Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41797

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LaMariposa » 13. jun 2021, 08:05

Daine skrev:En ven i nøden (Goodnight Mister Tom) af Michelle Magorian. Om den underkuede dreng Will der bliver sendt ud af London under krigen og ender hos den ældre, ensomme og nogen egenrådige mr. Tom. Et venskab spirer og Will lærer en ny verden at kende, men hjemme i London venter hans mor og et meget anderledes liv.
En virkelig god og hjerteskærende bog, jeg læste den mange gange som ung og har genlæst den flere gange som voksen.

Sadako og de tusind traner. En lille pige overlever bombningen af Hiroshima, men som ung bliver hun syg. En overlevering beretter, at kan hun folde tusind gyldne traner vil hun blive rask. Men tusind traner er et stort antal.

Harry Potter. Om jeg helt teknisk stadig var ung eller om jeg som stor teenager mere var lille voksen ved jeg ikke helt. Men jeg elsker universet og som Animi gav det mig en følelse af at høre til et sted.



Åh ja, jeg læste også den med Sadako. Den var virkelig sørgelig, og jeg har aldrig glemt den.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Alphilia » 13. jun 2021, 12:34

Daine skrev:En ven i nøden (Goodnight Mister Tom) af Michelle Magorian. Om den underkuede dreng Will der bliver sendt ud af London under krigen og ender hos den ældre, ensomme og nogen egenrådige mr. Tom. Et venskab spirer og Will lærer en ny verden at kende, men hjemme i London venter hans mor og et meget anderledes liv.
En virkelig god og hjerteskærende bog, jeg læste den mange gange som ung og har genlæst den flere gange som voksen.


Den gjorde også indtryk på mig.

Og Hjørdis Varmer; Den grå heks, Karen fra Hedegården m.fl
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Daine » 13. jun 2021, 14:21

Alphilia skrev:
Daine skrev:En ven i nøden (Goodnight Mister Tom) af Michelle Magorian. Om den underkuede dreng Will der bliver sendt ud af London under krigen og ender hos den ældre, ensomme og nogen egenrådige mr. Tom. Et venskab spirer og Will lærer en ny verden at kende, men hjemme i London venter hans mor og et meget anderledes liv.
En virkelig god og hjerteskærende bog, jeg læste den mange gange som ung og har genlæst den flere gange som voksen.


Den gjorde også indtryk på mig.

Og Hjørdis Varmer; Den grå heks, Karen fra Hedegården m.fl

Dem læste jeg også. Og senere 'Guds blinde øje' og 'Du blev træl'.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
LilleLama
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. jun 2021, 08:49
Kort karma: 2
Likede indlæg: 36

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LilleLama » 13. jun 2021, 21:13

billiebean skrev:Det lille hus-serien af Laura Ingalls Wilder - så meget at jeg lærte at sy på symaskine, så jeg kunne sy en kyse :lol:
Anne fra Grønnebakken
Det gyldne kompas
Kulla-Gulla serien (svensk børne/undgoms serie fra 70erne)
Silke af Bjarne Reuter

Jeg læste utrolig meget som barn og preteen, og husker alle disse bøger som oplevelser der stadig sidder i mig. Men måske især de to første.


Er du mig? Jeg elskede Laura Bøgerne, Anne fra Grønnebakken og Kulle Gulla bøgerne. Jeg har dem endda stadig i min bogreol :-D
1
LilleLama
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11. jun 2021, 08:49
Kort karma: 2
Likede indlæg: 36

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LilleLama » 13. jun 2021, 21:14

Daine skrev:
Alphilia skrev:
Daine skrev:En ven i nøden (Goodnight Mister Tom) af Michelle Magorian. Om den underkuede dreng Will der bliver sendt ud af London under krigen og ender hos den ældre, ensomme og nogen egenrådige mr. Tom. Et venskab spirer og Will lærer en ny verden at kende, men hjemme i London venter hans mor og et meget anderledes liv.
En virkelig god og hjerteskærende bog, jeg læste den mange gange som ung og har genlæst den flere gange som voksen.


Den gjorde også indtryk på mig.

Og Hjørdis Varmer; Den grå heks, Karen fra Hedegården m.fl

Dem læste jeg også. Og senere 'Guds blinde øje' og 'Du blev træl'.


Dem læste jeg også. De var egentlig ret barske, eller husker jeg forkert?
0
Brugeravatar
Nox
Indlæg: 241
Tilmeldt: 27. mar 2019, 13:23
Kort karma: 28
Likede indlæg: 816

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Nox » 14. jun 2021, 07:06

Guds blinde øje og Du blev træl af Jakob Bech Nygaard.

Jeg genlæste bøgerne for nogle år tilbage. Der gjorde de endnu større indtryk på mig. Der kommer et andet perspektiv på når man læser som voksen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2021, 07:43

Nox skrev:Guds blinde øje og Du blev træl af Jakob Bech Nygaard.

Jeg genlæste bøgerne for nogle år tilbage. Der gjorde de endnu større indtryk på mig. Der kommer et andet perspektiv på når man læser som voksen.


Dem læste jeg også som barn, og igen som voksen, hvor det som du skriver gør et helt andet indtryk. Det er jo ufatteligt tragiske skæbner.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Myresluger » 14. jun 2021, 09:31

Jeg kom også herind for at skrive Guds blind øje og du blev træl. Hold nu op hvor jeg tudede over dem. Inden da var det nok det lille hus på prærien serien levede jeg mig også meget ind i
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Orchidea » 14. jun 2021, 09:51

Jer der har læst Bech Nygaards “Guds blinde øje” og “Du blev træl”, har i også læst “Cirklen” og “Misvækst”?

Også virkelig gode og med hans helt utrolige indsigt. Jeg er forøvrigt overbevist om at Bjarne Reuters “Zappa” er skrevet med kraftig inspiration fra netop disse bøger om Leo, Axel og Erling.
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Rullegardinia » 14. jun 2021, 15:33

Nåh ja, og ‘Den grå heks’, ‘Sanne Gadebarn’ og ‘Isabel - et gadebarn i Rio’
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2021, 17:18

Jeg tror, Jostein Gaarders ‘Sofies Verden’ og ‘Kabalemysteriet’ er nogle af de bøger, der gjorde størst indtryk på mig som barn. Og Jane Tellers ‘Intet’.

Men jeg læste virkelig meget som barn/ung. Det, jeg har læst allemest, må have været ‘Britta og Silver’-serien, som jeg genlæste nærmest hver gang jeg havde en uges ferie. :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2021, 17:21

Oh og Tine Brylds ‘Pigeliv’-serie og ‘Martin og Victoria’, hvis man skal nævne noget sådan semi-kliche ungdomslitteratur. Men det er jo kliché for a reason. ;)
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Rullegardinia » 14. jun 2021, 19:00

Og selvfølgelig ‘De fem’-bøgerne og ‘Mysteriet om’-bøgerne. Mine forældre læste dem højt for mig. Og ‘Louise’-trilogien af Hanne-Vibeke Holst
2
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Elvispop » 14. jun 2021, 22:01

De tre detektiver-serien åd jeg råt...
Jeg var vild med dem.
Billede
4
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41797

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LaMariposa » 20. aug 2021, 06:34

ajnaM skrev:Oh og Tine Brylds ‘Pigeliv’-serie og ‘Martin og Victoria’, hvis man skal nævne noget sådan semi-kliche ungdomslitteratur. Men det er jo kliché for a reason. ;)


Åh ja, dem læste jeg også - flere gange, faktisk :D
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Bøger"