsten at være fucking ligeglad af Mark Manson

Indirekte har bogen ændret mit liv, forstået på den måde at jeg er blevet mere bevidst om mine tanker, handlinger og valg.
0
Brugeravatar
Afskylia
Kort karma: 39
Likede indlæg: 706

Indlægaf Afskylia » 26. jul 2019, 09:17

Udover en del faglitturatur og selvhjælpsbøger om psykologi og som nok er dem der har ændret mest, er der en del romaner bøger som har gjort stort indtryk.
- Submarino af Jonas T. Bengtson
- Afrika- triologien af Jacob Ejersbo
- Forbandet yngel af Anne-Cathrine Riebnizsky
- Tora triologien af Herbjørg Wassmo
- Guds blinde øje, som flere har nævnt gjorde stor indtrk på mig i mine tidlige teenageår og har lige genlæst den.
- Serien om Pigen på den blå cykel, læste jeg som teenager første gang og betød meget for mig.
0
GAK
Kort karma: 0
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf GAK » 19. aug 2019, 11:57

Den der nok har gjort størst indtryk er 'Hvilket Menneske' af Nevil Shute. Den hedder 'Round the Bend' på Engelsk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 960
Likede indlæg: 14124

Indlægaf dgd2007 » 19. aug 2019, 13:59

Ah, jeg tror ikke jeg kan pege på en bestemt der ligefrem "ændrede mit liv".

Men jeg vil sige mht. menneskelige adfærdsmønstre og den enkeltes ageren deri: stort set alle Hans Scherfig og Aksel Sandemose, samt et par stykker af Haldor Laxness.

Sådan mere i den "åndelige" afdeling: Bhagavad Gita - en af "biblerne" inden for hindusimen. Og en der hed "The Gospel of Sri Ramakrishna" - en dagbog af en som kom meget hos en helgen eller galning (afhængigt af hvordan man ser på det) i slutningen af 1800-tallet.

Disse har jeg allesammen læst flere gange. Men ellers er jeg ikke den helt store skønliteraturlæser :engel:
0
Jedi
Kort karma: 61
Likede indlæg: 2212

Indlægaf Jedi » 19. aug 2019, 15:02

Jeg ved ikke, om det er bøgerne i sig selv eller om det har været tidspunktet, hvor jeg er blevet ramt af dem? I nogle perioder har jeg ihvertfald været mere modtagelig for påvirkning:
- Susan E Hintons The Outsiders, som vi skulle læse i 9. klasse.
- Anton La Veys The Satanic Bible i gymnasiet :-D
- Donna Tartts The Secret History på et tidspunkt, hvor jeg var meget i tvivl om min fremtid.
- Philip Roths The Human Stain som ovenstående.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2886
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 29086

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2019, 15:15

Den første "De 5"-bog jeg fik. Jeg fik den i julegave da jeg gik i 1.klasse og jeg kunne virkelig kravle ind i de bøger. Hele min barndom elskede jeg dem, jeg læste dem alle sammen. Mange, mange gange. Jeg fik min mors gamle udgaver af dem og syntes at det mere gammeldags sprog var pragtfuldt. De bøger viste mig at jeg kunne slippe væk fra det hele ved at læse.
I 2013 fik jeg stress og er aldrig kommet mig (mit liv er også presset på en del fronter følelsesmæssigt, så det er nok derfor) og jeg kan ikke længere læse bøger. Jeg, som har læst hele Jordens Børn (mange tusinde sider) på en uge engang, fordi jeg ikke kunne lade være, jeg kan ikke læse en halv side uden at glemme halvdelen og ikke være i stand til at forstå hvad der står.
Det piner mig i den grad. Jeg håber stadig, selvom det er en del år nu, at det kommer igen. Jeg havde lige en bedre periode i 2017 hvor det lykkes mig at genlæse Stephen Kings Søvnløs og det var bare SÅ fantastisk. Så måske igen en dag.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 458
Likede indlæg: 5661

Indlægaf lillebjoern » 19. sep 2019, 12:45

En bog der decideret har ændret mit liv, og med det mener jeg mit livssyn og min måde at leve på, så er det The Happiness Trap af Russ Harris. Hvis jeg læste den udenfor mit psykologforløb tror jeg jeg havde tænkte "endnu én i rækken af selvhjælpsbøger...", men fordi jeg læste den løbende mellem mine psykologbesøg, så betød den enormt meget for min måde at tænke på - eller faktisk det omvendte, for min måde IKKE at tænke på.

Af bøger der har gjort indtryk, så var Morten Papes "Planen" en øjenåbner for mig, og jeg tror snart jeg skal læse den igen. Det var vildt at læse noget så genkendeligt fra ens egen barndom.

Jordens Børn-serien gjorde mig meget bevidst om, at vi skal være taknemlige for vores levevilkår i dag. Ja, vi har nogle andre udfordringer i vores samfund i dag, men dengang var hver dag en kamp for liv og død. Derudover gav den mig også en god forståelse for menneskets grundvilkår og sociale behov, og så blev jeg så interesseret i urmennesket og menneskets historie, at jeg overvejede at blive arkæolog. Jeg tror også det er fra de bøger, at jeg har min interesse i historie og antropologi.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Kanga
Kort karma: 36
Likede indlæg: 276

Indlægaf Kanga » 22. sep 2019, 05:29

Ikke at bogen har ændret mit liv, men den har givet mig følelsen af lettelse. Følelsen af ikke at være alene. Leonora Christina Skovs ‘Den, der lever stille’.
Jeg blev nærmest også forskrækket. Der er så mange ligheder, dog med omvendte fortegn, til min egen opvækst. Bare det at vores mødre begge døde på det samme hospice og blev lagt i kisten i deres brudekjoler... det starter hendes bog med. Jeg at ved at gå bagover, og var ikke sikker på, om jeg turde læse videre.

Kanga
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 451
Likede indlæg: 6529

Indlægaf Æble » 22. sep 2019, 09:58

Helt bogstaveligt må det være min kemibog i 1.g. Jeg troede jeg skulle være “noget med børn” eller gymnasielærer. Men forelskede mig i kemi og endte med at blive farmaceut. Hvilket er faldet rigtig godt ud for mig interesse- og jobmæssigt samt økonomisk.

Ellers er det de første rigtige bøger jeg læste i 10-11 årsalderen. De Fem, Mysteriet om.. osv. Den verden der åbnede sig i bøgerne husker jeg stadig. Min datter er der ligenu og er ved at tærske sig igennem Harry Potter.
1
Brugeravatar
Dawwty
Kort karma: 8
Likede indlæg: 185

Indlægaf Dawwty » 22. sep 2019, 10:45

Annione skrev:Bibelen :tie:

Den er grunden til, at jeg er, som jeg er - og nu, i endnu højere grad; hvem jeg ikke er.

Interessant kan være du vælger at uddybe det en dag :)

De fleste som vil nævne Biblen ville nok nævne den af modsatte årsag, så jeg er sikker på der ligger en spændende historie bag.
0

Tilbage til "Bøger"